Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ο Ν. Τσούλιας γράφει για τη συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ

Δημοσίευση: 15/02/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Νίκου Τσούλια
Γραμματέα του Τομέα Παιδείας
του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

Κλασική συνταγή. Όταν δεν μπορείς να αναφερθείς στο «είναι», κινείσαι στο «φαίνεσθαι» των πραγμάτων. Μόνο που η ουσία γρήγορα θα σε «εκδικηθεί».

Τα αναφέρω αυτά γιατί ο πρόεδρος του ΙΕΠ εξέδωσε ένα δελτίο τύπου στο οποίο αναφέρει τα εξής. «Στη συνάντηση παρουσιάστηκε το σχέδιο του ΙΕΠ για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, την επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών και την πιλοτική Εισαγωγή των Νέων Θεματικών στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Επίσης, έγινε γόνιμη συζήτηση και αντηλλάγησαν απόψεις για μια σειρά εκπαιδευτικά θέματα, ανάμεσα στα οποία η αναγκαιότητα της επιλογής και ο ρόλος των Στελεχών Εκπαίδευσης» (παραλείπω μόνο κάποια τυπικά, επουσιώδη στοιχεία).  

Δηλαδή μια συζήτηση με τουλάχιστον κριτική προσέγγιση σχεδόν για όλα τα ζητήματα της εκπαίδευσης, καταλήγει να μιλάει για την «αναγκαιότητα της επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης».

Δυστυχώς καταδείχτηκε ότι η κύρια αγωνία του ΙΕΠ και κατ’ επέκταση του Υπουργείου Παιδείας είναι το ζήτημα των στελεχών της εκπαίδευσης. Το στίγμα έχει δοθεί. Οι σχολικοί σύμβουλοι θα ενισχυθούν με νέες αρμοδιότητες ελέγχου – ουσιαστικά θα επωμιστούν το βάρος της αξιολόγησης και θα κάνουν «εφόδους» και στη σχολική αίθουσα. Είναι προφανές το ποιου είδους σχολικοί σύμβουλοι θα προκριθούν.

Αλλά ας δούμε τι προκύπτει από τη συνάντηση.

1)  Η επόμενη χρονιά δεν έχει κανένα νέο στοιχείο στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Και όχι μόνο αυτό αλλά γίνεται και το εξής πρωτότυπο. Αντί να εισαχθούν νέα βιβλία, γίνονται αλλαγές - συρραφές ανακατεύοντας τα υπάρχοντα βιβλία. Και το ακόμα πιο παράδοξο αυτές οι αλλαγές γίνονται χωρίς να έχουν αλλάξει πριν τα αναλυτικά και τα ωρολόγια προγράμματα, τα οποία θα αλλάξουν εκ των υστέρων!

2) Η Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου της επόμενης χρονιάς δεν θα έχει καμιά διαφορά με τη σημερινή, και έτσι ο όποιος σχεδιασμός για το Εθνικό Απολυτήριο δεν θα περιλαμβάνει την Α΄ τάξη!

3) Για την επαγγελματική εκπαίδευση δεν υπάρχει απολύτως τίποτα νέο. Εδώ η κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι συνεπής με τον εαυτό της. Η παραμέληση του ΕΠ.ΑΛ. είναι σταθερό στοιχείο της διαχρονικής πολιτικής της.

4) Η επιμόρφωση έχει έναν σχεδιασμό για έναν μικρό αριθμό εκπαιδευτικών – κυρίως ενδοσχολική των 40 ωρών. Με βάση το ρυθμό της επιμόρφωσης (με τις σχεδιαζόμενες συμπράξεις με τα πανεπιστήμια) και λαμβάνοντας υπόψη τις 150.000 των εκπαιδευτικών, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ούτε σε μια δεκαετία.

5) Η αξιολόγηση «πάει πίσω» για να γίνει πρώτα η επιμόρφωση. Εδώ ανακύπτουν απλά ερωτήματα. α) Θα ξεκινήσει, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωση (δηλαδή ποτέ), θα εφαρμόζεται ανεξάρτητα από την αξιολόγηση ή θα εφαρμόζεται μόνο σε όσους θα έχουν επιμορφωθεί; β) Είναι δυνατόν να γίνει αξιολόγηση με «εφόδους» των σχολικών συμβούλων στη σχολική αίθουσα; Μπορεί να επαναφερθεί ο σκληρός επιθεωρητισμός της προ του 1980 εποχής;

Στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υπεισέρχονται και οι γονείς με τεχνικές της παρέμβασής των που θα διαμορφωθούν! Επιπλέον, από τον πρόεδρο του ΙΕΠ έχει διατυπωθεί δημόσια η άποψή του να συνδέεται η «μεγάλη απόσταση» μεταξύ προφορικής βαθμολογίας και πανελλαδικής βαθμολογίας με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών!! Η εκτίμησή μου είναι απλή. Δεν πρόκειται να εφαρμοστεί αυτή η «αξιολόγηση – έκτρωμα», για πολλούς αντικειμενικούς λόγους αλλά και γιατί κανένας εκπαιδευτικός δεν θα δεχτεί την απαξίωσή του με το «να αξιολογείται στην τάξη την ώρα που αυτός διδάσκει ή αξιολογεί τους μαθητές του»!

6) Για την αντιμετώπιση του λειτουργικού αναλφαβητισμού δεν υπάρχει καμιά σκέψη. Το ίδιο και για την Ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης, παρά το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας. Η σεξουαλική αγωγή είναι κάπου καταχωνιασμένη στην Αγωγή Υγείας – και φυσικά που να αναπτυχθεί ένα τέτοιο κεφάλαιο… Για την εκπαίδευση των προσφύγων δεν προβλέπεται κανένα νέο μέτρο – αν και το προσφυγικό έχει ήδη γίνει εθνικό πρόβλημα.

7) Προτείνεται όμως η έξωση των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από τα Συμβούλια Επιλογής, για να πάμε ολοταχώς στις παλιές δεκαετίες της δεξιάς. Η απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων στο ΕΣΠΑ είναι στο 4% δηλαδή τέλμα. Και ένας σχετικός γνώστης της υπόθεσης ξέρει ότι η εξέλιξη εδώ δεν πρόκειται να γίνει ως μαγείας ευνοϊκή.

Συμπερασματικά, ελλιπής και αποσπασματικός σχεδιασμός, παλιά δεξιά εκπαιδευτική συνταγή, καμιά νέα ιδέα, κανένα εκσυγχρονιστικό μέτρο, άγχος για τους κομματικά ημέτερους είναι τα συστατικά στοιχεία της προτεινόμενης εκπαιδευτικής πολιτικής του ΙΕΠ.   

Η Ν.Δ. δεν έχει εθνικό σχέδιο για τη δημόσια εκπαίδευση. Δεν έχει ούτε στελέχη να διαμορφώσουν κάτι δημιουργικό για τις τόσες και τόσες προκλήσεις της εποχής. Το ότι έκανε κάποιες μεταγραφές κορυφής – για να δείξει φαινομενικά μετατόπιση προς το κέντρο (!) – δεν πρόκειται να αλλάξει τη βαθιά συντηρητική και αντιεκπαιδευτική πολιτική της.

Σχόλια (11)

 
ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΣ
15 Φεβ 2020 13:05

Εμείς περιμένουμε από εσάς στο ΚΙΝΑΛ τους σοφούς!Όλα τα μηδενίζεται!Τι δεν σας αφορά οτι στελέχη εκπαίδευσης κρίθηκαν απόένα νόμο έκτρωμα;

 
Ανώνυμος
15 Φεβ 2020 15:45

Ξεχνάτε κύριε Τσούλια ότι ο κύριος Αντωνίου είναι πιο κοντά στο δικό σας χώρο και όχι στο χώρο της ΝΔ. Επομένως προς τι όλες αυτές αντιρρήσεις; Οι απόψεις του για την παιδεία είναι ίδιες με αυτές του ΠΑΣΟΚ. Το ερώτημα όμως είναι το εξής: γιατί αυτές οι απόψεις παρεισέφρησαν και στο χώρο της ΝΔ;

 
glgiannis
15 Φεβ 2020 17:43

Για να ακούσουμε και το δικό σας!!
Το μόνο που βλέπω και από εσάς (αν και σας διαβάζω συχνά) αλλά και από άλλους αριστερούς, είναι τι δεν κάνουν καλά αυτοί.
Εσείς έχετε σχέδιο;
Απαντήστε!

 
DEEP
15 Φεβ 2020 19:23

Κρίμα γιατί χρηματίσατε και Πρόεδρος της ΟΛΜΕ !!

 
Σπύρος
15 Φεβ 2020 21:07

Οι νόμοι του ΠΑΣΟΚ 1304/1982 και 1566/1985 και το καθηκοντολόγιο των Συμβούλων ΠΔ 214/1984 αναφέρονται σε αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και προβλέπουν επισκέψεις των Σχολικών Συμβούλων στις τάξεις.
Τώρα ως αντιπολίτευση κάνετε λόγο για "εφόδους" αξιολόγησης και για αξιολόγηση του "εκπαιδευτικού έργου" (όρος που παραπέμπει στην αυτοαξιολόγηση του έργου των σχολείων), ενώ κατακεραυνώνετε την "αξιολόγηση των εκπαιδευτικών" που εσείς στο ΠΑΣΟΚ θεσμοθετήσατε. Οι νόμοι σας προβλέπουν αξιολογικό ρόλο και στον Διευθυντή Σχολείου.
Πριν τα νέα σας καθήκοντα, μας είχατε συνηθίσει για πολλά χρόνια σε ένα μετρημένο και παιδαγωγικότερο λόγο.

 
Δρ. Κ. Λιορ.
15 Φεβ 2020 21:20

Η εξωση των αιρετων εκπροσωπων απο τα συμβουλια κρισεων των Σ.Σ ειναι το πιο σωστο μετρο που εξαγγελθηκε και ελπιζω να γινει πραξη!!!

 
Γ.Π.
16 Φεβ 2020 10:26

Συμφωνώ απολύτως με τον «τονισμένο» πρόλογο. Πρόκειται περί μιας πικρής, οδυνηρής αλήθειας που τη βίωσε ο γράφων βλέποντας το 48% να γίνεται 4%.
Στερνή μου Γνώση να σ’ είχα πρώτα...Το χειρότερο βέβαια είναι ότι την πλήρωσε πολύ ακριβά ο ελληνικός λαός. Με την επίγνωση του γράφοντος νομίζω πως θα συμφωνήσουν όλοι και κυρίως με τη γενική άποψη ότι η επίγνωση είναι αληθινή, όταν συνάδει με τις επόμενες πράξεις μας και τον μετέπειτα λόγο μας. Και το λέω αυτό γιατί από τα ακόλουθα του προλόγου προκύπτει ένα ερώτημα:
Ο Πρόεδρος ήταν ανέκαθεν στην περιοχή του «φαίνεσθαι» ή ήταν στην περιοχή του «είναι» την εποχή που ήταν σύντροφος και τώρα που «αμάρτησε», παραστράτησε και έχει πάρει τον κακό το δρόμο;

 
Δημ. Σπύρου
16 Φεβ 2020 10:44

Συνιστώ να διαβάστε καλά κι όχι με βιασύνη την ανάρτηση του συναδέλφου Ν. Τσούλια. Μακάρι πολλών οι αναρτήσεις και τα σχόλια να είχαν την πληρότητα, την αρτιότητα, τη σοβαρότητα και τη βαθιά σκέψη του π. προέδου της ΟΛΜΕ. Φυσικά όλες οι απόψεις είναι δεκτές. Για να προβληματιζόμαστε αλλά και να συγκρίνουμε.....

 
Εκπαιδευτικός
16 Φεβ 2020 13:42

Ο χώρος σας -η Πασοκαρία-κατέστρεψε την Παιδεία από τη δεκαετία του 80, είστε παντελώς ανίκανοι, για το ΣυΡιζΑ δεν θα σχολιάσω δεν αξίζει κανενός σχολίου.
Σιωπήστε λοιπόν, έχετε τελειώσει από καιρό και αφήστε μήπως γίνει κάτι έστω και την ύστατη ώρα.

 
Κωνσταντίνος
16 Φεβ 2020 18:30

Το ΠΑΣΟΚ που απέμεινε είναι μαγαζί της ΝΔ οι άλλοι που φύγαν συνέπραξαν με τους κουμμουνιστές . Ετσι κ. Τσούλια τζάμπα καίει η λάμπα και η αντιπολίτευση που κάνεις είναι απλά κουβέντες . Διάλεξε μαγαζί .... άλλωστε οι υπουργοί του ΠΑΣΟΚ στο Υπ. Παιδείας φιλελεύθερη πολιτική ασκούσαν.

 
ΠΕ800
16 Φεβ 2020 20:26

Η συμμετοχή των αιρετών στα συμβούλια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, είναι μια ελληνική πρωτοτυπία (ή παραφωνία αν θέλετε) σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η "έξωση" των αιρετών από τα συμβούλια επιλογής στελεχών είναι η βασική (όχι η μοναδική) προϋπόθεση για αξιοκρατική επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης και αυτό το γνωρίζουν καλά όσοι συμμετείχαν στις διαδικασίες επιλογής στελεχών στο παρελθόν. Οι "παρενέργειες" της συμμετοχής των αιρετών ξεκινούν από την επιλογή των στελεχών και το χειρότερο, συνεχίζουν κατά τη διάρκεια της θητείας τους με ότι αυτό συνεπάγεται. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να κρατήσει τη σωστή άποψη η πολιτική ηγεσία στο θέμα αυτό και να μην υποκύψει στις αφόρητες συνδικαλιστικές και πολιτικές πιέσεις που δέχεται όπως είναι γνωστό, αυτό το διάστημα στο υπουργείο. Το αποτέλεσμα θα δώσει και το γενικότερο στίγμα της πολιτικής ηγεσίας, αν πραγματικά θα κάνει θετικές τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα ή θα ακολουθήσει πεπατημένες διαδρομές....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ