Δρ. Μιχαήλ Κατσικαδέλης, Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής 8/θεσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών
Είναι πια σαφές ότι οι τελευταίοι τρεις μήνες θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς στην σύγχρονη εκπαιδευτική ιστορία τόσο στον Ελληνικό όσο και Διεθνή χώρο.
Οι δραματικές αλλαγές που επήλθαν με την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων -ανεξάρτητα τη βαθμίδα εκπαίδευσης- προκάλεσαν έντονο προβληματισμό στην σχολική κοινότητα, κάτι μάλλον αναμενόμενο.
Προφανώς, κανείς δεν μπορούσε να προεξοφλήσει τις επιπτώσεις της πανδημίας, παρότι από τα τέλη Ιανουαρίου οι αναφορές για το τι συμβαίνει στην Ασία ήταν καθημερινές.
Δυστυχώς δεν κατέστη δυνατόν να προεξοφληθούν οι επιπτώσεις ή ακόμα καλύτερα να προετοιμασθεί το εκπαιδευτικό σύστημα σε τέτοιο βαθμό, ώστε η μετάβαση από την τάξη στην ηλεκτρονική τάξη να ήταν ομαλή.
Σιγά – σιγά η σχολική καθημερινότητα φαίνεται να αποκαθίσταται, όπως και η κοινωνική ζωή, με όλους τους περιορισμούς και απαγορεύσεις που τίθενται για την περιστολή της πανδημίας.
Στο ίδιο πνεύμα από τη Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020 οι μαθητές/-τριες των Δημοτικών Σχολείων της χώρας θα «γυρίσουν στα θρανία», προκειμένου να επιστρέψουν «στο φυσικό τους περιβάλλον», σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, όπως έκαναν και οι μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων μερικές εβδομάδες νωρίτερα.
Ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε να περιφρουρήσουμε την δημόσια υγεία ακολουθώντας κατά γράμμα τις παραινέσεις των ειδικών επιτροπών, κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην καθημερινή πρακτική.
Παρ’ όλα αυτά το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων θα καταβάλει -και ήδη καταβάλει- μεγάλες προσπάθειες για να διασφαλιστεί η ατομική υγιεινή του μαθητικού συνόλου.
Στο ίδιο πλαίσιο επιστροφής στην καθημερινότητα και με αυξημένο αίσθημα ευθύνης απέναντι στην ορθή διδασκαλία των μαθημάτων το υπουργείο Παιδείας στέλνει αλλεπάλληλες εγκυκλίους και οδηγίες, τόσο για την ασφαλή συνύπαρξη των μαθητών, όσο και για την αναδιαμόρφωση της διδαχθείσας ύλης.
Ειδικότερα, με το Φ.20/57807/Δ1 και Φ.20/60778/Δ1 έγγραφα δίνονται συμπληρωματικές οδηγίες για την διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας, Μαθηματικών, Γλώσσας κα ύστερα από εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Απουσιάζουν ωστόσο οδηγίες και κατευθύνσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.
Καλείται λοιπόν ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής να αυτοσχεδιάσει σε ένα αντικείμενο που προϋποθέτει σωματική επαφή, χρήση κοινού υλικού, αυξημένη εφίδρωση και κυρίως θεματικά αντικείμενα που απαιτούν τη συνεργασία μεταξύ μαθητών/ -τριων, ενώ ταυτόχρονα το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει καταθέσει αυστηρότατες οδηγίες περί ασφαλούς άσκησης σε οργανωμένους αθλητικούς χώρους.
Πρέπει λοιπόν άμεσα το υπουργείο Παιδείας να κατευθύνει τους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής απαντώντας στα εξής καίρια ερωτήματα:
- Επιτρέπεται η σωματική άσκηση στους μαθητές/-τριες του Δημοτικού Σχολείου; (υπάρχει σχετική απαγόρευση για οργανωμένη άσκηση σε αθλητές κάτω των 13 ετών)
- Το ΑΔΥΜ καλύπτει τη συμμετοχή στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου ή θα πρέπει να προσκομίζεται από τους μαθητές/-τριες η ειδική βεβαίωση της Γ.Γ.Α;
- Επιτρέπεται η χρήση κοινών υλικών (μπάλες, σχοινάκια κα) ή θα πρέπει να ακολουθούνται τα πρωτόκολλα της Γ.Γ.Α.;
- Ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής θα πρέπει να φοράει μάσκα κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος Φ.Α. σε κλειστό χώρο ή όχι; (υπάρχει σχετική οδηγία της Γ.Γ.Α.)
- Είναι υποχρεωτικοί οι κανόνες της Γ.Γ.Α για την είσοδο, έξοδο και παραμονή στα σχολικά γυμναστήρια ή όχι;
- Είναι απαραίτητη ή όχι η αναδιοργάνωση της ύλης και σε ποιο βαθμό; Μήπως θα πρέπει το Ι.Ε.Π. να δώσει λεπτομερείς οδηγίες για τον εκ νέου προγραμματισμό μετά την αφαίρεση διδακτικών αντικειμένων;
Βρισκόμαστε λοιπόν στο εξής παράδοξο: απ’ την μια πλευρά ως προπονητές είμαστε υποχρεωμένοι στην πιστή τήρηση αυστηρών πρωτόκολλων που αναφέρονται στους χώρους οργανωμένης άθλησης και δεν επιτρέπουμε τη συμμετοχή σε αθλητές ηλικίας μικρότερης των 13 ετών, ενώ από την επόμενη Δευτέρα θα δεχτούμε μαζικά μαθητές/-τριες ακόμα μικρότερης ηλικίας σε επαναλαμβανόμενα οργανωμένη άσκηση, χωρίς καμία οδηγία και προφανώς χωρίς ουδεμία κατεύθυνση για την αναπροσαρμογή της ύλης. Θεωρώ, απαραίτητη την άμεση παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας σε αυτό το μείζον -κυρίως από πλευράς ασφάλειας και υγιεινής- ζήτημα.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι λόγω της ιδιαιτερότητας του αντικειμένου της Φυσικής Αγωγής είναι απαραίτητη η επάνδρωση του Ι.Ε.Π. με εξειδικευμένο προσωπικό που θα είναι έτοιμο να κατευθύνει τους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής στο σύνθετο έργο που έχουν, ειδικά τις κρίσιμες στιγμές που ζούμε.
Εύστοχοι και υπαρκτοι οι προβληματισμοί. Οι Κ. Φ. Α. στην πραγματικότητα καλούνται και πάλι να εργαστούν, δημιουργήσουν, αναπροσαρμοσουν μόνοι τους. Ευτυχώς υπάρχουν κάποιοι αξιόλογοι και δραστήριοι συντονιστές που βοηθούν και οργανώνουν. Επί της ουσίας βέβαια όλοι όσοι προσπαθούν νιώθουν και είναι μόνοι τους!