Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Οδ. Ζώρας: Εξετάσεις εξ αποστάσεως καθιερώνει το ΕΑΠ για τους φοιτητές του

"Το σύστημα με ανάλογες τροποποιήσεις μπορεί να εφαρμοστεί και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δίνοντας την πιο αξιόπιστη λύση στις παρούσες πρωτόγνωρες και για την εκπαίδευση συνθήκες"
Δημοσίευση: 02/04/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ανταποκρινόμενο στην παρούσα δύσκολη συγκυρία για τη Χώρα και στις συνέπειες που έχει επιφέρει και στον τομέα της εκπαίδευσης, είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την συμφωνία του με το μεγαλύτερο οργανισμό στον κόσμο πιστοποίησης και ηλεκτρονικής επίβλεψης εξετάσεων από απόσταση.

Ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ Καθηγητής, Οδυσσέας - Ιωάννης Ζώρας , ανακοίνωσε στο esos τα εξής:

  • Η διαδικασία αυτή που ονομάζεται exam proctoring θα προσφερθεί από το ΕΑΠ για πρώτη φορά στην Ελλάδα και αποτελεί το κορυφαίο εργαλείο για την διεξαγωγή πανεπιστημιακών εξετάσεων.
  • Το ΕΑΠ εξασφάλισε από τον Οργανισμό, που εδρεύει, όπως όλες οι κορυφαίες τεχνολογικές εταιρίες στον κόσμο στη Silicon Valley, την αποκλειστικότητα για τη χώρα μας της χρήσης των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο όμως και συνεχίζοντας την κοινωνική του προσφορά θα λειτουργήσει και ως κόμβος στην Ελλάδα για όποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα επιθυμεί να διοργανώσει τις εξετάσεις του από απόσταση με την συγκεκριμένη μέθοδο.
  • Η διαδικασία proctoring περιλαμβάνει τον πλέον αξιόπιστο, αντικειμενικό και αδιάβλητο τρόπο διεξαγωγής εξετάσεων από απόσταση παγκοσμίως και ενσωματώνει όλες τις διαθέσιμες τεχνολογικές καινοτομίες μαζί με παροχή συμβουλών και βοήθειας σε πραγματικό χρόνο. Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία για τον κάθε εξεταζόμενο, θα υπάρχει σε πραγματικό χρόνο (ζωντανά) συνδεδεμένος ειδικός σύμβουλος.
  • Το ΕΑΠ εισερχόμενο σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας, τεχνολογικής αναβάθμισης και εξέλιξης της μεθοδολογίας του, μελετά την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος, όχι μόνο ως εναλλακτικού λόγω της παρούσας συγκυρίας, αλλά και σε μόνιμη βάση.
  • Το σύστημα με ανάλογες τροποποιήσεις μπορεί να εφαρμοστεί και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δίνοντας την πιο αξιόπιστη λύση στις παρούσες πρωτόγνωρες και για την εκπαίδευση συνθήκες.
  • Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ως ο επίσημος φορέας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη χώρα μας παραμένει, όπως επιβάλει  η φυσιογνωμία και η λειτουργία του στη διάθεση κάθε φορέα, οργανισμού ή ιδρύματος επιθυμεί την παροχή και αυτής της καινοτόμου τεχνογνωσίας και μεθοδολογίας, που θα αναπτύξει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Σχόλια (58)

 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
02 Απρ 2020 19:16

"Το σύστημα με ανάλογες τροποποιήσεις μπορεί να εφαρμοστεί και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δίνοντας την πιο αξιόπιστη λύση στις παρούσες πρωτόγνωρες και για την εκπαίδευση συνθήκες"

Στο ΕΑΠ το εκπαιδευτικό υλικό που μελετούν οι φοιτητές είναι διαμορφωμένο με την μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εξυπηρετώντας τα ιδεώδη της ανοικτής εκπαίδευσης. Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τι σχέση έχει με τις προδιαγραφές εκπαιδευτικοί υλικού για εξ αποστάσεως εκπαίδευση ώστε να εφαρμοστεί η αξιολόγηση των μαθητών με την αναφερόμενη μέθοδο;

 
Παναγιώτης
02 Απρ 2020 19:30

Ομολογώ πως θα είναι αρκετά δύσκολο για τους περισσότερους έως και ακατόρθωτο για κάποιους να εξεταστούν.

Ιδιαίτερο λόγο θα αποτελέσει η απαρτία που επικρατεί στα περισσότερα σπίτια πλέον, με τα μέλη της οικογένειας να βρίσκονται στο σπίτι, αυτό από μόνο του θα αποτελέσει εμπόδιο στην συγκέντρωση και αφοσίωση που απαιτεί η εξέταση.

Όπως αντιλαμβάνεστε, στα πανεπιστήμια, και ιδίως στο ΕΑΠ, φοιτούν και άτομα εργαζόμενα καθώς και γονείς που φυσικά θα τους είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούν την οικογένειά τους την ώρα που αυτοί θα εξετάζονται. Επιπροσθέτως, υπάρχουν φοιτητές-γονείς που είναι μονογονεϊκές οικογένειες, γι' αυτούς πρακτικά η εξέταση θα είναι αδύνατη.

Οι υποδομές τηλεπικοινωνιών της χώρας μας, δυστυχώς, δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι εμπνέουν αξιοπιστία καθώς με κάθε υπερφόρτωση των δικτύων παρουσιάζονται βλάβες και συχνές διακοπές.

Προσωπικά μετά από τρεις ημέρες χωρίς σταθερό τηλέφωνο και ίντερνετ, και επανειλημμένες κλήσεις από το κινητό μου τηλέφωνο προς τον πάροχό μου και μετά από καταγγελία που υπέβαλα, κατάφερα να έχω τις υπηρεσίες μου ξανά, όμως παρουσιάζονται συχνές διακοπές. Σε μια ανάλογη κατάσταση, τι θα γίνει; Θα χάσει τις εξετάσεις του ο φοιτητής και θα κληθεί να εξεταστεί σε επαναληπτικές εξετάσεις; Εάν οι επαναληπτικές εξετάσεις θα γίνονται με τον ίδιο τρόπο, τότε ποιος βεβαιώνει πως δε μπορεί να συμβεί κάτι αντίστοιχο; Παρόλο που μπορεί φαινομενικά η πιθανότητα να είναι μικρή, η ταλαιπωρία που θα υποστεί ο φοιτητής θα είναι αρκετά μεγάλη.

Παρότι είμαι υπέρμαχος της εξέλιξης της τεχνολογίας, θεωρώ πως θα είναι καλύτερο οι εξετάσεις να λάβουν παράταση έως ότου να εξομαλυνθεί η κατάσταση και αφού υπάρχει η έγκριση τόσο από το Υπουργείο Υγείας για σταδιακή επιστροφή της καθημερινότητας, αλλά και από το Υπουργείο Παιδείας για χρήση των χώρων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τότε, και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέσα και οδηγίες, να διεξαχθούν οι εξετάσεις με φυσική παρουσία, τηρώντας πάντα τόσο τις αποστάσεις ασφαλείας όσο και όλα τα υπόλοιπα μέτρα των οδηγιών του Υπουργείου Υγείας.

Φυσικά, στην περίπτωση εκείνη που η αρνητική πτυχή της κατάστασης θα συνεχίσει να διογκώνεται, τότε λογικό θα είναι οι εναλλακτική της εξ' αποστάσεως εξέτασης να αποτελεί βιοτική επιλογή.

Η μοναδική μου ένσταση είναι πως η συγκεκριμένη λύση, αν και καλώς είναι που υπάρχει, να μην εξετάζεται ως πρώτη επιλογή.

 
fani b
02 Απρ 2020 21:47

ας μας απαντησει λοιπον ο κος Ζώρας , πως ενας φοιτητης θα σχεδιασει ενα δικτυο ή θα λυσει μια εξισωση σε χρονο που θα ανταποκρινεται σε εκεινον των εξετασεων ? ή νομιζουν πως ειναι απλουστατο να γραφεις μαθηματικα στο λαπτοπ ? Έλεος . Ας κοιταξουν να βαλουν βαθμό από τις εργασίες ή να βάλουν ακόμα μια συμπληρωματική

 
Φανή
02 Απρ 2020 23:34

Πολύ καλό. Η πλειονότητα πια δουλεύουμε εξ αποστάσεως οπότε έχουμε αποκτήσει αντίστοιχη τεχνολογία και για τις εξετάσεις.
Τουλάχιστον να μην είναι πολύπλοκο το σύστημα γιατί είναι πρώτη φορά και δεν θα έχει υπάρξει ακόμα εξοικείωση.
Καιρός να προχωρήσουμε μπροστά. Ούτως ή άλλως τις εργασίες μας τις γράφουμε και τις παραδίδουμε μέσω pc, τι θα αλλάξει να δώσουμε κι εξετάσεις έτσι? Αφού ήδη έχουμε τον εξοπλισμό.

 
Μ. Μπέζας
02 Απρ 2020 23:36

ο κάθε εξεταζόμενος θα έχει έναν υποβολέα στο δωμάτιο σε κρυφή γωνία της κάμερας που θα του υπαγορεύει την λύση. Αν γίνει αυτό το exam proctoring, η αξία των πτυχίων θα πέσει κατακόρυφα

 
Δημήτρης Κ.
02 Απρ 2020 23:37

Όλα είναι ζήτημα σχεδιασμού και διάθεσης. Δείτε και αλλού τι συμβαίνει.
Για παράδειγμα η Φινλανδία. Ξεκίνησαν το 2016 και τώρα πλέον εξετάζουν online όλα τα μαθήματα (π.χ. θετικής και θεωρητικής κατέυθυνσης) σε μια περίοδο 3 εβδομάδων .
Άρα, λύσεις υπάρχουν.
Οι δικαιολογίες περισσεύουν!

 
Xm
03 Απρ 2020 02:49

Μέχρι στιγμής 3 στα 3 αρνητικά και μίζερα σχόλια. Και είμαι σχεδόν σίγουρος ότι οι σχολιαστές δεν γνωρίζουν τίποτα από αυτά που αναφέρει ο Ζωρας.

 
Ιωάννα
03 Απρ 2020 03:47

Συμφωνώ απόλυτα με τον Παναγιώτη ... θα έχουμε πολλά προβλήματα και τεχνικής φύσης κα. Πολλοί θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν ...Παρακαλώ πολύ να επανεξεταστεί η εξ αποστάσεως εξέταση!

 
Apostolos
03 Απρ 2020 07:36

Πολύ καλή κίνηση του ΕΑΠ. Παρόμοια συστήματα λειτουργούν εδώ και χρόνια στην Αμερική σε εξετάσεις certifications και στην Σουηδία σε πανεπιστημιακά προγράμματα εξ αποστάσεως.
Μην γκρινιάζετε επιτέλους σε οποιαδήποτε εξέλιξη, όλες οι περιπτώσεις έχουν προβλεφθεί και αντιμετωπιστεί. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό.

 
Φοιτητής ΕΑΠ
03 Απρ 2020 09:42

Μπράβο !
Πολυ καλή κίνηση. Επιτέλους να πάμε ένα βήμα εμπρός. Αυτό είναι ακριβώς το νόημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Όλοι αυτοί που διαμαρτύρονται έχουν αναλογιστεί το κόστος της μετακίνησης ενός φοιτητή ειδικά αν είναι από κάποιο νησί/επαρχία;
Μπράβο και πάλι.

 
Πέτρος
03 Απρ 2020 10:29

Χρησιμοποιώ το ProctorU (που είναι ένα από τα ανίστοιχα συστήματα, όχι απαραίτητα το μοναδικό) από το 2016 και δουλεύει τέλεια, ενώ πιάνει πολλές προσπάθειες αντιγραφής, και σίγουρα πολλές περισσότερες από όσες ένα επιτηρητής που επιτηρεί 20-30 ή και περισσότερους φοιτητές. Επίσης δεν ακούσα ποτέ κανένα παράπονο ούτε από συναδέλφους καθηγητές, ούτε από φοιτητές. Μπράβο που επιτέλους προσπαθούμε να εφαρμόσουμε αυτά που χρόνια τώρα είναι κοινή πρακτική σε άλλα πανεπιστήμια.

 
Βαρθης Νικολαος
03 Απρ 2020 12:50

Μακαρι να γινει , καθοτι για τρεις ενοτητες με εβαλαν χωρις την θεληση μου στην Πατρα, οποτε εχω να τρεχω ποσες φορες για να γραψω στην Πατρα απο Κερκυρα ,πλοιο δυο ωρες αν εχει καλο καιρο και δεν εχει απαγορευτικο ,τι ταλαιπωρεια , και κανα πενταωρο για Πατρα που πρεπει να μεινω στην Πατρα διοτι δεν προλαβαινω το πηγαινε ελα, σκεφτηται αυτα επι τρις φορες !!!!!

 
ΑΜ
03 Απρ 2020 14:21

Όσοι είμαστε φοιτητές του ΕΑΠ γνωρίζουμε πολύ καλά από τα θεωρητικά μαθήματα, ότι σε κάθε απόφαση που λαμβάνει οι διοίκηση σε οποιοδήποτε τομέα μια απόφαση για την εξέλιξη πάντα υπάρχει αντίδραση ...
Πιστεύω η ταπεινή μου άποψη ότι είναι αρκετά καλό .

 
ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤ.
03 Απρ 2020 15:19

Το ζητούμενο είναι τι θα κάνουν όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τους Η/Υ ή με την πληκτρολόγηση, πως μπορεί κάποιος να ανταποκριθεί στα Μαθηματικά και τι γίνεται εάν υπάρξει πρόβλημα σύνδεσης στον Η/Υ ή εάν κάποιος δεν έχει δικό του και τον δανείζεται. Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για όλες αυτές τις περιπτώσεις αλλιώς θα δημιουργηθούν φοβερά προβλήματα...

 
ΜΑΡΙΑ ΚΑΡ.
03 Απρ 2020 15:39

Διαφωνώ, δεν είναι καθόλου πρακτικός ο τρόπος εξέτασης . Θα υπάρξουν πολλά προβλήματα

 
ΓΕΩΡΓΙΑ
03 Απρ 2020 17:04

Πολύ σωστή η πρωτοβουλία του κ. Ζώρα! Συμφωνώ απόλυτα ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά και εάν δεν κάνουμε την αρχή εμείς που έχουμε εξοικειωθεί με την τεχνολογία, μέσω των Γραπτών Εργασιών που καταθέτουμε, τότε ποιός? Μην μεγιστοποιούμε τις δυσκολίες. Με καλή διάθεση και προσπάθεια όλα θα γίνουν. Είναι κρίμα να χαθεί η χρονιά μετά από τόσο κόπο που έχουμε κάνει όλοι μας και ιδιαίτερα για όσους είναι στην τελευταία. Εύχομαι υγεία σε όλους και αφήστε την "Διοίκηση" να Διοικήσει....

 
ΓΕΩΡΓΙΑ
03 Απρ 2020 17:53

Πολύ σωστή η πρωτοβουλία του κ. Ζώρα! Συμφωνώ απόλυτα ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά και εάν δεν κάνουμε την αρχή εμείς που έχουμε εξοικειωθεί με την τεχνολογία, μέσω των Γραπτών Εργασιών που καταθέτουμε, τότε ποιός? Μην μεγιστοποιούμε τις δυσκολίες. Με καλή διάθεση και προσπάθεια όλα θα γίνουν. Είναι κρίμα να χαθεί η χρονιά μετά από τόσο κόπο που έχουμε κάνει όλοι μας και ιδιαίτερα για όσους είναι στην τελευταία. Εύχομαι υγεία σε όλους και αφήστε την "Διοίκηση" να Διοικήσει....

 
Giorgos
03 Απρ 2020 18:04

Μια χαρά ακούγεται. Ή τουλάχιστον είναι ένας τρόπος να μην χαθεί η ακαδημαϊκή χρονιά και οι εξετάσεις να γίνουν κανονικά.
Η χειρότερη λύση θα ήταν να πήγαιναν οι εξετάσεις τον Σεπτέμβρη. Ότι κι αν είναι το σύστημα αυτό, θα την παλέψουμε. Όλα τα ξένα Πανεπιστήμια έχουν τέτοια συστήματα τα οποία είναι αξιόπιστα.

 
Φοιτήτρια ΕΑΠ
03 Απρ 2020 19:11

Η εξέλιξη της τεχνολογίας δεν είναι αρνητικο βέβαια ειδικά στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο που έχει ηλικίες που ποικίλουν αν εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διαδικασία δεν θα είναι εύκολο καθώς δεν υπάρχει εξοικείωση στην τεχνολογία αλλά και στους χρόνους απόδοσης ...Οι εργασίες που παραδίδουμε δεν νομίζω πως κάποιος τις απαντάει σαν να εξετάζεται ούτε μπορεί να τις γράψει τόσο γρήγορα...χάνετε αρκετός χρόνος στην ηλεκτρονική διατύπωση.... θα έχει αρκετά αρνητικά μια τέτοια διαδικασία. Το γεγονός ότι υπάρχει εξέλιξη της τεχνολογίας δεν σημαίνει πάντα ευκολία και για όλους....

 
Σάκης
03 Απρ 2020 19:28

Συγχαρητήρια! Η δυνατότητα εξ αποστάσεως εξέτασης είναι απαραίτητο συστατικό για μια πραγματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μια τέτοια κίνηση θα επρεπε κατά τη γνώμη μου να είχε γίνει νωρίτερα, αλλά κάλλιο αργά (και πανδημικά) παρά ποτέ!!!

 
Ηλεκτρονικό δημοψήφισμα
03 Απρ 2020 21:21

Τι θα πει καθιερώνει. Να ερωτηθούν οι φοιτητές και ό,τι γίνει πρέπει να έχει έγκριση της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αν το δεχτούν οι φοιτητές καλώς.

 
Nantia
03 Απρ 2020 23:20

Νομίζω ότι έπρεπε να είχε γίνει από καιρό. Οι εξετάσεις πρέπει να γίνουν στην ώρα τους. Δεν πρέπει να χαθεί η ακαδημαϊκή χρονιά.

 
Κουφός Ελευθέριος
03 Απρ 2020 23:33

Διαφωνώ πλήρως.Εγώ δεν έχω την οικονομική δυνατότητα να αγοράσω κάμερες,πόσο δε να τις εγκαταστήσω και από πάνω στο σπίτι μου και δεν βρίσκω και τον λόγο να το κάνω.Το ΕΑΠ το ξεκίνησα με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.Εφόσον έτυχε αυτό το έκτακτο,καλό θα ήταν να γίνει η εξέταση ή τον Σεπτέμβριο εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν ή του χρόνου τον Ιούνιο.Και είναι απαράδεκτο που δεν ρωτάνε καν τους φοιτητές για τις αποφάσεις τους.Αν εμμείνουν,εγώ θα το εγκαταλείψω το ΕΑΠ.Δεν έχω τόσο μεγάλη οικονομική δυνατότητα.Αν την έχουν άλλοι,ας συνεχίσουν και ορίστε,θα είναι η πρώτη μεγάλη ήττα όλων των φτωχών κάθε κοινωνίας και αποκλεισμού από την εκπαιδευτική δραστηριότητα όσων δεν είμαστε πλούσιοι.

 
Mαρία
03 Απρ 2020 23:51

Η καλύτερη λύση είναι να γίνει μια πέμπτη εργασία.

 
Nicky
04 Απρ 2020 07:42

Η αξία των πτυχίων όντως θα πέσει κατακόρυφα. Οι περισσότεροι δεν θεωρούν ισότιμες τις σπουδές εξ αποστάσεως, ας μην κρυβόμαστε, και αυτό προσθέτει ένα ακόμη επιχείρημα υπέρ. Τουλάχιστον οι εξετάσεις ως τώρα ήταν αντικειμενικές και αδιάβλητες. Θεωρώ ότι οι φοιτητές θα πρέπει να αντιδράσετε.

 
Ακης
04 Απρ 2020 08:32

Κυρία Υπουργέ και κύριε πρόεδρε θα σας παρακαλούσα να εξετάσετε και το ενδεχόμενο μείωσης στο κόστος συμμετοχής των φοιτητών αν ΘΕ! Είναι λογικό της οικονομικής κατάστασης.

 
@Ηλεκτρονικό δημοψήφισμα
04 Απρ 2020 08:37

“Να ερωτηθούν οι φοιτητές και ό,τι γίνει πρέπει να έχει έγκριση της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αν το δεχτούν οι φοιτητές καλώς”

Μάλλον έχεις μπερδέψει τους ρόλους.. μηπως εννοείς τους καθηγητες; Υπάρχει πάντα και η λύση να αλλάξεις ίδρυμα!

 
ΜΑΡΙΑ
04 Απρ 2020 11:18

Σίγουρα είμαι υπέρ της εξέλιξης αλλά όχι από τη μια μέρα στη άλλη .Δυστυχώς η Ελλάδα αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση .Δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή.Συμφωνώ να δοθεί μία πέμπτη ή και μια έκτη εργασία και να βαθμολογηθούμε από εκεί. Είναι δύσκολο να γίνει χρήση του PC για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και μάλιστα σε καθεστώς εξετάσεων.Τα παιδιά και τους ηλικιωμένους που να τους πάμε?Και πιστέψτε με σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι μικρός ο αριθμός αυτών. Καλήμερα και ελπιζω να πρυτανεύσει η λογική στο κομμάτι των εξετάσεων του ΕΑΠ.

 
Δεν είναι τόσο απλό
04 Απρ 2020 11:59

Δεν είναι όλες οι ειδικότητες ίδιες. Ενδεχομένως στο τμήμα Πληροφορικής να μπορεί να εφαρμοστεί πιο εύκολα. Δεν νομίζω ότι πχ στις θεωρητικές επιστήμες αυτό είναι ενδεδειγμένο. Επίσης υπάρχει ενδεχομενο φοιτητές να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους? Χωρίς φοιτητική συναίνεση να μην εφαρμοστεί.

 
Γιώργος πρεκας
04 Απρ 2020 15:01

Ας το κάνουν από του χρόνου φέτος ας κάνουν εξετάσεις τον Σεπτέμβριο κάποιοι δεν ήμαστε εξοικιομενοι με την πληκτρολόγηση που θα χρειαστεί μια τέτοια διαδικασία οι βιαστικές αλλαγές έχουν λάθος αποτέλεσμα τα , ο υπολογιστής που έχω είναι παλιός ούτε το Skype για ομαδικές συναντήσεις δεν υποστηρίζει θα υποστηρίξει το σύστημα αυτό σίγουρα ;σαν πολύ δεν βιάζονται να το εφαρμόσουν λέω εγώ

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.