Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Παρατηρήσεις για το θέμα Δ3 των Παν. Εξετάσεων στη ΧΗΜΕΙΑ

Δημοσίευση: 27/06/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ .ΔΕΛΗΜΑΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, ΧΗΜΙΚΟΣ 11ου ΓΕΛ ΠΑΤΡΩΝ

Για το ερώτημα Δ3 της ΧΗΜΕΙΑΣ

Με όλο το σεβασμό στα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων,  θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να εκφράσω τις αντιρρήσεις  μου για ορισμένα από τα θέματα της Χημείας του νέου συστήματος. Δεν θα σταθώ στη ασαφή διατύπωση του θέματος  Δ2 (το οποίο ήταν πολύ καλύτερα διατυπωμένο για τους υποψηφίους με το παλιό σύστημα), ούτε στις πάρα πολλές πράξεις που απαιτούσαν αρκετά θέματα, με αποτέλεσμα να προκληθεί αναίτια,  χρονική ασφυξία στους μαθητές. Θέλω να σταθώ όμως στην ασαφή διατύπωση  του θέματος Δ3.

Η χημική εξίσωση που δινόταν στους μαθητές ήταν:

2CO(g) +2H2(g)  → CH3COOH(l)  + παραπροϊόντα

Θα ήθελα να εκφράσω ορισμένες απορίες:

Πως μπορεί ένας υποψήφιος να σκεφτεί ότι από τη στιγμή που δεν υπάρχει συντελεστής μπροστά από το CH3COOH αυτό δεν είναι το 1 αλλά κάτι διαφορετικό;

Γιατί η αντίδραση δεν δόθηκε λίγο διαφορετικά ώστε να μην παραπλανηθούν οι υποψήφιοι; (2CO(g) +2H2(g)  → xCH3COOH(l)  + παραπροϊόντα)

Από πότε η %w/w περιεκτικότητα του CH3COOH στα προϊόντα (που δηλώνει αναλογία μαζών) αποτελεί αναπόδεικτα και αναλογία mol; (αυτό άλλωστε είναι κάτι που ισχύει μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις)

Γιατί μέσα σε ένα ερώτημα προσπαθούμε να ανατρέψουμε όλα αυτά που σωστά μαθαίνουμε στους μαθητές μας όλα αυτά τα χρόνια;

Το μόνο αποτέλεσμα που θα έχουμε είναι να κάνουμε τους μαθητές μας να μισήσουν το μάθημα της Χημείας.

Παραθέτω λοιπόν μια λύση που θεωρώ σωστή για το ερώτημα  Δ3.

Θα έπρεπε λοιπόν να σκεφτούμε ότι τα παραπροϊόντα ανεξαρτήτως αν είναι μια ή περισσότερες ενώσεις θα μπορούσαν να παρασταθούν ως CyHzOω. Έτσι λοιπόν η δοθείσα αντίδραση θα γινόταν ως εξής:

2CO(g) +2H2(g)  → xCH3COOH(l)  + CyHzOω

Σύμφωνα με την αρχή διατήρησης της μάζας θα πρέπει:

Για τα άτομα C: 2=2x+y → y=2-2x

Για τα άτομα H: 4=4x+z → z=4-4x

Για τα άτομα O: 2=2x+ω → ω=2-2x

Εκμεταλλευόμενοι το αποτέλεσμα του πρώτου υποερωτήματος, ότι η περιεκτικότητα των προϊόντων σε CH3COOH είναι 90%w/w προκύπτει η σχέση:

60x/(12y+z+16ω)=9/1→60x=9(12y+z+16ω)→60x=9[12(2-2x)+(4-4x)+16(2-2x)]

x=0,9

Άρα η χημική εξίσωση γίνεται: 2CO(g) +2H2(g)  → 0,9CH3COOH(l)  + παραπροϊόντα

Οπότε όντως από τα 200mol CO προκύπτουν 90mol CH3COOH.

Θεωρώ λοιπόν ως ατυχές το ερώτημα Δ3.

 

Ετικέτες: 
Χημεία

Σχόλια (9)

 
Καθηγητης
27 Ιουν 2020 16:52

Σοβαρά εκπαιδευτικά προβλήματα
Ας βγουν να ζητήσουν συγνώμη και να δεχτούν και τις δυο απαντήσεις σωστές τουλάχιστον

 
Στράτος Θεσσαλονίκη
28 Ιουν 2020 07:54

Όλες σωστές οι παρατηρησεις

 
εκπαιδευτικός
28 Ιουν 2020 10:06

Και αυτή η λύση για το Δ3 χρησιμοποιεί υποθέσεις που δεν δίνονται από την άσκηση και υπάρχουν και άλλες τέτοιες πιθανές λύσεις. Η βάση είναι ότι το θέμα είναι λάθος

 
Δρ. ΧΗΜΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΜΠ
28 Ιουν 2020 13:26

ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο Δρ. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΛΗΜΑΡΗΣ .
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΧΗΜΕΙΑΣ ΠΟΥ ΕΒΑΛΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ ΔΥΣΜΕΝΕΣΤΑΤΑ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ Ο ΘΕΣΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗ ΧΗΜΕΙΑ (ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ).
ΝΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΙ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΟΥ ΕΠΕΛΕΞΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ .
ΤΟ ΧΗΜΙΚΟ ΚΑΒΑΛΑΣ ΕΧΕΙ ΑΡΤΙΑ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ , ΑΠΟ ΠΟΙΟΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΤΟΥ Ο ΔΙΓΑΛΑΚΗΣ ΠΕΙΘΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΑΙΡΕΙ ΑΠΟ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ;

 
χρήστος
28 Ιουν 2020 17:43

Και αυτή η πολύ ωραία και λύση προϋποθέτει ότι το μείγμα που προκύπτει είναι ομογενές που δεν αναφέρεται στην εκφώνηση.

 
δεν είμαι χημικός...
28 Ιουν 2020 18:07

... αλλά είμαι σε θέση να καταλάβω την προτεινόμενη λύση και να συμφωνήσω, διότι ως μαθηματικός (λίγα θυμάμαι από χημεία), αλλά το μαθηματικό μοντέλο της εξίσωσης (και του συστήματος εξισώσεων) υπάρχει για να εφαρμόζεται.

 
Να λογοδοτήσει η επιτροπή θεμάτων
28 Ιουν 2020 18:33

Δεν είναι δυνατόν να είναι στο απυρόβλητο, να αποδοθούν ευθύνες τώρα!

 
μαθητής β΄λυκείου
28 Ιουν 2020 20:14

Δεδομένου ότι έχω τελειώσει μεγάλο μέρος της ύλης χημειας γ λυκειου επειχειρησα να λυσω τα θεματα πανελληνιων. Συμφωνω με τον αρθρογραφο καθως το Δ3 και το Δ2 ηταν ασαφη και θεωρω οτι στο παλαιο το παρομοιο θεμα Δ ηταν πολυ πιο κατανοητο.

 
CHEMIST 56
28 Ιουν 2020 23:22

ΜΕΤΑ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΘΕΜΑ ΣΤΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΑΠΟΛΟΓΗΘΗΚΕ.ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ Δ3 ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ 2020 ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΑΝΩ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ.ΕΛΕΟΣ

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.