Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Διαβεβαιώσεις Γ. Βούτσινου στο esos: Δεν τίθεται κανένα θέμα επαγγελματικής αβεβαιότητας των εκπαιδευτικών με τη νέα μεταρρύθμιση για την επαγγελματική εκπαίδευση και Κατάρτιση

Όρια ηλικίας εγγραφής στα ΕΠΑΛ ή οποιοσδήποτε άλλος φραγμός είναι έξω από το πνεύμα και το γράμμα της ολιστικής και ουσιαστικής μεταρρύθμισης
Δημοσίευση: 30/06/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ο «Αρχιτέκτονας» της νέου  Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης που προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο της Ν. Κεραμέως, Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιώργος Βούτσινος, μιλώντας στο esos το ξεκαθαρίζει:

Α. Δηλώνω κατηγορηματικά ότι στόχος της μεταρρύθμισης είναι η περαιτέρω ανάπτυξη και διεύρυνση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ), η αύξηση της ελκυστικότητας και της αποτελεσματικότητά της καθώς και η ενίσχυση της μαθητείας. Δεν τίθεται κανένα θέμα επαγγελματικής αβεβαιότητας διότι η ουσιαστική αναβάθμιση της ΕΕΚ αποτελεί προτεραιότητα της παρούσας Κυβέρνησης κι αυτό θα αποτυπωθεί εμπράκτως τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Β. Όρια ηλικίας εγγραφής στα ΕΠΑΛ ή οποιοσδήποτε άλλος φραγμός είναι έξω από το πνεύμα και το γράμμα της ολιστικής και ουσιαστικής μεταρρύθμισης όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Γ. Η νομοθετική πρωτοβουλία θα στηρίζεται στη σύνδεση της προσφοράς κατάρτισης με την αγορά εργασίας και θα προβλέπει την καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) το οποίο θα αναπτύσσεται στα επίπεδα (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Esos: Ποιος είναι ο βασικός στόχος του σχεδίου νόμου;

Γ. Βούτσινος: Στόχος μας, με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία, είναι οι συντονισμένες παρεμβάσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και τη Διά Βίου Μάθηση (ΔΒΜ) να συνδεθούν άμεσα με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας και κυρίως των νέων. Οι προβλέψεις, εξάλλου, του CEDEFOP για το 2030 αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδεικνύουν ότι τα 2/3 των θέσεων εργασίας θα απαιτούν μεσαία και χαμηλά προσόντα, δηλαδή των επιπέδων 3, 4 και 5.

Esos: Μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία την υφιστάμενη κατάσταση της ΕΕΚ;

Γ. Βούτσινος: Τα χρόνια χαρακτηριστικά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας περιλαμβάνουν τη μειωμένη ελκυστικότητά της και την αμφισβητούμενη αποτελεσματικότητά της. Στους δείκτες ελκυστικότητας και αποτελεσματικότητας της ΕΕΚ, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των κρατών μελών. Σημαντικά προβλήματα, μεταξύ άλλων πολλών, του όλου συστήματος της Ε.Ε.Κ. είναι τα εξής:

  • η έλλειψη συνάρθρωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με το σύστημα Κατάρτισης καθότι ελλείπει ο συντονισμός και ο κοινός σχεδιασμός και υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις,
  • η αδυναμία σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα οι ειδικότητες να σχεδιάζονται χωρίς διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας και με την απουσία των κοινωνικών εταίρων,
  • η παντελής απουσία συστήματος και δομών παραγωγής επαγγελματικών προσόντων επιπέδου 3.

Esos: Ποια είναι τα επόμενα βήματα της νομοθετικής πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει το ΥΠΑΙΘ;

Γ. Βούτσινος: Ξεκίνησαν ήδη και θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα συζητήσεις στο πλαίσιο κατάρτισης σχεδίου νόμου για τη συνολική και ουσιαστική μεταρρύθμιση όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης. Επιπλέον των διαβουλεύσεων που θα προταθούν στους εκπροσώπους των κοινοβουλευτικών κομμάτων, θα πραγματοποιηθούν συναντήσεις με φορείς και εκπροσώπους εκπαιδευτικών, κοινωνικών εταίρων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μεταξύ άλλων. Η νομοθετική πρωτοβουλία θα στηρίζεται στη σύνδεση της προσφοράς κατάρτισης με την αγορά εργασίας και θα προβλέπει την καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) το οποίο θα αναπτύσσεται στα επίπεδα (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Esos: Διατυπώνονται κατά καιρούς ανησυχίες από τους εκπαιδευτικούς  των ΕΠΑ.Λ. σχετικά με το επαγγελματικό τους μέλλον. Θεωρείτε ότι η ανησυχία τους είναι δικαιολογημένη;  

Γ. Βούτσινος: Δηλώνω κατηγορηματικά ότι στόχος της μεταρρύθμισης είναι η περαιτέρω ανάπτυξη και διεύρυνση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ), η αύξηση της ελκυστικότητας και της αποτελεσματικότητά της καθώς και η ενίσχυση της μαθητείας. Δεν τίθεται κανένα θέμα επαγγελματικής αβεβαιότητας διότι η ουσιαστική αναβάθμιση της ΕΕΚ αποτελεί προτεραιότητα της παρούσας Κυβέρνησης κι αυτό θα αποτυπωθεί εμπράκτως τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Esos: Τίθεται θέμα ηλικιακού ορίου εγγραφής στα ΕΠΑΛ;

Γ. Βούτσινος: Κατηγορηματικά όχι. Όρια ηλικίας ή οποιοσδήποτε άλλος φραγμός είναι έξω από το πνεύμα και το γράμμα της ολιστικής και ουσιαστικής μεταρρύθμισης όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Σχόλια (17)

 
ΟΥΠΣ!!!
30 Ιουν 2020 16:50

ΩΡΑΙΑ!! ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΞΑΝΑ ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ!! (Σ.Ε.Κ.) ΘΥΜΑΣΤΕ?

 
Γιάννης
30 Ιουν 2020 16:59

1. Το πρόβλημα της ΕΕΚ δεν είναι η έλλειψη του επιπέδου 3 αλλά η βελτίωση του επιπέδου 4 (ΕΠΑΛ) και του επιπέδου 5 (ΙΕΚ). Άλλωστε δοκιμάστηκε με την ίδρυση των ΣΕΚ παλαιότερα.
2. Είναι σωστή η σύνδεση με την αγορά. Όμως τι θα συμβεί όταν η αγορά θέλει συγκεκριμένη ειδικότητα ; Ποιες εργαστηριακές υποδομές θα την υποστηρίξουν ; Εδώ και 2 χρόνια το πρόγραμμα εργαστηριακού εξοπλισμού ΠΕΠ δεν προχωράει γιατί ;
3. Στην κατάρτιση λειτουργούν πολλές ειδικότητες χωρίς να υπάρχει διασύνδεση με την αγορά. Πρέπει κάποια στιγμή να καταγραφούν και να αξιολογηθούν από επιτροπή οι υποδομές των Εργαστηριακών κέντρων και να λειτουργεί η εκάστοτε ειδικότητα σε όσο το δυνατόν αρτιότερα εξοπλισμένο εργαστηριακό κέντρο.
4. Ο θεσμός της μαθητείας, που στηρίχτηκε από πολλούς εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ, με την γραφειοκρατία που έχει επιβληθεί θα ατονήσει. Υπάρχει μεγάλη απογοήτευση από εκπαιδευτικούς, ιδιώτες και λογιστές για το γραφειοκρατικό κομμάτι του προγράμματος. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ιδιωτών σε αρκετές ειδικότητες συμμετέχει στο πρόγραμμα μετά από ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς. Οι θέσεις μαθητείας προκύπτουν «πόρτα πόρτα » και όχι από μία πρόσκληση που βγαίνει κάθε χρόνο ή από ενημέρωση των αντίστοιχων επαγγελματικών φορέων.

 
Δημόσια ΙΕΚ και ΕΠΑΛ
30 Ιουν 2020 18:14

Δεν μπορούν ενήλικες άνω των 20 ετών να εγγράφονται σε Επαγγελματικά Λύκεια προκειμένου να πιστοποιηθούν ή να καταρτιστούν επαγγελματικά. Για τους ήδη αποφοιτους Λυκείου πρέπει να βρεθεί άλλη διέξοδος, με αναβάθμιση των Δημοσίων ΙΕΚ.

Στον 21ο αιώνα Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να είναι ενιαία και γενική καθώς απευθύνεται σε εφηβους και παιδιά, δεν πρέπει να αποσκοπεί σε τεχνολογική ή επαγγελματική εκπαίδευση.

Από τη μια διαβάζουμε για Τεχνητή Νοημοσύνη και 4η βιομηχανική επανάσταση και ρομποτική στο νηπιαγωγείο ενώ στο Λύκειο συντηρούμε δομές που δεν ωφελούν μακροπρόθεσμα τους νέους, που θα βγουν στην κοινωνία μετά το 2030.

 
Άψογος
30 Ιουν 2020 23:19

... ο κ. Βουτσινος. Τέλος η παραφιλολογία ότι και καλά θα μας απολυσουν, αυτά τα χαζά επιχειρήματα δούλεψαν μία φορά. Όσο για τις Σεκ που μπορούν να παράγουν γρήγορα καταρτισμένους επαγγελματίες, είναι απαραίτητες. Προσωπικά, θέλω ο κάθε υδραυλικός, χτίστης και σουβλατζης να έχει μάθει τη δουλειά επίσημα και όχι με τη μέθοδο της σφαλιάρας, χωρίς προηγουμένως να έχει αναγκαστεί να περάσει τρία χαμένα χρόνια σε κάποια ειδικότητα του ΕΠΑΛ που δεν τον ενδιαφέρει, η ακόμη χειρότερα, σε ένα ΓΕΛ που προσπαθούσαν να του μάθουν χημεία η λατινικά. Αναμενόμενα, το επίπεδο των ΕΠΑΛ θα ανέβει και μένει να δούμε αν οι καθηγητές το θέλουν αυτό η θα πολεμήσουν να κρατήσουν τους μαθητές στα ΕΠΑΛ

 
XM
30 Ιουν 2020 23:53

Ελπίζω αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης να μην εννοείται , περνάω ευκολότερα σε πανεπιστημιακές σχολές επειδή ο συναγωνισμός είναι μικρότερος.

 
Παλιός εκπαιδευτικός ΕΠΑΛ
01 Ιουλ 2020 00:19

Έτσι κλείνεις τα σχολεία με το γάντι! Κατακερματιζοντας τα! Μετά κλείνουν από μόνα τους! Δεν χρειάζεται το καυτό 2013! Και επειδή έχω ζήσει όλες τις εποχές του ΕΠΑΛ , αυτά που λέω έχουν βάση. Σε πόλεις των 30.000 κατοίκων έχει 5 τουλάχιστον Γενικά Λύκεια και 1 μόνο ΕΠΑΛ που λειτουργεί στο 80% από μαθητές και συνήθως 1 ΙΕΚ. Τώρα θα ανοίξουν Επαγγελματικές σχολές αν θέλουν όλα τα υπουργεία, θα συνεχίσει να υπάρχει το 1 ΕΠΑΛ και το 1 ΙΕΚ. Και σας ρωτώ τώρα ποιο είναι ο πιο αδύναμος κρίκος; Πάντως όχι τα Γενικά Λύκεια ! Όλα τα άλλα θα προσπαθούν να υπολειτουργούν. Η λύση είναι δύο (ισάξιες και ισόποσες) κατευθύνσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ και μόνο αυτά στην τυπική εκπαίδευση, και τα διετή μετά στα Πανεπιστήμια για σύνδεση με την αγορά. Τέλος με τα βολεματα μερικών . Πρώτα το καλό των παιδιών μας.

 
Σχολείo
01 Ιουλ 2020 05:24

Παλιός εκπαιδευτικός ΕΠΑΛ

Εγώ θέλω να σας θέσω το εξής ερώτημα, μιας και έχω αποφοιτήση από επα.λ που όταν ήμουν μαθητής έλεγα ότι τα επα.λ είναι καλύτερα από τα γενικά λύκεια, διότι παίρνεις πτυχίο και απολυτήριο και τώρα έχω αποκτήσει αντίθετη άποψη. Για ποιο λόγο να υπάρχουν επαγγελματικά λύκεια; Γιατί να υπάρχουν σχολεία που δίνουν απολυτήριο και πτυχίο; Αφού έχουμε τα γενικά λύκεια και τα ι.ε.κ. Τι τα θέλουμε τα ΕΠΑ.Λ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΑ.Σ;

 
Κώστας
01 Ιουλ 2020 06:43

@Δημοσια ΙΕΚ & ΕΠΑΛ.
Τον 21ο αιώνα στην Φιλανδία Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες η επαγγελματική εκπαίδευση αγγίζει το 50%.
Όσο για την ρομποτική έχει ήδη ενσωματωθεί στους τομείς ηλεκτρονικών και πληροφορικής με λαμπρά παραδείγματα όπως στην Ραφήνα (Εργαστηριακό Κέντρο) την Δράμα και πιθανόν αλλού. Σε ποιο ΙΕΚ υπάρχει η ρομποτική; Για να ασχοληθείς με τέτοιου είδους θέματα απαιτείται δουλειά και εκτός σχολείου αλλά και μια συνέχεια κάτι που είναι δύσκολο να γίνει με ωρομισθιους.

 
Αλέξανδρος
01 Ιουλ 2020 06:54

Το πρόβλημα είναι να κλείσουν τα ΕΠΑΛ καί νά υπάρχουν μόνο ΣΕΚ και ΙΕΚ; Γιατί τέτοια χολή για τα ΕΠΑΛ; Μήπως να δούμε τι συμβαίνει και στις άλλες χώρες;
Υπάρχουν ΕΠΑΛ ; Η κατάρτιση πως γίνεται μέσω ΙΕΚ ή σε προγράμματα πανεπιστημίων;

 
MARIA
01 Ιουλ 2020 08:45

Να θυμίσουμε απλά πως πριν μερικα χρόνια οι 110 ΕΠΑΣ του παιδείας που υπήρχαν καταργήθηκαν. Επίσης, πως τις εννοεί τις νέες ΕΠΑΣ? Να υπάρχουν σε κάθε υπουργείο?

 
ΠΑΠΑΣ
01 Ιουλ 2020 10:35

Θα δούμε τις προτάσεις και μετά θά κρίνουμε. Σίγουρα δεν είναι αναβάθμιση των ΕΠΑΛ η εισαγωγή των αποφοίτων στα σώματα ασφαλείας .....και στη τριτοβάθμια εκπαίδευση ......αφού άλλος είναι ο ρόλος τους....

 
Ελλάδα και Ευρώπη
01 Ιουλ 2020 12:56

Στο Βέλγιο, στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Ολλανδία πάνω από 50% των νέων 18 έως 34 ετών έχει πτυχίο ΑΕΙ, και από αυτούς περισσότεροι από 20% έχουν μεταπτυχιακό. Αυτό το ποσοστό θα αυξηθεί στις επόμενες δεκαετίες.

Η Ελλάδα, ως μια μικρή βαλκανική χώρα χωρίς βιομηχανική παράδοση, δεν μπορεί να επενδύσει σε τεχνική εκπαίδευση και να προσπαθήσει να ανταγωνιστεί μεγάλες κεντροευρωπαϊκές όπως η Γερμανία.

@ Κώστας

Τα ΙΕΚ πρέπει να αναβαθμιστούν, με πρόσληψη μονίμων εκπαιδευτικών ίσως και μετακίνηση καθηγητών από τη Β'θμια, ώστε να καλύψουν τις ανάγκες της σύγχρονης επαγγελματικής επιμόρφωσης και να απευθυνθούν κυρίως σε νέους ενήλικες 18 έως 28 ετών.

 
Υποχρεωτική Ενιαία Εκπαίδευση
01 Ιουλ 2020 12:59

Στο εξωτερικό υπάρχουν προγράμματα και σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια (πχ. PgCert) αλλά η Ελλάδα δεν έχει παράδοση συνεργασίας.

Το σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι στο άμεσο μέλλον δεν ωφελούνται οι μαθητές αν δεν έχουν πρόσβαση σε ενιαιά γενική εκπαίδευση μέχρι τα 18. Δραστηριότητες μπορούν να μετατεθούν ως προαιρετικές σε απογευματινή ζώνη διδασκαλίας.

Το 2030 σίγουρα δε θα έχουμε επιστρέψει στο 1980, και τα δεδομένα θα είναι διαφορετικά για τους μαθητές τότε.

 
IEKtzis
01 Ιουλ 2020 15:31

Θα πρέπει να ενδυναμωθούν τα Δημόσια ΙΕΚ με καταρτισμένους από τη αγορά εξειδικευμένο προσωπικό. Νέες ειδικότητες στους τομείς των Αυτοματισμών , της Πληροφορικής θα πρέπει να γίνουν άμεσα για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις του αύριο...
Όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη θα σαρώσει στο πέρασμα της θα πρέπει να έχουμε τεχνικούς που θα μπορούν να κάνουν εφαρμογές και να καταλαβαίνουν τη χρήση και προγραμματισμό νέων τεχνολογιών όπως π.χ. 3D Printing , Blockchain , Ρομποτική, κλπ

 
ΕΠΑΛ-17
01 Ιουλ 2020 17:11

Άρθρο 5: Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ

Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.»

 
Κώστας
01 Ιουλ 2020 17:14

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) στην Ευρώπη από Eurostat ) :
Σύνολο Ευρώπης : 49 %
Τσεχία 73 %
Φιλανδία 71 %
Σλοβενία & Κροατία 70 %
Κύπρος 17 %
Ουγγαρία 21 %
Λιθουανία 27 %
Ελλάδα & Μάλτα 29 %
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία αναρωτιέμαι αν η Ευρώπη επιστρέφει στο 1980 και αν θα πρέπει στην Ελλάδα να μειώσουμε περεταίρω την ΕΕΚ.

 
Αμεσα ..τώρα..χτές (οικονόμου)
03 Ιουλ 2020 12:10

1ο Βήμα Αλλαγή τρόπου πρόσληψης και πιστοποίησης εκπαιδευτών-καθηγητών.
Οι εκπαιδευτες θα πρέπει να ειναι κάτοχοι διδακτορικού με προυπηρεσία στο αντικείμενο τους. Οι μισθοί θα πρέπει να ειναι ελκυστικοί.

2ο Βήμα, Αμεση αναγνώριση πλήρη προσόντων στο αντικείμενο τους εφόσον έχουν περάσει πιστοποίηση γνώσεων.

3ο Βήμα τα επαγγελματικά προσόντα να αποδίδονται απο επιτροπές του ΥΠΕΠΘ, και όχι απο τα Επιμελητήρια ενώσεις των αποφοίτων ΑΕΙ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.