Επιστολή μαθητών για το μάθημα των Λατινικών

11/02/2020

Ενημερώθηκε: 11/02/2020, 17:58

Άκουσε το άρθρο

Αξιότιμη κυρία υπουργέ Παιδείας και Θρησκευμάτων,

Εμείς, οι 17 μαθητές και μαθήτριες του Τμήματος Λατινικών της Γ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου – Καπετανακείου, αποφασίσαμε ως ομάδα να σας υποβάλουμε την παρούσα επιστολή, θέλοντας να σας εκφράσουμε τη βαθύτατη επιθυμία μας να επιστρέψουν τα Λατινικά, ως μάθημα της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Έπειτα από έρευνα στην αρχή της σχολικής χρονιάς στο μαθητικό δυναμικό του σχολείου μας, συνειδητοποιήσαμε ότι ένας ικανός αριθμός μαθητών /-τριών επιθυμούσαμε να διδαχθούμε τα λατινικά. Πιθανότατα είμαστε ένα από τα ελάχιστα τμήματα στα λύκεια όλης της Ελλάδας που διδασκόμαστε τα λατινικά κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020, όχι ως μάθημα κατεύθυνσης, αλλά πλέον ως μάθημα επιλογής.

Μπορεί να μην είμαστε πολλοί, ωστόσο νιώθουμε την ανάγκη να σας διατυπώσουμε τις απόψεις μας πάνω στο μείζον θέμα της επαναφοράς των Λατινικών στην κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Εμείς, ως νέοι, ανήκουμε στη γενιά εκείνη που στερήθηκε το δικαίωμα της διδασκαλίας των λατινικών, μιας γλώσσας, της οποίας οι ρίζες αγγίζουν τους σπουδαιότερους πολιτισμούς που δημιουργήθηκαν ποτέ, τον αρχαιοελληνικό και τον ρωμαϊκό. Μετά από προσεκτική παρατήρηση, συνειδητοποιήσαμε ότι τα Λατινικά αποτελούν το θεμέλιο, τη βάση, τον πυλώνα των περισσότερων ευρωπαϊκών και αμερικανικών γλωσσών.

Η αλήθεια είναι ότι στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας διδασκόμαστε την αξία και τον βαθύτατο πλούτο της ελληνικής γλώσσας και μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να ερευνούμε όλες τις παγκόσμιες γλώσσες. Η γλώσσα κάθε λαού εκφράζει πολύ περισσότερα από απλές λέξεις. Το γεγονός της συγκόλλησης των συλλαβών μεταξύ τους δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως κάτι λιγότερο από θαύμα. Πίσω από κάθε γλώσσα κρύβεται ένα παρελθόν απέραντης ιστορίας, κουλτούρας και πολιτισμού. Όλη η πνευματική και διανοητική ανάπτυξη ενός λαού αποτυπώνεται ξεκάθαρα και αναμφισβήτητα στη γλώσσα του. Η γλώσσα είναι η απόδειξη της ύπαρξης και της εξέλιξης όλων των ανθρώπων πάνω στη γη. Τα Λατινικά μαζί με τα Αρχαία Ελληνικά αποτελούν τρανό παράδειγμα των παραπάνω.

Γνωρίζουμε, βέβαια, πως εμείς δεν είχαμε την ευκαιρία να εμβαθύνουμε και να διεισδύσουμε στον κόσμο των Λατινικών. Ωστόσο, αυτό το παράπονο δε θα θέλαμε να το εκφράσουν και οι γενιές που ακολουθούν. Μπορεί φέτος εμείς οι 17 μαθητές και μαθήτριες να διδασκόμαστε τα λατινικά μόνο δύο ώρες εβδομαδιαίως, όμως είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε μέσω της μελέτης ορισμένων κειμένων και γραμματικών κανόνων ότι το γνωστικό πεδίο που παρέχει η συγκεκριμένη γλώσσα είναι απεριόριστο και ακόμη ανεξερεύνητο σε όλους εμάς. Είναι χαρακτηριστική η έκπληξή μας κάθε φορά που διαπιστώνουμε στις συναντήσεις μας με τη «γλώσσα» αυτή ότι λέξεις της δικής μας γλώσσας και των σύγχρονων ευρωπαϊκών γλωσσών προέρχονται από τη λατινική. Κι αυτό γιατί οι ρίζες των παραπάνω γλωσσών συγγενεύουν ή και βασίζονται στα λατινικά και έχουν υιοθετήσει αρκετά στοιχεία από αυτά. Ακόμη πιο μεγάλη είναι η έκπληξή μας τώρα που μπορούμε επιγραφές της ενετικής περιόδου της πόλης μας να τις διαβάζουμε και να τις κατανοούμε, αναγνωρίζοντας την ακόμη «ζωντανή» παρουσία της στην καθημερινή μας βόλτα.

Και αυτό γιατί, τα λατινικά σκιαγραφούν τεράστιες ιστορικές περιόδους και πίσω τους όλο το πνευματικό και πολιτιστικό υπόβαθρο του παρελθόντος της ευρωπαϊκής μας οικογένειας και της τοπικής μας ιστορίας. Η γνώση αυτή θεωρούμε πως δεν μπορεί να παραγκωνίζεται ή καλύτερα να ακυρώνεται στο σχολείο, σκοπός του οποίου πρέπει να είναι η μετάδοση γνώσεων, ηθών, αξιών και κανόνων συμπεριφοράς. Μέσω των Λατινικών ολοκληρώνεται όλο το φάσμα των Ανθρωπιστικών Σπουδών, αφού επιπλέον συμβάλλουν σε μέγιστο βαθμό στην κατανόηση των κύριων γλωσσών που επιστημονικά και βιβλιογραφικά χρησιμοποιούνται (π.χ. των αγγλικών, των γαλλικών, των γερμανικών, των ιταλικών και των ισπανικών). Παράλληλα, τα λατινικά αποτελούν πολυτιμότατο εργαλείο σε πληθώρα επαγγελμάτων που προκύπτουν από τις αντίστοιχες σχολές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Για παράδειγμα: οι υποψήφιοι της δικιάς μας γενιάς για τις Φιλολογικές Σχολές και τις Νομικές δε θα έχουμε καν τη στοιχειώδη γνώση μιας γλώσσας στην οποία οικοδομήθηκε το ρωμαϊκό δίκαιο και η ρωμαϊκή γραμματεία. Γιατί πρέπει να συμβεί αυτό; Με άλλα λόγια με την κατάργηση του μαθήματος (γιατί η αλήθεια είναι ότι το μάθημα ουσιαστικά καταργήθηκε) αφοπλίζεται αυτομάτως ένα ευρύ πεδίο επιστημών και συνεπώς οι μελλοντικοί φοιτητές και οι μετέπειτα εργαζόμενοι θα έχουν λάβει ελλιπή εκπαίδευση.

Συνεπώς, μαζί με εσάς και εμείς αντιλαμβανόμαστε τη σημασία της σχέσης πολλών σύγχρονων πολιτισμών μεταξύ τους, καθώς η γλώσσα κάθε λαού αποτυπώνει την πνευματική ιστορία του. Μέσα στις λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η διαφύλαξη του πολιτισμού του παρελθόντος και της διασφάλισης της μετάδοσης του. Για αυτούς τους λόγους θεωρούμε μεγίστης σημασίας την επιστροφή των Λατινικών στα λύκεια όλης της χώρας ως μαθήματος κατεύθυνσης και όχι επιλογής.

Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας και όπως λέει ο Οράτιος CARPE DIEM! Με εκτίμηση και σεβασμό,

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Λατινικών της Γ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου Κρήτης.

(Ακολουθούν τα ονόματα των μαθητών)

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (14)

Δημήτρης
|

Δεν είναι δυνατόν να εξοβελίζεται από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μιας οποιασδήποτε χώρας -πόσο μάλλον της δικής μας- μια κλασική γλώσσα και λογοτεχνία. Διδασκόταν σε μια μικρή μερίδα μαθητών, σε μία μόνο τάξη και αυτό έπρεπε να διατηρηθεί, γιατί ήταν η μαγιά. Αν κάποιοι δεν το καταλαβαίνουν αυτό, δεν έχουν την ευρύτητα σκέψης για να κατανοήσουν το νόημα και το πνεύμα της μόρφωσης γενικώς. Ασφαλώς δε θα μάθει κάποιος να μιλάει Λατινικά -όπως αφελέστατα έγραφε κάποιος- ασφαλώς δε θα συνεχίσουν όλοι τη σπουδή των Λατινικών, όμως η πλήρης απαλοιφή σημαίνει νέκρωση, ενταφιασμό και αυτό το δικαίωμα δεν το έχουμε. Όσον αφορά την κοιν/γία, ωραίες γνώσεις προσφέρει, είναι όμως παιδί της ιστορίας και αναρωτιέμαι πώς να μάθουν τα παιδιά κοιν/γία, όταν δεν ξέρουν ιστορία, πώς να μάθεις για τις δομές του Μεσαίωνα όταν δε γνωρίζεις τη Μεσαιωνική ιστορία ή πώς να διδάξεις την κοινωνία της κλασικής Ελλάδας όταν δεν έχεις διαβάσει ούτε στίχο του Αριστοφάνη στα έργα του οποίου παρουσιάζεται ανάγλυφα η αθηναϊκή κοινωνία! Αγαπητοί μου η εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση,σοβαρότερη από τις επιπόλαιες προσεγγίσεις πολλών σχολιαστών με πολύ ρηχή σκέψη.

KIN
|

Τα Λατινικά ξαναλέω και υπενθυμίζω ότι διδάσκονται ως μάθημα επιλογής στη Γ Λυκείου και ως εκ τούτου όσοι μαθητές επιθυμούν να έρθουν σε επαφή μ αυτό, μπορούν να το επιλέξουν. Δλδ όσοι από τους μαθητές στοχεύουν στις Φιλολογιες ας το επιλέξουν. Η Κοινωνιολογια αντικατεστησε τα Λατινικά διότι έχει υψηλοτατη συμβατότητα με τα προγράμματα σπουδών της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΑΕΙ του 1ου ΕΠ, συμπεριλαμβανομένων των Νομικών και Κοινωνικών επιστημών. Η διαπίστωση είναι ότι σε αρκετά λύκεια τα Λατινικά δεν βρίσκονται σε υψηλή θέση επιλογής ούτε από τους μαθητές του προσανατολισμου των Ανθρωπιστικων σπουδών. Οι μαθητές επιλέγουν ξένες γλώσσες και ειδικά Αγγλικά και Γερμανικά

O tempora o mores...
|

Τα Αρχαία μιλιούνται σήμερα με τη νεότερη μορφή τους, τη νέα ελληνική, που είναι η εξέλιξή τους εμπλουτισμένη με τον γλωσσικό πλούτο άλλων γλωσσών και πολιτισμών με τους οποίους συναντήθηκε. ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ και όποιος υποστηρίζει κάτι τέτοιο μάλλον τις ώρες των αρχαίων πετούσε χαρταετό... Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογούμε για τη χρησιμότητα των Λατινικών στην κατεύθυνση. Έχειωειπωθεί άπειρες φορές. Ωστόσο, μπορεί να δοθεί η δυνατότητα να επιλέγουν τα παιδιά μεταξύ Λατινικών και Κοινωνιολογίας. ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΙΔΕΑ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ... Επίσης, όταν προσλαμβάνεσαι ως εκπαιδευτικός δεν διδάσκεις Κοινωνιολογία της Παιδείας στους μαθητές σου, διότι είναι πανεπιστημιακό αντικείμενο και όχι της Δευτεροβάθμιας. Είναι μάθημα άσχετο του αντικειμένου που διδάσκουν οι καθηγητές στα σχολεία. Και οι φιλόλογοι διδάσκονται γλωσσολογία, βυζαντινή λογοτεχνία... Έχετε ακούσει από κανέναν να ζητάει να εισαχθούν αυτά ως μαθήματα κατεύθυνσης;;; Τι σχέση λοιπόν έχουν τα κοινωνιολογικά μαθήματα που προορίζονται για φοιτητές, οι οποίοι δεν χρειάζεται να έχουν προηγούμενη γνώση, με τα Λατινικά που διδάσκονται στο 1ο εξάμηνο των Φιλοσοφικών Σχολών; Αν εισαχθείτε σε τμήμα και δεν γνωρίζετε Κοινωνιολογία της Παιδείας κ.ο.κ. πειράζει; Όχι. Αν εισαχθείτε σε Φιλοσοφική Σχολή με στόχο να διδάξετε σε σχολείο κάποια στιγμή και δεν κάνετε Λατινικά, πειράζει; Φυσικά, γιατί δεν γνωρίζετε βασικές γνώσεις σύμφυτες με τις σπουδές σας. Σαν να ζητάτε να μην ξέρουν γεωμετρία ή να αγνοούν ένα σημαντικό μέρος της Άλγεβρας οι μαθηματικοί...

@ΚΙΝ
|

αν ίσχυε αυτό που αναφέρεις
τότε δε θα μπορούσε κάποιος να περάσει Βιολογικό χωρίς Βιολογία
και Πληροφορική χωρίς Πληροφορική
έτσι δεν είναι

KIN
|

Η Κοινωνιολογια έχει υψηλοτατη συμβατότητα με τα προγράμματα σπουδών των Νομικών και Κοινωνικών επιστημών και γιαυτό εξετάζεται πανελλαδικά. Επίσης αρκετά τμήματα των κλασσικών σπουδών εμπεριέχουν στο πρόγραμμα σπουδών τους την Κοινωνιολογια της εκπαίδευσης, την κοινωνική Κοινωνιολογια, την Κοινωνιολογια του εγκλήματος κλπ. Αν επανέλθουν τα Λατινικά στην προσανατολισμο Ανθρωπιστικων σπουδών, πρέπει να αφαιρεθούν από το επιστημονικό πεδίο οι Νομικές και Κοινωνικές επιστήμες. Τα πανελλαδικως εξεταζόμενα μαθήματα πρέπει να είναι συμβατά με τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ. Αυτή είναι η λογική βάση των προσανατολισμων μέσω των οποίων καθορίζεται η εκπαιδευτική διαδρομή των υποψηφίων φοιτητών. Αλλιώς ας μν εξετάζεται η Βιολογία για τις Ιατρικές, τα Αρχαία για τις Φιλολογιες, η Οικονομία για τις Οικονομικές, η Φυσική για τα Πολυτεχνεία. Εξάλλου τα Λατινικά διδάσκονται στο πρόγραμμα του Λυκείου ως μάθημα επιλογής και όσοι μαθητές επιθυμούν να το διδάσκονται, ας το επιλέξουν.

kont
|

Αυτά τα παιδιά ενός ιστορικού σχολείου στο οποίο δίδαξε και η γυναίκα μου κάτι ξέρουν. Όντως το μάθημα συνδέθηκε με τον σχολαστικισμο κλπ για τον οποίο έφταιγαν οι δάσκαλοι αλλά λίγοι μου φαίνεται πως υποψιάζονται τι εγκαταλειπουμε με την κατάργηση του. Και ας μην πει κανείς πως δεν καταργήθηκε! Πρέπει τουλάχιστον στη θεωρητική για να μην πω σε όλες τις κατευθύνσεις να είναι υποχρεωτικό. Η εκπαίδευση χρειάζεται να είναι αυταρχικη ως το κοκκαλο. Πικρές οι ρίζες της!

Οικονομολόγος
|

Τα λατινικά, όπως και τα αρχαία ελληνικά, είναι αυτό που ονομάζουμε "νεκρές γλώσσες", δηλαδή γλώσσες που δεν μιλιούνται από καμία κοινωνική ομάδα (δεν υπάρχουν δηλαδή άνθρωποι οι οποίοι να συνεννοούνται στην καθημερινότητά τους μιλώντας ο ένας στον άλλον στα αρχαία ελληνικά ή στα λατινικά)

Στο ελληνικό λύκειο τα παιδιά διδάσκονται περισσότερες ώρες αρχαία και λιγότερες νέα ελληνικά. Δηλαδή το σχολείο αφιερώνει περισσότερες ώρες σε μια "νεκρή γλώσσα" παρά στην ελληνική γλώσσα, την γλώσσα που μιλιέται σήμερα . Και φυσικά το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό μαθητών/τριών που τελειώνουν το σχολείο και δεν ξέρουν ούτε να μιλάν ούτε και να γράφουν στα ελληνικά (ούτε βέβαια και στα αρχαία)

Είναι δυστυχώς μια παθογένεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που δύσκολα αντιμετωπίζεται.
Κι αυτό γιατί η παθογένεια αυτή διαπλέκεται με μικροσυμφέροντα (βλέπε ιδιαίτερα σε αρχαία και λατινικά) και με συντεχνιακές ανησυχίες (μείωση ωρών για τους φιλολόγους, την πολυπληθέστερη εκπαιδευτική ομάδα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση) αλλά και υποστηρίζεται από αντιεπιστημονικές απόψεις, όπως για παράδειγμα την άποψη που λέει ότι για να μάθεις καλά μια γλώσσα πρέπει να διδαχθείς τις προγενέστερες μορφές της.

Μαθηματικά και Φυσική
|

Πρώτα να ενοποιηθούν πάλι τα δύο πεδία, ώστε να εξετάζονται οι μαθητές σε μαθήματα που έχουν διδαχθεί τα προηγούμενα χρόνια. Οι πανελλαδικές εξετάσεις έχουν αξία επειδή βασίζονται σε συνολική εξάσκηση - οι μαθητές ξεκινούν από το Γυμνάσιο και την Α' Λυκείου να διαμορφώνουν προφίλ σε μαθήματα όπως Γλώσσα και Μαθηματικά και άλλα.

λατινικά
|

αγαπητοί μαθητές να θυμάστε όταν ψηφίζετε στο μέλλον
τι σημαίνει αθετηση προεκλογικής δέσμευσης.

π.χ. ο συριζα το 2014 υποσχέθηκε επαναφορά της λογοτεχνίας στην θεωρητική κατεύθυνση
και μετά εφάρμοσε το λυκειο αρβανιτοπουλου

η ΝΔ υποσχέθηκε επαναφορά των λατινικών και εφάρμοσε το λύκειο γαβρόγλου...

πληροφορικη ή βιολογία
|

με βάση το επιθυμητό πεδίο σπουδών
η πληροφορική δεν ειναι οικονομική επιστήμη

Ανέστης
|

Η θετική έχει 5 μαθήματα

5 μαθήματα
|

Λατινικά στα ανθρωπιστικά
Πληροφορική στη θετική
Κοινωνιολογία στην οικονομική

Απλά και κυρίως λογικά

O tempora o mores...
|

Μπράβο και από εμένα!! Αυτό που κατανοούν οι μαθητές μας αδυνατεί να κατανοήσει η ηγεσία του υπουργείου: Δεν νοούνται Ανθρωπιστικές Σπουδές χωρίς Λατινικά. Οι εισακτέοι στις Φιλοσοφικές και Νομικές φέτος δεν θα έχουν διδαχτεί στην πλειονότητά τους καθόλου Λατινικά!! Νομίζω ότι και σε αυτό πρωτοτυπούμε με μοναδικό αντιεπιστημονικό τρόπο...

φιλόλογος λυκείου
|

Μπράβο στα παιδιά!
Είναι ντροπή για την χώρα μας να υποβαθμίζει τις Ανθρωπιστικές Σπουδές στο λύκειο καταργώντας τα Λατινικά και επιβάλλοντας την Κοινωνιολογία (η οποία δεν ανήκει στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, αλλά στις Κοινωνικές Επιστήμες) στην Κατεύθυνση Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Να αναβαθμιστεί το μάθημα των Λατινικών με νέα βιβλία και νέα προγράμματα σπουδών και για την Β΄και για την Γ΄Λυκείου.
Η Κοινωνιολογία δεν είναι σημαντικότερο μάθημα.
Τα Λατινικά μαζί με τα Αρχαία Ελληνικά είναι η βάση του Δυτικού Πολιτισμού.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ