Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης: Άλλη μια πομφόλυγα του υπουργείου Παιδείας

Δημοσίευση: 04/05/2020
Σχολεία
Alt Text: 
Σχολεία
Title Text: 
Σχολεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

του Δημήτρη Νικηφόρου

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί μαθητές είναι πολυσύνθετα και απαιτούν ολοκληρωμένες επιστημονικές προσεγγίσεις και όχι πρόχειρες και κακοσχεδιασμένες λύσεις, όπως ο θεσμός του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης», που παρουσιάστηκε ως μεγάλη καινοτομία από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας.

Σπεύδω να τονίσω ότι ο όρος «εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης», όπως εισάγεται με το υπό διαβούλευση Σ/Ν του υπουργείου παιδείας, είναι κατά τη γνώμη μου εντελώς άστοχος και άκρως προσβλητικός. Γιατί διαχωρίζει τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και την δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε εμπιστοσύνης και μη, ενώ είναι προφανές ότι στο σύνολό τους (οφείλουν να) χαίρουν της εμπιστοσύνης των μαθητών τους.

Πέραν τούτου, το έργο που προβλέπεται για τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης» μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την πρόσληψη σχολικών ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και γενικότερα πτυχιούχων των κοινωνικών επιστημών. Οι επιστήμονες αυτοί θα λειτουργούν ως σταθερή διεπιστημονική ομάδα, που θα έχει διακριτό ρόλο και έργο, θα εξυπηρετεί  συγκεκριμένο αριθμό σχολείων και θα στέκεται δίπλα στους μαθητές αλλά και στους εκπαιδευτικούς.

Σοβαρά ζητήματα, όπως ο σχολικός εκφοβισμός, η επιθετικότητα, τα προβλήματα συμπεριφοράς, οι μαθησιακές δυσκολίες κ.ά. είναι αφελές ή και επικίνδυνο να θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσουν αντικείμενο διαχείρισης ενός μόνο εκπαιδευτικού, που πιθανότατα δεν θα έχει σχετική εκπαίδευση ή μετεκπαίδευση.

Ούτε βέβαια μια απλή επιμόρφωση είναι δυνατό να καταστήσει τους ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικούς ικανούς να διαχειριστούν με επιτυχία τέτοια θέματα. Αν ήταν τόσο απλό, ο ρόλος του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης» θα έπρεπε να ανατίθεται στους υπευθύνους τμημάτων, καθόσον μάλιστα αυτοί έρχονται σε επαφή με τους μαθητές του ίδιου σχολείου, αν όχι καθημερινά τουλάχιστον δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα.

Βέβαια, η ανάθεση στους εκπαιδευτικούς πολλαπλών ρόλων, όχι πάντοτε σχετικών με το αντικείμενο των σπουδών τους, δεν είναι κάτι που χαρακτηρίζει ειδικά την εποχή μας. Συμβαίνει εδώ και δεκαετίες σε ολοένα και μεγαλύτερη έκταση. Και επειδή απουσιάζουν παντελώς από τα σχολεία μας οι διοικητικοί υπάλληλοι, επιλέγεται κάθε φορά ως εύκολη λύση η απαλλαγή από τις εξωδιδακτικές εργασίες. Ίδια αντιμετώπιση θεωρείται βέβαιο ότι θα έχουν και οι «εκπαιδευτικοί εμπιστοσύνης», αν – ο μη γένοιτο- γίνει δεκτό ως έχει το άρθρο 38 του Σ/Ν.

Τέλος, δεν πρέπει να μείνει ασχολίαστη η προχειρότητα με την οποία η ηγεσία του υπουργείου νομοθετεί για ιδιαίτερα σοβαρά θέματα. Η προβλεπόμενη διαδικασία επιλογής του «εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης» περιλαμβάνει: πρόταση του συλλόγου διδασκόντων κάθε σχολείου (που είναι δεσμευτική διοικητικά), εισήγηση του διευθυντή (που προεδρεύει του συλλόγου διδασκόντων) και απόφαση ενός μη διοικητικού οργάνου (του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου - παιδαγωγικά υπεύθυνου της σχολικής μονάδας). Και κάτι άλλο, εξίσου παράδοξο: Τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης» συνεπικουρούν (!) στο έργο του ο Συντονιστής εκπαιδευτικού έργου - παιδαγωγικά υπεύθυνος της σχολικής μονάδας, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας, τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων, ο Διευθυντής Εκπαίδευσης και το Κ.Ε.Σ.Υ.

Σχόλια (9)

 
Νίκος
04 Μάιος 2020 10:55

Υπάρχουν σε όλα τα σχολεία πτυχιούχοι του ΦΠΨ με κατεύθυνση Ψυχολογία, οι οποίοι μένουν αναξιοποίητοι ως προς αυτό. Ευκαιρία επιτέλους να αξιοποιηθούν. Το να λέει το κάθε σχολείο ότι δεν μπορεί να επικοινωνεί με τους μαθητές του και ότι θέλει αυτό να γίνεται μέσω "ειδικών" οδηγεί στην κατάργηση του εκπαιδευτικού! Και στην εύκολη δικαιολογία κάποιων μαθητών να φέρονται παραβατικά. Επομένως είναι πολύ σωστό μέτρο.

 
Διευθύντρια
04 Μάιος 2020 12:36

Γιατί βλέπετε περίεργη την επιλογή του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης απο παράγοντες της σχολικής μοναδας;
Δε θέλουμε αυτονομια της σχολικης μονάδας;
Γιατί θα πρέπει να επιλέγεται απο ΠΥΣΔΕ;
Και γιατί επίσης ο διευθυντής άσχετα αν προεδρεύει στο σύλλογο διδασκόντων
να μη παραθέτει και μια ξεχωριστή άποψη καθώς κατέχει θέση ευθύνης
Και θα πρέπει να συνεργάζεται καλά με όλους
Σχετικά με τις αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης θα πρέπει
να διαφοροποιηθούν απο αυτές του ψυχολόγου.
Θα μπορούσε ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης να αποτελεί το συνδετικό
κρίκο των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας με τους συντονιστές κάθε ειδικότητας καθώς επίσης και το άτομο που θα μπορούσε να προωθήσει συνεργασίες στο πλαισιο των δικτύων σχολείων
Απαιτείται επιμόρφωση για τη θέση, εμπειρία κάποια τυπικά προσόντα και αποδοχή του ατόμου απο τους συναδέλφους

 
Δημήτρης Νικηφόρος
04 Μάιος 2020 15:24

1. Λυπούμαι αλλά μάλλον δεν καταλάβατε την κριτική μου σε σχέση με την επιλογή του ΕΕ. Διοικητικά η πρόταση του συλλογικού οργάνου (εν προκειμένω του ΣΔ) ελέγχεται από τη διοίκηση μόνο για τη νομιμότητά της. Προς τι λοιπόν η εισήγηση του διευθυντή, που εξάλλου είναι μέλος του ΣΔ; 2. Είπε κανείς ότι ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης δεν πρέπει να αποτελεί το συνδετικό κρίκο των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας κλπ; Το πρόβλημα είναι ότι ανατίθεται άλλη μια ευθύνη στον εκπαιδευτικό της τάξης, χωρίς να έχει σίγουρα τη σχετική εκπαίδευση ή μετεκπαίδευση.3. Αφού είστε διευθυντρια, γνωρίζετε τι σημαίνει μείωση ωραρίου ή απαλλαγή από εξωδιδακτικές εργασίες.

 
Δημήτρης Νικηφόρος
04 Μάιος 2020 15:37

Κυρία διευθύντρια: 1. Λυπούμαι αλλά μάλλον δεν καταλάβατε την κριτική μου σε σχέση με την επιλογή του ΕΕ. Διοικητικά η πρόταση του συλλογικού οργάνου (εν προκειμένω του ΣΔ) ελέγχεται από τη διοίκηση μόνο για τη νομιμότητά της. Προς τι λοιπόν η εισήγηση του διευθυντή, που εξάλλου είναι μέλος του ΣΔ; 2. Είπε κανείς ότι ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης δεν πρέπει να αποτελεί το συνδετικό κρίκο των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας κλπ; Το πρόβλημα είναι ότι ανατίθεται άλλη μια ευθύνη στον εκπαιδευτικό της τάξης, χωρίς να έχει σίγουρα τη σχετική εκπαίδευση ή μετεκπαίδευση.3. Αφού είστε διευθυντρια, γνωρίζετε τι σημαίνει μείωση ωραρίου ή απαλλαγή από εξωδιδακτικές εργασίες.

 
Δημήτρης Νικηφόρος
04 Μάιος 2020 16:03

Κύριε «Νίκο», ο συλλογισμός σας, αν κατάλαβα καλά, είναι: στην εκπαίδευση διδάσκουν και πτυχιούχοι ΦΠΨ που πρέπει επιτέλους να αξιοποιηθούν, άρα το μέτρο είναι πολύ σωστό. Θέλετε να πείτε ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί - πτυχιούχοι ΦΠΨ επιθυμούν να αλλάξουν αντικείμενο; Και κάτι άλλο, οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί δεν είναι εμπιστοσύνης;

 
serker
04 Μάιος 2020 16:44

Δυο κατηγορίες εκπαιδευτικών στο εξής.
1. Εκπαιδευτικοί Εμπιστοσύνης &
2. Εκπαιδευτικοί Αναξιοπιστίας.
Αυτό έλειπε τελικά απο την επαίδευση.

 
Παραμύθι χωρίς όνομα
04 Μάιος 2020 19:15

ΕΣΠΑ μάλλον είναι ή εξυπνάδα του ΙΕΠ. Υπομονή, θα τελειώσει κι αυτό.

 
Διώνη
04 Μάιος 2020 20:31

Φτάνει πια η πολλαπλή διάσπαση του ρόλου του εκπαιδευτικού.
Ενίσχυση των σχολικών μονάδων και εμπιστοσύνη στον δάσκαλο του παιδιού.
Φυσικά και συνεχής ενημέρωση.

 
Quixotakis
05 Μάιος 2020 21:00

Ο τίτλος δημιουργεί κακούς συνειρμούς...
Προτείνω το όνομα «Θεία Λένα» ή «Θείος Λένος», θα αρέσει στα παιδιά, θα την περιτριγυρίζουν, θα την αγκαλιάζουν, θα λύνονται πολλά προβλήματα...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.