Αρχή Προστασίας Δ.ΠΧ: Νόμιμο το Live streaming από τις αίθουσες των σχολείων αλλά υπό προϋποθέσεις

Η Αρχή αναγνωρίζει ότι η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών για τον λόγο αυτό, άλλωστε, προβλέπεται μόνο κατ’ εξαίρεση σε περίπτωση επιδημικής νόσου

12/05/2020

Ενημερώθηκε: 13/11/2020, 19:36

Άκουσε το άρθρο

Α. Με πρόσφατη νομοθετική διάταξη προβλέπεται, στην ειδική περίπτωση επιδημικών νόσων, η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Β. Ο σκοπός της συγκεκριμένης επεξεργασίας που συνίσταται στην παροχή εκπαίδευσης είναι κατ’ αρχήν νόμιμος και μπορεί να αποτελέσει, υπό προϋποθέσεις, τη βάση για τη σύννομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των διδασκόντων και των μαθητών στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Τα παραπάνω τονίζει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, σε ανακοινωθέν που εξέδωσε αμέσως μετά την τηλεδιάσκεψη του Προέδρου της Αρχής με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, με μέλη του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και εκπροσώπους του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων,.

Η Αρχή στο ανακοινωθέν σημειώνει τα εξής:

Υπεύθυνος επεξεργασίας:  Πέραν της απαγόρευσης της καταγραφής και αποθήκευσης του μαθήματος, μετά από συμβουλευτική σύσταση της Αρχής, ορίστηκε ο υπεύθυνος επεξεργασίας, περιορίστηκε ο σκοπός χρήσης των μεταδεδομένων (πληροφορίες που παράγονται κατά τη λειτουργία των συστημάτων τηλεκπαίδευσης, π.χ. δεδομένα για τους χρόνους διάσκεψης ενός χρήστη) και θεσπίσθηκε η υποχρέωση καταστροφής τους.

Έκδοση της Υπουργικής Απόφασης: Περαιτέρω ετέθη, ως προϋπόθεση για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα εξειδικεύσει τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, η διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου.

Διασφάλιση   προστασίας των προσωπικών δεδομένων:  Με την Υπουργική Απόφαση θα οριστούν, πλην άλλων, και οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων. Με την απόφαση αυτή θα ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του νέου τρόπου διδακτικής και θα είναι δυνατή η συνολική αξιολόγησή του από την άποψη της αρχής της αναλογικότητας που διέπει το δίκαιο των προσωπικών δεδομένων.

Μόνο σε περίπτωση επιδημικής νόσου: Η Αρχή αναγνωρίζει ότι η ταυτόχρονη διδασκαλία συνεπάγεται περισσότερους κινδύνους στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών εν συγκρίσει με τη διδασκαλία στην τάξη. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, προβλέπεται μόνο κατ’ εξαίρεση σε περίπτωση επιδημικής νόσου.

Μηχανισμοί ασφάλειας μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα:  Τονίζεται, όμως, ότι η εφαρμογή της διάταξης εξαρτάται από τη διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου των σχεδιαζόμενων πράξεων επεξεργασίας στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία διενεργείται με συγκεκριμένη μεθοδολογία, ώστε να προσδιοριστούν τα κατάλληλα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι εγγυήσεις, τα μέτρα και οι μηχανισμοί ασφάλειας μέσω των οποίων διασφαλίζεται η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντα των εκπαιδευτικών, των μαθητών, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων.

Οι υπεύθυνοι επεξεργασίας: Επισημαίνουμε ότι, εάν μετά την εκπόνηση της εκτίμησης αντικτύπου και τον προσδιορισμό των μέτρων, η επεξεργασία θα προκαλούσε υψηλό κίνδυνο για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των φυσικών προσώπων, ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να ζητήσει τη γνώμη της Αρχής πριν από την έναρξη της επεξεργασίας (βλ. άρθρο 36 Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων).

 

Σχόλια (16)

Επομένως
|

είμαστε ΕΝΑΝΤΙΑ στην τηλεκπαίδευση/τηλεργασία, γιατί δεν υπάρχει καμία εγγύηση για την ελευθερία των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και για τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού στην εκπαίδευση, επομένως η ασφαλής λύση είναι η διά ζώσης διδασκαλία στο δημόσιο και δωρεάν σχολείο με το επίσημο εκπαιδευτικό υλικό και με την συμμετοχή των μαθητών και ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ. Οι ΤΠΕ μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνον ΣΥΝΕΠΙΚΟΥΡΙΚΑ στην ζωντανή και διά ζώσης διδασκαλία, χωρίς καταγραφές, αναμεταδόσεις και αποθηκεύσεις.

Hλίας
|

Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει μήπως κάποια αρμοδιότητα επί του θέματος; Ξέρει κανένας κάτι;

Γονιος
|

Πηρα τηλ.σημεραστο λυκειο και τους ειπα να με ειδοποιησουν ,ανδεχτουν καμερες,για να παρω την κορη μου απο το σχολειο.Εδω καθε τρεις και λιγο μας εστελναν υπευθυνες δηλωσεις ,αν συναινουμε ,για το ενα η το αλλο.Κι εφω αποντες;

Anastasia
|

Αν ισχύσουν οι προϋποθέσεις 1. η κάμερα δείχνει μόνο πίνακα 2. κλείνει ο ήχος όταν ακούγεται μαθητής, τότε έχουμε βιντεοδιάλεξη και όχι διδασκαλία. Να ενημερώσουμε τους φωστήρες του Υπουργείου ότι βιντεοδιαλέξεις υπάρχουν ήδη σε αρκετές ενότητες της Γ΄Λυκείου στο δικό τους ψηφιακό βοήθημα. Ας βάλουμε όλοι ένα χεράκι να φτιάξουμε για όλη την ύλη, όλων των τάξεων. Αν θέλετε αντιπρόταση, ορίστε. Αλλά μάλλον είναι άλλος ο σκοπός σας. Γι' αυτό και δεν θα τον εφαρμόσουμε.

Προσωπικά δεδομένα στο Ελλαδιστάν;
|

Να μας πείτε μια χώρα που γίνεται απευθείας μετάδοση του μαθήματος

π. Στέλεχος της Εκπαίδευσης
|

Mέχρι τώρα όλοι στέκονται στη νομική πλευρά του ζητήματος. Ποια όμως είναι, πρώτα η παιδαγωγική σύσταση που συνοδεύει το μέτρο, και ύστερα η παιδαγωγική του αποτελεσματικότητα; Απ' όσο γνωρίζω πουθενά στο κόσμο δεν έχει εφαρμοστεί ως παιδαγωγική πρακτική της εφαρμογής των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση μία ζωντανή αναμετάδοση μαθήματος στην τάξη με ακροατήριο μαθητές που θα παρακολουθούν άλλοι μαθητές ως παθητικοί δέκτες. Η μοναδική παρόμοια μορφή αυτού του "ζωντανού βιντεομαθήματος" (γιατί περί αυτού πρόκειται) είναι η λεγόμενη slice, δηλαδή μαγνητοσκοπημένη φάση διδασκαλίας εκπαιδευτικού σε πραγματική τάξη, την οποία θα δει ο ίδιος μετά και είτε θα αυτοξιολογηθεί, είτε θα συζητήσει τις αδυναμίες του με ομάδα ειδικών (μεντόρων, αξιολογητών, συναδέλφων του κλπ). Πρόκειται δηλαδή για μία μεθοδολογικού χαρακτήρα διαδικασία που αφορά τον εκπαιδευτικό και όχι τους μαθητές. Κάπως τα έχουν μπερδέψει οι παιδαγωγοί του Υπουργείου, εφόσον επιχειρούν ουσιαστικά να μετατρέψουν ένα σύγχρονο μεθοδολογικό εργαλείο αυτοξιολόγησης του εκπαιδευτικού σε μία (κατ΄επίφαση αξιοποιούσα την εξ αποστάσεως διδασκαλία) μέθοδο διδασκαλίας των μαθητών...

Αναστασία
|

@Furiozos
Μάλλον διάβασες μόνο τον τίτλο και τα υπόλοιπα διαγώνια. Η Αρχή είπε ότι είναι νόμιμος ο σκοπός. Όταν θα παραλάβει τις λεπτομέρειες θα αποφανθεί για τη νομιμότητα της διαδικασίας και φυσικά ένας να βρεθεί να διαφωνεί από κάθε τάξη, πάνε όλα περίπατο. Α! Και η ίδια αρχή έχει γνωμοδοτήσει για τα Πανεπιστήμιο ότι το μάθημα είναι πνευματικό προϊόν του καθηγητή. Εγώ λοιπόν ΔΕΝ θα συμφωνήσω και το ίδιο θα κάνουμε όλοι ή σχεδόν όλοι. Υπάρχουν άλλες λύσεις αλλά δεν τις θέλουν. Τις έχουμε ξαναγράψει, τις έχουν προτείνει και ειδικοί στην εξ' ποστάσεως εκπαίδευση. Δεν θα περάσει.

Spiros
|

@Απλούστερη λογική
Έχει δίκιο σε όλα εκτός από την τελευταία παράγραφο. Απόγευμα; Σαββατοκύριακο; Γιατί; Το φιλότιμο στέρεψε.

Πέτρος εκπαιδευτικός
|

Κατά την διάρκεια του μαθήματος δεν γίνεται μόνον ...μάθημα.

Μπορεί μαθητές να κάνουν φασαρία, να πρέπει να γίνουν παρατηρήσεις, να δοθούν ωριαίες, να τσακωθούν μαθητές κ.ο.κ.

Εγείρονται δεκάδες νομικά θέματα τυπικής τηρήσεως κανονισμών που οποιοσδήποτε κακοπροαίρετος γονιός μπορεί να χρησιμοποιήσει εναντίον των καθηγητών αλλά και εναντίον γονέων άλλων παιδιών.

κανονισμός GDPR άρθρο 17 - Right to erasure
|

Πουθενά δεν αναφέρεται ότι είναι υποχρεωμένος ο εκπαιδευτικός να μεταδίδει ζωντανά και δημόσια είκονα ή ηχο του ίδιου (δεν κάνω λόγο κάν για εικόνα-φωνή μαθητή).

Η αρχή προσωπικών δεδομένων θα πρέπει να μας αναλύσει τεχνικά πως υλοποιείται στο σύστημα το άρθρο 17 του κανονισμιού GDPR (Right to erasure -‘right to be forgotten’).

Επίσης, η Cisco θα δώσει διαβεβαιώσεις για την συγκεκριμένη εφαρμογή webex και όχι για κινητά/καταγραφικά και άλλα που μπορεί να υπάρχουν (είτε το ξέρει είτε δεν το ξέρει) η οικογένεια του μαθητή.

Απλούστερη λογική
|

@Νϊκος1
Καμμία σχέση η σύγχρονη του σπιτιού με το υβρίδιο του Υπουργείου.
Η πρώτη δεν χρειάζεται καν κάμερα ούτε καν μικρόφωνο στις ακρότατες των περιπτώσεων (λειτουργεί και με chat και screen share) ενω στο υβρίδιο σίγουρα. Στο υβρίδιο έχεις έναν ελεύθερο σκοπευτή που μπορεί να γράψει φυσική εικόνα και ήχο αιθουσας με όλους μέσα και μην μου πεις οτι κα΄θε λίγο και λιγάκι θα ανοίγω και θα κλείνω τον ήχο, θα αλλάζω την θέση της "κάμερας" κλπ !
Άλλη δουλειά δεν είχα να κάνω, δηλαδή να καταστρέψω το κανονικό μάθημα ενώ μπορώ να κάνω μάθημα ξεχωριστά με τον απόντα/απόντες σε κάποια άλλη στιγμή μέσω σύγχρονης.
Για μένα είναι λυμένο το θέμα !
Ελάτε κάποιο απόγευμα ή και Σάββατο/Κυριακή όποτε θέλετε εσείς μέσω σύγχρονης και όλα τέλος !

Σχολ @Νικός1
|

Ναι φυσικά...Νίκος1! Αλλά εκεί καταγράφουν μόνο την αφεντιά μου και μάλιστα με δική μου αποδοχή! Τώρα αυτοί θέλουν να εκθέσουν μαθητές σε τέτοιο κίνδυνο χωρίς την αποδοχή ούτε των μαθητών ούτε τη δική μου. Και μη μου πεις να δείχνει η κάμερα μόνο εμένα...Στα μαθηματικά σε κάθε μάθημα σηκώνω τουλάχιστον 3 στον πίνακα. Τι δεν καταλαβαίνεις;

Νίκος1
|

Καταγραφή του μαθήματος μπορεί να γίνει και στην σύγχρονη που κάνουμε από το σπίτι.

Απλή λογική
|

Συμφωνώντας απόλυτα με όσα είπε ο Εκπ/κος ΠΕ86 να συμπληρώσω τονίζοντας ότι ο μόνος τρόπος για να μη καταγράψει την διδασκαλία κάποιος μαθητής είναι να κατάσχουν ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ καταγραφική συσκευή (κινητό, Laptop, tablet κλπ) που έχει στη διαθεσή του αυτός, το συγγενικό του περιβάλλον μέχρι μακρινής συγγένειας και όλοι οι φίλοι, γνωστοί, συμμαθητές του.
Πιστεύει κανείς σοβαρά ότι δεν θα μπορεί να διαμοιράσει το link σύνδεσης σε άλλους;
Οτι δεν θα μπορει να βρίσκεται ο ίδιος σε ένα άλλο σπίτι για να ταυτοποιηθεί επιτυχώς και οπτικά η σύνδεση και μετά να εξαφανιστεί και να συνεχίσουν οι άλλοι το "θεάρεστο" έργο της καταγραφής ή ακόμη και χωρίς να φύγει από εκεί, απλά μιλώντας καθε λίγο και λιγάκι ενω οι άλλοι θα γράφουν;
Οτι δεν θα μπορεί να συνεννοηθεί με άλλους στην τάξη για να γίνει το show της αρκούδας για να γελάνε εκατό χρόνια;
Μήπως θα ζητάμε και ταυτοποίηση του φορητού υπολογιστικού συστήματος του μαθητή;
Θα του επιβάλλουμε να έχει static IP συγκεκριμένου παρόχου στο σπίτι για να ξέρουμε ποιός είναι και να τον κυνηγάμε κατόπιν εορτής, αφού θα έχουν ξεφτιλιστεί οι πάντες και τα πάντα ;
Ποιοί δεν θέλουν να τα καταλάβουν αυτά ;
Τα παιδιά είναι και θα είναι παιδιά και ειδικά όσα από αυτά για διαφόρους λόγους (δεν εξετάζω ποιός φταίει για αυτό, συνήθως όχι αυτά) έχουν εκδικητική, αντικοινωνική και αποτρόπαιη συμπεριφορά.
Το συμπερασμα - ερώτημα πρέπει να είναι: Ποιός θα μας σώσει επειγόντως από τους αυτόκλητους σωτήρες μας ;

Εκπ/κός ΠΕ86
|

Για πείτε μας ένα παράδειγμα χρήσης και τα αντίστοιχα τεχνικά μέτρα που μπορείτε να λάβετε τα οποία να διασφαλίζουν τους μαθητές και τους εκπ/κούς ότι δε θα γίνει καταγραφή στην πλευρά του μαθητή-δέκτη του live-steaming?

Απλά δεν μπορείτε! Πείτε το! Ο οποιοσδήποτε μπορεί να καταγράψει το live-streaming με πολλούς και διάφορους τρόπους χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις. Τις καταγραφές αυτές μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν ό π ω ς θ έ λ ο υ ν και για όποιο σκοπό θέλουν!!!

Fouriozos
|

Πωπω σφαλιάρα που έφαγαν οι ΟΛΜΕτζήδες. Ακούστηκε από δω ως τον τάφο του Στάλιν.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ