Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Β.Διγαλάκης: «Αδιαμφισβήτητη αναγκαιότητα η ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση»

Δημοσίευση: 30/06/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

«Προτεραιότητα μιας σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής αποτελεί η ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και της τεχνητής νοημοσύνης στα προγράμματα σπουδών όλων των βαθμίδων» δήλωσε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Βασίλης Διγαλάκης, στην ψηφιακή συζήτηση  που διοργάνωσε χθες το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με θέμα την ταχεία εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και την ανάγκη καλλιέργειας των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων «Digital Sustainability Forum: The Rapid Evolution of AI and the need of building the necessary Digital Skills».

Στην εκδήλωση, η οποία εντάσσεται σε ένα κύκλο συζητήσεων που διοργανώνει το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με κοινό προβληματισμό τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, συμμετείχαν επίσης ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γρηγόρης Ζαριφόπουλος και η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σοφία Ζαχαράκη.

Ο κ. Διγαλάκης επισήμανε ότι η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι μια συνεχής διαδικασία, η οποία απαιτεί εκπαίδευση και προσπάθεια ήδη από τις μικρές ηλικίες και εξήγησε ότι, ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα, η ενίσχυση της διδασκαλίας των μαθηματικών και της φυσικής και η εκμάθηση βασικών στατιστικών εννοιών, η οποία θα συνδυάζει την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας με δραστηριότητες STEM – Science, Technology, Engineering and Mathematics, θα μπορούσε να βοηθήσει τους μαθητές να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις και προκλήσεις της ψηφιακής εποχής.

Αναφορικά με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο κ. Διγαλάκης τόνισε πως η αλματώδης εξέλιξη και ο ανταγωνισμός που παρατηρείται στο επιστημονικό πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης επιβάλλει τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών σε εξειδικευμένες σπουδές στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και τη Μηχανική μάθηση (ML), όχι μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αλλά και σε προπτυχιακό. Παράλληλα, όπως είπε, είναι ζωτικής σημασίας να προωθήσουμε την ανάπτυξη και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, να ενισχύσουμε την αριστεία σ’ αυτόν τον τομέα και να ενδυναμώσουμε τη συνεργασία στην έρευνα και την καινοτομία μεταξύ βιομηχανίας και πανεπιστημιακής κοινότητας.

Οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν τεράστιο εύρος και διείσδυση σε κάθε είδους ανθρώπινη διανοητική εργασία και, καθώς η ανάλυση δεδομένων και η μηχανική μάθηση αποτελούν πλέον εργαλεία για πολλά επαγγέλματα, αντίστοιχα μαθήματα θα πρέπει να εισαχθούν στα πρώτα έτη σε πολλά προπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Ο υφυπουργός Παιδείας  λοκλήρωσε την τοποθέτησή του λέγοντας ότι «οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που συνεπάγεται η Τεχνητή Νοημοσύνη, σε τεχνολογικό, πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό και ηθικό επίπεδο», ενώ απηύθυνε κάλεσμα να πορευτούμε στον καινούργιο δρόμο που ανοίγεται μπροστά μας «αξιοποιώντας τη δύναμη και τις δυνατότητες που μας δίνει η τεχνολογία προς όφελος του κοινού καλού».

Σχόλια (15)

 
ΤΠΕ και STEM
30 Ιουν 2020 17:46

Είναι οι ίδιες εξαγγελίες που είχαν γίνει και πριν είκοσι χρόνια, για Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, με αλλαγή φρασεολογίας. Χωρίς στέρεη ανάπτυξη του σχολείου, για την καλλιέργεια της Γλώσσας και της Επιστήμης ειδικά σε Γυμνάσιο και Λύκειο, αυτά είναι απλή συνθηματολογία.

Τι σημαίνει ο όρος Τεχνητή Νοημοσύνη για τα παιδιά 12 έως 18 ετών πέρα από ένα φουτουριστικό όραμα; Η καινοτομία δε χτίζεται χωρίς συστηματική οργάνωση: Προτεραιότητα πρέπει να έχουν τα βασικά μαθήματα, με νέα βιβλία και νέα ωρολόγια προγράμματα, με απογευματινή ζώνη διδασκαλίας και δραστηριοτήτων, με νέο μόνιμο προσωπικό.

 
BLAST
30 Ιουν 2020 23:37

Αναμένουμε άμεσα ενότητα Τεχνητής Νοημοσύνης στην ύλη της Πληροφορικής του Λυκείου.

 
Νοημοσύνη
01 Ιουλ 2020 00:26

Τα σχολεία χρειάζονται ενίσχυση και όχι να κυνηγάμε ό,τι είναι στη μόδα, παλιά έλεγαν για ΤΠΕ και κατέληξαν σε σεμινάρια για πιστοποιήσεις εφαρμογών γραφείου. Η ύλη της Πληροφορικής πρέπει να αναβαθμιστεί και αυτό δε γίνεται με άσχετα κεφάλαια χωρίς θεμελίωση.

 
Εκφώνηση ασκησης
01 Ιουλ 2020 00:32

Από του χρόνου στις εξετάσεις η εκφώνηση άσκησης θα ζητάει από τους μαθητές να καταχωρίσουν τιμές μετοχών για εταιρίες Τεχνητής Νοημοσύνης σε πίνακα και μετά να τις ταξινομήσουν με αλγόριθμο φυσσαλίδας.

 
Επιστήμη δεδομένων
01 Ιουλ 2020 01:45

Εντάξει επειδή σας ελκύει η επιστήμη δεδομένων (Data science) δεν χρειάζεται να μπει απαραίτητα παντού. Σε ένα μαθηματικό καλά θα κάνει να μπει μιας και ο κλάδος της επιστήμης των δεδομένων χρειάζεται πολύ καλή γνώση στατιστικής. Πλήρως άστοχο θεωρώ, σε τι ακριβώς αποσκοπεί η ένταξη της τεχνητής νοημοσύνης σε 1ο έτη φοιτητή; Ώντας φοιτητής όταν μπήκα στο 1ο έτος δεν μπορούσα να διανοηθώ το πλήθος των εφαρμογών, των τεχνολογίων και τους κλάδους της πληροφορικής..

 
Τεχνητή Νοημοσύνη
01 Ιουλ 2020 02:08

όπως αλλιώς λένε στην Κρήτη, πες πες το κοπέλι...κάνει...και θέλει.
Έτσι και εδώ, με κατάλληλο μηχανισμό εκπαίδευσης η νοημοσύνη μας θα βλέπει τον κόσμο με άλλο μάτι....

 
BLAST
01 Ιουλ 2020 18:15

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι κλάδος της Πληροφορικής και μπορεί άνετα να ενταχθεί στο μάθημα της Πληροφορικής του Λυκείου. Αν ακούγαμε όλους αυτούς που λένε "αυτό θα το μάθουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο", δεν θα είχαμε μάθημα πληροφορικής στα σχολεία. Όμως έχουμε και αναβαθμίζεται διαρκώς, είναι αναπόφευκτο.

 
Κβαντομηχανική
01 Ιουλ 2020 22:21

Η Κβαντομηχανική είναι κλάδος της Φυσικής και μπορεί άνετα να ενταχθεί στο μάθημα της Φυσικής στο Λύκειο. Επειδή όμως έχει σημασία να θεμελιώνεται η γνώση και να μην γίνονται ανακοινώσεις με λέξεις σαν πυροτεχνήματα η διδασκαλία των προχωρημένων κεφαλαίων όλων των μαθημάτων γίνεται στα ΑΕΙ.

Η Πληροφορική διδάσκεται στο σχολείο από το 1985 αλλά με λανθασμένο τρόπο: δεν υπάρχει σοβαρή ανάλυση της θεωρίας στο σχολικό βιβλίο, δεν υπάρχει υποχρεωτική εξέταση σε εργαστηριακό κομμάτι (πχ. προγραμματιστική εργασία τριμήνου), δεν αναλύονται οι αλγόριθμοι και η θεωρία για διαχείριση δεδομένων, για δίκτυα, για αρχιτεκτονική των Η/Υ.

Πώς ακριβώς θα διδαχθούν οι μαθητές Λυκείου πχ. Τεχνητή Νοημοσύνη όταν δεν γνωρίζουν να αναλύσουν την αποδοτικότητα ενός αλγορίθμου; Οι μαθητές δε γνωρίζουν καν τι σημαίνει δείκτης (pointer) σε προγραμματιστικό επίπεδο.

Αυτά πρέπει να διορθωθούν: προτεραιότητα στη διδασκαλία στο Γυμνάσιο μέχρι την Α' Λυκείου, με διασύνδεση της θεωρίας και των ασκήσεων σε κάθε τάξη όπως συμβαίνει στα υπόλοιπα μαθήματα. Οι μαθητές δε ξεκινούν από το μηδεν στα Αρχαία ή τα Μαθηματικά ή τη Χημεία ή τη Φυσική την Ιστορία στην Γ' Λυκείου.

 
BLAST
01 Ιουλ 2020 23:16

@Κβαντομηχανική
Είναι προφανές ότι δεν έχεις ιδέα τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη. Δηλαδή, ότι οι βασικές α λ γ ο ρ ι θ μ ι κ έ ς αρχές που την δομούν είναι απλές και ότι ακόμα και ένας μαθητής Γυμνασίου μπορεί να κατασκευάσει, ας πούμε, ένα πλήρως λειτουργικό Τεχνητό Νευρωνικό Δίκτυο το οποίο θα διαχωρίζει, για παράδειγμα, αξονικές τομογραφίες σε positive ή negative σχετικά με κάποια ασθένεια. Βέβαια κάποια κομμάτια της κατασκευής θα είναι "black box", κάτι το οποίο είναι σύνηθες και λογικό: δεν χρειάζεται να ξέρεις μηχανική αυτοκινήτων για να οδηγήσεις, δεν χρειάζεται να αντιλαμβάνεσαι πως λειτουργεί ο αλγόριθμος οπισθοδιάδοσης σφάλματος για να τον χρησιμοποιήσεις στην κατασκευή ενός Τεχνητού Νευρωνικού Δίκτυου. Φυσικά, καλό είναι να τα ξέρεις κι αυτά, και εδώ έρχεται το πανεπιστήμιο (να μην μείνει παραπονεμένο). Έτσι κι αλλιώς επειδή ο αλγόριθμος οπισθοδιάδοσης δεν συγκλίνει (πάντα), το όλο θέμα είναι περισσότερο πειραματικό και όχι μαθηματικό. Για να πειραματιστείς πρέπει να ξέρεις κώδικα. Το μάθημα της πληροφορικής της Γ' Λυκείου διδάσκει μια Turing-πλήρη γλώσσα προγραμματισμού. Το αντίστοιχο μάθημα της φυσικής διδάσκει κάθοδο κυτίων επί κεκλιμένου επιπέδου (νευτώνεια μηχανική του 1700).

 
Μαύρο κουτί βαρύτητας
02 Ιουλ 2020 13:09

Από τα σχόλια καταλαβαίνουμε το όραμα που έχουν ορισμένοι για την εκπαίδευση είναι να μην κατανοούν οι μαθητές τι κάνουν, απλώς να ακολουθούν έτοιμες συνταγές.

Κανένα νόημα δεν έχει να "κατασκευάζουν" οι μαθητές νευρωνικά δίκτυα ή ό,τι άλλο είναι της μόδας (βλ. 4η βιομηχανική επανάσταση, Διαδίκτυο των Πραγμάτων). Το θέμα δεν είναι να εφαρμόζουν αλγορίθμους Μηχανικής Μάθησης στα τυφλά αλλά να κατανοήσουν πώς αξιολογούνται, γιατί αυτό θα τους προετοιμάσει για ακαδημαϊκές σπουδές στο πανεπιστήμιο.

Οι βασικές εξισώσεις για τον Ηλεκτρομαγνητισμό, τις Ταλαντώσεις-Κύματα ή τη Μηχανική και τις κρούσεις ισχύουν σαν μοντελοποιήσεις του φυσικού κόσμοου, ανεξάρτητα από το πότε ανακαλύφθηκαν. Το ίδιο και στους υπόλοιπους κλάδους της Επιστήμης, δεν έχουν ημερομηνία λήξης οι γνώσεις.

@ BLAST

ακόμα και ένας μαθητής Γυμνασίου μπορεί να κατασκευάσει, ας πούμε, ένα πλήρως λειτουργικό Τεχνητό Νευρωνικό Δίκτυο. Κάποια κομμάτια της κατασκευής θα είναι "black box", κάτι το οποίο είναι σύνηθες και λογικό: δεν χρειάζεται να ξέρεις μηχανική αυτοκινήτων για να οδηγήσεις, δεν χρειάζεται να αντιλαμβάνεσαι πως λειτουργεί ο αλγόριθμος οπισθοδιάδοσης σφάλματος για να τον χρησιμοποιήσεις στην κατασκευή ενός Τεχνητού Νευρωνικού Δίκτυου.

 
Προγραμματισμός και Πληροφορική
02 Ιουλ 2020 13:19

Το να υποβιβάζεται το μάθημα της Πληροφορικής για τους μαθητές Λυκείου σε προγραμματιστικές τεχνικές, πχ. να γραφεί ένα πρόγραμμα που κάνει κάτι, χωρίς κατανόηση της θεωρίας πίσω από το μοντέλο που εφαρμόζεται, είναι βήμα προς τα πίσω όχι προς το μέλλον.

Πληροφορική δεν είναι εκπαίδευση στην "οδήγηση" υπολογιστών (απλή εφαρμογή έτοιμων αλγορίθμων), αλλά στοχεύει στην ΑΝΑΛΥΣΗ και ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ με χρήση τυπικών μεθόδων και όχι μόνο πειραματισμού.

Ο προγραμματισμός δε διδάσκεται μόνο με "εμπειρικές" μεθόδους, υπάρχουν καθορισμένοι αλγόριθμοι για αναζήτηση ή ταξινόμηση που αποδεδειγμένα παράγουν καλύτερα αποτελέσματα. Οι μαθητές πρέπει να μπορούν να κατανοήσουν γιατί σε κάθε περίπτωση χρησιμοποιούμε διαφορετικούς αλγορίθμους, αλλιώς θα είναι σαν να έχουν μάθει να οδηγούν μόνο ένα συγκεκριμένο "τύπο" αυτοκινήτου και δε θα έχουν αποκτήσει την ικανότητα να αντιλαμβάνονται ομοιότητες και διαφορές.

 
Γλώσσες προγραμματισμού
02 Ιουλ 2020 13:23

Στο μάθημα των ΑΕΠΠ-Πληροφορικής οι μαθητές απλώς λύνουν τυποποιημένες ασκήσεις με δομές επιλογής και επανάληψης, χωρίς να ασχολούνται με καμία θεωρητική ανάλυση. Εννοείται πως δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει Τuring-complete γλώσσα προγραμματισμού αλλά μπορούν να γράψουν άριστα στο διαγώνισμα εφαρμόζοντας τον αλγόριθμο της bubblesort.

Είτε μιλάμε για ένα κιβώτιο στη Γη είτε για έναν πύραυλο ο νόμος της Παγκόσμιας Έλξης και η έννοια του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου έχουν πρακτική και θεωρητική εφαρμογή. Το ίδιο συμβαίνε για κεφάλαια όπως παραγώγους-ολοκληρώματα, χημικές εξισώσεις, το DNA και το RNA κοκ.

Από το μάθημα της Πληροφορικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο οι μαθητές δεν αποκομίζουν τίποτα σχετικό με τη συγκεκριμένη επιστήμη και τις εφαρμογές της. Το να γράφεις στα τυφλά γραμμές κώδικα δε σε κάνει επιστήμονα ή επαγγελματία Πληροφορικής και σίγουρα δεν προετοιμάζει για πανεπιστημιακές σπουδές.

 
BLAST
02 Ιουλ 2020 18:42

@Προγραμματισμός και Πληροφορική, Μαύρο κουτί βαρύτητας, Γλώσσες προγραμματισμού κλπ

Λυπάμαι που θα σας απογοητεύσω, αλλά το πως θα διδαχθεί το μάθημα της Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχολείο θα το αποφασίσουν οι επιστήμονες της πληροφορικής που το έχουν διδαχθεί τυπικά τόσο σε πτυχιακό, όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, και είναι αντικείμενο της ειδικότητάς τους, και όχι κάποιος άλλος.

Σχετικά τώρα με "το όραμα που έχουν ορισμένοι για την εκπαίδευση" το οποίο "είναι να μην κατανοούν οι μαθητές τι κάνουν", να ενημερώσουμε κάθε ενδιαφερόμενο ότι στα βιβλία της φυσικής της β'/βάθμιας εκπαίδευσης δεν υπάρχει πουθενά η θεμελιώδης - για την κατανόηση των πραγματευόμενων μεγεθών - έννοια της "παραγώγου" (derivative) και συνεπώς αποσιωπάται ότι η ταχύτητα είναι η πρώτη παράγωγος της μετατόπισης και η επιτάχυνση η δεύτερη παράγωγος της μετατόπισης (και η πρώτη της ταχύτητας). Το εμβαδόν κάτω από την καμπύλη παρουσιάζεται χωρίς καμία σύνδεση με το ολοκλήρωμα. Και όλα αυτά την στιγμή που το συγκεκριμένο αντικείμενο διδάσκεται στα μαθηματικά της Γ' Λυκείου.
Πρότεινα παραπάνω την παράλειψη της λογικής του αλγορίθμου οπισθοδιάδοσης, γιατί η έννοια του "υπερεπιπέδου", καθώς και αυτή της "μερικής παραγώγου" (δεν είναι το ίδιο με την παράγωγο) ΔΕΝ διδάσκονται στην β’/βάθμια εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση, στην πληροφορική δεν συνηθίζουμε να μαθαίνουμε πρώτα τα πάντα και μετά να πράττουμε, το ίδιο συμβαίνει με κάθε πειραματική επιστήμη. Τραγική ειρωνεία (και αστοχία) είναι στο αντικείμενο της Τεχνητής Νοημοσύνης, το οποίο αφορά την προσομοίωση κυρίως μιας βασικής συνιστώσας της ανθρώπινης ευφυίας, της εμπειρικής μάθησης, να προτάσσεται η θεωρητική και εκ των προτέρων γνώση. Με αυτήν την λογική ο μαθητής στο μάθημα της πληροφορικής δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιεί καν την συνάρτηση ημ(χ) (ημίτονο), αφού δεν διδάσκεται την κατασκευή της και την χρησιμοποιεί έτοιμη εν ήδη black box. Αλλά η ουσία στην επιστήμη της πληροφορικής δεν είναι να μην έχεις μαύρα κουτιά, αλλά αντίθετα να μάθεις να πορεύεσαι με αυτά – μιας και γενικά είναι αναπόφευκτα. Κατά παρόμοιο τρόπο το ουσιώδες όσον αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι αυτή καθαυτή η αλγοριθμική λογική, η οποία δεν είναι κάποια “κατώτερη δεξιότητα” (το γνωστό παραμύθι), αλλά η βάση μιας ολόκληρης αυτόνομης, αναγνωρισμένης και πρωτοπόρας επιστήμης. Άλλωστε, να το ξαναπώ, ο αλγόριθμος οπισθοδιάδοσης, είτε τον καταλαβαίνει κανείς, είτε δεν τον καταλαβαίνει, ΔΕΝ συγκλίνει (πάντα): η σύγκλιση είναι συνήθως αποτέλεσμα πειραματισμού, ο οποίος θεμελιώνεται πάνω στην αλγοριθμική λογική, η οποία αποτελεί την βάση του κομματιού της Τεχνητής Νοημοσύνης που ονομάζεται Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα. Παρεμπιπτόντως, η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει κι άλλα κομμάτια.
Να πούμε ακόμα ότι στο μάθημα των μαθηματικών του σχολείου η έννοια του ορίου διδάσκεται χωρίς τον “εψιλοντικό” ορισμό (μόνιμος αστερίσκος), ενώ το όλο οικοδόμημα θεμελιώνεται απουσία προτασιακής λογικής, έτσι ώστε ο μαθητής να εξετάζεται σε υψηλού επιπέδου θέματα ανάλυσης, αλλά όταν του λες ότι η πρόταση “2=3 συνεπάγεται 5=8” είναι αληθής (ισχύει) να σε κοιτάζει με γουρλωμένα μάτια. Α, μην ξεχάσουμε και το σύνολο των πραγματικών αριθμών το οποίο διδάσκεται ΧΩΡΙΣ θεωρητική θεμελίωση, για παράδειγμα μέσω κλάσεων ισοδυναμίας ρητών ακολουθιών Cauchy (πως είπατε;).

 
Λογική
02 Ιουλ 2020 21:44

Είναι παράλογο να μιλάμε για Μηχανική Μάθηση όταν οι μαθητές δε διδάσκονται και δεν εξετάζονται σε πιθανότητες.

Υπάρχει κεφάλαιο Λογικής στο βιβλίο Μαθηματικών της Β' Λυκείου, επίσης υπάρχει κεφάλαιο Άλγεβρας στο βιβλίο Μαθηματικών της Γ'Λυκείου. Πρέπει επίσης να επανέλθει η διδασκαλία του γενικού μαθήματος Πιθανοτήτων και Στατιστικής στην Γ' Λυκείου, για όλους τους μαθητές.

 
Πληροφορικός
02 Ιουλ 2020 23:27

Δεν έχουν σχέση οι ψηφιακές δεξιότητες με τη τεχνητή νοημοσύνη και ακόμα περιμένουμε τα νέα βιβλία για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, έχουμε μείνει στην εποχή του CD και της δισκέτας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.