Κατατέθηκε σήμερα , προς ψήφιση, στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις”.
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΕΣΧΕΔΙΟ
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 1η Ιουνίου.
Εισηγητής από την πλευρά της ΝΔ θα είναι ο Βουλευτής Γιάννης Ανδριανός.
Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής οι φορείς θα συμμετάσχουν διαδικτυακά.
Η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα ολοκληρωθεί σε τέσσερις συνεδριάσεις και η ψήφιση στην Ολομέλεια θα πραγματοποιηθεί αμέσως μετά.
ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ ΥΠΕΠΘ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΑΝ ΒΕΒΑΙΩΣ ΤΟ ΘΕΛΗΣΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ …
Του Θεόδωρου Τελόπουλου, πρώην σχολικού συμβούλου
Παίρνοντας αφορμή από το λεγόμενο Πολυνομοσχέδιο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», και ειδικότερα από την αιτιολογική έκθεση, διαπιστώνουμε σχετικά εύκολα ότι οι λόγοι, για τους οποίους θέλουν να επιβάλουν έναν τέτοιο νόμο, δεν είναι προς όφελος των παιδιών, ούτε των δασκάλων και των γονιών ως βασικών συντελεστών της αγωγής και της εκπαίδευσης. Εξυπηρετούνται δυστυχώς πολιτικο-κομματικο-οικονομικές σκοπιμότητες, διότι
- Δεν υπάρχει ούτε μία έρευνα, απ΄όσο ξέρω τουλάχιστον, που να στηρίζει την εισαγωγή μιας ξένης γλώσσας (Αγγλικά) σε τόσο μικρές ηλικίες, όπως είναι οι μικρές και μεσαίες τάξεις του δημοτικού –εκτός και αν πρόκειται για αντικατάσταση της μητρικής γλώσσας- . Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για το νηπιαγωγείο. Το ζήτημα της γλώσσας είναι πολύ πιο σοβαρό, γιατί κάθε γλώσσα κουβαλάει μαζί της ολόκληρο πολιτισμό. Δεν ξέρει κανείς τι διεργασίες λαμβάνουν χώρα στον ψυχισμό των μικρών παιδιών. Μπαίνουν σαφώς και ζητήματα αγωγής, αφού ο κάθε πολιτισμός επιδρά στο παιδί τόσο έντονα. Αυτά εμείς στην προκειμένη περίπτωση τα αγνοούμε παντελώς!
- Αυτή η διαδικασία είναι συνυφασμένη με τη σύνταξη Αναλυτικών Προγραμμάτων που διαρκούν -τουλάχιστον σε άλλες πιο προχωρημένες χώρες- μερικά χρόνια, αφού θα έπρεπε να συμμετάσχουν όλοι οι γνωστοί συντελεστές της αγωγής με τις προτάσεις τους. Εδώ γίνεται αυθαίρετα και με τέτοια σπουδή η εισαγωγή αλλά και η αύξηση ωρών διδασκαλίας της Αγγλικής στις πολύ μικρές ηλικίες.
- Δεν αναφερόμαστε καν στο ποιος θα διδάξει σε νήπια, εκτός από τη νηπιαγωγό που θα είναι συνάμα και της Αγγλικής φιλολογίας. Δυστυχώς ούτε εδώ μερίμνησε η πολιτεία να εξοπλίσει με παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια τους συναδέλφους δασκάλους των ειδικοτήτων. Σ΄ αυτό το κομμάτι είμαστε μονίμως εκτεθειμένοι!
- Δεν αναβαθμίζεται το σχολείο με το να τιμωρούμε το μαθητή βάζοντάς του διαγωγή «κοσμία». Αυτό δεν είναι ούτε κατά διάνοιαν παιδαγωγικό μέτρο, όπως υποστηρίζουν οι εισηγητές του νομοσχεδίου.
Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και άλλους επιστημονικούς λόγους που δε συνηγορούν υπέρ του πολυνομοσχεδίου.
Πώς μπορούμε όμως να αναβαθμίσουμε το σημερινό σχολείο Γενικής Εκπαίδευσης; Φυσικά και δεν είναι εύκολη υπόθεση. Υπάρχουν όμως τρόποι να το κάνουμε:
- Να βελτιώσουμε τον τρόπο διδασκαλίας και μάθησης. Ναι, να τον κάνουμε βιωματικό, πάντα με δραστηριότητες, γιατί είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο πως, όταν το παιδί συμμετέχει με δράσεις, τότε και μόνον τότε μαθαίνει πραγματικά.
- Αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας δεν μπορεί να τον πραγματοποιήσει ο ειδικευμένος δάσκαλος, γιατί του λείπει η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια. Η ευθύνη γι’ αυτήν ανήκει αποκλειστικά στο κράτος και στην εκπαίδευσή του στα αντίστοιχα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
- Η παράταση του διδακτικού έτους, ιδίως στην υποχρεωτική εκπαίδευση, δεν μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση του σχολείου, αφού η ποσότητα της διδακτέας ύλης δεν μπορεί ποτέ να είναι αρκετή. Πιο σημαντικό για την αναβάθμιση του σχολείου είναι να μαθαίνουν τα παιδιά πώς να μαθαίνουν και να αποκτήσουν γενικά μια θετική στάση απέναντι στη μάθηση για όλη τους τη ζωή.
- Οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να ξέρουν από τον Ιούνιο του προηγούμενου έτους ποια τάξη θα αναλάβουν, ώστε να μπορούν με άνεση χρόνου να προγραμματίσουν τον σχεδιασμό της τάξης «τους» και να τους διατεθούν τα απαραίτητα μέσα διδασκαλίας και μάθησης.
- Τα παιδιά αυτήν τη στιγμή πάνε στο σχολείο για την κοινωνικότητά τους, για να έρθουν σε επαφή με τους φίλους τους, αλλά και αυτήν τους την στερεί η περίεργη κατάσταση με τον κορωνοϊό.
- Ο δάσκαλος θα πρέπει να αισθάνεται σιγουριά, για να δημιουργεί παιδαγωγική ατμόσφαιρα, ένα θετικό κλίμα στην τάξη του και γενικότερα στη σχολική μονάδα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με μόνιμους διορισμούς και όχι με σχέση εργασίας ωρομίσθιου ή αναπληρωτή που αναγκάζεται να μετακινείται από την υπηρεσία τουλάχιστον δύο τρεις φορές εντός του σχολικού έτους και το καλοκαίρι να απολύεται!
Αν λοιπόν έστω κι αυτά ληφθούν υπόψη στο εν λόγω νομοσχέδιο, τότε θα είμαστε οπωσδήποτε σε καλό δρόμο προς την αναβάθμιση του σχολείου.