Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και… εκ του σύνεγγυς παιδεία

Δημοσίευση: 22/03/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γράφει η Γεωργία  Γιώτα, Φιλόλογος

Είμαστε πολλές φορές απόλυτοι. Είμαστε πολλές φορές δογματικοί και αφοριστικοί. Λατρεύουμε να υπερβάλλουμε, ηδονιζόμαστε να αντιδρούμε, ενώ παράλληλα εθιζόμαστε στην καχυποψία και ρέπουμε στην κινδυνολογία. Αντί να συμβάλουμε όλοι να βγει κάτι θετικό από τούτη την καινοφανή, πρωτόγνωρη κρίση που βιώνουμε(με ανθρωπιστικές, ηθικές, κοινωνικές, οικονομικές προεκτάσεις), αποδεικνύοντας το «ουδέν κακόν αμιγές καλού», αναμένουμε να… επαληθευτούμε.

Για να καταστεί αυτή η θέση περισσότερο σαφής, υπενθυμίζεται πως πριν από λίγες ημέρες η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έθεσε σε εφαρμογή(αρχικά πιλοτική) την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εφαρμόζοντάς τη αρχικά στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι εκτός από τον προσωπικό τους αγώνα για την πολυπόθητη είσοδό τους σε ανώτατα ιδρύματα, έχουν να αντιμετωπίσουν και το άγχος ενός επιπλέον «ειδικού» φορτίου, δηλ. πότε θα διεξαχθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Πολλά ακούγονται, ακόμα περισσότερα λέγονται, η κατάσταση είναι εύλογα ρευστή, ενώ όλες οι κινήσεις και οι προγραμματισμοί θα εξαρτηθούν από τις «διαθέσεις» του τρομερού και φοβερού ιού  που εισέβαλε πραξικοπηματικά στη ζωή μας, αναστατώνοντάς τη επί τα χείρω(σημειωτέον, όχι και απροειδοποίητα!

Όσοι έτυχε να παρακολουθήσουμε  μια ομιλία του Bill Gates, την άνοιξη του 2015, δεν μπορεί παρά να βρεθήκαμε σε μια τρομακτική κατάπληξη: η εμφάνιση ενός άγνωστου, αλλά πολύ επικίνδυνου ιού που θα συνοδεύεται από την επικράτηση μιας γενικής πανδημίας, είχε προβλεφθεί, καθώς  ο άνθρωπος αρνούνταν να δει πέρα και πίσω από την επιφάνεια! Έτσι η πρόκληση εκατομμυρίων θανάτων, ως συνέπεια ενός ακήρυχτου Γ΄ Παγκόσμιου Πολέμου, δεν θα γινόταν με σύγχρονα όπλα ούτε με τη χρήση πυρηνικής ενέργειας, αλλά με ένα απρόσμενο βιολογικό όπλο, δηλαδή με έναν ιό που θα προκαλούσε σοκ και δέος και θα οδηγούσε αναίμακτα και ανέξοδα(!) στο θάνατο μεγάλη μερίδα ανθρώπων, χωρίς να χρειαστεί να πέσει ούτε μία σφαίρα!).

Μέσα σ΄αυτή λοιπόν τη δίνη των συνεπειών το Υπουργείο Παιδείας έλαβε μια ορθολογική απόφαση αρχικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι προφανώς έχουν απόλυτη προτεραιότητα, και στη συνέχεια για τις άλλες λυκειακές τάξεις. Οφείλουμε βεβαίως να παραδεχτούμε πως, όπως κάθε τι καινούριο που έρχεται να ταράξει τη ρουτίνα της καθημερινότητας, ανατρέποντας τον προγραμματισμό μας(αυτοματοποιημένο, σε πολλές περιπτώσεις) και που σαφώς τελεί υπό δοκιμή μέχρι την αξιολόγηση και παγίωσή του, έτσι και το συγκεκριμένο μέτρο τίθεται a priori και από πολλούς υπό δριμεία κριτική. Αυτό κατ΄ανάγκη δεν είναι κακό, αρκεί να παρέχει πρόσφορο έδαφος  για καλοπροαίρετη κριτική και άρα για βελτίωση των αδυναμιών. Η αλήθεια είναι πως σε θεωρητικό τουλάχιστον επίπεδο φαίνεται αξιόλογο, αν και στην πράξη υπάρχουν τρωτά σημεία και αρκετές «κερκόπορτες» που προκαλούν ανισότητα(απαιτεί για παράδειγμα πλήρη υλικοτεχνικό εξοπλισμό και μάλιστα κοστοβόρο τόσο για τα σχολεία όσο και για τον ήδη επιβαρυμένο οικογενειακό προϋπολογισμό μαθητών και εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν πρωτοβουλία και δράση, άρτιο συντονισμό όλων των συμμετεχόντων, άμεσο εντοπισμό όλων των λειτουργικών προβλημάτων εικόνας και ήχου που ήδη παρουσιάστηκαν από την πρώτη μέρα εφαρμογής του, αλλά όχι παράλογα, πρόσβαση στο διαδίκτυο, κ.λπ.)

Παρόλα αυτά όμως, σ΄αυτή τη δύσκολη και πρωτόγνωρη συγκυρία, οφείλουμε όλοι να διαθέτουμε σύμπνοια και επιθυμία να συστρατευθούμε, ώστε να επιτύχουμε το κατά το δυνατό καλύτερο αποτέλεσμα σε όποια συνιστώσα της κοινωνικής ζωής μετέχουμε. Αυτή τη στιγμή τα σχολεία μας είναι κλειστά με το πιο αισιόδοξο σενάριο να ανοίξουν μετά το Πάσχα. Χιλιάδες μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων παραμένουν εγκλωβισμένοι στο σπίτι και μάλιστα την εποχή της άνοιξης(κατά την οποία ο άνθρωπος μεθά ηδονικά  και παρασύρεται ποικιλοτρόπως από τα χρώματα και τα αρώματα της φύσης, λαχταρώντας να γίνει ένα με αυτή). Τη ίδια στιγμή, εξαιτίας του σύγχρονου τρόπου ζωής και διασκέδασης, ως ιδανική  διέξοδος για απασχόληση φαντάζει το κινητό τηλέφωνο και ο Η/Υ. Γιατί λοιπόν να μην εκμεταλλευτούμε οι εκπαιδευτικοί αυτή την εξοικείωση που έχουν τα παιδιά με την τεχνολογία και να μην την αξιοποιήσουμε προς όφελος της μάθησης; Αν, από τις τόσες ώρες που ξοδεύουν οι νέοι αφειδώς στα προϊόντα της, καταφέρουμε να τα στρέψουμε για λίγες μόνο ώρες σε μια επικερδή εκπαιδευτική διαδικασία που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, π.χ. λύση μαθηματικών ασκήσεων, γλωσσική και αισθητική προσέγγιση λογοτεχνικού κειμένου, μετάφραση αρχαίου κειμένου, γλωσσικού τύπου ασκήσεις κ.λπ.,  δεν θα αποτελεί αυτό όφελος; Και επιπλέον, αν από ένα σύνολο μαθητών συμμετάσχουν ακόμα και οι μισοί στην όλη διαδικασία, δεν θα είναι επωφελές  έστω για αυτούς που ούτως ή άλλως έχουν χάσει κομμάτια μιας διόλου ευκαταφρόνητης ύλης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην περαιτέρω γνωστική τους ανάπτυξη; Δεν είναι αντιφατικό και οξύμωρο από τη μια μεριά όλοι να παραδεχόμαστε τις αδυναμίες και την πενία που αποδεικνύουν και επιδεικνύουν(!) στους νευραλγικούς τομείς των γλωσσικών και φυσικομαθηματικών εννοιών και ταυτόχρονα εμείς, οι δάσκαλοί τους, να διστάζουμε να συνδράμουμε στο ποσοστό που μας αναλογεί στην εξομάλυνση αυτών των αδυναμιών; Δεν είναι επίσης αλήθεια ότι πολλοί συνάδελφοι, αξιέπαινοι πραγματικά, είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών και πιστοποίησης Β΄ επιπέδου και συνεπώς διαθέτουν  όποιες επιπλέον ικανότητες απαιτούνται για να ανταπεξέλθουν με επιτυχία και σε μεγάλο ποσοστό;

Γνωρίζοντας επομένως ότι εκ των πραγμάτων ώρες χάθηκαν και θα χαθούν, συνετό και φρόνιμο είναι να συμβάλουμε στο να χαθούν όσο γίνεται λιγότερες. Κι αυτό κέρδος είναι. Όσο για το σκεπτικό της έκθεσης σε κίνδυνο εξαιτίας της μαζικής συγκέντρωσης του συνόλου των διδασκόντων, αυτό κανείς δεν αμφισβητεί ότι είναι απολύτως δικαιολογημένο, αλλά εδώ ακριβώς θα πρέπει οι κατέχοντες θέση ευθύνης, τιμώντας ακριβώς τη θέση ευθύνης τους και αξιολογώντας ως  πιο σημαντικό τον παράγοντα άνθρωπο και τη ζωή του, να προνοήσουν και να μεριμνήσουν για την ασφάλεια των συναδέλφων τους. Δεν είναι η συγκυρία κατάλληλη ούτε για  επίδειξη ισχύος, ούτε για εκδήλωση διαφόρων συμπλεγμάτων και πολύ περισσότερο για κατάχρηση εξουσίας!

Προβλήματα υπάρχουν και σαφώς απαιτείται μέριμνα και σχεδιασμός πάνω στις ουσιαστικές ανάγκες των σχολείων  και με δεδομένες τις ιδιαίτερες οικονομικές συνθήκες που βιώνουμε, ώστε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση  να μην υποκαταστήσει επουδενί τη δια ζώσης διδασκαλία (τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει πόσο μάλλον να υποκαταστήσει μια ανθρώπινη,  διαλεκτική, παιδαγωγική  σχέση), αλλά απλώς να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο, όταν παρουσιάζονται αντικειμενικές δυσκολίες και ανάγκες(ασθένεια μαθητή, παραμονή στο σπίτι, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κ.λπ.), καθιστώντας με τον τρόπο αυτό τη μάθηση αναφαίρετο δικαίωμα όλων και αδήριτη υποχρέωση της πολιτείας.

Και κάτι τελευταίο, αλλά πολύ σημαντικό και ουσιώδες: την ώρα που κάποιοι έχουμε την πολυτέλεια (πια!) να απολαμβάνουμε την ασφάλεια του σπιτιού μας και επιπλέον ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα(το αν αυτό είναι ικανοποιητικό και καλύπτει ανάγκες αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα και ζητούμενο), υπάρχουν συνάνθρωποί μας που εντελώς απρόοπτα βρίσκονται χωρίς εργασία, χάνουν ήδη ένα πενιχρό εισόδημα, αλλά πάνω από όλα υπάρχουν μαχητές της πρώτης γραμμής,  αυτοί που τούτη τη στιγμή διακινδυνεύουν την ίδια τους τη ζωή για να βρίσκονται εκεί, προσφέροντας ελπίδα και λίγο χαμόγελο σε ανθρώπους που τα έχουν τόσο ανάγκη για να πάρουν μια ανάσα οξυγόνου, μια ελπίδα ζωής. «Το θέμα λοιπόν, είναι τώρα τι λες», αλλά πρωτίστως τι κάνεις!

Ετικέτες: 
ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΙΩΤΑ

Σχόλια (5)

 
Πλατάρος Γιάννης
22 Μαρ 2020 12:24

Εκφράζω την ευαρέσκειά μου για το άρθρο σας. Επειδή, είναι "κανονικό". Λέγοντας "κανονικό" εννοώ την ελαχιστοτάτη μειονότητα άρθρων που γράφονται με ειλικρίνεια καθαρότητα και σαφήνεια. Δηλαδη:
Δεν είναι στημένο
Δεν εξυπηρετεί σκοπιμότητες.
Δεν απευθύνεται στο συναίσθημα.
Δεν οζει ιδεοληψιών.
Δεν βρωμάει συνδικαλιστηλίλας.
Δεν γράφει ψέματα.
Επειδη τα τελευταία "δεν", περιγράφουν την μειονότητα του δημοσίου λογου, επιμένω μόνο στα χαρακτηριστικά της ειλικρίνειας και της ακριβείας των γεγονότων, όπως και της ειλικρινούς ερμηνείας τους. Αποφεύγω την έννοια της αληθείας διότι όλοι έχουν πλέον εκπαιδεύει νεοταξίτικα να υποστηρίζουν την "δική τους αλήθεια" και δεν αναφέρομαι καν στην καλλιεπεια το συντακτικό και την δομή, διότι μάλλον είναι τελειωμένες υποθέσεις για την Ελληνική κοινωνία των Ελλαδιτών Ποσειδωνιατών...

 
Γ.Π.
22 Μαρ 2020 13:48

Είναι πράγματι τελειωμένες υποθέσεις.

 
Ι.
22 Μαρ 2020 15:35

Είναι καιρός να πούμε τα λιγοστά μας λόγια!

 
Βασίλης Κωνσταντίνου
23 Μαρ 2020 10:22

Να και ένα άρθρο ισορροπημένο,μεστό αληθινό. .Αξίζει να το διαβάσει κάποιος Πάνω σε αυτήν την λογική μπορούμε να προχωρήσουμε σιγά σιγά και χωρίς αντιδράσεις. Δεν χρειάζεται να χωριστούμε σε οπαδούς και μη.Αρκεί να κάνουμε ένα βήμα για την καταξίωσή μας και την ανταπόδοση στην κοινωνία και το κράτος του προνομίου να έχουμε σίγουρο μισθό.

 
Λανα
24 Μαρ 2020 17:33

Αν βλεπετε γκρινιες ειναι για 3 λογους.
Ο πρωτος ειναι η αμελεια του υπουργειου και η μετεπειτα βιασυνη του να κανει πραγματα κατοπιν εορτης.
Ο δευτερος ειναι το μεγαλο αγχος, πως θα μαθουν οι εκπαιδευτικοι τα εργαλεια εξ αποστασεως και πως θα τα δουλεψουν..
Και τριτος λογος ειναι το γεγονος οτι σερνονται ολα στο ΠΣΔ. Δεν μπορεις να μπεις μεσα, προσπαθεις ωρες ατελειωτες μεχρι να σε βαλει μεσα, και μετα σε πεταει εξω. Πως θα δουλεψει κανεις ετσι;
Αν η υφυπουργος θελει να βαλει ωραρια σχολειου στους εκπαιδευτικους, να θυμηθει να συνυπολογισει και τις ΩΡΕΣ που ΔΑΠΑΝΟΥΝ στους υπολογιστες για να καταφερουν να κανουν εστω και μια εγγραφη, ποσο μαλλον μια αναρτηση.
Εχουμε πολεμο και δυστυχως δεν ειναι κατανοητο. Και ενας πολεμος εχει ΜΟΝΟΝ ΑΠΩΛΕΙΕΣ!!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ