Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η πανδημία COVID-19 επηρεάζει τη λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων μέσω μείωσης του προσωπικού και μισθολογικές περικοπές

Η μελέτη αποκαλύπτει πως τα ιδρύματα προκειμένουν να ανταπεξέλθουν στη νέα πραγματικότητα σχεδιάζουν προσωρινή αργία για το 12% του ακαδημαικού και διοικητικού προσωπικό για τους επόμενους 6 μήνες , μόνιμη αργία για το 19% και περικοπή μισθού για το 12%
Δημοσίευση: 08/08/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature σε 200 πανεπιστημιακά ιδρύματα παγκοσμίως παρουσιάζει τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας στα ιδρύματα καθώς και το αβέβαιο μέλλον της ακαδημαϊκής έρευνας. 

Οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Γαβριατοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ), συνοψίζουν αυτά τα δεδομένα.

Η μελέτη αποκαλύπτει πως τα ιδρύματα προκειμένουν να ανταπεξέλθουν στη νέα πραγματικότητα σχεδιάζουν προσωρινή αργία για το 12% του ακαδημαικού και διοικητικού προσωπικό  για τους επόμενους 6 μήνες , μόνιμη αργία για το 19% και περικοπή μισθού για το 12% των εργαζομένων.

Το 1/5 των ιδρυμάτων αναφέρει πως θα προβεί σε οριστική διακοπή συγκεκριμένου αριθμού συμβολαίων, ενώ το 1/4 αναμένει τις εξελίξεις για να καταλήξει στις σχετικές αποφάσεις. Ο κλάδος που αναμένεται να υποστεί το βαρύτερο πλήγμα είναι οι νέοι ερευνητές.

Το ίδρυμα Times Higher Education με έδρα το Λονδίνο που πραγματοποίησε τη συγκεκριμένη έρευνα χρησιμοποίησε δεδομένα από ιδρύματα σε 53 χώρες και 6 διαφορετικές ηπείρους.

Στην έρευνα συμμετείχαν πρόεδροι των ιδρυμάτων, πρυτάνεις, κοσμήτορες και υψηλόβαθμοι διοικητικοί.

Στις απαντήσεις που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της έρευνας τονίστηκε πως επιστήμες όπως η ιατρική και η βιολογία είναι εξαιρετικά δύσκολο να διδαχτούν διαδικτυακά, ενώ οι επιστήμες που αφορούν στα μαθηματικά και στους υπολογιστές είναι οι πιο εύκολες για διαδικτυακή εκπαίδευση.

Επιπλέον, τα περισσότερα ιδρύματα υποστηρίζουν πως η μετάβαση στη διαδικτυακή εκπαίδευση έγινε σχετικά ομαλά και δεν εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τα οικονομικά των πανεπιστημίων, μολονότι ένα ικανό μέρος του προσωπικού των ιδρυμάτων δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένο για αυτό τον τρόπο διδασκαλίας. Υπάρχει σημαντική διαφορά ανάμεσα στην ορθά σχεδιασμένη διαδικτυακή διδασκαλία και στην επείγουσα διδασκαλία που προέκυψε από τη νέα πανδημία.

Οι αρχές των ιδρυμάτων θεωρούν πως οι εγγραφές ξένων φοιτητών θα είναι λιγότερες από τις αναμενόμενες αυτή τη χρονιά και καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να αυξηθεί αυτός ο αριθμός.

Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ οι αλλαγές που αφορούν στην απόκτηση βίζας θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην εισροή ή μη νέων φοιτητών από το εξωτερικό.

Τα ιδρύματα που ήδη αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσκολίες είναι αυτά που θα θιγούν σαφώς περισσότερο συγκριτικά με τα περισσότερο εύρωστα.

Επιπλέον, οι εργαζόμενοι που αναμένεται να θιγούν περισσότερο πλην των νέων ερευνητών είναι το διοικητικό προσωπικό.

Παρά ταύτα, υπάρχουν και κάποιοι που υποστηρίζουν πως οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της πανδημίας μπορεί να ωφελήσουν το νέο ερευνητικό δυναμικό.

Η εθελούσια έξοδος αρκετών ηλικιωμένων ακαδημαικών θα προσφέρει εντέλει νέες θέσεις εργασίας στους νέους επιστήμονες και αυτό θα αποβεί εντέλει προσοδοφόρο σε βάθος χρόνου για την επιβίωση των ιδρυμάτων. 

Σχόλια (10)

 
Observator
08 Αυγ 2020 22:02

Στις χώρες όπου η φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται με την καταβολή διδάκτρων είναι προφανές ότι η βιωσιμότητα τους εξαρτάται από τη σταθερότητα των φοιτητών που έχουν. Για αυτό αρκετοί Έλληνες που εργάζονται στα βρετανικά πανεπιστήμια προσπαθούν να βρουν δουλειά στην Ελλάδα. Πέρα από την επιδημία τα πανεπιστήμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ έχουν χάσει και τους Κινέζους φοιτητές. Από εκεί και πέρα τα συμπεράσματα της μελέτης είναι ασαφή για ένα σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης.

 
@Observator
09 Αυγ 2020 14:27

Έχετε απόλυτο δίκιο ως προς το πρώτη και την τρίτη θέση σας. Όσον αφορά το "αρκετοί Έλληνες που εργάζονται στα βρετανικά πανεπιστήμια προσπαθούν να βρουν δουλειά στην Ελλάδα" απλά δεν είναι αλήθεια για τους μόνιμους 'Ελληνες καθηγητές πανεπιστημίου στο ΗΒ. Για τους νέους/μη μόνιμους είναι προφανές ότι το τωρινό πάγωμα προσλήψεων στα βρετανικά πανεπιστήμια τους οδηγεί να ψάξουν παντού για μόνιμη θέση και άρα και στην Ελλάδα. Όσο οι μισθοί στο ΗΒ παραμένουν διπλάσιοι με τριπλάσιοι των αντίστοιχων Ελληνικών (σε περιοχές με σχετικό κόστος ζωής αυτό της Αθήνας) και όσο οι καθηγητές είναι αδύναμοι μπροστά στον συνδικαλιστικό φασισμό των φοιτητοπατέρων είναι δύσκολο να είναι ανταγωνιστικά τα Ελληνικά ιδρύματα.

 
Υποψήφιος για ΑΕΙ
10 Αυγ 2020 17:00

Η λειτουργία των πανεπιστημίων φέτος θα γίνει με την τηλεκπαίδευση όπως πέρσι; ΑΝ ναι, θα πάμε σε άλλη πόλη με αβάσταχτα έξοδα και μετά θα κλείσουν οι Σχολές; Σε αυτό το θέμα δεν αναφέρεται κανένας;

 
Τηλεκπαίδευση
10 Αυγ 2020 20:35

Μέχρι σήμερα δεν έχουν ανακοινωθεί αποφάσεις, όμως πολύ δύσκολο τα ελληνικά ΑΕΙ να εφαρμόσουν προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα προπτυχιακά προγράμματα.

Το πιο πιθανό είναι μετά το τέλος της επαναληπτικής εξεταστικής (εξεταστική Σεπτεμβρίου) να ανοίξουν οι σχολές και να λειτουργούν με μέτρα.

 
@Τηλεκπαίδευση
12 Αυγ 2020 11:56

φαίνεται ότι τα μεγάλα κεντρικά πανεπιστήμια όντως δυσκολεύονται να εφαρμόσουν αποδοτικά την τηλεκπαίδευση και πιέζουν για επιστροφή στις αίθουσες.

 
Observator
13 Αυγ 2020 23:24

Δεν είναι σαφές τι θα γίνει το Σεπτέμβριο. Το μόνο πρόβλημα με την εξ αποστάσεως είναι τα μεγάλα μαθήματα και τα εργαστηριακά. Εκτίμηση μου είναι ότι το σύστημα θα είναι υβριδικό. Εργαστήρια με ελεγχόμενη φυσική παρουσία και διαλέξεις εξ αποστάσεως.

 
Οbservator
14 Αυγ 2020 14:12

@@Observator
Σε οτι αφορά το ενδιαφέρον ελληνων επιστημόνων να επιστρέψουν στην ελλαδα
το ανέφερα με βάση τις υποψηφιότητες και εκλογές που έχουν γίνει σε διάφορες θέσεις.

 
Μαθήματα για τους πρωτοετείς
14 Αυγ 2020 15:32

Ούτε τα περιφερειακά ούτε τα κεντρικά πανεπιστήμια μπορούν να εφαρμόσουν αποδοτικά τηλεκπαίδευση καθώς δεν έχουν σχεδιαστεί εγκαίρως κατάλληλα προγράμματα. Δε γίνονται αλλαγές στη δομή της διδασκαλίας μέσα σε ένα εξάμηνο, οι διαλέξεις εξ αποστάσεως ήταν λύση ανάγκης όταν όλη η χώρα ήταν κλειστή.

Από τη στιγμή που πλέον όλα είναι ανοικτά, επιχειρήσεις κάθε είδους και δημόσιοι οργανισμοί, δεν μπορούν τα ΑΕΙ να παραμένουν κλειστά για τους φοιτητές τους.

Ειδικά τα υποχρεωτικά μαθήματα των πρώτων ετών δύσκολα μπορούν να γίνουν εξ αποστάσεως. Επιπλέον, τα κεντρικά πανεπιστήμια συνήθως δέχονται μετεγγραφές από τα περιφερειακά όχι το ανάποδο: Είναι αδύνατον τα περιφερειακά τμήματα να προσφέρουν διαδικτυακές διαλέξεις με 25 μέλη ΔΕΠ, χωρίς υποστηρικτικό προσωπικό, σε 150-200 πρωτοετείς, όπως είναι η κανονική κατανομή των θέσεων εισακτέων.

 
Μετεγγραφές στο τετράγωνο
14 Αυγ 2020 18:20

Αναμένεται πλήθος αιτήσεων για μετεγγραφή/μετακίνηση (και όχι μόνο στο πρώτο έτος), ιδιαίτερα λόγω οικονομικών συνθηκών, θα είναι όλοι δικαιούχοι.

Η προσθήκη του θεσμού της μετακίνησης θα αποδειχθεί για φέτος (και σε κάθε κρίση) καταλυτικός ώστε να γεμίζουν τα κεντρικά ιδρύματα.

Ας πρόσεχαν όσοι το επεδίωξαν (από συγκεκριμένα ιδρύματα) ελπίζοντας ότι θα επωφεληθούν στην συνέχεια από το καινούργιο μοντέλο χρηματοδότησης από την πολιτεία με βάσει τον αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών.

 
Observator
17 Αυγ 2020 02:01

Αντίθετα στην περιφέρεια μετά τις μεταγραφές θα είναι πιο εύκολα τα διαδικτυακά μαθηματα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ