Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Β. Διγαλάκης: Τα ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών εκσυγχρονίζουν το Ελληνικό Πανεπιστήμιο

Δημοσίευση: 04/06/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τα ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών εκσυγχρονίζουν τα ελληνικά πανεπιστήμια και τους δίνουν τα εφόδια για να γίνουν ανταγωνιστικά στον 21ο αιώνα, τόνισε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Βασίλης Διγαλάκης,   στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με την οποία ολοκληρώθηκε η συζήτηση επί του νομοσχεδίου του υπουργείου, πριν τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας.

Ο κ. Διγαλάκης απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί αμφισβητούμενης επιστημονικής συγκρότησης Προγράμματα Σπουδών που υπονομεύουν το βασικό ακαδημαϊκό πρόγραμμα και “χτίζουν” ένα παράλληλο σύστημα εκπαίδευσης στα πανεπιστήμια.

Επικαλούμενος το σχετικό άρθρο (άρθρ. 82, παρ. 2) του νομοσχεδίου, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων τόνισε ότι η ίδρυση και η λειτουργία των ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών γίνεται με απόφαση της Συγκλήτου, μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος του Πανεπιστημίου, και υπενθύμισε ότι αρμόδια όργανα για την οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία των Προγραμμάτων αυτών είναι η Σύγκλητος, η Επιτροπή του Προγράμματος Σπουδών και ο Διευθυντής του Προγράμματος. Συνεπώς, τα Προγράμματα αυτά συνδέονται οργανικά με τα Τμήματα και υπόκεινται στον απόλυτο έλεγχο των αρμόδιων οργάνων τους, σημείωσε ο κ. Διγαλάκης.

Η ποιότητα των προγραμμάτων αυτών εξασφαλίζεται από το γεγονός ότι θα είναι αξιολογημένα και θα προκύπτουν με αποκλειστική απόφαση των πανεπιστημίων, χωρίς παρέμβαση του υπουργείου, πρόσθεσε ο κ. Διγαλάκης.

Υπενθύμισε, επίσης, ότι της απόφασης ίδρυσής τους από τη Σύγκλητο προηγείται μια εμπεριστατωμένη πρόταση για τη λειτουργία τους από το Τμήμα, η οποία περιλαμβάνει διεξοδική περιγραφή που αφορά το περιεχόμενό τους, τον αριθμό των εισακτέων, τα κριτήρια επιλογής, τα τέλη φοίτησης και τον προϋπολογισμό -που δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό- καθώς και μελέτη σκοπιμότητας και επιστημονική και επιστημολογική μελέτη. Ο συγκεκριμένος φάκελος - πρόταση θα υποβάλλεται στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία είναι υπεύθυνη για την πιστοποίηση και την περιοδική αξιολόγησή του. Αυτές είναι οι εγγυήσεις για την ποιότητα και την αξιοπιστία των προγραμμάτων, τόνισε με έμφαση ο κ. Διγαλάκης και τόνισε ότι με  «προχειρότητα   χειρίστηκε αυτή τη διαδικασία η προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία ίδρυσε  εκατοντάδες πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς αξιολόγηση, ενίοτε χωρίς τη συναίνεση των πανεπιστημίων, και νομοθετώντας ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής”.

Τέλος, αναφέρθηκε στο βασικό χαρακτήρα που θα έχουν αυτά τα προγράμματα, την ευελιξία και τη διεπιστημονικότητα. Η γνώση, όπως είπε ο κ. Διγαλάκης, τρέχει με εκθετικό ρυθμό -και με τη συμβολή του διαδικτύου στις μέρες μας- και τα επιστημονικά δεδομένα αλλάζουν κατά μέσο όρο κάθε 13 μήνες για πολλούς επιστημονικούς κλάδους, όπως έδειξε και η πρόσφατη εμπειρία της πανδημίας.
Την ίδια στιγμή, σημείωσε ο υφυπουργός,  απαιτείται σύνθεση των επιστημονικών αντικειμένων και γι’ αυτό, πλέον, η τάση στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου είναι τα Προγράμματα Σπουδών με διεπιστημονικό χαρακτήρα, που συνδυάζουν, για παράδειγμα, την Επιστήμη των Υπολογιστών με τη Μοριακή Βιολογία ή την Πληροφορική με τα Οικονομικά και την Επιστήμη Δεδομένων.

Σχόλια (7)

 
Τέτοιο προϊόν να μείνει ανεκμετάλλευτο;
04 Ιουν 2020 17:33

Δηλαδή, όταν και ΑΜΑ έρθει ο ξένος φοιτητής, να δώσει χρήματα από φοιτητικό δάνειο, για να σπουδάσει πχ μηχανικός πληροφορικής( ένα trendy πτυχίο σύμφωνα με τον κ. Διγαλακη) στο ΠΑΔΑ κρίνεται απαραίτητο να του πούμε ότι δεν έχει δικαίωμα να ασκήσει μόνος του το επάγγελμα του στην Ελλάδα και σε όσες χώρες έχουν τεχνικό επιμελητήριο; Κρίνεται όντως απαραίτητο να πούμε ότι στις σχολές τα έχουμε διαλύσει όλα και δεν έχουμε υποδομές; Επίσης, αξίζει να του πούμε ότι, οι κομματικές παρατάξεις που λερώνουν τα ιδρύματα με αφίσες και συνθήματα, δεν κάνουν απολύτως τίποτα; Μήπως να του πούμε ότι, ανά πάσα στιγμή η εκάστοτε κυβέρνηση μπορεί να συγχωνεύσει ή ακόμα και να καταργήσει την σχολή για την οποία πήρε ολόκληρο δάνειο; Δεν γνωρίζω αν ξέρετε τι ποσά δίνουν οι φοιτητές των άλλων χωρών, για να φοιτούν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, πάντως αν ήταν να υπογράψω, σίγουρα δεν θα ήταν σε ελληνικό πανεπιστήμιο( με εξαίρεση το ΕΜΠ). Την υπογραφή μας, προσέχουμε που την βάζουμε γενικά! Αντί να βάλετε μπρος και να συμμορφωθούν τα ΑΕΙ της χώρας με τα ευρωπαϊκά( που μέχρι πέρσι υπήρχαν ΤΕΙ και κόσμος πίστευε πως δεν είναι τριτοβάθμια εκπαίδευση και ισάξια με τα ΑΕΙ), μιλάτε για το πως θα πουλήσουμε ένα προϊόν που δεν αξίζει. Που έχουμε ακόμα συντεχνίες να κάνουν κουμάντο στην πολιτική ζωή του τόπου λες και είμαστε τριτοκοσμικοί. Καλή συνέχεια!
Με εκτίμηση,
Γιώργος.

 
Εκσυγχρονισμός με ξενόγλωσσα προγράμματα
04 Ιουν 2020 17:54

Τα τμήματα των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων ιδρύθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες και δεν είναι εύκολος ο εκσυγχρομισμός τους. Αυτά τα «διεπιστημονικά και ευέλικτα» προγράμματα πώς θα ανταγωνιστούν τα αντίστοιχα που παρέχονται στο εξωτερικό; Πώς θα εκσυγχρονιστούν τμήματα που στηρίζονται σε ΕΔΙΠ για να παρέχουν μαθήματα;

Όλα τα τμήματα που ιδρύθηκαν την περίοδο 1975 μέχρι το 2010 δεν αποτελούν ευθύνη ενός ή δύο υπουργών.

«προχειρότητα χειρίστηκε αυτή τη διαδικασία η προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία ίδρυσε εκατοντάδες πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς αξιολόγηση, ενίοτε χωρίς τη συναίνεση των πανεπιστημίων»

 
εξαιρετικό πλαίσιο, αλλά
04 Ιουν 2020 20:36

για να είμαι ειλικρινής το πλαίσιο είναι εξαιρετικό, έχει όλες τις δικλείδες ασφαλείας, το τμήμα, την Σύγκλητο, Διευθυντή, επιτροπές κτλ κτλ.

Προσωπικά, δεν αναμένω τα έσοδα που υπονοούνται, τουλάχιστον σε επίπεδο Ιδρύματος. Για παράδειγμα δεν βλέπω συγκεκριμένο ποσοστό από τα έσοδα να πηγαίνει στο Ίδρυμα (όπως για τα μεταπτυχιακά) και δεν εννοώ στον ΕΛΚΕ βέβαια, εννοώ στο Ίδρυμα. Περιμένω στο νομοσχέδιο να υπάρχει τουλάχιστον ένα 20% για λειτουργικά έξοδα του Ιδρύματος και ένα 10% για την διαχείριση μέσω ΕΛΚΕ.

Οπότε αν το Ίδρυμα δεν κερδίσει πόρους, και έχει μόνο έξοδα, δεν βλέπω τον λόγο να εγκριθεί ούτε ένα από τα προγράμματα, μόνο και μόνο για να έχουν κάποιοι επιμίσθια και θέσεις διευθυντών.

Τέλος πάντων, ας περιμένουμε να δούμε πόσα προγράμματα θα ιδρυθούν, αν θα εμφανιστεί κάποιος ενδιαφερόμενος φοιτητής, αν θα είναι με φυσική παρουσία ή θα στέλνουν το πτυχίο στο σπίτι, αν θα δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα στην Ελλάδα (πχ. μηχανικοί, γιατροί, δικηγόροι) και άλλα πολλά

 
kostas delidis
05 Ιουν 2020 10:38

Να προσεχθούν ιδιαίτερα ο σχεδιασμός, η οργάνωση και και η ποιότητα των συγκεκριμένων προγραμμάτων. Καλό θα ήταν να ξεκινήσουν πιλοτικά και σε μικρή κλίμακα εκεί όπου υπάρχει η κατάλληλη και απαραίτητη πολυδιάστατη υποδομή! Θα ήταν σφάλμα να ακολουθηθεί το τσουνάμι των μεταπτυχιακών.

 
Observator
07 Ιουν 2020 01:42

Tα ΞΠΣ είναι δύσκολο να υλοποιηθούν στην παρούσα συγκυρία.

 
Ξενόγλωσσα προγράμματα σε ΑΕΙ
07 Ιουν 2020 17:03

Με 99% Έλληνες καθηγητές και ερευνητές, δεν ενισχύεται η εξωστρέφεια. Επίσης, η διάρκεια σπουδών (4 χρόνια) δε συμβαδίζει με αρκετές χώρες της Ευρώπης (Ολλανδία, Γερμανία)

 
Οbservator
08 Ιουν 2020 03:15

Η Κύπρος ήδη προηγείται στον τομέα αυτό.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ