Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Προτάσεις για την Αντιμετώπιση της Εκπαιδευτικής Κρίσης στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Εξαιτίας της Επιδημίας COVID-2

Δημοσίευση: 19/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γράφει η Φιλλένια Σιδέρη, Χημικός

Αφορμή για την παρέμβαση μου αυτή αποτέλεσε η έντονη ανησυχία για τις συνέπειες που θα έχει η υποχρεωτική παύση όλων των δια ζώσης εκπαιδευτικών λειτουργιών με στόχο την αντιμετώπιση της πανδημίας και τον πρωτεύοντα στόχο της διαφύλαξης της υγείας και της προστασίας της ζωής.

Η συγκυρία είναι δυσμενής παγκοσμίως και σε όλα τα επίπεδα, κοινωνικό, οικονομικό, εκπαιδευτικό και αυτό καθιστά αδήριτη την ανάγκη για όλους να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων για να ελαχιστοποιήσουμε τις ούτως ή αλλιώς τεράστιες απώλειες.

Το κλείσιμο των σχολείων για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, μέτρο αναγκαίο,  είναι ένα τεράστιο πλήγμα για τους μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, διότι τους αποκόπτει από την εκπαιδευτική διαδικασία, υποθηκεύει τις δυνατότητες κοινωνικοποίησης και υποβαθμίζει σοβαρά το γνωστικό τους επίπεδο, στερώντας τους γνώσεις ζωτικής σημασίας για την εξέλιξή τους ως πολίτες και ως μελλοντικοί επιστήμονες.

Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, καθώς η απόλυτη προτεραιότητα είναι η διαφύλαξη της ζωής, αλλά ως δευτερεύων θα έπρεπε να τεθεί ο στόχος να συντηρηθούν στο μέτρο του δυνατού η επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία, η αίσθηση του ανήκειν σε μία κοινότητα και να μην πληγεί το γνωστικό υπόβαθρο σε τέτοιο βαθμό που θα φέρει τους Έλληνες μαθητές σε δυσμενέστερη θέση από αυτή που βρίσκονται εκατομμύρια συνομήλικοι τους σε όλο τον κόσμο.

Η μοναδική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η λειτουργία ηλεκτρονικών τάξεων. Διαβάζω ισχυρό αντίλογο:

1. Δεν μπορεί να υποκατασταθεί η δια ζώσης διδασκαλία από ιντερνετικά μαθήματα:

Δεν νομίζω ότι υποστηρίζει κανείς ότι μπορεί. Μπορεί όμως να αποτελέσει εναλλακτική λύση ανάγκης στις περιπτώσεις που η δια ζώσης διδασκαλία είναι αδύνατη, όπως στην περίπτωση της πανδημίας. Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί να προβάλλει τους φόβους της για αντικατάσταση του δασκάλου και γι΄ αυτό να αρνείται να μετάσχει στο εγχείρημα. Μας αξίζει, σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για τον ρόλο και το έργο που επιτελούμε, από το να λειτουργούμε φοβικά.

2. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν την απαραίτητη εξοικείωση και εκπαίδευση με τις νέες τεχνολογίες:

Δεν θα μπω στην διαδικασία να αποδώσω ευθύνες εκατέρωθεν για τα εκατομμύρια € που ξοδεύτηκαν στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες, σε διαδραστικούς πίνακες, σε εργαστήρια Φυσικών Επιστημών και σε λογισμικά. Δεν θέλω καν να αναφερθώ στην προσωπική μου εμπειρία από την επιμόρφωση των καθηγητών στο Διδακτικό Πακέτο του Γυμνασίου για τα ΔΕΠΠΣ, το οποίο συνοδευόταν από ένα εξαιρετικό λογισμικό, γιατί η πραγματικότητα είναι αυτή. Ένα μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών είναι τεχνολογικά αναλφάβητο. Δεν μπορούμε να ανατρέψουμε αυτή την πραγματικότητα αυτή την στιγμή και υπάρχει ο ορατός κίνδυνος δημιουργίας μεγάλων ανισοτήτων μεταξύ των μαθητών, ανισοτήτων που ήδη υπάρχουν καθώς τα Ιδιωτικά Σχολεία και η πλειοψηφία των φροντιστηρίων έχει ήδη ξεκινήσει τα διαδικτυακά μαθήματα.

3. Δεν έχουν όλοι οι μαθητές πρόσβαση στο διαδίκτυο, υπολογιστή, tablet, smart phone και επομένως θα υπάρξουν κοινωνικοί αποκλεισμοί.

Στα δημοσιεύματα που έχω διαβάσει εγείρονται και ιδεολογικοί τοίχοι, με τους οποίους δεν θα ασχοληθώ, αντιθέτως θα καταθέσω προτάσεις για την όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων, καθώς θέλω να χτίζω ανεμόμυλους με βάση την κινέζικη παροιμία:

«Όταν φυσά ο άνεμος της αλλαγής, άλλοι χτίζουν τοίχους και άλλοι ανεμόμυλους»

•    Σε ότι αφορά στην αντικειμενική δυσκολία πολλών εκπαιδευτικών, το ΥΠΠΕΘ οφείλει άμεσα:

1. Να μάθει από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που βρίσκονται κατ΄ ελάχιστο τα σχολεία της αρμοδιότητάς τους στην ύλη σε κάθε μάθημα.

2. Να ανοίξει μια πλατφόρμα εγγραφής και να στείλει ηλεκτρονικό μήνυμα ή sms σε όλους τους  διδάσκοντες εκπαιδευτικούς ζητώντας να δηλώσουν άμεσα αν είναι σε θέση να κάνουν επαναληπτικά διαδικτυακά μαθήματα

α. στις δικές τους τάξεις,

β. σε εθνικό δίκτυο.

3. Να προχωρήσει σε τηλεδιάσκεψη με τους «συντονιστές», ώστε να αναλάβουν και με την βοήθεια των εκπαιδευτικών που θα δηλώσουν πρόθυμοι να οργανώσουν πρόγραμμα επαναληπτικών μαθημάτων σε εθνικό δίκτυο, ανά τάξη το οποίο θα μεταδίδεται σε ζωντανή μετάδοση από την πλατφόρμα του ΥΠΠΕΘ και κατά την γνώμη μου και από τα τρία κανάλια της Δημόσιας τηλεόρασης, σε ένα για κάθε βαθμίδα. Προφανώς δεν μπορεί να αναπληρωθεί το σύνολο των ωρών διδασκαλίας, αλλά έτσι κι αλλιώς δεν είναι αυτό το ζητούμενο.

Το πρόγραμμα των μαθημάτων κάθε τάξης να ανακοινωθεί στους μαθητές με μήνυμα που θα σταλεί κεντρικά, από τα δελτία ειδήσεων, με ανάρτηση στον ιστότοπο του ΥΠΠΕΘ και πιθανόν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για τους εκπαιδευτικούς που θα κάνουν μαθήματα στις δικές τους τάξεις, θα ισχύει το ίδιο πρόγραμμα.

Να καταστεί σαφές ότι η παρακολούθηση είναι εθελοντική και επαφίεται στην ατομική ευθύνη καθενός.

Σε κάθε μάθημα μπορεί να ανατίθεται στους μαθητές μια συγκεκριμένη επαναληπτική εργασία, η οποία στο επόμενο μάθημα θα επιλύεται και θα αναλύεται από τον διδάσκοντα. Είναι προφανές ότι η μετάδοση σε εθνικό δίκτυο δεν επιτρέπει την διαδραστική συμμετοχή, αλλά μπορεί να αποστέλλονται στην πλατφόρμα ερωτήσεις και απορίες οι οποίες να επιλύονται από τον διδάσκοντα σε επόμενο μάθημα.

Για την Γ Λυκείου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το υλικό που υπάρχει στο  www.study4exams, τα θέματα των εξετάσεων των προηγούμενων χρόνων, οι επαναληπτικές ερωτήσεις και ασκήσεις των σχολικών βιβλίων, επαναληπτικά διαγωνίσματα, αλλά και virtual πειράματα σχετικά με την ύλη για την εμπέδωσή της.

Για τις υπόλοιπες τάξεις, μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι ερωτήσεις και ασκήσεις των σχολικών βιβλίων, επαναληπτικά διαγωνίσματα, αλλά και virtual πειράματα σχετικά με την ύλη, για την εμπέδωσή της και τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά λογισμικά.

•    Σε ότι αφορά στο ενδεχόμενο να υπάρχουν μαθητές οι οποίοι δεν έχουν ούτε τον απαιτούμενο εξοπλισμό, ούτε σύνδεση στο διαδίκτυο, το ΥΠΠΕΘ μπορεί:

Να ζητήσει από τους παρόχους internet, να επιτρέψουν την ελεύθερη σύνδεση, μόνο για τις ώρες του ψηφιακού σχολείου, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση στα μαθήματα. Να ζητήσουν από τους μαθητές που δεν διαθέτουν υπολογιστή, tablet, smartphone  να στείλουν άμεσα αίτημα στο ΥΠΠΕΘ, το οποίο θα αναλάβει να ζητήσει χορηγία για αυτούς τους μαθητές από ένα από τα μεγάλα ιδρύματα, όπως το ίδρυμα Ωνάση, ή το Ι.Π.Σ.Ν., τα οποία είμαι βέβαιη ότι θα ανταποκριθούν.  Φυσικά θα πρέπει το αίτημα να συνοδεύεται από την υπεύθυνη δήλωση των γονέων και από βεβαίωση από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ότι δεν υπάρχει σύνδεση smartphone στην οικογένεια.

Μέχρι τότε οι μαθητές αυτοί θα παρακολουθούν τα μαθήματα στην Δημόσια Τηλεόραση.

•    Σε ότι αφορά στους μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι αντικειμενικά μπορεί να μην έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο:

Οι  μαθητές  θα παρακολουθούν τα μαθήματα στην Δημόσια Τηλεόραση.

Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την πρωτόγνωρη κατάσταση την οποία βιώνουμε.

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να είμαστε το υπόδειγμα και το παράδειγμα της ενσωμάτωσης της καινοτομίας στην καθημερινότητα, οι πυλώνες στήριξης της κοινωνίας στις κρίσεις, οι ανυποχώρητοι προστάτες της μετάδοσης της γνώσης, αυτοί που θα υποστηρίζουν την μέγιστη προσπάθεια και θα διεκδικούν την δικαιοσύνη και την ισότητα στην διάδοσή της.

Με τον αέρα, ας χτίσουμε ανεμόμυλους. Θα τους βρούμε μπροστά μας.

Σχόλια (2)

 
αντιδραστικός
19 Μαρ 2020 18:42

ιντερνετικά μαθήματα, νέες τεχνολογίες
όντως δεν υπάρχει η εξοικείωση με την σύγχρονη ορολογία...

 
Γιάνης
19 Μαρ 2020 18:44

Πραγματικά ρεαλιστικές προτάσεις!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean