Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Άνοδος έντεκα θέσεων για το ΕΚΠΑ στην κατάταξη «Webometrics Ranking of World Universities»

http://www.webometrics.info/en/world
Δημοσίευση: 30/07/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Θάνος Δημόπουλος, Πρύτανης ΕΚΠΑ

Δημοσιεύτηκε στις 27 Ιουλίου 2020, η νέα παγκόσμια κατάταξη Πανεπιστημίων «Webometrics Ranking of World Universities» για το 2ο εξάμηνο του 2020. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ανέβηκε έντεκα θέσεις σε σχέση με την αντίστοιχη κατάταξη του Ιανουαρίου και βρίσκεται στη θέση 233 παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων. Επιπροσθέτως βρίσκεται στην 71η θέση μεταξύ των 3593 Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνονται στην εν λόγω κατάταξη. Ακολουθεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στη θέση 269, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στη θέση 384, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνουν το Πανεπιστήμιο Πατρών στη θέση 567 και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στη θέση 621. Στην συγκεκριμένη κατάταξη που δημοσιεύτηκε περιλαμβάνονται περίπου 12.000 Πανεπιστήμια παγκοσμίως από τα 28.000 για τα οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκονται και 71 Ελληνικά Πανεπιστήμια, ΑΤΕΙ και Ιδιωτικοί Φορείς παροχής υπηρεσιών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (βλέπε πίνακα 1).

Η συγκεκριμένη κατάταξη καταρτίζεται από τη Cybermetrics (CCHS), μια μονάδα του Ισπανικού Εθνικού Κέντρου Ερευνών (Spanish National Research Council – CSIC), που αποτελεί και το κύριο ερευνητικό ίδρυμα της Ισπανίας. Δίνει πληροφορίες για περισσότερα από 28.000 πανεπιστήμια σύμφωνα με την παρουσία τους στο διαδίκτυο και την απήχηση του ερευνητικού τους έργου. Τα πανεπιστήμια κατατάσσονται με κριτήρια τα οποία αφορούν κυρίως στην παρουσία και στη δημοτικότητα τους στον παγκόσμιο ιστό, την επίδραση του ερευνητικού τους έργου όπως αυτή αποτυπώνεται στο συνολικό αριθμό ετεροαναφορών των άρθρων και των δημοσιεύσεων των καθηγητών και των ερευνητών τους αλλά και στο ποσοστό των δημοσιεύσεων τους που βρίσκεται στο 10% των πλέον «διαβασμένων» και σημαντικών δημοσιεύσεων παγκοσμίως.

Θεωρείται από τους πλέον έγκυρους πίνακες κατάταξης παγκοσμίως διότι στηρίζεται σε στοιχεία άμεσα επαληθεύσιμα στο διαδίκτυο, και όχι σε δείκτες που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό σε συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια και «έρευνες γνώμης» οι οποίοι διακατέχονται σε κάποιες περιπτώσεις από μεροληψία ή υποκειμενισμό. Βασική αρχή της συγκεκριμένης κατάταξης είναι ότι στη σημερινή εποχή η πλειονότητα των σημαντικότερων δραστηριοτήτων ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος πρέπει να ανακλάται  κατ’ ανάγκη στον παγκόσμιο ιστό. Η κατάταξη δημοσιεύεται για 17η χρονιά, από το 2004, και ανανεώνεται δύο φορές το χρόνο κάθε Ιανουάριο και Ιούλιο.

 Η κατάταξη κάθε Πανεπιστημίου βασίζεται σε τέσσερα επιμέρους κριτήρια τα οποία είναι τα εξής:

1.       Παρουσία (Presence Rank) 5%: Ο συνολικός όγκος περιεχομένου (ιστοσελίδων, εγγράφων, κλπ) που δημοσιεύεται από το δικτυακό τομέα του ιδρύματος. Η μέτρηση παρέχεται από τη μηχανή αναζήτησης Google.

2.       Απήχηση – Ορατότητα (Impact Rank) 50%: Η ποιότητα του περιεχομένου αξιολογείται από τη δημοτικότητά του, δηλαδή από τον αριθμό των εξωτερικών δικτυακών συνδέσμων σε περιεχόμενο του ιδρύματος. Υπολογίζει ουσιαστικά τα «backlinks» δηλαδή τους συνδέσμους που έχουν άλλες σελίδες προς την ιστοσελίδα του Ιδρύματος που αξιολογείται. Η δημοτικότητα του περιεχομένου θεωρείται ότι αναγνωρίζει την αξία του ιδρύματος, την ακαδημαϊκή του επίδοση, την αξία και τη χρησιμότητα της δημοσιευμένης πληροφορίας ή υπηρεσίας που παρέχει το ίδρυμα.

3.      Ανοιχτό Επιστημονικό Περιεχόμενο (Openness Rank) 10%. Αξιολογείται η συμμετοχή του ιδρύματος στα ανοιχτά επιστημονικά πρότυπα του παγκόσμιου ιστού μέσω του πλήθους των εγγράφων που καταλογογραφούνται στο Google Scholar και των αριθμό των ετεροαναφορών σε αυτά. Πρακτικά η μελέτη των ετεροαναφορών θεωρείται το εγκυρότερο κριτήριο αποτίμησης του επιστημονικού – ερευνητικού έργου ενός Πανεπιστημίου. Στο κριτήριο αυτό δεν ενδιαφέρει το πόσα άρθρα έχουν γραφτεί από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου αλλά πόσες αναφορές του ονόματος και του έργου του έχουν γίνει σε άρθρα και έρευνες άλλων συγγραφέων και καθηγητών άλλων Πανεπιστημίων.

Στην κατάταξη του Ιουλίου  του 2020 υπάρχει νέα σημαντική μεθοδολογική αλλαγή σε σχέση με την περσινή εκδοχή της κατάταξης: Ο αριθμός ετεροαναφορών και κατά συνέπεια η βαθμολογία του κάθε Πανεπιστημίου  υπολογίζεται από το άθροισμα των ετεροαναφορών των πρώτων 210 προφίλ Καθηγητών και Ερευνητών του Πανεπιστημίου μείον τις ετεροαναφορές των είκοσι πρώτων προφίλ.  Μέχρι τον Ιανουάριο υπολογιζόταν από το άθροισμα των ετεροαναφορών των πρώτων 110 προφίλ Καθηγητών και Ερευνητών του Πανεπιστημίου μείον τις ετεροαναφορές των δέκα πρώτων προφίλ.  Τον Ιούλιου του 2019 η βαθμολογία είχε υπολογιστεί με βάση τα 100 πρώτα προφίλ μείον τα πέντε πρώτα. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2019 ο υπολογισμός γινόταν με βάση το άθροισμα των 10 καλύτερων προφίλ Καθηγητών και ερευνητών του κάθε Πανεπιστημίου, μείον τις ετεροαναφορές του πρώτου προφίλ.

4.      Αριστεία (Excellence Rank) 35%. Ποσοστό των δημοσιεύσεων του ιδρύματος στο 10% των περισσότερο αναφερόμενων δημοσιεύσεων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ο δείκτης αυτός προέρχεται από τη SCImago και περιλαμβάνει στοιχεία της πενταετίας 2013-2017 σε 26 διαφορετικά επιστημονικά πεδία.

Πίνακας 1: Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και Ιδρύματα παροχής υπηρεσιών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τον πίνακα WEBOMETRICS για το 2020 (β΄ εξάμηνο)

Πηγή: Ιστοσελίδα Webometrics:

http://www.webometrics.info/en/Europe/Greece%20

Σχόλια (9)

 
Οbservator
30 Ιουλ 2020 13:22

H κατάταξη βασίζεται σε μια υποθετική σημασιολογική εκτίμηση κάποιων δεδομένων. Το ότι κάποιοι συνδέονται με ιστοσελίδες του ΑΕΙ δε σημαίνει ότι είναι καλύτερο ΑΕΙ. Σημαίνει ότι έχει ευρύ πεδίο εκπαιδευτικής δράσης. Για να κάνεις κατάταξη πρέπει να πρώτα να αποφασίσεις τα κριτήρια.

 
G.Ar
30 Ιουλ 2020 19:31

Τα χάλια των ελληνικών ΑΕΙ στις διεθνείς κατατάξεις. Το πολλά βαρύ ΕΜΠ στη θέση 384....!!! Κανένα ελληνικό ΑΕΙ δεν βρέθηκε στο top 100 ούτε καν στο top 200...!!! Και αυτή είναι η πιο ευνοϊκή έρευνα διότι σε άλλες εξίσου σοβαρές, οι επιδόσεις τους είναι χειρότερες. Φυσικά οι εδώ απόφοιτοι υπερ Μηχανικοί του ΕΜΠ δε θα σχολιάσουν, αλλά η γύμνια τους φαίνεται καθαρά.

 
Webometrics
30 Ιουλ 2020 19:53

Αυτή η έρευνα βασίζεται σε 50% αξιολόγηση διαδικτυακής παρουσίας, δεν ανταποκρίνεται σε επίπεδο σπουδών ή έρευνας. Σε άλλες έρευνες τα ελληνικά πανεπιστήμια πηγαίνουν καλύτερα (τομείς QS) αλλά πάντα υπολείπονται σε σχέση με την Ευρώπη. Οσο νομίζουμε ότι ο κόσμος θα μας περιμένει να οργανώσουμε σωστά τα ΑΕΙ μας τόσο θα αυξάνεται η απόσταση.

 
BLAST
30 Ιουλ 2020 20:24

Αυτό παίρνεις όταν θέτεις ως κριτήριο εισαγωγής για τους υποψήφιους φοιτητές αριθμητικές πράξεις/εφαρμογή τύπων/απλή μέθοδο των τριών (βλ. πανελλαδικά θέματα φυσικής και χημείας) και γραφικές παραστάσεις (βλ. πανελλαδικά θέματα μαθηματικών-"μελέτη συνάρτησης") με χαρτί και μολύβι στον 21ο αιώνα. Και την χημεία για εισαγωγή στους ΗΜΜΥ.

 
Λίστες με ΑΕΙ
30 Ιουλ 2020 22:49

Και σε άλλες λίστες (ΤΗΕ, Leiden, QS) τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι αρκετά χαμηλά σε σχέση με τα ευρωπαϊκά.

Στη λίστα Times Higher Education (μετράει κυρίως η διδασκαλία, η έρευνα και οι αναφορές) οι πρώτες 200 θέσεις καλύπτονται από τα μεγάλα ιδρύματα σε Αμερική, Ευρώπη και Ασία ενώ δέκα ελληνικά πανεπιστήμια είναι στις θέσεις 400 έως 800.

Στη λιστα QS μεγάλο ρόλο παίζει η γνώμη ειδικών (100.000 ερευνητές και καθηγητές για το 2021) που ο καθένας επιλέγει μέχρι 30 Πανεπιστήμια εκτός από το δικό τους, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο τους.

Η Leiden μετράει βιβλιογραφικές αναφορές και συνεργασίες, ειδικά για το κορυφαίο 10% των δημοσιεύσεων σε κάθε πεδίο.

H Webometrics θεωρεί ότι η διαδικτυακή παρουσία είναι αντίστοιχη του επιπέδου ενός ιδρύματος σε διδασκαλία και έρευνα και έγινε κυρίως για να προωθήσει τα ανοιχτά δεδομένα.

 
Observator
31 Ιουλ 2020 16:17

Η διεθνής κατάταξη των ελληνικών ΑΕΙ δεν έχει σημασία.

 
Διεθνή
31 Ιουλ 2020 18:13

Έχει σημασία αν θέλουμε εξωστρέφεια και να επιστρέψουν ερευνητές από το εξωτερικό να είμαστε κάπου στη μέση και όχι τελευταίοι στην Ευρώπη. Εννοείται πως τα προβλήματα στα ελληνικά ΑΕΙ είναι τοπικής φύσης.

 
Observator
01 Αυγ 2020 14:04

Δεν έχει σημασία η εξωστρέφεια καθώς τα ελληνικά ΑΕΙ είναι σχεδιασμένα για την εκπαίδευση Ελλήνων αποφοίτων μέσης εκπαίδευσης. Οι ερευνητές από το εξωτερικό θα έρθουν όταν θα έχουν χρηματοδοτικά κανάλια για την έρευνα τους.

 
Έρευνα και εκπαίδευση
04 Αυγ 2020 19:32

Οι σημερινοί φοιτητές θα είναι οι επόμενοι ερευνητές σε μια δεκαετία, όλα μια αλυσίδα είναι.

Προφανώς και χρειάζεται να δοθούν θέσεις για νέους με διδακτορικό από το εξωτερικό. Oι δύο στόχοι δεν είναι αντικρουόμενοι, το αντίθετο μάλιστα, με την καλύτερη οργάνωση και εξωστρέφεια των ΑΕΙ θα προσφέρεται ποιοτικότερη εκπαίδευση και περισσότερες και καλύτερες θέσεις για έρευνα.

Στόχος δεν είναι απλώς να μοιράζουμε πτυχία από διάφορα υποβαθμισμένα τμήματα, αλλά να έχουμε συνολική πολιτική για τα ΑΕΙ.

Observator
01 Αυγ 2020 14:04

Δεν έχει σημασία η εξωστρέφεια καθώς τα ελληνικά ΑΕΙ είναι σχεδιασμένα για την εκπαίδευση Ελλήνων αποφοίτων μέσης εκπαίδευσης. Οι ερευνητές από το εξωτερικό θα έρθουν όταν θα έχουν χρηματοδοτικά κανάλια για την έρευνα τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ