Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Ερωτήματα για την εξεταστέα ύλη Mαθηματικών των Πανελλαδικών Εξετάσεων των ΓΕ.Λ. μετά την εισήγηση του ΙΕΠ για αποδεκτές απαντήσεις του κανόνα του De L' Hospital

Δημοσίευση: 17/05/2020
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γράφει ο Γιάννης  Καραγιάννης,  Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου, 2ο ΠΕΚΕΣ Ν. Αιγαίου 

Με την υπ' αριθμό  56117/Δ2-14/05/2020  απάντηση του Υ.ΠΑΙ.Θ. σε ερώτημα που διατυπώθηκε από  Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών, σχετικά με την αποδοχή πιθανών απαντήσεων σε θέματα Μαθηματικών Ομάδων Προσανατολισμού στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (μετά τη νέα αναπροσαρμογή της εξεταστέας ύλης, και μετά τη σχετική εισήγηση του ΙΕΠ),  δόθηκε η  θετική απάντηση στο ερώτημα αν είναι αποδεκτή η χρήση του κανόνα του De L' Hospital στην εύρεση ορίων, παρότι τυπικά ο κανόνας αυτός είναι εκτός της νέας αναθεωρημένης εξεταστέας ύλης που δόθηκε από το Υ.ΠΑΙ.Θ..

Συγκεκριμένα το σκεπτικό της απάντησης είναι: 

"Σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις κάθε λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη θεωρείται αποδεκτή. Επίσης, κατά πάγια πρακτική ένα μαθηματικό επιχείρημα, ακόμα και αν δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι αποδεικνύεται.

Ειδικότερα για το τρέχον έτος, η περικοπή της ύλης, εκτός των άλλων, άφησε απέξω τον κανόνα του L' Hospital, ο οποίος δεν αποδεικνύεται στο σχολικό βιβλίο. Με βάση τα ανωτέρω, η πιθανή χρήση του κανόνα του L' Hospital θα θεωρείται αποδεκτή χωρίς να απαιτείται η απόδειξή του".

Ωστόσο, στο σκεπτικό της απάντησης, όπως διατυπώνεται στην εισήγηση του ΙΕΠ, προκύπτουν προβληματισμοί κατά πόσο και άλλες προτάσεις, παρατηρήσεις και θεωρήματα τα οποία και αυτά βρίσκονται εκτός της νέας εξεταστέας ύλης αλλά υπάρχουν στο σχολικό εγχειρίδιο χωρίς απόδειξη, θα μπορούσαν, για τους ίδιους  ακριβώς λόγους,  να χρησιμοποιηθούν ως επιστημονικά επιχειρήματα στη λύση θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Αυτές οι προτάσεις είναι αρκετές και είτε είναι ατόφιες, όπως διατυπώνονται στο σχολικό εγχειρίδιο, είτε και ως πορίσματα αυτών (με απλή δικαιολόγηση).

Ενδεικτικά αναφέρω:

1. Η χρήση της έννοιας την κυρτότητας σε συνδυασμό με την εφαπτομένη μιας γραφικής παράστασης μιας συνάρτησης για την απόδειξη ανισοτήτων (σχόλιο της σελίδας 156 στο σχολικό εγχειρίδιο).

2. Η χρήση του θεωρήματος στην σελίδα 157, για την απόδειξη μιας ισότητας που θα μπορούσε να αποδειχθεί και με αυτόν τον τρόπο.

3. Η εύρεση ενός ορίου συγκεκριμένης μορφής μέσα από την θεωρία των ασυμπτώτων (ορισμοί και θεώρημα στις σελίδες 161-162 του σχολικού εγχειριδίου).

4. Τα σχόλια της σελίδας 170 του σχολικού εγχειριδίου, προκειμένου να μελετηθεί η μονοτονία και τα ακρότατα μιας συνάρτησης ή/και να χαραχθεί η γραφική παράστασή της, εφόσον ζητηθεί ή χρειαστεί  προκειμένου  να απαντηθεί σχετικό ερώτημα.

5. Η έννοια και η χρήση της παράγουσας μιας συνάρτησης (καθώς και ο σχετικός πίνακας της σελίδας 187 που στις οδηγίες διδασκαλίας του ΙΕΠ αναφέρεται ως «πίνακας παραγουσών»), σε ασκήσεις όπου ζητείται ο τύπος μιας συνάρτησης που ικανοποιεί μια δοθείσα σχέση και κάποιες αρχικές συνθήκες (σελίδα 185 και 186-187 του σχολικού εγχειριδίου).

Επομένως το ερώτημα που τίθεται είναι: Είναι αποδεκτές οι λύσεις θεμάτων που επικαλούνται θεωρήματα, προτάσεις, παρατηρήσεις και σχόλια που είναι εκτός της εξεταστέας ύλης όμως υπάρχουν στο σχολικό εγχειρίδιο αναπόδεικτα;

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ ́ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕ.Λ. ΚΑΙ Δ ́ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕ.Λ

Σχόλια (10)

 
ΝΙΚΟΛΕΤΑ
19 Μάιος 2020 14:45

Συγχαρητήρια κ.Σύμβουλε για την παρέμβασή σας.

 
ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ
19 Μάιος 2020 14:44

Τι περιμένει το υπουργείο.Ότι είπε για τον κανόνα του Λοπιτάλ να πει και για αυτά.

 
ΑΛΕΚΟΣ
19 Μάιος 2020 09:35

Τραγέλαφος με ατυχή ερωτήματα και ατυχέστερες απαντήσεις !

 
Νομικός
18 Μάιος 2020 23:44

Το ερώτημα έχει σταλεί επισήμως στο Υ.ΠΑΙ.Θ. και Ι.Ε.Π. όπως φαίνεται στο έγγραφο στο τέλος του άρθρου

 
Έλσα
18 Μάιος 2020 22:06

Καλό θα ήταν αυτο το ερώτημα να τεθεί στους αρμοδιους. Και φυσικά να λάβουμε απάντηση πριν τις πανελλήνιες.

 
επωνυμα ανωνυμος
18 Μάιος 2020 20:53

Προφανως ισχυει το ιδιο για ολες τις παρομοιες περιπτωσεις σαν κι αυτες που σωστα επικαλειται ο συναδελφος συμβουλος.

 
ΔΙΚΑΙΑ
18 Μάιος 2020 14:47

ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΙΕΠ ΕΙΠΕ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΛΟΠΙΤΑΛ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΕΙ ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΛΛΑ; ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ΛΕΕΙ Ο Κ.ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ.

 
ΝΤΙΝΟΣ
18 Μάιος 2020 07:47

Το Υπουργείο προσπάθησε να διορθώσει κάτι αλλά τελικά χάλασε πολλά. Δώστε τη γενική διευκρίνιση ότι αν χρησιμοποιηθεί κάτι από παρακάτω θα γίνει αποδεκτό.Έχει απόλυτο δίκαιο ο Καραγιάννης.

 
ΕΛΕΝΗ
17 Μάιος 2020 21:43

Μπράβο σας κ.Σύμβουλε.Πάντα μπροστά να προλαβετε τις κακοτοπιές.

 
ενας μαθητής
17 Μάιος 2020 21:05

Πολύ λογικά τα ερωτήματά σας Κύριε Καραγιάννη .
Γιατί δεν ρωτάτε και εσείς το υπουργείο όπως και οι άλλοι καθηγητές ;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ