Ιδεοληψία, λαϊκισμός, ανοχή και έλλειψη παιδείας ως αιτίες για τη διαμόρφωση παθογενούς κουλτούρας

08/03/2020

Άκουσε το άρθρο

Χαράλαμπος Κωνσταντίνου, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Αναλύοντας την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα, δεν δυσκολεύεται κανείς να εντοπίσει φαινόμενα, τα οποία αναδεικνύουν εμφανώς στερεότυπα, παθογένειες και, γενικά, συμπεριφορές, που έχουν παγιωθεί στην κουλτούρα του Έλληνα πολίτη, και όχι μόνο, και τα οποία εκδηλώνονται με αισθητή συχνότητα στην καθημερινότητά του.

Από αυτά τα φαινόμενα κυρίαρχη θέση κατέχουν εκείνα που δειγματικά και συνοπτικά θα σχολιάσουμε στη συνέχεια. Καταρχάς, η ιδεοληψία και ο λαϊκισμός είναι οι εσκεμμένα ανειλικρινείς στάσεις και συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν όχι μόνο πρόσωπα πολιτικών σχηματισμών αλλά και άλλων κοινωνικών ομάδων, όταν εκφράζουν επίσημα απόψεις, αποβλέποντας στην «εύνοια» και την «ευαρέσκεια» μιας κατηγορίας της κοινής γνώμης και του Έλληνα πολίτη-ψηφοφόρου. Μόνο έτσι μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς την ανοχή και την απουσία ευθείας και άμεσης καταδίκης στην άσκηση ακόμη και ωμής βίας εναντίον συμπολιτών, πολιτικών προσώπων και κρατικών υπαλλήλων, αλλά και στους βανδαλισμούς σε βάρος της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας από «γνωστές» ομάδες ανομίας και παραβατικότητας. Οι εν λόγω ομάδες δεν διστάζουν να εκτοξεύσουν ακόμη και φονικά μέσα εναντίον κρατικών υπαλλήλων υπεράσπισης της έννομης τάξης, προκειμένου να εκδηλώσουν την «επαναστατική ιδεοληψία» τους και, συνεπώς,  τις παράνομες πράξεις τους.

Ιδεοληψία και λαϊκισμό συνιστά, επίσης,  η χρήση του όρου «ρατσιστές» για τα άτομα που τολμούν να κατονομάσουν λαθρομετανάστες ή μετανάστες τους αλλοδαπούς που, ανεξάρτητα από τα αίτια μετανάστευσής τους, εισέρχονται λαθραία και, επομένως, παράνομα στη χώρα μας. Στο εννοιολογικό πλαίσιο της ιδεοληψίας και της έλλειψης δημοκρατικής αντίληψης εντάσσονται, συνακόλουθα, η άποψη και η εμμονή ότι όποιος εκφράζει δημοκρατική και τεκμηριωμένη άποψη αλλά, ωστόσο, αντίθετη από τη δική τους,  ανήκει στην κατηγορία των φασιστών, των ακραίων ή ακόμη και των εχθρών. Ιδεοληψία, λαϊκισμός και αδικαιολόγητη ανοχή είναι, ακόμη, η απουσία καταδίκης της επιθετικότητας, της βίας και των βανδαλισμών για τις, κατά κανόνα, αυθαίρετες ομάδες ανομίας και παραβατικότητας μέσα στον ακαδημαϊκό χώρο. Επιπλέον, ιδεοληψία και λαϊκισμός είναι όταν, σε κρίσιμες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες για τη χώρα και γνωρίζοντας την έλλειψη θεσμικών δομών και υποδομών για την εφαρμογή σχετικών μέτρων, υποστηρίζεται η άποψη ότι ένα εκατομμύριο μετανάστες-πρόσφυγες μπορούν να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία. Θα πρέπει να θεωρείται λογικό ή ακόμη και αυτονόητο ότι η επίτευξη αυτού του σκοπού είναι μια πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση, δεδομένου ότι τα άτομα αυτά προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά, θρησκευτικά, εκπαιδευτικά και κοινωνικά περιβάλλοντα.

Αυτά και πολλά άλλα φαινόμενα της ελληνικής καθημερινότητας καταδεικνύουν ότι η παγιωμένη αυτή κουλτούρα συμπεριφοράς πρώτο απαιτεί επιτακτικά αλλαγή διαπαιδαγώγησης από τους γονείς προς τα παιδιά τους. Γιατί, είναι αποδεδειγμένο, κοινωνιολογικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά, ότι στο οικογενειακό περιβάλλον θεμελιώνονται καθοριστικά η συμπεριφορά και η προσωπικότητα του παιδιού. Οι μελέτες αυτές αναδεικνύουν, επίσης, σοβαρό πρόβλημα στον τρόπο με τον οποίο μεγάλο μέρος των γονέων συμπεριφέρεται προς τα παιδιά του. Το πρόβλημα αυτό είναι εμφανές τελευταία στη σχέση τους με τους εκπαιδευτικούς. Δεύτερο, το σχολείο επιβάλλεται να στρέψει επιτέλους την προσοχή του σε εκπαιδευτικές διαδικασίες που έχουν ως γνώμονα την ενδεδειγμένη διαπαιδαγώγηση των μαθητών, αναπτύσσοντάς τους δεξιότητες επικοινωνίας και σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς. Γιατί, σχολείο δεν σημαίνει μόνο εξετάσεις, βαθμούς και παροχή ποσότητας γνώσεων, αλλά πολύ περισσότερο πρέπει το σχολείο να είναι σταθερά προσανατολισμένο στην παροχή παιδείας. Και τέλος, τα κόμματα και οι πολιτικοί που τα απαρτίζουν και έχουν τεράστια ευθύνη γι’ αυτά που ισχύουν στην ελληνική κοινωνική πραγματικότητα απαιτείται να αλλάξουν άρδην την κουλτούρα άσκησης της πολιτικής τους συμπεριφοράς, απέχοντας συστηματικά από λαϊκισμούς, δημαγωγίες, ανοχές, ευνοιοκρατίες κ.ο.κ., εφαρμόζοντας επειγόντως, ως υπέρτατο σκοπό τους, την υπηρέτηση και μόνο των συμφερόντων του πολίτη, της κοινωνίας και της χώρας.

Σχόλια (9)

Ερατώ
|

@ΣΤΡΙΠΙΚΛΟ Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου! Όσο για το άρθρο πολύ φτωχό σε ανάλυση και εντελώς υποκειμενικό. Βέβαια δεν μας είπε ο αρθρογράφος - που έδωσε έμμεσα και τον ορισμό του λαϊκισμού (!!!)- αν είναι λαϊκισμός να υπόσχεσαι μπουλντόζες στον Ελληνικό μέσα σε μία βδομάδα!

ΣΤΡΙΠΙΚΛΟ
|

@@ΜΠΟΥΜΕΡΑΓΚ

Από πού και ως που ο Γαβρόγλου είναι αριστερός; Τα ράσα δεν κάνουν το παπά.

@Μπούμεραγκ
|

Στο Χάρβαρντ ήταν και ο Γαβρόγλου και πολλοί άλλοι αριστεροί. Τους υπολόγισες και αυτούς στο σχόλιο σου φαντάζομαι.

Μπούμερανκ
|

@ΣΤΡΙΠΙΚΛΟ
Συμφωνώ απόλυτα. Η πραγματικότητα και η ιστορία αποδεικνύουν επίσης, ότι γυρίζει μπούμερανκ και τους τιμωρεί τους "άξιους". Απλά φαίνεται ότι στο Harvard, δεν τους τα δίδαξαν αυτά.

ΣΤΡΙΠΙΚΛΟ
|

Προτιμώ το λαϊκισμό από την πατριδοκαπηλεία και την ημετεροκρατία που διογκώνεται από τους δεξιούς "αξιοκράτες "

Γ.Π.
|

@Σ.Κ.
Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαις... Θα αφυπνιστούν οι ελληνικές ψυχές και η αγάπη για την Πατρίδα θα ξαναβρεθεί στη φυσική της θέση, στην ίδια θέση που την έβαζαν οι κοντινοί αλλά και οι μακρινοί παππούδες μας, στις δύσκολες ώρες. Βάλε στη θέση της Αρετής την Αγάπη για την Πατρίδα, να δεις τα επόμενα βήματά μας... Μια λέξη μόνο άλλαξα και μιαν άλλη αφαίρεσα στον τελευταίο στίχο. Θα καταλάβεις...

Aρχή ήτονε πολλά μικρή κι άφαντη δίχως άλλο,
μα το μικρό με τον Kαιρόν εγίνηκε μεγάλο.
Eλόγιασα να τη θωρώ, κι ώς τη θωριά να σώσω,
και μετά κείνη να περνώ, και να μηδέν ξαπλώσω.
Kι αγάλια-αγάλια η Πεθυμιά μ’ ήβανεν εις τα βάθη, κ’ ήκαμε ρίζες και κλαδιά, κλώνους και φύλλα κι ά’θη.
Kαι πλήθυνε την Πεθυμιάν το κουζουλό μου αμμάτι,
κ’ ήρχιζεν κ’ εστρατάριζεν, κ’ εσιγανοπορπάτει.
Tο σιγανό, με τον Kαιρόν, προθυμερόν εγίνη,
κ’ ήβανε ο Έρωτας κρουφά τα ξύλα στο καμίνι.
Kι ωσάν από μικρόν αβγό πουλί μικρόν εβγαίνει,
τρεμουλιασμένο κι άφαντο, και με Kαιρόν πληθαίνει,
κάνει κορμί, κάνει φτερά, κάθ’ ώρα μεγαλώνει,
και πορπατεί, χαμοπετά, φτερούγια του ξαπλώνει,
κι απ’ άφαντο κι από μικρό, που’τον όντεν εφάνη,
κορμί, φτερά, και δύναμη, και μεγαλότη κάνει—
το ίδιο εγίνη κ’ εις εμέ, στην άπραγή μου νιότη.
Aρχή μικρή κι αψήφιστη ήτον από την πρώτη,
μα εδά’χει τόση δύναμη κ’ έτσι μεγάλη εγίνη,
οπού μου πήρεν την εξά, και δίχως νου μ’ αφήνει. K’ η Aγάπη, που στα βάσανα αντρεύγει και πληθαίνει,
κι οπού με τσ’ αναστεναμούς θρέφεται και πλαταίνει,
θάμασμα πούρι το κρατούν όλοι, μικροί-μεγάλοι,
πώς στην αρχήν τση ανήμπορη γεννάται στην αθάλη·
σπίθα μικρή κι αψήφιστη, δε λάμπει, μηδέ βράζει, και πως να κάμει αναλαμπήν κιανείς δεν το λογιάζει.
Kαι αγάλια-αγάλια θρέφεται, σαν το καμίνι ανάφτει,
κεντά και καίγει δυνατά, και τον ........... μας βλάφτει...

Σ.Κ.@Γ.Π.
|

Να τον μελετήσουμε.Αλλά η μικροαστική ψυχούλα μας δεν έχει καμιά σχέση με την άδολη αγάπη μιας μεγάλης ψυχής...

Γ.Π.
|

Να μελετήσουμε ξανά τον Μακρυγιάννη, να θυμηθούμε την άδολη αγάπη για την Πατρίδα!...
«Όταν λέγονται τα λάθη μας, τότε κάνουν λιγότερα οι μεταγενέστεροι και γινόμαστε κι εμείς έθνος»...

Γιάννης Πλατάρος
|

Εύγε που τα λέτε δημοσίως και επωνύμως...
Και φυσικά λέω εύγε, διότι για να πει κάποιος την γνώμη του "απαιτείται" να πάρει "άδεια" από κάποιους τιμητες της.... Δημοκρατίας!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ