Συντονιστές Ε.Ε. ζητούν διευκρίνιση για την αξιοποίηση Μαθηματικών Προτάσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

03/05/2020

Άκουσε το άρθρο

Προς το ΙΕΠ

Προς το Υπουργείο Παιδείας

 Η εξεταστέα ύλη στα μαθηματικά  για το τρέχον σχολικό έτος 2019-2020 είχε  οριστεί σε πρώτη φάση με το ΦΕΚ 2875/ 5-7-2019  και ακολούθησε  η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας 143431/Δ2/16-9-2019 για την διαχείριση της διδακτέας ύλης.

Μέχρι το κλείσιμο των σχολείων στις 11 Μαρτίου 2020, τα περισσότερα σχολεία είχαν ολοκληρώσει  τον Διαφορικό Λογισμό και μερικά  είχαν διδάξει ακόμη και μεθόδους ολοκλήρωσης. Όμως σε μερικά σχολεία, για ποικίλους λόγους,  δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της διδασκαλίας των παραγώγων και έτσι η τελική εξεταστέα ύλη είναι περιορισμένη έως και την παράγραφο 2.7 σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας 44639/Δ2/09-04-2020

Προκύπτει όμως εύλογα το ερώτημα, αν στις φετινές εξετάσεις οι υποψήφιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά σε κάποιο ερώτημα, χωρίς απώλεια βαθμών, θεώρημα ή πρόταση  από την αρχικώς ορισθείσα ύλη που δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στην νέα περιορισμένη ύλη.

Σύμφωνα με το έγγραφο 143431/Δ2/16-9-2019 του Υπουργείου Παιδείας που αφορά την διαχείριση της ύλης, π χ  παρ 1.5  αναφέρεται ότι: 

Στην ενότητα αυτή δεν έχει νόημα μια άσκοπη ασκησιολογία που οι μαθητές υπολογίζουν όρια, κάνοντας χρήση αλγεβρικών δεξιοτήτων., 

υπονοώντας ότι με τον κανόνα de L’ Hospital θα ξεπεραστούν τέτοια εμπόδια. Ωστόσο όμως ο κανόνας de L’ Hospital δεν ανήκει στην τελική εξεταστέα ύλη των Μαθηματικών. Προφανώς μπορούμε να αναφέρουμε πολλά τέτοια παραδείγματα που αφορούν όλη την ύλη των μαθηματικών.

Ακόμη, στην πολυετή συμμετοχή μας  στα βαθμολογικά κέντρα ως βαθμολογητές ή συντονιστές  έχουμε παρατηρήσει ότι όπου  έχουν παρουσιαστεί ανάλογα ερωτήματα    το βαθμολογικό σώμα έχει ως σχεδόν πάγια αρχή  να  θεωρεί  δεκτή κάθε λύση που βασίζεται σε ύλη που περιέχεται στα σχολικά εγχειρίδια.

Για να αποφύγουμε πιθανά προβλήματα, που μπορεί να δημιουργηθούν στα βαθμολογικά κέντρα  και να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, οι οποίοι εναγωνίως μας ρωτούν για πιθανές συνέπειες στην βαθμολόγηση των γραπτών τους,   προτείνουμε το ΙΕΠ έγκαιρα να στείλει την διευκρίνιση για το ζήτημα, υιοθετώντας την άποψη, σύμφωνα με την οποία:

« Κάθε λύση, που βασίζεται στην ύλη που ορίστηκε στην αρχή του Σχολικού Έτους να εκλαμβάνεται ως ορθή».

Πιστεύουμε ότι η διευκρίνιση αυτή θα συμβάλει σημαντικά στα εξής :

(Α) Να εξαλείψει των αγωνία όσων υποψηφίων στηρίξουν τις απαντήσεις τους στην αρχική Εξεταστέα Ύλη.

(Β) Να διατηρηθεί το ήρεμο κλίμα στη φάση της διόρθωσης των  γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα και να μην αποκλίνουν, σε βάρος κάποιων μαθητών, οι βαθμολογίες λόγω αυθαίρετων και μεμονωμένων ερμηνειών.

(Γ) Να διαμορφώσουν οι καθηγητές και οι βαθμολογητές ομοιόμορφη και πάγια άποψη για τον τρόπο αξιολόγησης των γραπτών των προαγωγικών, απολυτήριων και πανελλαδικών εξετάσεων.

Μια τέτοια οριστική τακτοποίηση του ζητήματος, δίνει ακόμα πιο πολύ ουσιαστικό περιεχόμενο στη διατύπωση ότι   «κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη λύση  είναι αποδεκτή» και προσδίδει διαχρονικά κύρος στην αξία των σχολικών εγχειριδίων αλλά κυρίως  στο έργο και στο ρόλο του Μαθηματικού στην εκπαίδευση.

νεξάρτητα από την οποιαδήποτε απόφασή σας  θα προτείναμε η ΚΕΕ και ο πρόεδρός της να ενημερωθούν επίσημα   από το ΙΕΠ για το σχετικό ζήτημα, ώστε στις φετινές εξετάσεις  να αποφευχθούν  ερωτήματα , τα οποία δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα σε όσους επικαλεστούν για την λύση τους προτάσεις  που δεν βρίσκονται στη (νέα) εξεταστέα ύλη.

Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες. 

Με εκτίμηση

Μπουραζάνας  Κωνσταντίνος        Συντονιστής Μαθηματικών ΠΕΚΕΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

 Τζαχρήστας Γεώργιος                       Συντονιστής Μαθηματικών 1ο  ΠΕΚΕΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ.

 Ευαγγελόπουλος Αναστάσιος         Συντονιστής Μαθηματικών 2ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ     ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

 Καραβασίλης Γεώργιος                     Συντονιστής Μαθηματικών 4ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ   ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (6)

Λία
|

Πόση χαρά δώσατε στα παιδιά! Πόση ανακούφιση!

Freeman
|

@Βασίλης
Και που η παρανόηση; Ισχύει ο όρος αδίδακτο.

Βασίλης
|

... Μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αδίδακτο θεώρημα για τη λύση αφού βέβαια προηγουμένως το αποδείξει ...
Ο κανόνας de L’ Hospital στο βιβλίο δεν έχει απόδειξη.

Freeman
|

Το 'κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση είναι αποδεκτή' δεν εννοεί ότι για την απόδειξη ενός ζητούμενου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα αδίδακτο θεώρημα. Προφανώς εννοεί επίλυση με κάποιο διαφορετικό τρόπο από αυτόν που προτείνει η επιτροπή εξετάσεων. Μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αδίδακτο θεώρημα για τη λύση αφού βέβαια προηγουμένως το αποδείξει.

Εκπαιδευτικός
|

Οι μαθητές που δεν έχουν διδαχθεί τις ενότητες που αναφέρετε, δεν θα εξετάζονται με άλλα κριτήρια;
Είναι έργο αυτών που θα αναλάβουν να βάλουν τα θέματα να επιλέξουν τα κατάλληλα ώστε να αποφεύγεται η άσκοπη ασκησιολογία. Άλλωστε, υπάρχουν ήδη ενότητες που ενώ έχουν διδαχθεί σε άλλες τάξεις αφαιρούνται, και επιπλέον, ο κανόνας που αναφέρετε εξυπηρετεί ειδική κατηγορία ορίων. Αν θεωρείτε ότι πρέπει οπωσδήποτε να τεθεί άσκηση για την οποία απαιτείται ο κανόνας, ας δοθεί το αντίστοιχο αποτέλεσμα, αλλά δεν βλέπω το λόγο, και αυτό γιατί υπάρχει πληθώρα ασκήσεων στις ενότητες που έχουν απομείνει και για τις οποίες δεν απαιτείται, προφανώς ο κανόνας.

Αντώνης
|

Μα στο τέλος των θεμάτων στις Πανελλαδικές (στις οδηγίες), πάντα αναφέρεται το γνωστό "κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση είναι αποδεκτή".Για ποιό λόγο γίνεται η συζήτηση;Πότε δεν ίσχυσε αυτό;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ