Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η άποψη της Ιεράς Συνόδου για την απόφαση ΣτΕ για τον οργανισμό του υπ. Παιδείας

Δημοσίευση: 13/02/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το ΣτΕ έκρινε ότι η παράλειψη αναφοράς του σκέλους  «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» στο Προεδρικό Διάταγμα  δεν αποτελούσε παράβαση του Συντάγματος, όχι επειδή επιτρέπεται η αφαίρεση της θρησκευτικής αγωγής από την εκπαίδευση, αλλά επειδή αρκεί ότι η θρησκευτική αγωγή ήδη προβλέπεται στο Σύνταγμα (16 παρ. 2) και στον νόμο 1566/1985, ώστε δεν απαιτείτο η επανάληψή της στο διάταγμα οργάνωσης των υπηρεσιών του ΥΠΕΘ.

Αυτό τονίζει η Ιερά Σύνοδος της ελλαδικής εκκλησίας, σε ανακοινωθέν, με αφορμή την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας ,με την οποία κρίθηκε Συνταγματικό,  κατά πλειοψηφία το Προεδρικό Διάταγμα 18/2018 του πρώην υπουργού Κώστα Γαβρογλου όπου στον  Οργανισμό του υπουργείου Παιδείας διατηρείται μεν το σκέλος της «ανάπτυξης της εθνικής συνείδησης» των Ελλήνων, απαλείφθηκε όμως πλήρως το   σκέλος «της ανάπτυξης της θρησκευτικής τους συνείδησης”, και σημειώνει τα εξής:

Α. Το άρθρο 1 του διατάγματος οργάνωσης των υπηρεσιών του ΥΠΕΘ του έτους 2018 (Προεδρικό Διάταγμα 18/2018) παρέλειψε να αναφέρει την «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» των μαθητών εντός των σκοπών του Υπουργείου. Στην επίδικη υπόθεση κλήθηκε η Ολομέλεια του ΣτΕ να κρίνει εάν η παράλειψη αυτή αποτελούσε κατάργηση της θρησκευτικής αγωγής από τους σκοπούς του Υπουργείου και εάν το Διάταγμα επιχειρούσε παρανόμως να καταργήσει το άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος, που την προβλέπει ως υποχρεωτική.

Β. Στη δικαστική απόφαση αναφέρεται ότι η μη επανάληψη των σκοπών του άρθρου 16 παρ. 2 του Συντάγματος - μεταξύ των οποίων η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης - στο ανωτέρω διάταγμα του Υ.Π.Ε.Θ. «δεν έχει την έννοια ότι οι σκοποί αυτοί παύουν να αποτελούν σκοπούς της παιδείας κατά παράβαση του Συντάγματος» και επιπλέον «διότι οι βασικοί σκοποί της παιδείας καθορίζονται από συνταγματικές και νομοθετικές διατάξεις (άρθρο 16 παρ. 2 Συντ. και άρθρα 1, 4, 5 και 6 ν. 1566/1985), κατά το μέρος δε που οι διατάξεις αυτές επαναλαμβάνονται ή μη στο οργανωτικό διάταγμα του υπουργείου στερούνται αυτοτελών κανονιστικών συνεπειών» - δηλαδή δεν έχει έννομη σημασία εάν θα επαναληφθούν στο Προεδρικό Διάταγμα, διότι θα επρόκειτο για επανάληψη ρυθμίσεων, που ήδη ισχύουν εκ του Συντάγματος και του νόμου 1566/1985.  

Γ. Η πλειοψηφία και η μειοψηφία των δικαστών της Ολομέλειας διαφώνησαν μόνο, εάν νομοτεχνικά απαιτείτο να επαναλαμβάνονται οι σκοποί του Συντάγματος και του νόμου 1566/1985 στο κείμενο του διατάγματος του ΥΠΕΘ. Κανείς όμως δεν διετύπωσε την κρίση ότι η παράλειψη αναφοράς τους στο διάταγμα αποτελούσε έμμεση κατάργησή τους.

Δ. Συνεπώς αντίθετα με όσα διαδόθηκαν χωρίς κατανόηση του σκεπτικού της, η απόφαση 210/2020 του ΣτΕ δεν έκρινε ότι παύει να εντάσσεται στους σκοπούς της δημοκρατικής παιδείας υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης, για το περιεχόμενο της οποίας σε ό,τι αφορά τα τέκνα ορθοδόξων χριστιανικών οικογενειών, έχει εκδώσει κατά τα τελευταία έτη αποφάσεις η Ολομέλεια του ΣτΕ (660/2018, 926/2018, 1749/2019 και 1750/2019).

Σχόλια (1)

 
Ι.
13 Φεβ 2020 15:21

H ουσία της απόφασης ορθώς εντοπίζεται από την Ιερά Σύνοδο στην τελευταία (Δ) παρατήρηση. Η απόφαση του ΣτΕ ουδόλως έρχεται σε αντίθεση με τις 4 προηγούμενες αποφάσεις του ΣτΕ που επιβάλλουν χριστιανικό μάθημα θρησκευτικών, αντιθέτως τις επιβεβαιώνει. Η τωρινή απόφαση απλώς δέχεται ότι μπορεί το κείμενο που αφορά τον Οργανισμό του ΥΠΑΙΘ να μην κάνει αναφορά στην "ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης" των μαθητών, η οποία ωστόσο (συνεχίζει να) αποτελεί υποχρέωση του Κράτους σύμφωνα με τις ισχύουσες (και μη αναθεωρηθείσες κατά την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση) διατάξεις του Συντάγματος (κυρίως την παρ. 2 του Άρθρου 16).

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean