Υπουργείο: Δεκατέσσερις οδηγίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα Πανεπιστήμια

Η οδηγία για να μη χαθεί το εξάμηνο

17/03/2020

Ενημερώθηκε: 17/03/2020, 10:58

Άκουσε το άρθρο

Εγκύκλιο με δεκατέσσερις  οδηγίες για την  εξ αποστάσεως εκπαίδευση  στα Πανεπιστήμια, υπέγραψε ο υφ. Παιδείας Β. Διγαλάκης, την οποία παρουσιάζει κατ αποκλειστικότητα το esos.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο:

1. Η  εκπαιδευτική διαδικασία των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) δύναται να γίνεται με μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για όσο διάστημα διαρκεί η προσωρινή απαγόρευση της εκπαιδευτικής λειτουργίας με φυσική παρουσία.

2. Επιτρέπεται στα ΑΕΙ να προχωρήσουν άμεσα σε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς τα περισσότερα εξ αυτών διαθέτουν συστήματα/πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ σε αρκετά υπάρχουν και συμπληρωματικά λογισμικά πακέτα τα οποία επιτρέπουν την απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο διαδικτυακά.

Προετοιμασία για ενδεχόμενη παράταση της απαγόρευσης

3. Εκτός από την άμεση διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας με ηλεκτρονικά μέσα για όσα μαθήματα είναι εφικτό, τα ΑΕΙ και οι διδάσκοντες οφείλουν να αξιοποιήσουν το διάστημα έως 24.3.2020 προκειμένου να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο παράτασης της απαγόρευσης εκπαιδευτικής λειτουργίας με φυσική παρουσία.

Για να μη χαθεί το εξάμηνο

4. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα υπάρξει πλήρης μετάπτωση σε ηλεκτρονική εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, ώστε να μην χαθεί το εαρινό ακαδημαϊκό εξάμηνο.

5. Επομένως, στόχος των ΑΕΙ πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας να μπορεί να προσφερθεί με ηλεκτρονικά μέσα εξ’ αποστάσεως, με αφετηρία την 26.3.2020.

Μέριμνα και συντονισμός από τις διοικήσεις των ΑΕΙ

6. Τα Πανεπιστήμια καλούνται  να υπάρξει άμεση μέριμνα και συντονισμός από τις διοικήσεις των ΑΕΙ, προκειμένου η μεγάλη πλειοψηφία των μαθημάτων να παρέχεται ηλεκτρονικά μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία.

7. Η διεξαγωγή ενός μαθήματος δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο στον ασύγχρονο τρόπο (ανάρτηση
του εκπαιδευτικού υλικού σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα), αλλά θα πρέπει να συνοδεύεται και από σύγχρονη διδασκαλία (διαδικτυακή διεξαγωγή του μαθήματος), ή από βιντεοσκοπημένες διαλέξεις ή συνδυασμό των δύο τελευταίων μεθόδων.

8. Συγχρόνως, με σχετικές κεντρικές ανακοινώσεις και με ευθύνη και των διδασκόντων, να υπάρχει προτροπή των φοιτητών να χρησιμοποιούν τους ιδρυματικούς λογαριασμούς τους και να εγγραφούν στις πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε όλα τα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου.

9. Κρίνεται απαραίτητο έως τις 30 Μαρτίου να υπάρχει, με ευθύνη των ΑΕΙ, καταγραφή και ενημέρωση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον αριθμό των μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου ανά Τμήμα και ανά ΑΕΙ τα οποία θα προσφέρονται με εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ακόμη και μόνο για το θεωρητικό τους μέρος).

10. Για τα μαθήματα τα οποία δεν θα μπορούν να προσφερθούν, θα πρέπει να υπάρχει σχετική αιτιολόγηση.

Αναβάθμιση Υποδομών

11. Επειδή η ευρύτερη διάδοση και η ταυτόχρονη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης με σύγχρονο τρόπο απαιτεί περισσότερους πόρους σε κεντρικούς εξυπηρετητές στους οποίους φιλοξενούνται οι υφιστάμενες πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης των ΑΕΙ, και για να μπορέσει να υποστηριχθεί κατάλληλα η εκπαιδευτική διαδικασία, με βάση την παράγραφο 4 του άρθρου 12 της από 11.3.2020 ΠΝΠ (Α’ 55), κάθε ΑΕΙ και για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών δύναται να προβεί σε προμήθεια εξοπλισμού κεντρικών εξυπηρετητών καθώς και νέων αδειών χρήσης πλατφόρμας λογισμικού για την υποστήριξη των αναγκών εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης των προγραμμάτων σπουδών α ́ και β  ́κύκλου. Συνεπώς κρίνεται αναγκαίο άμεσα, μετά από συνεννόηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΑΕΙ να υπάρξει διαστασιολόγηση των απαιτούμενων πόρων και να εκκινήσει η διαδικασία της ανωτέρω προμήθειας.

Ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης

12. Για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η απαγόρευση της εκπαιδευτικής λειτουργίας με φυσική παρουσία, θέτει στη διάθεση των διδασκόντων και των φοιτητών όλων των ΑΕΙ της χώρας, δύο επιπλέον ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης, οι οποίες προσφέρονται με την ευγενική παροχή των εταιρειών Google και Microsoft.

13. Κάθε ΑΕΙ μπορεί να έλθει σε επικοινωνία με τα άτομα επικοινωνίας τα οποία έχουν ορίσει οι εν λόγω εταιρείες, ώστε να δρομολογήσουν τη διαδικασία εισαγωγής-εγκατάστασης των εργαλείων αυτών ή επέκτασης-ενεργοποίησής τους στις ήδη λειτουργούσες πλατφόρμες τους.

14. Επιπρόσθετα, το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο GUNET είναι στη διάθεση όλων των ΑΕΙ και των αρμόδιων υπηρεσιών τους προκειμένου να συνδράμει στην πλήρη αξιοποίηση/αναβάθμιση των υφιστάμενων συστημάτων ηλεκτρονικής διαχείρισης και υλοποίησης μαθημάτων τα οποία χρησιμοποιεί το κάθε ΑΕΙ, καθώς επίσης και για τους τρόπους συνέργειας με τα ανωτέρω επιπλέον προσφερόμενα εργαλεία.

Σχόλια (13)

Εργαστήρια
|

Τα εργαστήρια αποτελούν μειοψηφία σε σχέση με το σύνολο των μαθημάτων. Ακόμα και στις λίγες σχολές που έχουν εργαστήρια τα θεωρητικά μαθήματα είναι περισσότερα. Ως εκ τούτου εργαστήρια μπορούν να γίνονται διά ζώσης σε μικρές ομάδες και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης.

Δεν γίνονται όλα εξ αποστάσεως
|

Τα εργαστήρια πως θα βαθμολογηθουν;
Εγώ προσωπικά έχω 3 εργαστήρια το ένα είναι πληροφορική οπότε πάει στα κομμάτια βγαίνει. Τα άλλα 2 όμως που είναι ηλεκτρονικά κυκλώματα και εναλλασσόμενο ρεύμα ;
Πώς θα βαθμολογηθούν οεο;
Έχει ανακαλυφθεί β τηλεπάθεια και δεν το πήραμε χαμπάρι;
"Πάω τη μπίλια όπου θέλω με τηλεπάθεια, mentalist μπορώ να γίνω χωρίς προσπάθεια".

Ηλεκτρονική τάξη
|

Οι κανονικές συνθήκες απαιτούν φυσική παρουσία φοιτητών και καθηγητών, δε γίνεται μετάβαση σε άλλο μοντέλο σε ένα μήνα ούτε είναι μια σωστή ακαδημαϊκή πρακτική να γίνονται όλα ψηφιακά (πουθενά δε συμβαίνει αυτό, ακόμα και σε ευρωπαϊκές χώρες έχουν φυσική παρουσία). Να οργανωθούν καλύτερα τα eclass, με σημειώσεις και θέματα/ασκήσεις είναι το πιο απλό και ουσιαστικό.

Δια ζώσης διδασκαλία
|

Στο αμφιθέατρο 80-90 άτομα παρακολουθούν διαλέξεις και λύνουν απορίες, στα μαθήματα επιλογής είναι λιγότερα άτομα, συνήθως 20-30. Η παράδοση είναι μια συλλογική διαδικασία που είναι καθιερωμένη σε όλα τα πανεπιστήμια, και υπάρχουν και φροντιστήρια ή σεμινάρια. Ηλεκτρονική παράδοση δεν έχει την ίδια αξία, αυτό φαίνεται από όλη την προσπάθεια στα διαδικτυακά μαθήματα να προσομοιώσουν φυσικές συνθήκες κοινόητας τάξης.

Το υπουργείο να σχεδιάσει μακροπρόθεσμα
|

Φυσικά πρέπει να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως και τον Σεπτέμβρη και για τους πρωτοετείς, τουλάχιστον για όλο το χειμερινό εξάμηνο. Ειδικά οι θεωρητικές σχολές που αποτελούν την πλειοψηφία δεν θα απαιτήσουν φυσική παρουσία στη σχολή εκτός από την εξεταστική περίοδο. Έτσι και αλλιώς πολλά μαθήματα δεν απαιτούν καν εξετάσεις αλλά εξετάζονται μέχρι σήμερα με παράδοση εργασίας ή προφορική εξέταση η οποία επίσης μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά.

Ερωτήσεις "την ώρα του μαθήματος"
|

Παιδιά δεν γίνονται αυτά τα πράγματα μέσα σε μία εβδομάδα..
Αν θέλω να ρωτήσω κάτι τον καθηγητή θα του στέλνω email?? Έχω δεν απαντάνε με email σε πιο σοβαρά θέματα.
Επίσης, την ώρα του μαθήματος απαντάει σε έναν την ερώτηση ο καθηγητής και λύνεται η απορία σε 30, τώρα θα απαντάει το ίδιο πράγμα σε 30 διαφορετικά άτομα;

Ας πάνε οι εξετάσεις τον Σεπτέμβριο (και το λέω εγώ που χάνω το μεταπτυχιακό στο εξωτερικό και θα πρέπει να κάνω δήλωση του χρόνου).
Και στην τελική αν μπορούσαν να γίνονται τα μαθήματα εξ αποστάσεως γιατί πάμε και νοικιαζουμε σπίτι 4 χρόνια;;; Αν ξεκινήσει τέτοιου είδους διδασκαλία πρέπει να συνεχιστεί και μετά τον Κοροναϊό!

Observator
|

Καλό είναι η κοινωνία να έχει υπόψιν της ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι μαζική δηλαδή δεν μπορεί να εκπαιδεύσει 400 άτομα με ένα καθηγητή. Γιαυτο και το ΕΑΠ απασχολεί τόσα άτομα ως ΣΕΠ.

@Ποιότητα σπουδών
|

Έχετε ποτέ βρεθεί σε αμφιθέατρο? Η ηλεκτρονική παράδοση είναι η μόνη στην οποία ο καθηγητής θα ακούγεται σε όλους και καθόλη τη διάρκεια της παράδοσης, και όχι μόνο στα 10-15 άτομα των μπροστινών σειρών

Ποιότητα σπουδών
|

Ανέκδοτο οι ηλεκτρονικές παραδόσεις μαθημάτων σε τόσο μεγάλο πλήθος φοιτητών. Απλώς το επίπεδο διδασκαλίας θα πέσει, όπως συμβαίνει και στα μεταπτυχιακά.

Ανοικτά OpenClass
|

Μπορούν οι εξετάσεις να μετατεθούν για τον Σεπτέμβριο, με μείωση ύλης. Ας μελετήσουν το υλικό στο eclass και ας αξιοποιήσουν μαθήματα στην πλατφόρμα. Μέσα σε ένα μήνα δε γίνονται θαύματα, να περάσουν απευθείας τάξεις 120 ατόμων σε ηλεκτρονική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

αν δε γίνουν οι εξετάσεις τον ιούνιο-ιούλιο
|

θα γίνουν σεπτέμβριο. την πάθαμε παλιότερα λόγω ηλίθιων καταλήψεων , δεν έγινε και τίποτα. όχι τώρα που είναι θέμα δημόσιας υγείας. πρόβλεψη για πανελλήνιες ΑΜΕΣΑ (ό,τι και να γίνει τελικά με μπούσουλα το χειρότερο σενάριο). απλά πράγματα και ξεκάθαρα...

ΝΙΚΟΣ
|

Ετσι ειναι τα πράγματα.Οι φοιτητές εφυγαν για να μην εγκλωβιστούν.Οι οικογένειες αιμοραγούν οικονομικά.Οι φοιτητές δεν μπορούν να ξαναγυρίσουν.

Χρονική Επέκταση ως το τέλος του εξαμήνου τουλάχιστον
|

Το μέτρο πρέπει να επεκταθεί ως το τέλος της χρονιάς. Με αυτή την οικονομική κατάσταση οι περισσότεροι γονείς δεν μπορούν να πληρώνουν τα έξοδα διαβίωσης των φοιτητών σε άλλες πόλεις τη στιγμή που η οικονομία δεν λειτουργεί. Σκεφτείτε τους ανθρώπους και πράξτε το αυτονόητο. Τα παιδιά έχουν γυρίσει στις οικογένειές τους και δεν μπορούν να επιστρέψουν στα πανεπιστήμια.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ