Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Ανοικτή επιστολή στην υπ. Παιδείας του Κοσμήτορα της ΣΕΤΠ του ΠΑΔΑ Χ. Πρέσσα

Δημοσίευση: 30/06/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Με αφορμή την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στις τάξεις του Λυκείου με την Υπουργική Απόφαση 74181/Δ2/15-6-2020 (ΦΕΚ 2338/τ.Β΄) παρατίθενται οι κατωτέρω επισημάνσεις:

Ελίζα,  ετών 13 που μόλις ολοκλήρωσε την Α΄ τάξη του Γυμνασίου με βαθμό 19 και 13/14 σε μια αυθόρμητη αντίδραση σε σχετική συζήτηση μεγάλων: «...μα πως είναι δυνατόν να καταργηθούν τα Καλλιτεχνικά μαθήματα! Δεν γίνεται να μην ξέρεις από Τέχνη! Μα αυτή είναι βασική παιδεία!» Αξίζει εδώ να υπογραμμιστεί πως οι γονείς της Ελίζας δεν είναι καλλιτέχνες.

Αυτή η αγωνία κυρία Υπουργέ εκφράστηκε αυθόρμητα από μια καλή μαθήτρια. Και αναπαράγεται εδώ χωρίς να αλλαχθεί λέξη. Ο Πολιτισμός κα Νίκη Κεραμέως, είναι το μεγάλο δώρο της Ελλάδας στην ανθρωπότητα! Και ραχοκοκαλιά του πολιτισμού είναι η Τέχνη! Χιλιετίες τώρα. Εάν με μια κίνηση αφαιρούσαμε από τις ογκώδεις πολύτομες  εγκυκλοπαίδειες με την Ιστορία του Ανθρώπου τις σελίδες τις σχετικές με τον Πολιτισμό και την Τέχνη, αυτό που θα έμενε θα ήταν λίγοι τόμοι, ένα έργο φτωχό και ημιτελές. Όπως φτωχή και θαμπή θα ήταν και η ζωή μας δίχως Τέχνη! Έχω την εντύπωση κυρία Υπουργέ πως όλα τα ανεπτυγμένα κράτη του κόσμου, έχοντας αντιληφθεί τη σπουδαιότητα της Τέχνης, προσφέρουν τα μέγιστα ώστε αυτή να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που της αρμόζει στις ζωές των πολιτών τους.

Στην Ελλάδα ο Πολιτισμός και η Τέχνη πρέπει να έχουν την αμέριστη στήριξη των θεσμών σε όλες τις βαθμίδες ώστε να ανακαταλάβουν τη θέση που τους αρμόζει. Αυτή του διαχρονικού εθνικού προϊόντος του οποίου τα κέρδη μπορεί να μην είναι μετρήσιμα λογιστικά είναι όμως υπολογίσιμα αξιακά!

Ίσως οδηγηθήκατε σε αυτές τις επιλογές λόγω του περιορισμένου πιθανόν ενδιαφέροντος που δείχνουν οι μαθητές για αυτά τα μαθήματα. Αν κάτι τέτοιο συμβαίνει, αυτό σηματοδοτεί την ανάγκη για αλλαγές: επικαιροποίηση της ύλης, ανανέωση του τρόπου διδασκαλίας, εκσυγχρονισμό μεθόδων, εμπλουτισμό των εποπτικών μέσων με σύγχρονη τεχνολογία ώστε παράλληλα με τα κλασσικά καλλιτεχνικά γλωσσάρια να προσφέρει στον σύγχρονο μαθητή μια σφαιρική αντίληψη περί Τέχνης. Σε καμία περίπτωση δεν σηματοδοτεί κατάργηση. Ούτε καν μείωση των ωρών! Όταν ένα μέλος του σώματος κυρία Υπουργέ ασθενεί, το θεραπεύουμε. Δεν το ακρωτηριάζουμε! Και η Τέχνη είναι μέλος του σώματος της Ελλάδας. Ή πιο σωστά,  η Τέχνη είναι το σώμα της Ελλάδας!

Ίσως πάλι η απόφαση αυτή να πάρθηκε για λόγους οικονομίας. Για μια ορθολογικότερη κατανομή πόρων μετακινώντας τους από δράσεις με χαμηλότερη ανταπόκριση και ανταπόδοση σε άλλες που υποδεικνύουν οι νέες κοινωνικοπαραγωγικές συνθήκες. Φοβάμαι πως μια τέτοια επιλογή θα είναι βραχύβια διότι στερείται οράματος! Οπωσδήποτε η υγιής οικονομία είναι προϋπόθεση για παραγωγή πολιτισμού. Η οικονομία όμως μπορεί να εξυγιανθεί χωρίς να οδηγούμεθα σε τέτοιες θυσίες. Θυσίες για τις οποίες θα κληθούμε αργότερα να πληρώσουμε πολλαπλάσια... Τα μαθήματα Τέχνης δεν απευθύνονται μόνον σε ταλαντούχα παιδιά, πιθανούς μελλοντικούς καλλιτέχνες. Απευθύνονται σε όλους γιατί η Τέχνη είναι καλλιέργεια. Η καλλιέργεια είναι το άλλο πόδι της μόρφωσης και μοιράζεται τη στήριξη του ατόμου με την εκπαίδευση. Η Τέχνη διδάσκει τον Πολίτη, στα τρυφερά του χρόνια αλλά και στην συνέχεια, να βλέπει, να παρατηρεί, να ερμηνεύει και να κατανοεί, να φαντάζεται και να επινοεί! Είμαι σίγουρος κυρία Υπουργέ πως συμμερίζεστε αυτές τις αγωνίες και τις περιβάλλετε με την δέουσα προσοχή.

Εύχομαι για το καλό των παιδιών και της Παιδείας αυτού του τόπου να αναδειχθεί και, με το βλέμμα στο μέλλον, να υιοθετηθεί η πλέον γόνιμη λύση όχι μόνον της διατήρησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων αλλά και της βελτίωσης και ενίσχυσής τους!

Ευχαριστώ για τον χρόνο σας

Με εκτίμηση
Καθηγητής Χαράλαμπος Α. Πρέσσας
Κοσμήτωρ Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού
Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Σχόλια (7)

 
Μαρία Βενετίκου
30 Ιουν 2020 18:48

Πολύ σωστά το θέτεις συνάδελφε το θέμα της Τέχνης στην ζωή των παιδιών μας. Δίχως την ικανότητα να εκτιμήσουν και να απολαύσουν την Τέχνη, η ζωή τους θα γίνει πολύ φτωχότερη. Την σημαντικότητα της επαφής με τα έργα Τέχνης πάσης φύσεως την γνωρίζουν όλοι όσοι είχαν την ευτυχία να διδαχτούν και δεν χρειάζεται να είναι ενεργοί καλλιτέχνες, ζωγράφοι, γλύπτες η και μουσουργοί. Πιστεύω ακράδαντα ότι η κατάργηση η και ο περιορισμός των καλλιτεχνικών μαθημάτων θα αποτελέσει μια τεράστια αστοχία στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

 
Καθηγήτρια Ευσταθία Παπαγεωργίου
30 Ιουν 2020 19:46

Συμφωνώ απόλυτα με τον Κοσμήτορα της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου μας, Καθηγητή κ. Χ. Πρέσσα. Πιστεύω ότι η συμπερίληψη μαθημάτων Τέχνης στα αναλυτικά προγράμματα αποτελεί δείκτη πολιτισμού μιας κοινωνίας.
Έφη Παπαγεωργίου
Αντιπρύτανις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

 
Νικήτας Χιωτίνης
30 Ιουν 2020 21:56

εξαιρετικές και εύστοχες τοποθετήσεις! συγχαρητήρια στον Κο Πρέσσα και ελπίζουμε όλοι να πιάσει τόπο αυτή η επιστολή του....

 
Ειρήνη Καραβιτάκη Μετζιτάκου
30 Ιουν 2020 23:11

Συνάδελφε Χάρη, συμφωνώ απόλυτα με τα γραφόμενα στο άρθρο σου. Ελπίζω μόνο να εισακουστούν και να δημιουργήσουν δεύτερες σκέψεις σε αυτούς που αποφάσισαν για την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είμαι βέβαιη ότι τα αποτελέσματα αυτής της απόφασης θα φανούν πολύ γρήγορα και θα είναι δυστυχώς εις βάρος των παιδιών μας και της προσφερόμενης σε αυτά παιδείας.

Συνταξιούχος Καθηγήτρια
Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού
Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 
Θωμάς Σαλιγιάννης
01 Ιουλ 2020 08:36

Πολύ ωραία όλα αυτά τα φιλότεχνα συνάδελφοι αλλά δυστυχώς η Ελλάδα είναι μια φτωχή χώρα που έχει ανάγκη πληροφορικούς και όχι θεατρολόγους.
Μόλις ξαναπατήσει η χώρα στα πόδια της την ξαναβλέπουμε την τέχνη.

 
Freeman
01 Ιουλ 2020 10:44

Όλα κρίνονται από το αποτέλεσμα. Δεν παρατηρείται οι σημερινοί νέοι να κατακλύζουν τα μουσεία, τα θέατρα και το μέγαρο μουσικής περισσότερο από τους νέους παλαιοτέρων εποχών. Η κλασσική παιδεία είναι ο καταλύτης δημιουργίας πολιτών που ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό και την τέχνη.

 
Προσφορά πτυχιούχων πληροφορικής
01 Ιουλ 2020 13:08

Η βιομηχανία Πληροφορικής στην Ελλάδα είναι περίπου αντίστοιχη με τη βιομηχανία της Τσεχίας ή της Ουγγαρίας, και υπάρχει υπερπληθώρα σχολών πληροφορικής από τις οποίες οι πτυχιούχοι μεταναστεύουν σε άλλες χώρες.

Αντιθέτως, οι ξένοι τουρίστες έρχονται στην Ελλάδα για τον πολιτισμό και τα μνημεία της, σε συνδυασμό με το ευχάριστο φυσικό περιβάλλον

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.