Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

ΑΠΟΨΗ: Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού: «Σύμβουλος Καθηγητής» και « Δάσκαλος εμπιστοσύνης» ή «αποδιοπομπαίος τράγος»;

Δημοσίευση: 17/02/2020
Σχολεία
Alt Text: 
Σχολεία
Title Text: 
Σχολεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Παντελή Γαλίτη    

Τα κρούσματα σχολικού εκφοβισμού (bullying) βαίνουν συνεχώς αυξανόμενα. Άμεσα ή έμμεσα οι εκπαιδευτικοί θεωρούνται ως οι πλέον υπεύθυνοι και αρμόδιοι για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Και είναι αλήθεια πως, υπηρετώντας το λειτούργημα του εκπαιδευτικού, συνυπάρχοντας με τους μαθητές/-τριές τους για αρκετές ώρες της ημέρας, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές έχουν την αυξημένη ευθύνη της έγκαιρης πρόληψης, της αντιμετώπισης και της καταστολής φαινομένων σχολικού εκφοβισμού. Σε κάθε νέο κρούσμα τα βλέμματα στρέφονται επιτιμητικά και απαιτητικά προς το εκπαιδευτικό προσωπικό της σχολικής μονάδας στην οποία αναφέρεται το κρούσμα αυτό.

Η εκπαιδευτική ηγεσία, αναζητώντας τρόπους αντιμετώπισης του σχολικού bullying, αναγορεύει τους εκπαιδευτικούς πότε ως «Συμβούλους Καθηγητές» και πότε ως «Δασκάλους εμπιστοσύνης».  Όμως οι εκπαιδευτικοί δεν έπαψαν ποτέ να βρίσκονται εκεί. Δεν έπαψαν ποτέ να είναι οι «Σύμβουλοι Καθηγητές» των μαθητών/-τριών τους, να είναι οι «Δάσκαλοι εμπιστοσύνης» τους.

Βέβαια, η διαφοροποίηση με τον παρελθόν και η εξέλιξη των αιτίων που οδηγούν σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού απαιτεί την οργανωμένη και συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αποτελεσματικότερη εμπλοκή τους στην πρόληψη, αντιμετώπιση και καταστολή ή την μείωση των φαινομένων αυτών. Δεν φτάνει μόνο η αναγόρευση τους με κάποιον τίτλο όπως οι παραπάνω και η τυπική ανάθεσή του εν λόγω ρόλου με μία Πράξη του Συλλόγου  Διδασκόντων.  

Απαιτείται επίσης η άμεση στήριξη των προαναφερόμενων θεσμών με την διασφάλιση της έγκαιρης τοποθέτησης Ψυχολόγων στις σχολικές μονάδες, αφού, όπως και το Υπουργείο Παιδείας παραδέχεται, η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους Ψυχολόγους στα σχολεία σε θέματα που απασχολούν τους μαθητές/-τριες είναι απαραίτητη (βλ.: Υ.Α. Αριθμ. Φ25α/163580/Δ4/ΦΕΚ 3941 Β΄/25-10-2019 με θέμα: «Οργάνωση και λειτουργία του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2019-2020», άρθρο 1).

Επιπρόσθετα, η τοποθέτηση διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού στις σχολικές μονάδες θα συμβάλει στον απεγκλωβισμό του χρόνου των εκπαιδευτικών από περαιτέρω ετερόκλητες και χρονοβόρες εξωδιδακτικές υποχρεώσεις, προκειμένου να εξευρεθεί και να εξοικονομηθεί περισσότερος λειτουργικός χρόνος επικοινωνίας με τους μαθητές /-τριες. Εξάλλου, η τοποθέτηση διοικητικού υπαλλήλου στις σχολικές μονάδες, καθώς και η τοποθέτηση επιστάτη – κλητήρα –φύλακα στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί όχι μόνο επίκαιρη αναγκαιότητα, μα και θεσμοθετημένη υποχρέωση της Πολιτείας (Βλ.: Ν. 1586/1985/ΦΕΚ 167 Α΄/30-9-1985 με θέμα: «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις, άρθρο 19)».

Σίγουρα η υλοποίηση των παραπάνω, χιλιοειπωμένων άλλωστε, προτάσεων δεν αρκεί για να λυθεί το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού, αφού οι ρίζες του δεν απλώνονται  μόνο στην σχολική κοινότητα. Το bullying, έχοντας βρει γόνιμο έδαφος στην κοινωνία μας, ιδίως τα τελευταία χρόνια, απαιτεί την λήψη μεθοδικών και δραστικών μέτρων, η κατάθεση των οποίων ξεφεύγει από τα πλαίσια αυτού του κειμένου. Στον βαθμό όμως που αφορά στην εκπαιδευτική κοινότητα, η εφαρμογή των παραπάνω προτάσεων θα συμβάλει με αποτελεσματικό τρόπο στην αντιμετώπιση της μάστιγας της βίας και του εκφοβισμού στις σχολικές μας μονάδες.

Σχόλια (4)

 
Σπυρίδων - ΠΕ03
17 Φεβ 2020 10:20

Μπράβο σας κε Γαλίτη, θέσατε το ζήτημα στις σωστές του βάσεις.

 
Χάρης
17 Φεβ 2020 18:32

Δηλαδή ο φύλακας και ο επιστάτης θα βοηθήσουν στη μείωση του εκφοβισμού; Ή μάλλον, όπως το καταγράφετε "καταστολή" ;

 
Σάκης
19 Φεβ 2020 07:38

Χάρη, όταν οι διευθυντές ανοιγοκλείνουν την εξώπορτα 30 φορές την ημέρα λόγω έλλειψης φύλακα και σηκώνουν 50 τηλέφωνα την ημέρα και έχουν και την τεχνική υπευθυνότητα για τον οργανισμό με 50 εργαζόμενους και έχουν και όλες τις υπόλοιπες εργασίες να κάνουν μαζί με τους εκπαιδευτικούς (δεν τις αναφέρω εδώ), δεν θέλει πολύ μυαλό να καταλάβει κανείς ότι χρειάζεται τουλάχιστον ένας επιστάτης. Αλλά βέβαια να είναι επιστάτης με συγκεκριμένο καθηκοντολόγιο.

 
το σχολείο ΔΕΝ είναι
19 Φεβ 2020 13:51

κολυμπήθρα σιλωάμ : εντοπίζει προβλήματα αλλά δεν μπορεί να τα λύσει όλα, ούτε πρέπει να τα εγκολπώνεται όλα. οι μαθητές έχουν γονείς, η κοινωνία να έχει κοινωνική πρόνοια (κι ψυχιατρους) και ιδρύματα σχετικά, ειδικά σχολεία έχουμε, αναμορφωτήρια να ενισχυθούν. Κανόνες και πλαίσιο σφιχτό, δομές όπου να παραπέμπονται με απόφαση συλλόγου οι παραβατικοί. Τα παιδιά δεν ξέρουν ότι πρέπει να συμμορφώνονται σε κανόνες, το θράσος πάει στο θεό χωρίς επίπτωση. Τα χειρότερα πήγαν στο δημοτικό ήδη... έχουμε φτάσει εδώ και πολλά χρόνια να δίνουμε κουρελόχαρτα και βγάζοντας "αποφοίτους" χωρίς παιδαγωγική επενέργεια επάνω τους θετική (γιατί τη μαγκιά τη διογκώνει η μαθητοπατερική συμπεριφορά).

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ