Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η διδασκαλία είναι προϊόν αγάπης, όχι αποτέλεσμα φόβου

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί η τάξη μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει ένα φθηνό ριάλιτι που θα επηρεάζει την ψυχοσύνθεση εφήβων που καλούνται να διαμορφώσουν υγιείς αξίες και πρότυπα
Δημοσίευση: 09/05/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γράφει η Γεωργία Γιώτα (Φιλόλογος)

Ψηφίστηκε λοιπόν κατά πλειοψηφία και μάλιστα σε νομοσχέδιο για το μεταναστευτικό(!) τροπολογία σύμφωνα με την οποία ορίζεται  η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως σε περίπτωση επιδημικής νόσου. Με άλλα και πιο απλά λόγια μέσα στη σχολική αίθουσα και κατά την ιερή στιγμή της διδασκαλίας μπορούν να μπουν  και «νομότυπα» πια κάμερες προς τέρψη πολλών και συμμόρφωση μερικών…! Και στο σημείο αυτό καλείται η εκπαιδευτική κοινότητα να πει «το μεγάλο ΝΑΙ ή το μεγάλο ΟΧΙ». Και αντιδρά και φωνάζει και εκφράζει το μεγάλο «ΟΧΙ»…τιμώντας τόσο την προσφορά της στην κοινωνία όσο και την ιστορία του τόπου της.

«Φοβάστε τις κάμερες; Γιατί άραγε…;» ωρύονται κάποιοι δημοσιογράφοι που  υπερασπίζονται την «αλήθεια», την «εγκυρότητα», την «αντικειμενικότητα». Και εδώ απαντάμε:

Αξιότιμοι κύριοι, εμείς, οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί, οι εκπαιδευτικοί της τάξης και όχι των γραφείων, δεν φοβόμαστε τις κάμερες. Μην κρίνετε «εξ ιδίων τα αλλότρια». Δεν είναι ο φόβος, ενίοτε ανεξήγητος, ασαφής και απροσδιόριστος,  που προκαλεί τούτη την οργισμένη αντίδραση. Είναι η ταραχή και η αγανάκτηση που μας κυριεύουν, όταν κάποιος άσχετος με την εκπαιδευτική διαδικασία θα δύναται(τελικά τούτο το ρήμα έχει τη δυνατότητα του χαμαιλέοντα) να παραβιάζει προσωπικά δεδομένα, να εκβιάζει καταστάσεις και να βιάζει συναισθήματα και προσωπικότητες. Διδάσκουμε στους μαθητές μας την ελευθερία, την ανεξαρτησία, τον αυτοσεβασμό και την αξιοπρέπεια. Πώς μπορούμε αυτές τις αξίες τώρα να τις ακυρώσουμε;

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί δεν θέλουμε μάρτυρες και επιτηρητές για να ασκούμε ευσυνείδητα(η συντριπτική πλειονότητα) ένα λειτούργημα που ήταν απόφαση καρδιάς. Αλλά κι αν ακόμη δεν ήταν, εξελίχθηκε σε πράξη αγάπης, γιατί προφανώς δεν γνωρίζετε ότι η παιδαγωγική σχέση δασκάλου και μαθητή είναι πρωτίστως ερωτική, καθώς είναι εμπλουτισμένη με αγάπη και εμπιστοσύνη. Και πολλοί από εσάς που χρόνια ολόκληρα μέμφεστε τους εκπαιδευτικούς, κατά βάθος επιθυμείτε διακαώς να είχατε την τύχη ή την ευλογία να  ζήσετε την εμπειρία μιας τέτοιας σχέσης.

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί δεν θέλουμε οι μαθητές μας να γίνουν βορά στα μάτια και τα στόματα κάποιων, να υποστούν  κριτική για οποιαδήποτε συμπεριφορά τους, σχόλια για την όποια εμφάνισή τους, «ερμηνείες» για την απόδοσή τους, γιατί οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε περισσότερο από τον καθένα τι σημαίνει «ιδιαιτερότητα» στη συμπεριφορά ενός παιδιού, αλλά αυτό δεν είναι αποκύημα της φαντασίας ούτε κρίση λίγων λεπτών.

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί θέλουμε οι μαθητές μας να είναι και να νιώθουν ελεύθεροι, να μη διακατέχονται από στρες την ώρα διδασκαλίας, να μη διστάζουν να εκφράσουν την άποψή τους κι ας είναι λάθος, από το φόβο μήπως τόσο αυτοί όσο και οι οικογένειές τους γίνουν αποδέκτες όχι και τόσο ευπρεπών σχολίων.

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί η τάξη μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει ένα φθηνό ριάλιτι που θα επηρεάζει την ψυχοσύνθεση εφήβων που καλούνται να διαμορφώσουν υγιείς αξίες και πρότυπα.

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί κάθε μέρα είναι για μας και μία έκπληξη. Έχουμε ευκαιρίες να επιτύχουμε, να φτάσουμε στο μαθησιακό στόχο που θέσαμε, να αγγίξουμε τις ψυχές των παιδιών, να πυροδοτήσουμε το νου τους, αλλά έχουμε και πιθανότητες να μην προχωρήσουμε πιο κάτω, να οδηγηθούμε σε αχαρτογράφητα νερά, να συναντήσουμε σκοπέλους ή και υφάλους, να χάσουμε μία μάχη.

Μην ξεχνάτε ότι μέσα στην τάξη έχουμε και παιδιά με διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες και ιδιαιτερότητες και πως κανόνες και συνταγές δεν είναι πάντα εύκολο να εφαρμοστούν και να επιτύχουν.

Αλλά για αυτό το επίπονο μα συνάμα συναρπαστικό ταξίδι έχουμε σε ικανοποιητικό βαθμό εκπαιδευτεί(όχι ασφαλώς πως δεν αναζητούμε και δεν επιδιώκουμε τη συνδρομή και των πλέον ειδικών)και διαθέτουμε γνώσεις και εμπειρίες να το σχεδιάσουμε ξανά από την αρχή. Το τελευταίο που χρειαζόμαστε είναι εύκολη κριτική και αβίαστη εξαγωγή συμπερασμάτων από μη ειδικούς. Γιατί ποιος εξασφαλίζει και διασφαλίζει το απαραβίαστο της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας;

Δεν αποδεχόμαστε τις κάμερες, γιατί συνειδητοποιούμε με επώδυνο τρόπο μερικές φορές, πως αν πράγματι υπήρχε η δυνατότητα παρακολούθησης της διδακτικής μας πράξης, θα άνοιγε ο ασκός του Αιόλου και τότε ίσως κάποιοι θα έχαναν τον ήρεμο ύπνο τους, καθώς η ευθύνη θα βάραινε συμπεριφορές και συνειδήσεις.

Η διάταξη τέλος που ψηφίστηκε ξεκινά με τη φράση: «Είναι δυνατή... η απευθείας μετάδοση της διδασκαλίας εξ αποστάσεως». Από φιλολογικής-σημασιολογικής πλευράς η φράση αυτή κρύβει σκοπέλους ως προς την ακριβή ερμηνεία της, καθώς η διατύπωση είναι εξόχως προσεγμένη και μελετημένη. Έτσι δεν χρησιμοποιείται ο όρος «επιβάλλεται», γιατί έχει απόλυτο και καταναγκαστικό χαρακτήρα και σίγουρα θυμίζει άλλες εποχές, αλλά ούτε και ο όρος «προτείνεται», γιατί το περιεχόμενο του όρου αυτού συνάδει με  ελευθερία απόψεων και κινήσεων και αποτελεί κατά κάποιο τρόπο μια νουθεσία. Αντίθετα η παραπάνω φράση χρησιμοποιείται εντέχνως για να αποπροσανατολίσει, καθώς ερμηνεύεται ως «υπάρχει η δυνατότητα να γίνει κάτι», ενώ ταυτόχρονα τονίζεται και η δυναμική του όρου ως αποτέλεσμα πράξης, σημαίνοντας προφανώς πως επειδή (πλέον) τα σχολεία έχουν ενισχυθεί  με προϊόντα νέας τεχνολογίας, δεν υφίσταται και η δικαιολογία να μη συμβεί…η μετάδοση του μαθήματος σε πραγματικό χρόνο!

Κατά τον Αμερικανό ψυχοθεραπευτή William Glasser  εφτά είναι οι φροντίδες ενός δάσκαλου: υποστήριξη, ενθάρρυνση, προσεκτική ακρόαση,  αποδοχή, εμπιστοσύνη, σεβασμός, επίλυση διαφορών. Και αυτές τις πετυχαίνουμε όσο μπορούμε με την ελευθερία της βούλησης και την αγάπη για τους μαθητές μας, όχι με τον εξαναγκασμό μιας κάμερας. Είναι προϊόν αγάπης, κύριοι, η διδασκαλία, δεν είναι αποτέλεσμα φόβου! Ακούτε;;;

Ετικέτες: 
ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΙΩΤΑ

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.