Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

To δημόσιο σχολείο στην «κρίση» μίας πανδημίας…

Δημοσίευση: 19/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ/ Δρ Απόστολος Α. Καπρούλιας
Μέλος ΣΕΠ Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

Η περίοδος που διανύουμε συνιστά πράγματι μία πρωτόγνωρη – στο οιοδήποτε πεδίο τής ανθρώπινης δράσης- κατάσταση. Αφορά, δηλαδή, σε κάθε πτυχή τής πραγματικότητας και, προφανώς, αναδιατάσσει, αιφνιδίως και απροσμένως, τον πολυδιάστατο ρόλο ενός εκάστου εξ ημών στο εσωτερικό της. Ωστόσο, μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να ενέχει και μία αισιόδοξη προοπτική, υπό την έννοια ότι μάς εκχωρεί, τρόπον τινά, το πεδίο, προκειμένου να αναδείξουμε δυνατότητες -ικανότητες και δεξιότητες- και, μάλιστα, με έναν τρόπο άμεσα απαιτητό και απαιτητέο. Υπό την έννοια αυτήν, πέραν των υπολοίπων, έχει ιδιαίτερη, κατά την εκτίμησή μας, αξία και ο βαθμός της αποφασιστικότητας, της εγρήγορσης, της ευελιξίας του καθενός, προκειμένου να αντεπεξέλθει με έναν «εναλλακτικό» τρόπο σε καθήκοντα και υποχρεώσεις.

Η απόφαση της Υπουργού Παιδείας για αναστολή τής λειτουργίας των δημοσίων σχολείων εν μέσω πανδημίας και, βεβαίως, η πρωτοβουλία της για την συνέχεια των μαθημάτων με διδακτικές μεθόδους τής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν κρίνεται μόνον ως ορθή αλλά και ως επιβεβλημένη. Ένθεν κακείθεν, βέβαια, διατυπώνονται επιφυλάξεις ή και αντιδράσεις. Δικαιολογημένες και ενυπόστατες προφανώς, όταν θίγουν ή αναδεικνύουν πρακτικά ζητήματα που θα πρέπει, αναμφιβόλως, να υπερκερασθούν, έτσι ώστε μία τέτοια απόπειρα τάχιστα να τελεσφορήσει. Ωστόσο, πλείστες εκ των αντιρρήσεων μάλλον ερμηνεύονται ως ανησυχία για την παγίωση μίας κατάστασης, η οποία, ούτως ή άλλως,  δεν συνάδει στο οργανωσιακό και στο λειτουργικό περίγραμμα του σχολείου. Είναι, εξάλλου, σαφές, και εκ των όσων η ίδια η κ. Υπουργός ανέφερε, πως πρόκειται για μία «ενδιάμεση» επιλογή, η οποία και διακινείται μεταξύ της πλήρους εκπαιδευτικής απραξίας και εκείνης τής διά ζώσης διδασκαλίας.

Παρά ταύτα, όμως, η ανησυχία ορισμένων -θεσμικών και εξωθεσμικών- «επεκτείνεται» και στο εάν και κατά πόσον οι εκπαιδευτικοί είναι εις θέσιν να ανταποκριθούν πλήρως σε πρακτικές σύγχρονης ή ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Εδώ, βέβαια, η όλη συλλογιστική που προτάσσεται στερείται, τουλάχιστον επιεικώς, αποδεικτικής και αντικειμενικής ισχύος. Πώς άλλως, άραγε, θα μπορούσε να αξιολογηθεί ένας συλλογισμός του τύπου: «οι εκπαιδευτικοί δεν θα ανταποκριθούν σε αυτό το εγχείρημα, αφού πολλοί εξ αυτών δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή;»

Οι έλληνες εκπαιδευτικοί έχουν, σε πλείστες όσες περιπτώσεις, αποδείξει πως ούτε τεχνολογικά αναλφάβητοι είναι, αλλά και ούτε «ανίκανοι» ή «αδέξιοι», για να ανταποκριθούν με επιτυχία στο ρόλο τους ακόμη και υπό δυσχερείς κοινωνικές συνθήκες. Άκρως, μάλιστα, χαρακτηριστική προς τούτο είναι και η περίπτωση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι επαυξημένων –ευρύτερα- προσόντων, γι’ αυτό, και ακόμη υπό «ακραίες» εργασιακές συνθήκες, συνεχίζουν να επιβεβαιώνουν με τον πλέον προφανή τρόπο την επαγγελματική «ετοιμότητά» τους.

Επομένως, η ελληνική κοινωνία θα πρέπει να είναι βεβαία πως οι εκπαιδευτικοί της θα αντεπεξέλθουν με επιτυχία στο έργο τους και υπό τις εν λόγω «πρωτόγνωρες» συνθήκες. Άλλωστε, εκείνοι διαθέτουν «ακλόνητες» τόσο τις φυσικές όσο και τις πνευματικές αντοχές τους και, οπωσδήποτε, απαραμείωτη την διάθεσή τους για την απρόσκοπτη επιτέλεση του κοινωνικού έργου τους. Και σε αυτήν, λοιπόν, την συγκυρία, το δημόσιο σχολείο «θα κριθεί» με επιτυχία. Διότι το δημόσιο σχολείο είναι και οι εκπαιδευτικοί του. Είναι εκείνοι οι «ακάματοι» υπερασπιστές τού δημοσίου αγαθού τής παιδείας, οι οποίοι με την αποφασιστικότητα, την σύνεση, την ευελιξία αλλά και με τα «πενιχρά» μέσα που διαθέτουν, θα επιβεβαιώσουν εκ νέου τον επαγγελματισμό τους. Και αναλόγως θα αξιολογηθούν… Σε πραγματικές, μάλιστα, συνθήκες…

Σχόλια (1)

 
χριστιάνα μπογδαν.
22 Μαρ 2020 09:19

Στις ζοφερές ημέρες που διανύουμε ,το σχολείο με κάθε τρόπο πρέπει να διαχέει ακτίνες φωτός.Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης θα ήταν ευχής έργον, να έχει ήδη εφαρμοστεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.Ας μην παραμείνουμε στους σχεδιασμούς και ας υλοποιηθεί άμεσα ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.