Δέκα οδηγίες από τον «μετρ» της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης προς εκπαιδευτικούς

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση : βεβαίως, αλλά με σοβαρότητα

12/03/2020

Άκουσε το άρθρο

Οι εξαγγελίες και οι ανακοινώσεις κάποιων υπευθύνων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση το διάστημα που θα ζει μαζί μας ο κορονοϊός, δημιουργούν πολλούς προβληματισμούς και ερωτήματα.

«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι κάτι που αποφασίζεις σε μια μέρα και την επόμενη υλοποιείς. Απαιτεί προετοιμασία, σχεδιασμό, διδακτικούς και μαθησιακούς στόχους, μαθησιακό υλικό, ορισμούς επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων», τονίζει στο esos  ο «μετρ» της  εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης ,ο  Αντώνης Λιοναράκης  Καθηγητής Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο ΕΑΠ και Κοσμήτορας της Σχολής του.

Esos : Τι οδηγίες θα δίνατε στους εκπαιδευτικούς που θα αξιοποιήσουν την εξ αποστάσεως μάθηση;  

Αντώνης Λιοναράκης: Αν λοιπόν ως εκπαιδευτικοί θέλετε άμεσα να αξιοποιήσετε το χρόνο των μαθητών σας ξεκινήστε από το γεγονός ότι δεν μπορείτε χωρίς προετοιμασία να κάνετε πολλά. Μπορείτε όμως να κάνετε τα εξής:

  1. Στο χρονικό διάστημα που έχετε στη διάθεσή σας αποφασίστε ποια μαθήματα / γνωστικά πεδία θα δουλέψετε με τους μαθητές σας.
  2. Φτιάξτε ένα πρόχειρο χρονοδιάγραμμα με τα μαθήματα / γνωστικά πεδία και την επικοινωνία που θα έχετε μαζί τους
  3. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι  η αλληλεπίδραση αυτή θα είναι περιορισμένη, αλλά δοκιμάστε την
  4. Επιλέξτε το μέσον που θα χρησιμοποιήσετε: ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο, skype ή messenger (ή άλλο σχετικό)
  5. Επικοινωνήστε με τις μαθητές σας και ενημερώστε τους τι προτίθεστε να κάνετε και πως
  6. Δώστε τους συγκεκριμένους στόχους να πραγματοποιήσουν στο μάθημα που έχετε επιλέξει ή γνωστικό πεδίο (να μελετήσουν, να γράψουν, να συνθέσουν, να ερμηνεύσουν κ.α.)
  7. Σύμφωνα με το πρόχειρο χρονοδιάγραμμα που έχετε φτιάξει, εξηγήστε τους τι περιμένετε από αυτούς να κάνουν
  8. Ορίστε το χρόνο που θα το κάνουν και εξηγήστε τους ότι θα σας το στείλουν πίσω ολοκληρωμένο και θα το σχολιάσετε (ανάλογα με τις ηλικίες είναι και το επίπεδο δυσκολίας)
  9. Με τον τρόπο επικοινωνίας  που έχετε ορίσει θα λάβετε τις απαντήσεις τους με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο, skype ή messenger (ή άλλο σχετικό). Εδώ μπορεί να γίνει συνδυασμός μέσου ή να επιλέξετε κάτι διαφορετικό
  10. Οι μέρες θα είναι λίγες και η έλλειψη προετοιμασίας θα σας οδηγήσει στο να αποφασίσετε ποιο είναι το πιο αποτελεσματικό μέσον

Ο κ. Λιοναράκης μιλώντας στο esos , σχολίασε:

  • Προφανώς αυτά που εκφράστηκαν δημόσια για την υλοποίησή της έγιναν βεβιασμένα για λόγους αυτονόητους. Χωρίς υποδομές, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς καλή γνώση του οποιουδήποτε εργαλείου και από τις δύο πλευρές των διδασκόντων και μαθητών δεν μπορεί να υπάρξει εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.
  • Όσοι πράγματι ενδιαφέρονται σε μια βάση σοβαρότητας για την εφαρμογή της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, ή ακόμα και στα ΙΕΚ και άλλες δομές, μπορούν να ανατρέξουν σε εκατοντάδες έρευνες που έχουν γίνει ακριβώς πάνω στο πεδίο.  Εκεί θα διαβάσει τις προϋποθέσεις και τη μεθοδολογία που θα πρέπει να ακολουθήσει.
  • Δεν έχω καμία πρόθεση να μείνω στην έλλειψη σοβαρότητας που διαφάνηκε σε κάποιες ανακοινώσεις. Θα ήθελα να σταθώ σε κάποιες βασικές οδηγίες που ίσως βοηθήσουν κάποιους δασκάλους και καθηγητές που επιθυμούν να αξιοποιήσουν το χρονικό διάστημα που οι μαθητές τους θα βρίσκονται σπίτι τους.

Σχόλια (11)

Σ.Κ.@Οι "κρυφές" εναλλακτικές
|

Με μειωμένη ύλη,με κάποιες επαναλήψεις τέλος του Μάη και με τις πανελλήνιες αν μετατατεθούν για τον Σεπτέμβρη, το ξαναγράψαμε,οι μαθητές μας δεν θα έχουν να χάσουν τίποτα..Θα έχουν, με λιγότερη ύλη,λιγότερο άγχος...Ήδη η ύλη τους είναι φορτική,τα περισσότερα θέματα των πανελληνίων εξωγήινα και μόνο ο κορωναιός είναι γήινη πραγματικότητα και ανοιχτή για όλους μας απειλή.Στα Λαδάδικα απόψε στη Σαλονίκη,θα ξενυχτίσουν οι θαμώνες των καφέ και των εστιατορίων, γιατί στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας η κλεισούρα,το φάρμακο στην τωρινή περίπτωση μας κατά τους ειδικούς, είναι βάσανο ανυπόφορο...Το υπουργείο προσπαθεί να συνέλθει κι αυτό από τον αιφνιδιασμό,να αποφύγει τον πανικό και να περισώσει ότι περισώζεται και με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση,το μόνο που του απέμεινε,μετά το κλείσιμο των σχολείων...Η οποιαδήποτε ηγεσία αυτά ακριβώς, θα έκανε.Δεν υπάρχουν πολιτικοί με μαγικά ραβδάκια,ούτε μαγικές συνταγές όταν μια κρίση σοβεί και,τελοσπάντων, "δεν θα χάσει η εκπαιδευτική βενετιά βελόνι" αν οι πανελλήνιες γίνουν τον Σεπτέμβρη.Ούτως ή άλλως, ο τουρισμός θα πνέει τα λοίσθια με την κορωνοφοβία, και οι μαθητές μας,θα έχουν δυο μήνες επιπλέον για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις.Ένα είναι το θέμα:να έχουμε ελάχιστα θύματα από αυτή την εξελισσόμενη τραγωδία, και να αποφύγουμε τις καταστάσεις του πανικού και του φόβου, αν πολλαπλασιαστούν οι μολυσμένοι συμπολίτες μας από τον κορωναιό.Οι ιδιαιτεράδες θα είναι δίπλα στα πλουσιόπαιδα,όπως πάντα, μέσα στο σπίτι τους,ήδη έπιασαν δουλειά...,και μόνο τα φτωχόπαιδα θα παλέψουν μόνα τους "με την ύλη".Αυτό δεν το επισήμανε κανείς.Ήδη έχουμε κρούσματα παραβατικότητας με φροντιστές καουμπόυδες που αγνόησαν το νόμο,οι δεκαρολόγοι είναι παντού..Όσο για την εξ' αποστάσεως εκπαίδευση, ας ελπίσουμε να μη καταλήξει να είναι "το κερσάκι σε μια τούρτα που ήδη ξύνισε".Η Ελλάδα δεν φημίζεται για την ικανότητά της στη διαχείριση των αιφνίδιων καταστροφών και των κρίσεων,παρά τα πηχυαία μεταπτυχιακά επί του θέματος ,που διαφημίζοντα στο διαδύκτιο,δεν έχει πολλά εναλλακτικά εργαλεία για τη διαχείρησή τους και η άτυχη Ιταλία,απ' ότι φαίνεται, επίσης.

Κ_Δημήτρης
|

Περί εξ αποστάσεως
Η χώρα μας σε ο τι αφορά την υλοποίηση δομών με σύγχρονες τεχνολογίες,
ήταν πάντα 30 χρόνια τουλάχιστον πίσω. 'Οταν κάποιοι σχεδίαζαν στην C,
εδώ δεν υπήρχε ούτε ρεύμα. Επίσης κάποιοι, ακόμα και εκπαιδευτικοί και δη των θετικών επιστημών ονόμαζαν τους υπολογιστές "μηχανήματα του διαβόλου!!"(μιλάω για αρχές δεκαετίας -80).
Τώρα,
ποτέ μα ποτέ η πολιτεία δεν ενδιαφέρθηκε για την ουσία των πραγμάτων. Τα α' και β' επίπεδα πιστοποίησης ήταν επιπέδου, "μαθαίνω κάνω copy-paste", άντε και να ξέρω τι είναι η διαδραστικότητα.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι πολύ σοβαρή δομή και παιδαγωγική μέθοδος, που απαιτεί πρωτίστως καλό σχεδιασμό, καλούς πόρους σε ανθρώπινο δυναμικό(γνώστες). 'Ηδη εδώ και χρόνια υφίσταται σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Σαφώς και δεν υλοποιείται εκ των πραγμάτων σε όλες τις επιστήμες(χημεία, ιατρική,μηχανική κλπ).
Αυτό δεν της αφαιρεί τίποτα από τα πολλά πλεονεκτήματα.
'Ενα αμφιθέατρο, χωρητικότητας 100 φοιτητών, το οποίο δέχεται 180+ τι προσφέρει?
Χρειάζεται λοιπόν σοβαρότητα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εξ αποστάσεως.
'Ετσι, η κα υπουργός, δεν θα πρέπει να πανηγυρίζει, για το "επίτευγμα".
Δεν σχεδιάστηκε, δεν υλοποιήθηκε. Το να στήσεις μία πλατφόρμα και να εγκαταστήσεις το skype, δεν είναι εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι προχειρότητα.
Πότε και με ποια διαδικασία προετοιμάστηκαν οι δάσκαλοι?
Πως εξασφαλίστηκε η συμμετοχή των μαθητών?
Ποιος είπε( δεν αναφέρθηκε από κανέναν γράφοντα), ότι η εξ αποστάσεως δεν έχει εξετάσεις ?
Ποιος είπε ότι ο μαθητής είναι μόνο δέκτης, με την έννοια ότι "ειμαι on line", και ρωτάω μόνο τότε?
Τι γίνεται όταν "κλείσει" η on line επικοινωνία?
Απαντήθηκαν σε επίπεδο εφαρμογής αυτά από τις υπουργούς?
Όχι σαφώς, αντ΄αυτών φωτογραφίες και κάμερες.
Και ίσως το πλέον σημαντικό. Εντάξει οι μεγάλες πόλεις έχουν δίκτυα(πάμε για το 5G τώρα!!), άρα θα έχω πρόσβαση στην πλατφόρμα. Ο μαθητής από το ορεινό χωριό της Αρκαδίας, των Γρεβενών, της ορεινής Κρήτης, του 'Εβρου, πως θα επικοινωνεί? Ζούμε στην Ελλάδα και γνωρίζουμε τι συμβαίνει.

Αυτά είναι πολύ σοβαρά ζητήματα για να "στήνονται" σε δύο ημέρες.
Απλά στο υπουργείο δεν γνωρίζουν τι σημαίνει διοίκηση,
και...έλεος
είναι ποτέ δυνατόν ο υφιστάμενος να επιβραβεύει τον προϊστάμενο, όπως κάνουν κάποιοι εκπαιδευτικοί?

παράξενη χώρα
|

εξ αποστασεως

Ευχαριστώ για την απάντηση. Καμία διαφωνία μαζί σας.
Απλώς ήθελα να υπογραμμίσω ότι είναι κρίμα να εκπέμπουμε απλοϊκότητες τις οποίες προτείνουμε ως εναλλακτική μέθοδο. Η άρνηση του ότι η "εξ αποστάσεως" είναι μια σύνθετη τεχνική και όχι παιδαγωγική μέθοδος που δικαιολογεί αερολογίες σε μεγάλους τόμους, δημιουργεί σύγχυση, φρούδες ελπίδες και προσδοκίες και αποπροσανατολισμό του κόσμου.

Ο μαιτρ
|

Ε αφού είναι ο μαιτρ της εξ αποστάσεως μπορεί να πει σε όλους, μα όλους ανεξαιρέτως, σε όλες τις βαθμίδες και τις ειδικεύσεις, είτε έχουν δίκτυο και pc είτε όχι πως θα μαθαίνουν!

Εύδοξος
|

Στα πανεπιστήμια προτεραιότητα έχει να διανεμηθούν άμεσα τα συγγράμματα στους φοιτητές μέσα από το σύστημα Εύδοξος, ώστε να μπορούν να μελετούν. Δίχως σύγγραμμα, τι να μάθουν μόνον με διδασκαλία εξ αποστάσεως. Είναι σαν να παρακολουθείς διαλέξεις στο youtube, που δεν είναι εκπαιδευτικό εργαλείο. Οι σημειώσεις μέσω eclass, όταν υπάρχουν διευκολύνουν κατά πολύ τους φοιτητές στην μελέτη, αλλά δεν υποκαθιστούν την πληρότητα του συγγράμματος-βιβλίου.

εξ αποστασεως
|

@παραξενη χωρα
ειναι απλες οι οδηγιες, ωστοσο στις εμπειρικες ερευνες ειναι αποδεδειγμενο οτι στην πραξη δεν ακολουθουνται οι οδηγιες

@ρεφανιδης
κατα βαση σωστα, ωστοσο μερικες παρατηρησεις: και στο ΕΑΠ οι ηλεκτρονικες ΟΣΣ (και οι εμβολιμες ηλεκτρονικες ΟΣΣ) ειδικα στο ΠΛΗ γινονται ετσι, ως συμβατικο μαθηματα (απο συμβατικο ΔΕΠ αν επιτρεπεται ο ορος) το οποιο μεταφερεται μεσα απο skype κτλ, οι περιορισμοι και οι ιδιαιτεροτητες απο αυτη την μεταφορα συνεχιζουν να υπαρχουν, δεν ειναι "ιδιο" το μαθημα και η "αυτοματη" μεταφορα σε web περιβαλλοντα εχει το κινδυνο του οδοστρωτηρα στην περιπτωση που καποιος αγνοει τους μετασχηματισμους που χρειαζεται η εξ αποστασεως

Πανεπιστήμια
|

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να υπάρξει άνετα στα πανεπιστήμια, αλλά μόνο στα θεωρητικά μαθήματα. Στα εργαστήρια δεν είναι εφικτό αυτό. Θα πρέπει τα εργαστήρια να παρακολουθούνται από κοντά.

παράξενη χώρα
|

Μεγάλο θεωρητικό βάθος η "εξ αποστάσεως". Θα τα καταφέρουν οι κοινοί θνητοί να παρακολουθήσουν αυτές τις οδηγίες;;;;

Aris
|

Πλέον των παραπάνω βασικών οδηγιών, θα πρέπει να υπάρξει ένα αναλυτικό εγχειρίδιο, με τις επιλογές που έχει ένα εκπαιδευτικός (γιατί αυτός θα πρέπει να κληθεί να τις υλοποιήσει).
Στο πλαίσιο αυτό μην ξεχνάμε...
α) Τα ψηφιακά εκπ. βοηθήματα (Γ Λυκείου)
β) Το Φωτόδεντρο
γ) Το open edu
δ) Το edu gate
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΡΑ πολλές δυνατότητες και πολλά επίπεδα παρέμβασης.
Κάποιος όμως θα πρέπει να τα βάλει σε μια σειρά...

Γιάννης Ρεφανίδης
|

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που επίκειται να γίνει στα Πανεπιστήμια είναι διαφορετική από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που λαμβάνει χώρα στα Ανοικτά Πανεπιστήμια. Η βασική διαφορά μεταξύ συμβατικών και Ανοικτών Πανεπιστημίων είναι ότι τα συμβατικά Πανεπιστήμια προσφέρουν διδασκαλία όλης της ύλης. Γίνονται 13 τρίωρες διαλέξεις που παρουσιάζεται η ύλη με ηλεκτρονικές διαφάνειες (με λίγες εξαιρέσεις συναδέλφων που χρησιμοποιούν κιμωλία/μαρκαρόδο), για τις οποίες το μόνο που θα αλλάξει είναι ότι δεν θα γίνονται στη φυσική αίθουσα αλλά σε κάποιο ηλεκτρονικό χώρο. Όλα τα υπόλοιπα παραμένουν ως έχουν (ανάθεση/υποβολή εργασιών, επικοινωνία φοιτητών/καθηγητή με email ή μέσα από forum), ενώ οι ώρες γραφείου μπορούν να αντικατασταθούν από την ηλεκτρονική επικοινωνία τύπου τηλεδιάσκεψης. Το μόνο που χρειάζεται λοιπόν είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα που να υποστηρίζει πολλές εικονικές αίθουσες και μεγάλο αριθμό φοιτητών.
Αντίθετα, στα Ανοικτά Πανεπιστήμια δεν γίνεται διδασκαλία, αλλά οι φοιτητές διαβάζουν μόνοι τους, συνήθως ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό υλικό. Οι λίγες ομαδικές συναντήσεις με τον καθηγητή δεν έχουν σκοπό τη διδασκαλία της ύλης (άλλωστε δεν επαρκούν χρονικά), αλλά συζήτηση, συμβουλές, επίλυση αποριών, κλπ.
Η παραπάνω διαφορά είναι που επιτρέπει στα συμβατικά Πανεπιστήμια να μεταφέρουν άμεσα τις εκπαιδευτικές τους δραστηριότητες σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης.

Στράτος
|

Συμφωνώ απόλυτα. Λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη. Ωστόσο με δεδομένες τις συνθήκες ας κάνουμε μια προσπάθεια να δοκιμάσουμε τις δυνατότητές μας.
Πάντως οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου, για τους οποίους γίνεται κυρίως λόγος, σίγουρα δεν έχουν χρόνο για χάσιμο και πειραματισμούς στην εξ αποστάσεως του ποδαριού. Οι περισσότεροι θα προτιμήσουν το διάβασμα μόνοι τους με μερικές ίσως διαδικτυακές ή τηλεφωνικές επικοινωνίες για απορίες και προβλήματα κυρίως με τους φροντιστές ή όσους καθηγητές προσπαθήσουν να κάνουν κάτι και κινηθούν από ενδιαφέρον για τους μαθητές τους.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ