Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η έκθεση της «Επιτροπής Πισσαρίδη»

Δημοσίευση: 12/08/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νικήτας Χιωτίνης

Με το παρόν σημείωμα θα θέλαμε να επισημάνουμε τη σημαντικότητα της έκθεσης της «Επιτροπής Πισσαρίδη» -συμβούλου του Κυριάκου Μητσοτάκη-  για αλλαγές στις τρείς βαθμίδες εκπαίδευσης, όπως αυτή παρουσιάστηκε από το    ΕΣΟΣ  (που   εύστοχα αναδεικνύει τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν στην Παιδεία).

Ελπίζουμε οι προτάσεις της Επιτροπής αυτής να τύχουν εφαρμογής, στο σύνολό τους.  Θα θέλαμε όμως να σταθούμε στα κατά τη γνώμη μας κρισιμότερα σημεία, προς ενδεχόμενη συμπλήρωσή τους:

1.    Προβλέπεται η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων για τη διαχείριση σχολικών μονάδων -χωρίς να διευκρινίζεται ποιες- στην τοπική αυτοδιοίκηση. Θεωρούμε το ζήτημα κρίσιμο για τον τρόπο ανάπτυξης της χώρας.   Έχει  προ πολλού επισημανθεί η ανάγκη αποκέντρωσης της χώρας και η ανάπτυξη των περιφερειών της εν πολλοίς αυτοδυνάμως. Σε αυτήν την περιφερειακή ανάπτυξη η Παιδεία (πρέπει να) έχει κεντρικό ρόλο. Στην Ευρώπη μιλούν για ανάγκη «Ολοκληρωμένων Χωρικών Αναπτυξιακών Στρατηγικών (ITDS)» και   βλέπουμε, εδώ και δεκαετίες, την ανάπτυξη περιφερειακών πανεπιστημιακών και εν γένει εκπαιδευτικών κέντρων, των οποίων βέβαια ο ρόλος δεν είναι η ενίσχυση των τοπικών καφετεριών και των ιδιοκτητών ενοικιαζομένων διαμερισμάτων.

2.    Προβλέπεται, πολύ ορθώς, οι φοιτητές να εισάγονται στις πανεπιστημιακές Σχολές και όχι στα Τμήματά τους, «με στόχο την ανάπτυξη της διεπιστημονικότητας των σπουδών και την παροχή της δυνατότητας εξατομίκευσης της μάθησης από τους φοιτητές, με επέκταση των επιλογών και της δυνατότητας οριζόντιας κινητικότητας». Τούτη η κινητικότητα όμως πρέπει να θεσμοθετηθεί με σαφήνεια: στην Ευρώπη, ήδη από τη δεκαετία του -80, μπορεί κάποιος, όπως προέβλεπε η βίβλος της  Ed. Cresson, να εισέρχεται σε σχολή νομικής και να αποφοιτήσει γιατρός ή μηχανολόγος. Οι νέοι μας αποφασίζουν για τις σπουδές τους στα δεκαέξι τους χρόνια, προφανώς και πρέπει να μπορούν να αναπροσανατολιστούν, αναλόγως του ταλέντου τους και των ιδιαίτερων κλίσεών τους.

3.    Στην προτεινόμενη  «Επαναφορά Συμβουλίων Ιδρυμάτων», επισημαίνουμε την κριτική που είχαμε ασκήσει στα Συμβούλια του «νόμου Διαμαντοπούλου»: Τα Συμβούλια αυτά, για να συντελούν πραγματικά στη «σύνδεση των πανεπιστημίων με την ευρύτερη κοινωνία», θα πρέπει να στελεχώνονται από εκλεγμένα μέλη  Επιστημονικών και Επαγγελματικών Επιμελητηρίων και λοιπών κοινωνικών και αναπτυξιακών φορέων. Αν στελεχώνονται από καθηγητές και μόνο, τότε δεν συνδέονται με την κοινωνία, αλλά αντιθέτως αποκόπτονται,   περιχαρακωμένα στην αυτοθεωρούμενη «ακαδημαϊκότητά» τους. Άλλωστε από τις προτάσεις της Επιτροπής αυτής γίνεται επίκληση της ανάγκης «λογοδοσίας» των Πανεπιστημίων και  αξιολόγησής τους από την κοινωνία με διαφάνεια.  Όπως άλλωστε και όλων των διδασκόντων, σε όλες τις βαθμίδες  εκπαίδευσης. Η «κοινωνία» λοιπόν πρέπει να ενυπάρχει αντιπροσωπευτικώς, ενεργή και ελέγχουσα.

4.     Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην  --όπως προτάσσεται από την «Επιτροπή Πισσαρίδη»-    «τοποθέτηση της χώρας ως τοπικού κέντρου στην ευρύτερη περιοχή …… με σημαντικά γεωπολιτικά οφέλη». Εδώ  θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη γλώσσα εκπαίδευσης. Μέχρι τον 19ο αιώνα όλος ο περίγυρος της χώρας μας και η μορφωμένοι της Ευρώπης, μιλούσαν ελληνικά. Τούτο πρέπει σταδιακώς να επιστρέψει. Ακόμα και αν οι σπουδές των αλλοδαπών φοιτητών αρχίζουν με την αγγλική γλώσσα, θα πρέπει οι διπλωματικές εργασίες και οι μεταπτυχιακές διατριβές να συντάσσονται στα ελληνικά. Τα οφέλη από κάτι τέτοιο θα είναι τεράστια. Η Ελληνική γλώσσα πρέπει να επανατοποθετηθεί ως θεμελίωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας .

5.    Ιδιαίτερη σημασία έχει τέλος η ενίσχυση της «δια βίου μάθησης».  Οι σημερινοί νέοι θα αλλάξουν επάγγελμα τουλάχιστον τέσσερεις φορές κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτό το αναπόφευκτο δεδομένο, επιβάλει στις πανεπιστημιακές σχολές να αναθεωρήσουν το γνωσιολογικό τους περιεχόμενο και τον εκπαιδευτικό τους στόχο, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στις επαναλαμβανόμενες και διαρκώς διαφοροποιούμενες μετεκπαιδεύσεις, τόσο των ήδη αποφοίτων τους, όσο και όσων άλλων ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τις ανάγκες της διαρκώς εξελισσόμενης Θεωρίας και Πρακτικής .

  https://www.esos.gr/arthra/68879/ekthesi-me-32-allages-gia-tis-treis-vat...

  http://www.topontiki.gr/article/288069/i-elliniki-glossa-os-themeliosi-t...

  https://www.esos.gr/arthra/62371/i-rolos-tis-ekpaideysis-simera-giati-de...

Σχόλια (5)

 
Ελληνική γλώσσα στα ΑΕΙ
12 Αυγ 2020 19:53

Αδύνατον να επανέλθουν τα Ελληνικά ως διεθνή γλώσσα, στην εκπαίδευση ή την οικονομία. Είναι αστείο να περιμένουμε να γράψουν διπλωματικές εργασίες αλλοδαποί φοιτητές (πχ. από χώρες της Αφρικής ή της Ασίας) στην ελληνική!

Ποιο το όφελος να γράφονται εργασίες μόνο για εσωτερική κατανάλωση;

Μέχρι τον 19ο αιώνα όλος ο περίγυρος της χώρας μας και η μορφωμένοι της Ευρώπης, μιλούσαν ελληνικά. Τούτο πρέπει σταδιακώς να επιστρέψει. Ακόμα και αν οι σπουδές των αλλοδαπών φοιτητών αρχίζουν με την αγγλική γλώσσα, θα πρέπει οι διπλωματικές εργασίες και οι μεταπτυχιακές διατριβές να συντάσσονται στα ελληνικά. Τα οφέλη από κάτι τέτοιο θα είναι τεράστια. Η Ελληνική γλώσσα πρέπει να επανατοποθετηθεί ως θεμελίωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας .

 
Ελεύθερος
13 Αυγ 2020 15:23

Τυχόν υπαγωγή της Εκπαιδεύσεως στην τοπική αυτοδιοίκηση θα έχει μόνον αρνητικές συνέπειες: ρουσφετολογία στο έπακρο, ανικανότητα/ανεπάρκεια/κακοδιαχείριση, αδικία χάριν τοπικισμού. Ενέχει και σοβαρότατους εθνικούς κινδύνους σε ευαίσθητες περιοχές μία τέτοια μεταβολή. Μακρυά από τα σχολεία οι αυτοδιοικητικοί! Για συντήρηση κτιρίων / προαυλείων κάνουν μόνον, και πολύ τούς είναι!

 
@Ελληνική γλώσσα στα ΑΕΙ
21 Αυγ 2020 09:40

Αυτό που λέτε είναι ρομαντικός αναχρονισμός. Η lingua franca των επιστημονικών εργασιών είναι τα Αγγλικά. Ακόμα και στη Γαλλία οι επιστήμονες γράφουν πια στα Αγγλικά στην πλειοψηφία τους. Ο λόγος είναι απλός: η γλώσσα είναι το μέσο για την μετάδοση ιδεών. Αν ζητούμε από τους φοιτητές μας (γνώστες της Ελληνικής και μη) να γράφουν διπλωματιτκές/διδακτορικές εργασίες στα Ελληνικά, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να τους καταδικάζουμε στην παγκόσμια επιστημονική αφάνεια (κανείς/ελάχιστοι θα διαβάσουν το έργο τους και ακόμα λιγότεροι θα το αναφέρουν). Επίσης, αν επιμείνουμε στη χρήση/εκμάθηση της Ελληνικής γλώσσας αλλοδαπών φοιτητών στην Ελλάδα, το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να μην έχουμε κανένα/ελάχιστους τέτοιους φοιτητές καθώς θα προτιμήσουν να σπουδάσουν σε άλλες χώρες στις οποίες η διδασκαλία είναι στα Αγγλικά.

 
Νικήτας Χιωτίνης
22 Αυγ 2020 16:26

Κε/Κα "@Ελληνική γλώσσα στα ΑΕΙ",

φαντάζομαι να έχετε παρατηρήσει που πολλοί γιατροί μας μιλούν απταίστως Βουλγαρικά...
επίσης, από άρθρο μου στο ΠΟΝΤΙΚΙ :" ..............Ο αποκλεισμός της κοινωνίας έχει επιπλέον οδηγήσει τα μέλη της σε απόλυτη ιδιώτευση, ζήτημα που ίσως έχει ήδη προδιαγράψει το ίδιο το μέλλον μας ως κράτος. Στα «εθνικά θέματα» της χώρας μας, η ιδιωτεύουσα κοινωνία μας δεν μπορεί να ελπίζει παρά να «ευχαριστήσει την Αμερική»…........"
Μη ξεχνάτε πως μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα όλος ο περίγυρός μας μιλούσε Ελληνικά...
Πάλι από κειμενό μου στο ΠΟΝΤΙΚΙ :''..........Η σημερινή Ελλάδα έχει απεμπολήσει την τουλάχιστον συμβολική οικουμενικότητά της. Αδιαφορεί για την φυσική ή έστω συμβολική παρουσία της ως θεμέλιο του δυτικού πολιτισμού και εκ των θεμελίων της Ιστορίας της κόσμου όλου.... Οι ισχυροί της Ευρώπης μας προδιέγραψαν ως αποικία τους, ρόλο που αποδεχόμαστε ευχαρίστως και καλλιεργούμε με συνέπεια. Ενδεικτικό τούτου είναι η αδιαφορία για τη γλώσσα μας, έως απεμπόλισή της, γλώσσα που είναι η μοναδική στον κόσμο που είναι περίπου η ίδια για χιλιάδες χρόνια..."

 
@Νικήτας Χιωτίνης
24 Αυγ 2020 07:19

Μιλούμε για δυο διαφορετικά πράγματα: εσείς για προπτυχιακή εκπαίδευση ιατρών (που χρειάζεται να μιλούν την τοπική γλώσσα για να κάνουν κλινική εκπαίδευση) και εγώ για μεταπτυχιακές, κυρίως, σπουδές που οδηγούν σε νεωτεριστική ερευνητική δραστηριότητα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ