Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες από το σχολείο εισηγείται ο “Νομπελίστας” Σύμβουλος του Κ. Μητσοτάκη

Αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος σπουδών ώστε να περιλαμβάνει κατάρτιση σε ψηφιακές δεξιότητες για το σύνολο των 6 ετών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εάν όχι νωρίτερα
Δημοσίευση: 11/08/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την επικέντρωση στην εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες πριν οι νέοι εισέλθουν στην αγορά εργασίας, εισηγείταιη Επιτροπή “Μητσοτάκη” με Πρόεδρο τον Νομπελίστα οικονομολόγο Χριστόφορο Πισσαρίδη, μέλη τους γνωστούς καθηγητές Δημήτρη Βαγιανό, Νίκο Βέττα, Κώστα Μεγήρ και με τη συμμετοχή προσώπων υψηλού κύρους.

Η παροχή των δεξιοτήτων αυτών, σημειώνεται στην εισήγηση της Επιτροπής, πρέπει να ξεκινάει από το σχολείο, και πρέπει επίσης να υπάρχουν προγράμματα κατάρτισης για ενήλικες τα οποία να συνδέονται με την αγορά εργασίας.

Ειδικότερα προτείνονται τα εξής:

Πρώτον, μια αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος σπουδών ώστε να περιλαμβάνει κατάρτιση σε ψηφιακές δεξιότητες για το σύνολο των 6 ετών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εάν όχι νωρίτερα.

Όπως και κάθε ξένη γλώσσα, η υπολογιστική σκέψη (computational thinking) πρέπει να διδάσκεται συστηματικά από μικρή ηλικία.

Οι δεξιότητες πρέπει να αξιολογούνται, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, και οι μαθητές πρέπει να αποδεικνύουν την ικανότητά τους να λύνουν προβλήματα με τη χρήση της πληροφορικής.

Το πρόγραμμα σπουδών πληροφορικής πρέπει να εξελίσσεται με την τεχνολογία και να αποτελεί κεντρικό μέρος του προγράμματος σπουδών και όχι απλώς ένα βοηθητικό περιθωριοποιημένο μάθημα.

Δεύτερον, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει περισσότερα πανεπιστήμια να προσφέρουν πτυχία Επιστήμης Υπολογιστών ή Τεχνολογίας Λογισμικού, και αυτά πρέπει να περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση με επιχειρήσεις.

Τρίτον, πέραν της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η κατάρτιση στην πληροφορική πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμη, δηλαδή και για άτομα με απολυτήριο λυκείου ή άλλη επαγγελματική κατάρτιση.

Είναι σημαντικό να υπάρξει συνεργασία και με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της πληροφορικής προκειμένου αυτές να οργανώσουν τα προγράμματα κατάρτισης που θα καλύψουν τα κενά δεξιοτήτων.

Και εδώ η παροχή πρακτικής άσκησης είναι κομβική. Εκτός από την κατάρτιση στις ψηφιακές δεξιότητες, πρέπει να δοθεί πρόσθετη έμφαση στη βελτίωση της σχέσης μεταξύ της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας.

Σχόλια (11)

 
BLAST
11 Αυγ 2020 09:28

Είναι προφανές ότι ο ψηφιακός γραμματισμός για να είναι αποτελεσματικός πρέπει να διδάσκεται από τους ειδικούς επιστήμονες της πληροφορικής. Πρόσφατα, η υπουργός παιδείας έδωσε στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ένα αντικείμενο της πληροφορικής, την ρομποτική, Α' ανάθεση στους δασκάλους.
Επίσης, θα πρέπει η πληροφορική να είναι κριτήριο εισαγωγής για τα πανεπιστήμια τόσο στο πεδίο των θετικών σπουδών, όσο και στο πεδίο σπουδών υγείας και ζωής. Αυτή την στιγμή όχι μόνο δεν συμβαίνει αυτό, αλλά για σχολές όπως αυτές των Μηχανικών Υπολογιστών κριτήριο για την εισαγωγή δεν είναι το μάθημα της πληροφορικής, αλλά... αυτό της χημείας. Χρειάζεται άμεση απαλοιφή των στρεβλώσεων του συστήματος εισαγωγής.
Η σύγχρονη βιολογία του DNA είναι η πλέον εξαρτώμενη σήμερα επιστήμη από την πληροφορική! Ξεκάθαρα, το βασικό μοντέλο του DNA (primary structure) και το Κεντρικό Δόγμα της Μοριακής Βιολογίας διέπονται από ισχυρό πληροφορικό περιεχόμενο. Παρόλα αυτά ΔΕΝ υπάρχει υποχρεωτικό μάθημα πληροφορικής σε κανένα τμήμα βιολογίας!
Η επιστημονική μοντελοποίηση είναι συνώνυμο της πληροφορικής σήμερα. Η επιστημονική μοντελοποίηση είναι η καρδιά των πειραματικών επιστημών, της φυσικής, της χημείας, της βιολογίας κλπ. Στα τμήματα φυσικής εισάγονται σήμερα χωρίς κανένα υπόβαθρο στον προγραμματισμό, αφού η πληροφορική, σε αντίθεση με το σύγχρονο επιστημονικό πνεύμα, έχει εξοστρακιστεί από το πεδίο των θετικών σπουδών και δεν αποτελεί κριτήριο εισαγωγής.

 
πιτααριδης
11 Αυγ 2020 11:34

οκ βλαστ πες οτι εγινε

 
Nikos
11 Αυγ 2020 11:44

Έχουν διορισει τόσους θεωρητικούς στην εκπαιδευση που πρέπει να περιμένουμε 10 χρόνια να πάρουν συνταξη

 
Observator
11 Αυγ 2020 18:56

@BLAST
Δεν ξέρω για ποια τμηματα βιολογίας αναφέρεστε αλλά στο τμημα βιολογιας του πανεπιστημιου κρητης υπάρχει μάθημα υπολογιστικής βιολογίας.

Αυτο που λέμε πληροφορική αποτελείται απο δυο πράγματα. Το ενα είναι τεχνικό δηλαδη η γνώση χρήσης γλωσσων προγραμματισμού διαφόρων επιπέδων. Το δευτερο ειναι το αλγοριθμικό δηλαδη τα βήματα που θα ζητησεις από ένα υπολογιστή να πραγματοποιήση ώστε να κάνει το αποτελεσμα που θέλεις. Και τα δυο μπορουν να γίνουν σε επίπεδο ΑΕΙ πολυ ευκολα και γρηγορα επειδή οταν εισαι φοιτητής μπορείς να δεις πιο ευκολα τις εφαρμογες και εχεις την κατάλληλη ωριμότητα. Δεν ειναι απαραίτητο για να εισαχθείς σε ενα ΑΕΙ. Εξάλλου η φυση των αλγορίθμων ειναι μαθηματική καθώς και η ανάλυσή τους. Γιατι δε ζητάτε να εξετάζονται στη Στατιστική και όσοι πρέπει να εισάγονται στα ΑΕΙ? Ολοι χρησιμοποιουν στατιστική: οι ψυχολογοι, οι γιατροι, οι δάσκαλοι κτλ.

Επίσης, ο ψηφιακός αλφαβητισμός που αναφέρει ο κ.Πισαρίδης πρέπει να στοχευμένος και όχι αόριστος. π.χ. ολοι όσοι κάνουν διοίκηση να μπορουν να διαχειριστούν μια ιστοσελίδα. Αυτο είναι απαιτητικό και χρήσιμο παράλληλα.

 
Υπερπληθώρα τμημάτων
11 Αυγ 2020 21:16

Πάνω από 30 τμήματα είναι Πληροφορικής ή Μηχανικών Πληροφορικής ή σχετικά με το αντικείμενο - μόνο τα τετραετή πανεπιστημιακά τμήματα που έχουν αντιστοιχία μεταξύ τους είναι 15.

https://www.esos.gr/arthra/68339/meteggrafes-tmimata-dyo-tahytiton-tmima...

Άρα το πρόβλημα είναι στην παραγωγή, αφού η οικονομία της Ελλάδας δεν είναι προσανατολισμένη σε τεχνολογίες. Πόσες ιδιωτικές επιχειρήσεις Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, όχι αντιπροσωπείες ξένων κολοσσών, στην Ελλάδα έχουν πάνω από 1.000 εργαζομένους;

 
Πολλά τμήματα Πληροφορικής.....
11 Αυγ 2020 23:19

Όντως τα τμηματα πληροφορικής των ΑΕΙ είναι πάρα πολλά για τα Ελληνικά δεδομένα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα τμήματα Μηχανικών, Οικονομικών-Λογιστικής και Γεωπονικών τμήματων με αποτέλεσμα η Ελλάδα να διαθέτει τη μεγαλύτερη ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΝΕΡΓΩΝ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ Παγκοσμίως σε σχέση με τον πληθυσμό της. Επιτέλους ας αναλλάβει μια κυβέρνηση το πολιτικό κόστος και να κλείσει το 1/3 των τμημάτων αυτών. ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ!

 
BLAST
12 Αυγ 2020 00:04

@Observator
Άλλο "υποχρεωτικό μάθημα τμήματος" και άλλο "υποχρεωτικό μάθημα κατεύθυνσης (τμήματος)". Δεν είναι το ίδιο. Στο τμήμα βιολογίας της Κρήτης η υπολογιστική βιολογία είναι υποχρεωτικό μόνο στην κατεύθυνση Βιομοριακών Επιστημών και Βιοτεχνολογίας. Το τμήμα βιολογίας του ΕΚΠΑ δεν έχει κατευθύνσεις και στα υποχρεωτικά του τμήματος δεν υπάρχει πουθενά πληροφορική. Στην βιολογία του Αριστοτελείου δεν υπάρχει πληροφορική στα υποχρεωτικά του τμήματος. Παρεμπιπτόντως, στην υπολογιστική βιολογία πως θα πας, με αλεξίπτωτο; Τι συζητούμε τόση ώρα; Απαιτείται ισχυρό πληροφορικό υπόβαθρο. Βέβαια, φυσικό είναι να μπερδεύεστε, γιατί αυτό που λέτε εσείς "πληροφορική" (δευτερογενή ευκολάκια με "μαθηματικές" φύσεις και τέτοια) απλά δεν έχει καμία σχέση την αυτόνομη και διακεκριμένη επιστήμη πληροφορικής, προφανώς!

 
Observator
12 Αυγ 2020 00:49

H πληροφορική είναι παντού και δεν υπάρχει ακόμα κορεσμός. Όμως οι καλές δουλειές θέλουν και ανάλογες δεξιότητες που δεν τις έχουν όλοι οι απόφοιτοι. Δεν ειναι σιγουρο οτι ολοι οι απόφοιτοι ενός τμήματος πληροφορικής μπορουν να κάνουν τον system administrator σε μια εταιρεία.

 
Αρθούρος
12 Αυγ 2020 09:41

Η λύση γιά τα πολλά τμήματα με το ίδιο περιεχόμενο είναι απλή.Η εξειδίκευση στο αντικείμενο που ζητείται στην ευρύτερη περιοχή.Έτσι,γιά παράδειγμα α)στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υπάρχουν 4 τμήματα με ευρύτερο προσανατολισμό την Πληροφορική.Θα μπορούσε το τμήμα της Λαμίας να γίνει τμήμα Πληροφορικής με εφαρμογές στη Γεωργία.Το ίδιο να γίνει β)και στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.Να ιδρυθεί δηλαδή τμήμα Πληροφορικής με εφαρμογές στη Γεωργία.Αντίστοιχα,στη βορειοδυτική Ελλάδα που υπάρχουν δύο τμήματα Πληροφορικής,το ένα στην Άρτα και το άλλο στην Κέρκυρα.Θα μπορούσε γ)εκείνο με έδρα την Κέρκυρα να μετατραπεί σε τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών και να "δένει"τοπικά με το τμήμα Αρχειονομίας,Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας δίνοντας πολύ μεγάλη διέξοδο στους αποφοίτους τους.
Έπειτα δ)στο λεκανοπέδιο θα μπορούσε το τμήμα Πληροφορικής Πανεπιστημίου Πειραιά να μετατραπεί κι εκείνο σε τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών και ε)το τμήμα Πληροφορικής του ΟΠΑ αν ποτέ συγχωνευόταν με το ΕΜΠ,να μετατραπεί σε τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής που δε διαθέτει το ΕΜΠ.Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και στο ΑΠΘ αν συγχωνευόταν με το ΠΑΜΑΚ. Δηλαδή στ)να μετατραπεί το Τμήμα Πληροφορικής του τελευταίου σε τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής που δεν έχει το ΑΠΘ.
Υπάρχουν κι άλλες ιδέες γιά αρκετά άλλα τμήματα αν προκύψουν κι άλλες συγχωνεύσεις,όπως επίσης και αμοιβαίες χωροταξικές αλλαγές των εδρών πολλών απ'αυτά,λόγω της υπερσυγκέντρωσής τους σε ορισμένες περιοχές. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν εύκολα με γνώμονα τη διευκόλυνση των αποφοίτων τους στην εξεύρεση εργασίας,αλλά και τη συνεργασία και ανάπτυξη της επιστήμης με ξεχασμένους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

 
ψηφιακές δεξιότητες και άλλα
12 Αυγ 2020 11:53

ψηφιακές δεξιότητες δεν σημαίνει αναγκαστικά πληροφορική, δεν σημαίνει προγραμματισμός, δεν σημαίνει ρομποτική.
Είναι αντιληπτό ότι υπάρχουν πολλοί άνεργοι επιστήμονες που θα ήθελαν να γίνουν εκπαιδευτικοί και προωθούν τον σχετικό προσανατολισμό.
Είναι σαφές ότι αποτελεί υποχρέωση της εκπαίδευσης της αναβάθμισης των πεδίων μάθησης με προβολή στο μέλλον.
Προσωπικά, θεωρώ ποιο σημαντικό να μην απεμπολήσουμε βασικά μαθησιακά εργαλεία και κατεύθυνσης που κτίζουν προσωπικότητες, πολίτες και επιστήμονες.
Για παράδειγμα δεν μπορείς να μιλάς για πληροφορική αν δεν έχεις εμπεδώσει την λογική, άρα τον λόγο.

 
Αλλαγές στα ΑΕΙ
12 Αυγ 2020 14:14

Οι συνενώσεις ιδρυμάτων γίνονται για να προκύψουν συγχωνεύσεις και απορροφήσεις σχολών και τμημάτων, αντί να συντηρούμε διπλά ή τριπλά τμήματα όταν θα μπορούσαν να είναι κατευθύνσεις μιας ενιαίας σχολής.

Είναι λάθος να περιορίζονται οι φοιτητές και μελλοντικοί εργαζόμενοι, με διπλώματα τύπου "Πληροφορική για τη Γεωργία". Ούτε έχει νόημα απλώς να αλλάζει η ονομασία του τμήματος και να διατηρούνται όλα τα προγράμματα σπουδών ίδια, σε τμήματα χωρίς επαρκές μόνιμο προσωπικό και υποδομές.

Επιτέλους, ας καταλάβουν όλοι ότι 400+ τμήματα διάσπαρτα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας δεν συνιστά αναπτυξιακή παρέμβαση αλλά αντιθέτως καταδικάζει τη νέα γενιά.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ