Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

ΙΕΠ: Αποδεκτές λύσεις στο μάθημα των Mαθηματικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Ύστερα από ερωτήματα των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου που δημοσιεύθηκαν στο esos
Δημοσίευση: 05/05/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Απαντώντας σε ερωτήματα (σ.σ. που δημοσιεύθηκαν στο esos)   Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου    Μαθηματικών  σχετικά με την εξεταστέα ύλη των Μαθηματικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής διευκρινίζει:

Α. Σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις κάθε λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη θεωρείται αποδεκτή. Επίσης, κατά πάγια πρακτική ένα μαθηματικό επιχείρημα, ακόμα και αν δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι αποδεικνύεται.

Β. Ειδικότερα για το τρέχον έτος, η περικοπή της ύλης, εκτός των άλλων, άφησε απέξω τον κανόνα του L' Hospital, ο οποίος δεν αποδεικνύεται στο σχολικό βιβλίο. Με βάση τα ανωτέρω, η πιθανή χρήση του κανόνα του L' Hospital θα θεωρείται αποδεκτή χωρίς να απαιτείται η απόδειξή του.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΕΓΓΑΡΦΟ ΤΟΥ ΙΕΠ

Τα ερωτήματα των Συντονιστών Ε.Ε.  για την αξιοποίηση Μαθηματικών Προτάσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Προς το ΙΕΠ

Προς το Υπουργείο Παιδείας

 Η εξεταστέα ύλη στα μαθηματικά  για το τρέχον σχολικό έτος 2019-2020 είχε  οριστεί σε πρώτη φάση με το ΦΕΚ 2875/ 5-7-2019  και ακολούθησε  η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας 143431/Δ2/16-9-2019 για την διαχείριση της διδακτέας ύλης.

Μέχρι το κλείσιμο των σχολείων στις 11 Μαρτίου 2020, τα περισσότερα σχολεία είχαν ολοκληρώσει  τον Διαφορικό Λογισμό και μερικά  είχαν διδάξει ακόμη και μεθόδους ολοκλήρωσης. Όμως σε μερικά σχολεία, για ποικίλους λόγους,  δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της διδασκαλίας των παραγώγων και έτσι η τελική εξεταστέα ύλη είναι περιορισμένη έως και την παράγραφο 2.7 σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας 44639/Δ2/09-04-2020

Προκύπτει όμως εύλογα το ερώτημα, αν στις φετινές εξετάσεις οι υποψήφιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά σε κάποιο ερώτημα, χωρίς απώλεια βαθμών, θεώρημα ή πρόταση  από την αρχικώς ορισθείσα ύλη που δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στην νέα περιορισμένη ύλη.

Σύμφωνα με το έγγραφο 143431/Δ2/16-9-2019 του Υπουργείου Παιδείας που αφορά την διαχείριση της ύλης, π χ  παρ 1.5  αναφέρεται ότι: 

Στην ενότητα αυτή δεν έχει νόημα μια άσκοπη ασκησιολογία που οι μαθητές υπολογίζουν όρια, κάνοντας χρήση αλγεβρικών δεξιοτήτων., 

υπονοώντας ότι με τον κανόνα de L’ Hospital θα ξεπεραστούν τέτοια εμπόδια. Ωστόσο όμως ο κανόνας de L’ Hospital δεν ανήκει στην τελική εξεταστέα ύλη των Μαθηματικών. Προφανώς μπορούμε να αναφέρουμε πολλά τέτοια παραδείγματα που αφορούν όλη την ύλη των μαθηματικών.

Ακόμη, στην πολυετή συμμετοχή μας  στα βαθμολογικά κέντρα ως βαθμολογητές ή συντονιστές  έχουμε παρατηρήσει ότι όπου  έχουν παρουσιαστεί ανάλογα ερωτήματα    το βαθμολογικό σώμα έχει ως σχεδόν πάγια αρχή  να  θεωρεί  δεκτή κάθε λύση που βασίζεται σε ύλη που περιέχεται στα σχολικά εγχειρίδια.

Για να αποφύγουμε πιθανά προβλήματα, που μπορεί να δημιουργηθούν στα βαθμολογικά κέντρα  και να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, οι οποίοι εναγωνίως μας ρωτούν για πιθανές συνέπειες στην βαθμολόγηση των γραπτών τους,   προτείνουμε το ΙΕΠ έγκαιρα να στείλει την διευκρίνιση για το ζήτημα, υιοθετώντας την άποψη, σύμφωνα με την οποία:

« Κάθε λύση, που βασίζεται στην ύλη που ορίστηκε στην αρχή του Σχολικού Έτους να εκλαμβάνεται ως ορθή».

Πιστεύουμε ότι η διευκρίνιση αυτή θα συμβάλει σημαντικά στα εξής :

(Α) Να εξαλείψει των αγωνία όσων υποψηφίων στηρίξουν τις απαντήσεις τους στην αρχική Εξεταστέα Ύλη.

(Β) Να διατηρηθεί το ήρεμο κλίμα στη φάση της διόρθωσης των  γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα και να μην αποκλίνουν, σε βάρος κάποιων μαθητών, οι βαθμολογίες λόγω αυθαίρετων και μεμονωμένων ερμηνειών.

(Γ) Να διαμορφώσουν οι καθηγητές και οι βαθμολογητές ομοιόμορφη και πάγια άποψη για τον τρόπο αξιολόγησης των γραπτών των προαγωγικών, απολυτήριων και πανελλαδικών εξετάσεων.

Μια τέτοια οριστική τακτοποίηση του ζητήματος, δίνει ακόμα πιο πολύ ουσιαστικό περιεχόμενο στη διατύπωση ότι   «κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη λύση  είναι αποδεκτή» και προσδίδει διαχρονικά κύρος στην αξία των σχολικών εγχειριδίων αλλά κυρίως  στο έργο και στο ρόλο του Μαθηματικού στην εκπαίδευση.

νεξάρτητα από την οποιαδήποτε απόφασή σας  θα προτείναμε η ΚΕΕ και ο πρόεδρός της να ενημερωθούν επίσημα   από το ΙΕΠ για το σχετικό ζήτημα, ώστε στις φετινές εξετάσεις  να αποφευχθούν  ερωτήματα , τα οποία δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα σε όσους επικαλεστούν για την λύση τους προτάσεις  που δεν βρίσκονται στη (νέα) εξεταστέα ύλη.

Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες. 

Με εκτίμηση

Μπουραζάνας  Κωνσταντίνος        Συντονιστής Μαθηματικών ΠΕΚΕΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

 Τζαχρήστας Γεώργιος                       Συντονιστής Μαθηματικών 1ο  ΠΕΚΕΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ.

 Ευαγγελόπουλος Αναστάσιος         Συντονιστής Μαθηματικών 2ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ     ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

 Καραβασίλης Γεώργιος                     Συντονιστής Μαθηματικών 4ο  ΠΕΚΕΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ   ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Ετικέτες: 
Μαθηματικά

Σχόλια (5)

 
ΑΣΕΠΙΤΗΣ
05 Μάιος 2020 18:22

οι άλλοι συντονιστές άραγε γιατί δεν αναφέρονται στο έγγραφο; δεν είχαν απορία στο ερώτημα;

 
Ναι, καλά
05 Μάιος 2020 22:51

Άμα δεν είναι η λύση που δίνουν οι αρμόδιοι, οι άλλες (επιστημονικά ορθές) απαντησεις παίρνουν... 0!

 
Εκπαιδευτικός
06 Μάιος 2020 08:06

Δηλαδή δίνετε το δικαίωμα στην επιτροπή να θέσει θέματα που λύνονται "εύκολα" για αυτούς που θα χρησιμοποιήσουν τον κανόνα, αντίθετα χρειάζονται πληθώρα πράξεων για κάποιους που δεν θα τον χρησιμοποιήσουν. Γιατί, προφανώς, υπάρχουν μαθητές που δεν τον έχουν διδαχθεί, άλλως θα είχε συμπεριληφθεί στην ύλη. 2 μέτρα, 2 σταθμά: ένα για αυτούς που βασίζονται στο σχολείο, και είναι αρκετοί-η Ελλάδα δεν είναι μόνο Αθήνα κλπ- και άλλο μέτρο για αυτούς με πέραν του σχολείου βοήθεια. Σαν δημόσιος φορέας, οφείλετε να προασπίζετε αφενός τα διακαιώματα όλων των πολιτών-μαθητών στην περίπτωσή μας, μή μεροληπτώντας, και αφετέρου, να μην απαξιώνετε τους δημόσιους λειτουργούς-καθηγητές. Κρύβεται (για λόγους ευγενείας το -αι και γιατί είναι πλέον φαινόμενο που εμφανίζεται διαρκώς μπροστά μας) κάποια σκοπιμότητα για την απαξίωση των εκπαιδευτικών; Ή, εν γένει, γιατί υφίσταται όλη αυτή η αρνητική κριτική για τους εκπαιδευτικούς, την οποία τροφοδοτείτε και που πρωτίστως λειτουργεί αρνητικά για τους μαθητές; Ρητορική ερώτηση.

 
Άτυχος Μαθητής
06 Μάιος 2020 15:25

Άρα αν είσαι μαθητής σε απομακρυσμένη περιοχή που άργησε να έρθει ο καθηγητής στο δημόσιο σχολείο που πας και δεν πηγαίνεις φροντιστήριο απλά έχασες. Έχουν πλεονέκτημα αυτοί που έκαναν όλη την ύλη στα φροντιστήρια. Επίσης η ανακοίνωση έχει κάποιο εκφραστικό πρόβλημα ή εγώ δεν καταλαβαίνω ελληνικά;
Λέει :
ένα μαθηματικό επιχείρημα, ακόμα και αν δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι αποδεικνύεται.

και μετά λέει

η πιθανή χρήση του κανόνα του L' Hospital θα θεωρείται αποδεκτή χωρίς να απαιτείται η απόδειξή του!

Δηλαδή αυτοαναιρούνται μετά από 2 προτάσεις!!!!

 
Οbservator
06 Μάιος 2020 15:41

Eχετε σκεφτεί για ποιό λογο τα πράγματα πρέπει να ειναι τοσο περίπλοκα?

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ