Οι εξαγγελίες και οι ανακοινώσεις κάποιων υπευθύνων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση το διάστημα που θα ζει μαζί μας ο κορονοϊός, δημιουργούν πολλούς προβληματισμούς και ερωτήματα.
«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι κάτι που αποφασίζεις σε μια μέρα και την επόμενη υλοποιείς. Απαιτεί προετοιμασία, σχεδιασμό, διδακτικούς και μαθησιακούς στόχους, μαθησιακό υλικό, ορισμούς επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων», τονίζει στο esos ο «μετρ» της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης ,ο Αντώνης Λιοναράκης Καθηγητής Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο ΕΑΠ και Κοσμήτορας της Σχολής του.
Esos : Τι οδηγίες θα δίνατε στους εκπαιδευτικούς που θα αξιοποιήσουν την εξ αποστάσεως μάθηση;
Αντώνης Λιοναράκης: Αν λοιπόν ως εκπαιδευτικοί θέλετε άμεσα να αξιοποιήσετε το χρόνο των μαθητών σας ξεκινήστε από το γεγονός ότι δεν μπορείτε χωρίς προετοιμασία να κάνετε πολλά. Μπορείτε όμως να κάνετε τα εξής:
- Στο χρονικό διάστημα που έχετε στη διάθεσή σας αποφασίστε ποια μαθήματα / γνωστικά πεδία θα δουλέψετε με τους μαθητές σας.
- Φτιάξτε ένα πρόχειρο χρονοδιάγραμμα με τα μαθήματα / γνωστικά πεδία και την επικοινωνία που θα έχετε μαζί τους
- Είναι σχεδόν σίγουρο ότι η αλληλεπίδραση αυτή θα είναι περιορισμένη, αλλά δοκιμάστε την
- Επιλέξτε το μέσον που θα χρησιμοποιήσετε: ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο, skype ή messenger (ή άλλο σχετικό)
- Επικοινωνήστε με τις μαθητές σας και ενημερώστε τους τι προτίθεστε να κάνετε και πως
- Δώστε τους συγκεκριμένους στόχους να πραγματοποιήσουν στο μάθημα που έχετε επιλέξει ή γνωστικό πεδίο (να μελετήσουν, να γράψουν, να συνθέσουν, να ερμηνεύσουν κ.α.)
- Σύμφωνα με το πρόχειρο χρονοδιάγραμμα που έχετε φτιάξει, εξηγήστε τους τι περιμένετε από αυτούς να κάνουν
- Ορίστε το χρόνο που θα το κάνουν και εξηγήστε τους ότι θα σας το στείλουν πίσω ολοκληρωμένο και θα το σχολιάσετε (ανάλογα με τις ηλικίες είναι και το επίπεδο δυσκολίας)
- Με τον τρόπο επικοινωνίας που έχετε ορίσει θα λάβετε τις απαντήσεις τους με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο, skype ή messenger (ή άλλο σχετικό). Εδώ μπορεί να γίνει συνδυασμός μέσου ή να επιλέξετε κάτι διαφορετικό
- Οι μέρες θα είναι λίγες και η έλλειψη προετοιμασίας θα σας οδηγήσει στο να αποφασίσετε ποιο είναι το πιο αποτελεσματικό μέσον
Ο κ. Λιοναράκης μιλώντας στο esos , σχολίασε:
- Προφανώς αυτά που εκφράστηκαν δημόσια για την υλοποίησή της έγιναν βεβιασμένα για λόγους αυτονόητους. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς καλή γνώση του οποιουδήποτε εργαλείου και από τις δύο πλευρές των διδασκόντων και μαθητών δεν μπορεί να υπάρξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.
- Όσοι πράγματι ενδιαφέρονται σε μια βάση σοβαρότητας για την εφαρμογή της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, ή ακόμα και στα ΙΕΚ και άλλες δομές, μπορούν να ανατρέξουν σε εκατοντάδες έρευνες που έχουν γίνει ακριβώς πάνω στο πεδίο. Εκεί θα διαβάσει τις προϋποθέσεις και τη μεθοδολογία που θα πρέπει να ακολουθήσει.
- Δεν έχω καμία πρόθεση να μείνω στην έλλειψη σοβαρότητας που διαφάνηκε σε κάποιες ανακοινώσεις. Θα ήθελα να σταθώ σε κάποιες βασικές οδηγίες που ίσως βοηθήσουν κάποιους δασκάλους και καθηγητές που επιθυμούν να αξιοποιήσουν το χρονικό διάστημα που οι μαθητές τους θα βρίσκονται σπίτι τους.
Με μειωμένη ύλη,με κάποιες επαναλήψεις τέλος του Μάη και με τις πανελλήνιες αν μετατατεθούν για τον Σεπτέμβρη, το ξαναγράψαμε,οι μαθητές μας δεν θα έχουν να χάσουν τίποτα..Θα έχουν, με λιγότερη ύλη,λιγότερο άγχος...Ήδη η ύλη τους είναι φορτική,τα περισσότερα θέματα των πανελληνίων εξωγήινα και μόνο ο κορωναιός είναι γήινη πραγματικότητα και ανοιχτή για όλους μας απειλή.Στα Λαδάδικα απόψε στη Σαλονίκη,θα ξενυχτίσουν οι θαμώνες των καφέ και των εστιατορίων, γιατί στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας η κλεισούρα,το φάρμακο στην τωρινή περίπτωση μας κατά τους ειδικούς, είναι βάσανο ανυπόφορο...Το υπουργείο προσπαθεί να συνέλθει κι αυτό από τον αιφνιδιασμό,να αποφύγει τον πανικό και να περισώσει ότι περισώζεται και με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση,το μόνο που του απέμεινε,μετά το κλείσιμο των σχολείων...Η οποιαδήποτε ηγεσία αυτά ακριβώς, θα έκανε.Δεν υπάρχουν πολιτικοί με μαγικά ραβδάκια,ούτε μαγικές συνταγές όταν μια κρίση σοβεί και,τελοσπάντων, "δεν θα χάσει η εκπαιδευτική βενετιά βελόνι" αν οι πανελλήνιες γίνουν τον Σεπτέμβρη.Ούτως ή άλλως, ο τουρισμός θα πνέει τα λοίσθια με την κορωνοφοβία, και οι μαθητές μας,θα έχουν δυο μήνες επιπλέον για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις.Ένα είναι το θέμα:να έχουμε ελάχιστα θύματα από αυτή την εξελισσόμενη τραγωδία, και να αποφύγουμε τις καταστάσεις του πανικού και του φόβου, αν πολλαπλασιαστούν οι μολυσμένοι συμπολίτες μας από τον κορωναιό.Οι ιδιαιτεράδες θα είναι δίπλα στα πλουσιόπαιδα,όπως πάντα, μέσα στο σπίτι τους,ήδη έπιασαν δουλειά...,και μόνο τα φτωχόπαιδα θα παλέψουν μόνα τους "με την ύλη".Αυτό δεν το επισήμανε κανείς.Ήδη έχουμε κρούσματα παραβατικότητας με φροντιστές καουμπόυδες που αγνόησαν το νόμο,οι δεκαρολόγοι είναι παντού..Όσο για την εξ' αποστάσεως εκπαίδευση, ας ελπίσουμε να μη καταλήξει να είναι "το κερσάκι σε μια τούρτα που ήδη ξύνισε".Η Ελλάδα δεν φημίζεται για την ικανότητά της στη διαχείριση των αιφνίδιων καταστροφών και των κρίσεων,παρά τα πηχυαία μεταπτυχιακά επί του θέματος ,που διαφημίζοντα στο διαδύκτιο,δεν έχει πολλά εναλλακτικά εργαλεία για τη διαχείρησή τους και η άτυχη Ιταλία,απ' ότι φαίνεται, επίσης.