Υπουργείο Παιδείας: εξ αποστάσεως με την πραγματικότητα

18/03/2020

Ενημερώθηκε: 18/03/2020, 18:23

Άκουσε το άρθρο

Του Νίκου Τσούλια
Γραμματέα του Τομέα Παιδείας
του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

Διαφαίνεται ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. ακόμα και τις σωστές κατά αρχάς αποφάσεις της θα τις παίρνει εξ αποστάσεως, «εκτός τόπου και χρόνου».

Έτσι, είδαμε τον πρωθυπουργό να αποφασίζει ότι θα υλοποιούνται οι νόμοι και οι θεσμικές ρυθμίσεις των αρμόδιων φορέων της πολιτείας με καθυστέρηση κρίσιμων ημερών για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού παντού. «Αποφασίστηκε» ότι και η εκκλησία είναι μέρος της επικράτειάς μας και του ελληνικού κράτους και ότι είναι υποχρεωμένη  να τηρεί τους νόμους της πολιτείας.

Επιτέλους, επικράτησε ο ορθολογισμός και η επιστημονική άποψη.

Την ίδια αντίληψη και πρακτική εφαρμόζει και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Ενώ γνώριζε αρκετές μέρες πριν κλείσει τα σχολεία ότι η υπόθεση του κορωνοϊού είναι αρκετά σοβαρή από την εμφάνισή της στην Κίνα και ως εκ τούτου θα έπρεπε να σχεδιάσει τι θα γίνει με τα κλειστά σχολεία, άρχισε να εξετάζει το ζήτημα αφού έκλεισε τα σχολεία - και μαζεύει τα τηλέφωνα και τα e-mails μαθητών και εκπαιδευτικών, όταν αυτοί «σκόρπισαν».

Προφανώς είναι αναγκαία η εξ αποστάσεως διδασκαλία και γιατί είναι μεγάλη η χρονική διάρκεια των κλειστών σχολείων αλλά και γιατί δεν πρέπει να χάνεται εντελώς ο ρυθμός της παροχής θεσμικής εκπαίδευσης. Στηρίζουμε απόλυτα την προσπάθεια αυτή. Η κριτική μας έχει ως μοναδικό σκοπό αφενός να λειτουργήσει το όλο σχέδιο όσο το δυνατόν καλύτερα και αφετέρου να ξεκινήσει ΤΩΡΑ ο γενικός και ουσιαστικός σχεδιασμός της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και η πλήρης αξιοποίηση των μεθόδων και των τεχνικών του ψηφιόκοσμου και του διαδικτύου. Γιατί όλο αυτό το σκηνικό έχει παγώσει και έχει μείνει στα μέτρα υλοποίησης του ΠΑΣΟΚ το 2011.

Καταδεικνύεται με τον πιο εμφαντικό τρόπο ότι η εκπαιδευτική πολιτική όλων των τελευταίων χρόνων εστίαζε (ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ) και εστιάζει (Ν.Δ.) στα εξωτερικά στοιχεία της εκπαίδευσης και κυρίως στο σύστημα πρόσβασης και στην αξιολόγηση. Δεν παράγεται εκπαιδευτική πολιτική επί της ουσίας. Δεν είναι τυχαίο ότι και αυτή η κυβέρνηση αδυνατεί να διαμορφώσει έναν συνολικό νόμο για την εκπαίδευση. Παράγεται όμως επικοινωνιακή πολιτική διαρκώς και συστηματικώς. Κάθε ημέρα δηλώσεις επί δηλώσεων για τα ίδια και τα ίδια ή για τα αυτονόητα.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δήθεν επινοεί, σχεδιάζει και εξαγγέλλει μέτρα για την αναπλήρωση των χαμένων ημερών  - ενώ πρόκειται για μέτρα ήδη νομοθετημένα από την εμπειρία που αποκτήσαμε με τις επαναλαμβανόμενες καταλήψεις των σχολείων. Τι νόημα έχει να δηλώνει τα ίδια και τα ίδια για την αναπλήρωση όταν δεν ξέρει το απόλυτα απαραίτητο και πρώτο στοιχείο, εκείνο των πόσων ημερών θα είναι το κλείσιμο των σχολείων;

Διαπράττει και ένα άλλο λάθος. Ανακινεί διαρκώς, χωρίς κανένα νόημα και χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα το θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Προκαλεί όμως αβεβαιότητα και ανησυχία στους υποψήφιους των πανεπιστημίων. Οι μαθητές δεν μπορούν να τροφοδοτούνται με υπαινιγμούς ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις τους μπορούν να μεταφερθούν τον Σεπτέμβριο. Ακόμα και την εποχή των μεγάλης διάρκειας (πάνω από ένα μήνα) καταλήψεων οι εξετάσεις έγιναν με παράταση του σχολικού έτους και δεν μεταφέρθηκαν μετά το καλοκαίρι. Άλλωστε, σε μια τέτοια εκδοχή θα δημιουργηθούν άλλης φύσεως προβλήματα.  

Οι μαθητές δεν πρέπει να χαλαρώσουν στο διάβασμά τους, έστω στηριζόμενοι ουσιαστικά αυτό το διάστημα στο προσωπικό τους διάβασμα - και μια διαρκής αναφορά περί Σεπτεμβρίου τους αποσυντονίζει. Άλλωστε, ακόμα και αν τελικά αναπόφευκτα συμβεί μια τέτοια εξέλιξη, δεν πρέπει να τίθεται στη συζήτηση τώρα. Απαιτείται σεβασμός στην ιδιαίτερη ευαισθησία που έχουν οι υποψήφιοι.

Φυσικά δεν ενδιαφέρει κανέναν το επικοινωνιακό άγχος των Υπουργών.      

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μέτρο της «εξ αποστάσεως διδασκαλίας»,  που εκ των πραγμάτων δεν θα συμπεριλάβει μεγάλο μέρος των μαθητών, προκαλεί και μια νέα θεσμικού τύπου ανισότητα στην μαθητική κοινότητα, μια ανισότητα που πλήττει τα πιο αδικημένα παιδιά των φτωχών οικογενειών, των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αυτών που έχουν μικρότερο «πολιτισμικό» και γλωσσικό πλούτο, των παιδιών των μεταναστών και των οικονομικών προσφύγων, των παιδιών που έχουν λειτουργικό ή και τεχνολογικό αναλφαβητισμό ή δεν έχουν το στοιχειώδη τεχνολογικό εξοπλισμό.  

Προτείνουμε α) εκτεταμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες, β) πρόγραμμα αντιμετώπισης του τεχνολογικού αναλφαβητισμού των μαθητών, γ) σχέδιο για την άμβλυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση.   

Λέμε ότι η κρίση έχει και μια πρόκληση, την ευκαιρία. Την ευκαιρία να δούμε την ουσία της εκπαίδευσης και να προετοιμάσουμε το ελληνικό σχολείο να εισέλθει στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης. Αλλά αυτό απαιτεί μορφωτικό ρεύμα, πολιτιστική και παιδαγωγική σύλληψη της εκπαίδευσης, προοδευτική πολιτική.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (10)

ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΟ
|

Τα τελευταία πολλά χρόνια, ο λόγος του κ. Τσούλια απηχούσε τον στοχασμό του έμπειρου και προβληματιζόμενου εκπαιδευτικού. Τελευταία, όμως, "αντηχεί" αντιπολιτευτικά. Νόμιμη και επιβεβλημένη η αντιπολίτευση και από τη νέα θέση του αυτό πρέπει να κάνει.
Το πρόβλημα το έχουν όσοι αναγνώστες τον γνώρισαν στην πρόσφατη φάση του, διότι και στην αρχική του φάση, ως στέλεχος του κομματικού συνδικαλισμού, υποθέτω ότι επικράτησε και επιβίωσε όχι με τον στοχασμό, αλλά με τον κομματισμό. Ιδίως, εκείνες τις εποχές, της απόλυτης κομματικής βεβαιότητας.

Αμερόληπτος
|

Ο κος Τσούλιας δεν ήταν κάποτε πρόεδρος της ΟΛΜΕ;

Αριστείδης ο Δίκαιος
|

νομίζω ότι είναι υπεύθυνο και συνετό, για τον οιονδήποτε και κυρίως για το κάθε "δημόσιο πρόσωπο" όπως ο κ Τσούλιας, πριν την όποια καλόπιστη ή κακόπιστη κριτική, να μας πουν τί και πώς πρόσφεραν στην δημόσια εκπαίδευση μέσα από την όποια εμπλοκή τους με τα εκπαιδευτικά δρώμενα στη χώρα … η πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζει η χώρα, άρα και το εκπαιδευτικό σύστημα, απαιτούν πρώτα απ΄ όλα ψυχραιμία και σύνεση … και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρεις … βγήκαν τα κουμπούρια και όλοι πυροβολούν … τί άραγε;

Α.Ζ
|

Σήμερα η κόρη μου εξέφρασε έναν προβληματισμό εν όψει των επικείμενων διαδικτυακών μαθημάτων στα σχολεία: και ποιος εγγυάται ότι κάποιος μαθητής δεν θα τραβήξει screenshot ή εγγραφή οθόνης τα παιδιά την ώρα του μαθήματος και το ανεβάσει σε κάποιο από τα social media;! (Για ποια προσωπικά δεδομένα θα μιλάμε μετά;) Εύλογη απορία, αν θυμηθούμε ανάλογες περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει την εκπαιδευτική κοινότητα κατά καιρούς. Και σκεφτείτε πως γίνονταν αυτά στα σχολεία όπου απαγορεύονται ρητά τα κινητά. Τι μπορεί να σκαρφιστεί ένα νεανικό μυαλό στο σπίτι του όπου δεν υπάρχει κανένας περιορισμός;!

legend
|

Επιτυχημένο μέτρο η διανομή φορητών υπολογιστών; Ξεχνάτε βέβαια ότι κάτι τέτοια μας οδήγησαν στην πτώχευση και στα μνημόνια! Ανατρέξτε στην πρόσφατη ιστορία του τόπου. Χωρίς οικονομική δυνατότητα δεν κάνεις τον γενναιόδωρο στις πλάτες των άλλων.
Είναι είδος πρώτης ανάγκης και βρίσκεται σε πολύ χαμηλές τιμές τα τελευταία χρόνια. Σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, λειτουργώντας με κοινοτική αλληλεγγύη, θα μπορούσε κάθε παιδί να έχει το "λαπτοπ" του.

CS teacher
|

Ωραία αλλά η κα Διαμαντοπούλου σταμάτησε το επιτυχημένο έργο διανομής φορητών υπολογιστών στους μαθητές της Α Γυμνασίου και το αντικατέστησε με διαδραστικούς πίνακες που επειδή ήταν χαμηλών προδιαγραφών (κινέζικης σχεδίασης και κατασκευής) δεν είχαν υποστήριξη σε εφαρμογές και σχεδόν αμέσων αχρηστεύθηκαν και χρησιμοποιούνται ως απλοί πίνακες. Αν είχε συνεχιστεί το έργο θα είχε μειωθεί δραστικά ο ψηφιακός αναλφαβητισμός και ίσως να είχε κάποια συνέχεια στα χρόνια των μνημονίων.

Εξ αποστάσεως διδασκαλία
|

Μόνο με παροχή κατάλληλου επιμορφωτικού υλικού, ας διανείμουν σημειώσεις και διαγωνίσματα προσομοίωσης. Θαύματα δε γίνονται σε μια χώρα που περιμένουμε το 2020 για να ενεργοποιήσουν ψηφιακό αποθετήριο eclass τα σχολεία.

Εάν είχαν μεριμνήσει εδώ και τόσα χρόνια να δημιουργήσουν βιντεο από πρότυπη διδασκαλία / παράδοση μαθημάτων στις τάξεις του Γυμνασίου και Λυκείου θα μπορούσαν να τα διαθέσουν τώρα και να βοηθήσουν τους μαθητές. Αλλιώς βασίζονται μόνο στο email και την επικοινωνία με φροντιστές, που άλλωστε εδώ και χρόνια ολοκληρώνουν την ύλη νωρίτερα από τα σχολεία.

Σταύρος
|

"Οι μαθητές δεν πρέπει να χαλαρώσουν στο διάβασμά τους, έστω στηριζόμενοι ουσιαστικά αυτό το διάστημα στο προσωπικό τους διάβασμα"

Εξ΄αποστάσεως με την πραγματικότητα ο κ. Τσούλιας. Ο κύριος όγκος των μαθητών πηγαίνει σε Φροντιστήριο και εκεί συνεχίζουν τα μαθήματα, διαδικτυακά.

Για να μην σχολιάσουμε το πολιτικό σκέλος και τις ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και μετά το 2011

Θανασης δεξιό τρολ από πάνω
|

Καλά τα λέει, αμφισβητεί κάνεις οτι δεν υπήρχε προετοιμασία για εξ αποστάσεως απο το υπουργείο;
οτι χρησιμοποιεί πλατφόρμες απο υπουργείας Διαμαντοπουλου;
οτι τα φτωχα παιδιά χωρίς υπολογιστή δεν έχουν πρόσβαση;
οι μαθητές με εκπ. αναγκες ειδικές κλπ;
Έχει δίκιο κ ειναι ψευδομετρα κ κ κυρίως επικοινωνιακα τα περι εξ αποστάσεως.

Θανασης
|

Πρώτοι στην Πληρφορική στην Ευρώπη σχολεία

ΓΑΠ 2010

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ