Γνωμοδότηση ΝΣΚ “βόμβα” για ΔΟΑΤΑΠ: Παράνομη η απόφαση για τη αναγνώριση των εξ αποστάσεως τίτλων σπουδών

“Η διοίκηση του Οργανισμού οφείλει άμεσα να ανακαλέσει, η ανάκληση δε αυτή πρέπει να ανατρέχει στο χρονικό σημείο της έκδοσής του”

25/08/2020

Ενημερώθηκε: 26/08/2020, 09:49

Άκουσε το άρθρο

Παράνομη χαρακτηρίζει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους την  απόφαση του ΔΟΑΤΑΠ  , με την οποία αλλάζει το  υφιστάμενο  πλαίσιο  αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών που αποκτήθηκαν με σπουδές εξ αποστάσεως, επειδή:

α) έχει εκδοθεί κατά παράβαση του άρθρου 43 παρ.2 του Συντάγματος (χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση) και

β) είναι αντίθετο κατά το περιεχόμενό του προς το άρθρο 16 παρ.1 του Συντάγματος, διότι ο ΔΟΑΤΑΠ στερείται οιασδήποτε κανονιστικής αρμοδιότητας αφού από ουδεμία διάταξη νόμου πηγάζει η εξουσία αυτή.

Επομένως, υπογραμμίζει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το   πρακτικό- απόφαση  (11/26-6-2020)  του ΔΣ του ΔΟΑΤΑΠ δεν υφίσταται στο νομικό κόσμο, δεν παράγει ουδέν έννομο αποτέλεσμα  και η διοίκηση του Οργανισμού οφείλει άμεσα να ανακαλέσει, η ανάκληση δε αυτή πρέπει να ανατρέχει στο χρονικό σημείο της έκδοσής του

Η Γνωμοδότηση εκδόθηκε ύστερα από το ακόλουθο ερώτημα του υφυπουργού Παιδείας Β. Διγαλάκη:

"Αν δύναται ο «Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης» (ΔΟΑΤΑΠ), με απόφαση (πρακτικό) της Ολομέλειας του Διοικητικού του Συμβουλίου, να προβαίνει σε αλλαγές του υφιστάμενου πλαισίου αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών που αποκτήθηκαν με σπουδές εξ αποστάσεως, που αφορούν τόσο τη διαδικασία όσο και τους όρους απόκτησης των εν λόγω τίτλων".

Σημείωση του esos: Για να έχει ισχύ η Γνωμοδότηση θα πρέπει να την κάνει δεκτή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας που έκανε το ερώτημα.Μέχρι αυτή τη στιγμή εκκρεμεί η αποδοχή.

Ο πρόεδρος του ΔΟΑΤΑΠ Ορ. Καλογήρου αναμένει την απόφαση του υπουργείου Παιδείας εάν θα γίνει αποδεκτή ή οχι η Γνωμοδότηση.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ

Τι προβλέπει η απόφαση του ΔΟΑΤΑΠ

Η Ολομέλεια του Δ.Σ. του Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. στην 11η /26-6-2020 συνεδρίασή της αποφάσισε την επικαιροποίηση του πλαισίου αναγνώρισης αλλοδαπών τίτλων σπουδών που αποκτήθηκαν με σπουδές εξ αποστάσεως και την εφαρμογή αυτής ως εξής:

Γραπτές δια ζώσης  εξετάσεις

(α) Είναι απολύτως απαραίτητο να υπάρχουν γραπτές δια ζώσης εξετάσεις για κάθε μάθημα του προς κρίση εξ αποστάσεως προγράμματος.

Δια ζώσης προφορική εξέταση είναι αποδεκτή μόνο σε περιπτώσεις παρουσίασης μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών και σε υποστήριξη διδακτορικών διατριβών. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η προφορική εξέταση πρέπει να γίνεται δια ζώσης.

Πανδημία

Σε εξαιρετικές και μόνον περιπτώσεις (π.χ. πανδημία) θα μπορούσε η δια ζώσης εξέταση να υποκατασταθεί από σύγχρονη - τύπου-δια-ζώσης - τηλε-εξέταση αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και διασφαλίζοντας ταυτόχρονα το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Προϋπόθεση αναγνώρισης των τίτλων σπουδών αποτελεί οι εξετάσεις γίνουν στη χώρα που εδρεύει το Πανεπιστήμιο

(β) Ο τόπος των δια ζώσης γραπτών εξετάσεων και των ομαδικών συναντήσεων, θα πρέπει να είναι στο εξής η έδρα του Πανεπιστημίου ή οποιοδήποτε άλλο εξεταστικό κέντρο στη χώρα της έδρας του Πανεπιστημίου. Για την κρίση της ισοτιμίας αλλοδαπών τίτλων σπουδών εξ αποστάσεως προς τους τίτλους των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, τα (α) και (β) θα έχουν εφαρμογή για τα εξάμηνα σπουδών που δεν έχουν ολοκληρωθεί προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2020.

Η ισοτιμία

(γ) Η ισοτιμία προς τα πτυχία των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής θα κρίνεται στις περιπτώσεις:

    (1) τίτλου σπουδών εξ αποστάσεως διάρκειας 4 ετών,

   (2) τίτλων σπουδών εξ αποστάσεως διάρκειας 3 ετών συνεκτιμωμένων με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ανεξαρτήτως τρόπου σπουδών (εξ αποστάσεως και φυσικής παρακολούθησης).

Ισοτιμία και αντιστοιχία

Η «ισοτιμία και αντιστοιχία» των ανωτέρω θα κρίνεται μόνο προς τα πτυχία τα απομενόμενα από τα προγράμματα σπουδών του Ε.Α.Π., δηλαδή μόνο εφόσον το αντικείμενο σπουδών προσφέρεται στο Ε.Α.Π.

Σε περιπτώσεις αίτησης ισοτιμίας τίτλου σπουδών 1ου κύκλου φυσικής παρακολούθησης διάρκειας 3 ετών συνεκτιμωμένου με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών εξ αποστάσεως, αυτή κρίνεται προς τα πτυχία των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, η δε «ισοτιμία και αντιστοιχία» δύναται να κριθεί προς τα πτυχία τα απονεμόμενα από τα Α.Ε.Ι. της ημεδαπής φυσικής παρακολούθησης.

Σχόλια (43)

Γιάννης
|

Ας κοιτάξουν να βελτιώσουν λίγο τις διαδικασίες και μετά κάνουν αλλαγές. Οι αιτήσεις ειδικά των βασικών πτυχίων, κολλάνε για κάποιο ανεξήγητο λόγο, για μήνες στους ειδικούς εισηγητές. Κύριε Καλογήρου κάντε αλλαγές ουσίας και βελτιώστε τους χρόνους εξέτασης των αναγνωρίσεων!

@Nicky
|

Τρέχει και δεν φτάνει....
Εκτός από υπογραφή, λέτε να της βάλει και τη στρόγγυλη σφραγίδα της γνωμοδότησης?....

Nicky
|

Η υπουργός ακόμη δεν έχει υπογράψει την γνωμοδότηση!

Μανος
|

Φίλε, αυτό που λες δεν ισχυει, τα μεταπτυχιακά και προπτυχιακά δημιουργουνται με βάση τους εσωτερικούς κανονοσμους του εκάστοτε ιδρύματος και τους νόμους του κράτους που ανήκει το ίδρυμα, όταν το ίδρυμα κριθεί ισότιμο και ομοταγές προς τα ελληνικά, αυτόματα αναγνωριζονται όλα τα πτυχία που προσφέρει ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που αναγνωριζονται και τα ελληνικά πτυχία σε άλλες χώρες του κόσμου! Η περίπτωση που αναφέρεις εσύ είναι εντελώς άλλη, αυτό που λες έχει να κάνει με την συνεργασία 2 πανεπιστημιων το ένα εκ των οποίων είναι ελληνικό, έτσι έχει λόγο και το ελληνικό κράτος, σε αυτή την περίπτωση τα πτυχία δεν χρειάζονται καν εξέταση -αξιολόγηση και τελικά έγκριση από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. Από εκεί και πέρα όλα τα ιδρύματα που έχουν κριθεί ισότιμα και ομοταγή προς τα ελληνικά ΑΕΙ παρέχουν αναγνωρισμενα πτυχία στην Ελλάδα.

Nicky
|

Η απόφαση κρίθηκε παράνομη, η υπουργός γιατί μέχρι σήμερα γιατί δεν έχει αποδεχτεί την γνωμοδότηση; Από 1η Σεπτεμβρίου η απόφαση του ΔΟΑΤΑΠ αρχίζει να ισχύει..

@Manos
|

Μα όπως προκύπτει από το ουσιαστικό μου ερώτημα, που προφανώς είναι το (2), δεν ζητήσα ενημέρωση για όλα όσα αναφέρεις, μια άποψη ζήτησα επί πολύ συγκεκριμένου θέματος.

Όπως προκύπτει από την απάντησή σου στο ερώτημα (1) (Ν.4485-άρθρο 13) η μόνη περίπτωση ένα μεταπτυχιακό Πανεπιστημίου της αλλοδαπής να έχει οργανωθεί βάσει του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου είναι αν το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει ιδρυθεί σε συνεργασία με ελληνικό Πανεπιστήμιο. Κατά συνέπεια, καθώς δεν μιλάμε για τέτοιες περιπτώσεις, υποθέτω πως η απάντησή σου ατο ερώτημα (1) είναι πως τα εν λόγω μεταπτυχιακά ΔΕΝ υπακούν στο ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο περί όρων ίδρυσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών σε τριτοβάθμια Ιδρύματα εντός Ελλάδας.

Πάμε τώρα στο ουσιαστικό ζήτημα.
Έχουμε ένα Πανεπιστήμιο της αλλοδαπής και ένα Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, που και τα δυο θέλουν να λειτουργήσουν ΠΜΣ που προσφέρεται εξολοκλήρου εντός της Ελλάδας.

Πιστεύεις ότι είναι δίκαιο και λογικό το Πανεπιστήμιο της Ελλάδας να μην μπορεί να οργανώσει το μεταπτυχιακό του με βάση τους ίδιους όρους που λειτουργεί το μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου της αλλοδαπής;
(ανέφερα κάποιους ενδεικτικούς όρους/περιορισμούς της ελληνικής νομοθεσίας στην προηγούμενη τοποθέτησή μου)

Αυτό είναι το βασικό μου ερώτημα, με συγχωρείς εκ των προτέρων αν κάπου κάνω λάθος στα στοιχεία που παραθέτω (πραγματικά δίχως καμία ειρωνία ή διάθεση αντιπαράθεσης)

Manos
|

Αγαπητέ κύριε/κυρία, Το νομικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και τη λειτουργία των εν λόγω μεταπτυχιακών, προπτυχιακών κλπ. προγραμμάτων,(όπως και όλων των πανεπιστημιακών προγραμμάτων) έγκειται στο Άρθρο 16 του συντάγματος (Παιδεία, τέχνη, επιστήμη). Όσον αφορά την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έγκειται στον νόμο δημιουργίας του ΕΑΠ ''Σύμφωνα με την παράγραφο 3 εδάφιο α΄ του άρθρου 1 του ν. 2552/1997 όπως συμπληρώθηκε με το ν. 3027/2002, αποστολή του είναι: «…η εξ’ αποστάσεως παροχή προπτυχιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, με την ανάπτυξη και αξιοποίηση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων διδασκαλίας. Έτσι, όσον αφορά τα ιδρύματα της αλλοδαπής τα οποία παρέχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση ισχύουν τα ακόλουθα: σύμφωνα με τον ΝΌΜΟ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 3328/2005 Άρθρο 4
Προϋποθέσεις αναγνώρισης τίτλων
Οι τίτλοι σπουδών των αναγνωρισμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής αναγνωρίζονται από τον Οργανισμό(ΔΟΑΤΑΠ) ως «ισότιμοι» ή ως «ισότιμοι και αντίστοιχοι».
1.Η «ισοτιμία» αναγνωρίζεται εφόσον:
α) Η διάρκεια των σπουδών, η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης και οι όροι αξιολόγησης, προαγωγής και αποφοίτησης των σπουδαστών πληρούν τις απαιτήσεις των πανεπιστημίων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής. Εξαιρούνται από την προϋπόθεση της διαδικασίας της διδασκαλίας και μάθησης τα ιδρύματα τύπου «ανοικτού πανεπιστημίου» (open university), «σπουδών εξ αποστάσεως» (distance learning) και «εξωτερικών πτυχίων» (external degrees), υπό τον όρο ότι τα συγκεκριμένα ιδρύματα έχουν ειδικό πρόγραμμα σπουδών για το σκοπό αυτόν, ότι ολόκληρη η διαδικασία παροχής τέτοιου τύπου προγράμματος γίνεται αποκλειστικά από το ίδρυμα που απονέμει τον τίτλο και όχι από άλλο με οποιονδήποτε τρόπο συνεργαζόμενο με αυτό ίδρυμα και ότι η αξιολόγηση, προαγωγή και αποφοίτηση γίνονται με βάση διαφανείς και αδιάβλητες διαδικασίες, ανάλογες με αυτές που ισχύουν στα άλλα προγράμματα σπουδών με παρακολούθηση. (Να σημειώσουμε εδώ, ότι τόσο τα Κυπριακά όσο και τα υπόλοιπα ΑΕΙ της αλλοδαπής δεν λειτουργούν παράρτημα στην Ελλάδα γιαυτό τον λόγο αναγνωρίζονται από το ελληνικό κράτος. Η λειτουργία εξεταστικών κέντρων γίνεται απευθείας από το ίδιο το ίδρυμα, το οποίο είναι υπεύθυνο για το αδιάβλητο της διαδικασίας,- εξ ου και πάντα έξω από το εξεταστικό κέντρο υπάρχει το λογότυπο του εκάστοτε πανεπιστημίου και μόνο, όπως γίνεται και με το Ε.Α.Π το οποίο λειτουργεί εξεταστικά κέντρα σε διάφορα σημεία της χώρας, και θεωρείται ισότιμο προς όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου- και οι διαδικασίες επίβλεψης γίνονται αποκλειστικά από προσωπικό και από καθηγητές του ιδίου του ιδρύματος.
Οσον αφορα το ερώτημα «ποιο είναι το νομικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία των εν λόγω Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων; Το ελληνικό ή αυτό της χώρας προέλευσης του Πανεπιστημίου;» απαντάται με τον νόμο του συντάγματος 4485 και το άρθρο 13 το οποίο προβλέπει την δημιουργία τέτοιων προγραμμάτων από το κάθε ίδρυμα σύμφωνα με την διαδικασία εκπαίδευσης που ακολουθεί το εν λογω ίδρυμα.

Οσον αφορα, την άλλη χωρα, μπορω να σου πω για τον νόμο λειτουργίας του Ανοικτού Πανεπιστήμιου Κύπρου στο οποίο φοιτώ, ο 2003 η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε το Νόμο (Ν. 234(Ι)/2002) που διέπει την Ίδρυση και Λειτουργία του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι Δημόσιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα που παρέχει πτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα (Μάστερ και Διδακτορικό), καθώς επίσης και εκπαιδευτικά / επιμορφωτικά προγράμματα σύντομης διάρκειας, με τη μέθοδο της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Παράλληλα, αποστολή του Ανοικτού Πανεπιστημίου είναι η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας και η ανάπτυξη τεχνολογίας και μεθοδολογίας στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι ισότιμο με όλα τα αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του κόσμου, ανεξάρτητα από τη μεθοδολογία που χρησιμοποιούν - συμβατική ή μη. Τα προγράμματά του είναι δομημένα με το σύστημα των Ευρωπαϊκών Πιστωτικών Μονάδων (ECTS) και έτσι δίδεται η δυνατότητα στους φοιτητές να έχουν αμφίδρομη σχέση μεταξύ των συμβατικών πανεπιστημίων και του Ανοικτού Πανεπιστημίου.
Τέλος, θα μπορούσες με ένα απλό κλικ στο site του υπουργείου παιδείας, να ενημερωθείς για όλα χωρίς να είναι αναγκαίο να σου γράφω όλα αυτά. Υπαρχει και η Ευρωπαϊκή νομοθεσία την οποία μπορείς να την ψάξεις μόνος/η σου. Καλή σου μέρα.

@Manos
|

Αγαπητέ Μάνο, καθώς φαίνεται να γνωρίζεις περισσότερα θα ήθελα να σου απευθύνω δυο ερωτήσεις:

1) Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία των εν λόγω Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων; Το ελληνικό ή αυτό της χώρας προέλευσης του Πανεπιστημίου;

2) Αν η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι ότι δεν υπόκεινται στο ελληνικό νομικό πλαίσιο. Δεν είναι κάπως παράλογο (για να μην το χαρακτηρίσω διαφορετικά) να επιτρέπεται σε ένα Πανεπιστήμιο της αλλοδαπής να μπορεί να λειτουργεί ένα μεταπτυχιακό πρακτικά εξολοκλήρου εντός Ελλάδος με τρόπο και όρους που δεν επιτρέπεται να το κάνει κάποιο ελληνικό Πανεπιστήμιο; (π.χ. απαίτηση για δωρεάν φοίτηση του 30% των φοιτητών, εκπροσώπηση των μόνιμων μελών του Τμήματος κατά 60% κτλ;)

Manos
|

Διαβάζω διάφορα σχόλια εδώ τα οποία είναι αρκετά προσβλητικά για όλους εμάς των Ανοικτών Πανεπιστημιων. Ας βάλουμε λίγο τα πράγματα στη θέση τους. Τα Ανοικτά Πανεπιστήμια είναι εξίσου Ανώτατα ιδρύματα τα οποία κάνουν ακριβώς ο,τι και τα συμβατικά. Οι απόφοιτοί τους είναι επιστήμονες, τα πανεπιστήμια αυτά λειτουργούν ως ερευνητικά κέντρα, προσφέρουν, προπτυχιακά, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, κλπ. Το πτυχίο δεν το παίρνεις απο το σπίτι, τα μαθήματα γίνονται δια ζωσης, απλά σου προσφέρουν την δυνατότητα να τα δεις και από το σπίτι στον χρόνο που βολεύει εσένα σύμφωνα με το πρόγραμμά σου! Οι εξετάσεις είναι πάντα δια ζωσης, το εκάστοτε ίδρυμα στέλνει δικούς του επιτηρητές κλπ. Δεν υπάρχει περίπτωση πίσω από τα Πανεπιστήμια αυτά να κρύβεται ένα γραφείο (όπως αναφέρθηκε παραπάνω), καθώς είναι αναγνωρισμενα Ανώτατα Ιδρύματα παγκοσμίως! Δηλαδή το Ανοικό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι ένα γραφείο; το Nicossia; κλπ. Επίσης να τονίσουμε ότι όλα τα προγράμματα που παρέχονται από τα Κυπριακά προγράμματα είναι πιστοποιημενα από τον ΔΙΠΑΕ, από έναν οργανισμό στον οποίο συμμετέχουν ακαδημαϊκοί από όλες τις χώρες. Πρέπει να σταματήσει αυτό το πράγμα στην Ελλάδα, ο ΔΟΑΤΑΠ πολλές φόρες δεν αναγνωρίζει εξ αποστάσεως πτυχία τα οποία προέρχονται από πανεπιστήμια που είναι "ιερά τέρατα" στον χώρο της εκπαίδευσης και πολύ πιο πάνω στην παγκόσμια κατάταξη ΑΕΙ από τα δικά μας, όπως η Οξφόρδη, το O.U.UK το Harvard κλπ.

Βασιλική
|

Προς Κωστή: Όχι δεν θα έχουν ποινές, καμία απολύτως ατομική ευθύνη, δεν είναι καταπληκτικό; Ακόμα και αν το ίδιο το ΣτΕ ακύρωνε την απόφαση ως παράνομη, οι ίδιοι δεν θα είχαν και πάλι καμία ευθύνη. Απλά η απόφαση θα ακυρώνονταν και όλα καλά, όπως και τώρα θα ανακληθεί χωρίς να έχουν συνέπειες, παρά τα προβλήματα που δημιούργησαν. Αν εμείς ως δημόσιοι υπάλληλοι υπογράψουμε κάτι αντισυνταγματικό θα τρέχουμε και δεν θα φτάνουμε!

Nicky
|

@ Βασιλική Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί η καθυστέρηση της υπουργού. Γνωρίζει γι αυτό από τις 10/8...

Κωστης
|

Προς Βασιλικη

Δεν πρεπει το ΔΣ που πηρε την αποφαση να εχει ποινες? Ως δημοσιος υπαλληλος εμαθα στην εισαγωγικη μου εκαπιδευση πως εαν υπογραψεις κατι που ειναι αντισυνταγματικο ή και το εκτελεσεις ερχεται σε ευθεια προσβολη του ορκου σου και εχεις σοβαρες συνεπειες. Και δεν υπαρχει αγνοια γιατι εαν ειχες αμφιβολιες ρωτας πριν προχωρησεις ή αναφερεις εγγραφως τις αντιρρησεις. Ειμαι σιγουρος πως και το ΔΣ εχει ορκιστει για να αναλαβει αυτη τη θεση και εκτος αυτου ειναι και δημοσιοι υπαλληλοι γιατι ειναι καθηγητες πανεπιστημιων, θα εχουν ποινες? ηρεμα ρωταω

Πανεπιστημιακός
|

Η "Βασιλική" εξέφρασε με άρτιο τρόπο την τρέχουσα κατάσταση και ερμήνευσε ορθά το ισχύον νομικό και διοικητικό πλαίσιο. Πολλές από τις λοιπές απόψεις που διαβάζω εμφανώς δείχνουν έλλειψη νομικών γνώσεων για το θέμα, άρα αναγιγνώσκονται μόνο ως σχόλια σε πλαίσιο απλής συζήτησης.

Επί της ουσίας: Ο ΔΟΑΤΑΠ όφειλε να ζητήσει νομική συμβουλή για την αρμοδιότητά του να λαμβάνει τέτοιες αποφάσεις. Κάθε συνετή διοίκηση ΟΦΕΙΛΕΙ να το πράττει ex-ante. Για να αποφεύγεται αναιτίως τόση ένταση σε χιλιάδες φοιτητές και σε ιδρύματα κρατών μελών της ΕΕ. Αν ερωτήθηκε τυχόν νομικός σύμβουλος του ΔΟΑΤΑΠ και αν είχε διαφορετική άποψη από την - προφανώς αναμενόμενη - του ΝΣΚ, τότε τεκμαίρεται πρόβλημα για τον ίδιο τον ΔΟΑΤΑΠ.

Όταν και όποτε θέλουν?
|

@Βασιλική
Φυσικά και το Υπουργείο θα κάνει δεκτή, σε χρόνο dt, τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Γι' αυτό και άλλωστε την ζήτησε....
Πείτε μου όμως αν θέλετε και βάση της εμπειρίας σας. Πώς γίνεται σε άλλα θέματα(Υ.Α., εγκυκλίους κλπ) που εγείρονται θέματα νομιμότητας των αποφάσεων, να μην ζητείται ΠΟΤΕ η γνωμοδότηση του ΝΣΚ και να είναι, ο πολίτης υποχρεωμένος, να στρέφεται δικαστικά κατά του "κράτους" στο ΣτΕ.... ενώ σε ΑΥΤΟ το συγκεκριμένο ζήτημα, "κινήθηκε γη και ουρανός"?

Βασιλική
|

@ Babis Είναι δυνατόν το ΝΣΚ να γνωμοδοτεί ότι η απόφαση αντιβαίνει διπλά το Σύνταγμα και το Υπουργείο να μην την κάνει δεκτή; Ειδικά μετά το σάλο που προκάλεσε αυτή η απόφαση; . Μα για αυτό ακριβώς τη ζήτησε το Υπουργείο! Για να έχει εμπεριστατωμένη νομική γνωμοδότηση για το θέμα! Σύμφωνα με το νόμο δεν είναι υποχρεωμένο το Υπουργείο να δεχτεί την απόφαση αλλά ποιος Υπουργός δεν θα την δεχόταν, η απόφαση είναι κόλαφος για τον ΔΟΑΤΑΠ! Το ΝΣΚ αναφέρει ρητά ότι το 2ο ερώτημα του Υφυπουργού, αν δηλαδή ο ΔΟΑΤΑΠ μπορεί να πάρει τέτοια απόφαση για τους μελλοντικούς φοιτητές, είναι άνευ αντικειμένου, καθώς ο ΔΟΑΤΑΠ δεν είχε αρμοδιότητα εξ αρχής να πάρει τέτοια απόφαση. Ίσως πολλά από τα μέλη του Δ.Σ. του ΔΟΑΤΑΠ να αγνοούσαν την αρχική απόφαση του ΣτΕ του 2017 (ότι δηλαδή δεν έχει ο ΔΟΑΤΑΠ την αρμοδιότητα να εκδίδει κανονιστικές αποφάσεις). Τώρα όμως που το ΝΣΚ γνωμοδότησε για το θέμα, δεν έχουν καμία δικαιολογία, δεν πρόκειται να λάβουν αντίστοιχη απόφαση, οι αντιδράσεις θα είναι ακόμη πιο σφοδρές και απόλυτα δικαιολογημένες.

Apostolos
|

Την νομική πλευρά του ζητήματος την αναλύει μια χαρά η Βασιλική 27 Αυγ 2020 08:29. Εγώ θα ήθελα να θίξω όμως και την πλευρά της ηθικής.

Καταλαβαίνω ότι ορισμένοι στην Ελλάδα θέλουν να μειώσουν τον ανταγωνισμό των πτυχιούχων και συμφωνώ και εγώ ότι το φαινόμενο των πολλών πτυχίων και πτυχιούχων έχει ξεπεράσει τα όρια της λογικής αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε κατά πόσο είναι ηθικό να σταματάς την αναγνώριση πτυχίων με αυτό τον τρόπο?

Η συγκεκριμένη απόφαση εξάλλου δεν σταματάει εξ ολοκλήρου την αναγνώριση των πτυχίων των εξ αποστάσεως προγραμμάτων, αλλά υποχρεώνει τον φοιτητή να δίνει εξετάσεις στην έδρα του Πανεπιστημίου.

Αυτό δεν κάνει περισσότερο αξιόπιστες ή αδιάβλητες τις εξετάσεις. Το μόνο που καταφέρνει μια τέτοια απόφαση είναι να περιορίσει τους φοιτητές των εν λόγω Πανεπιστήμιων στους έχοντες, δηλαδή στα ανώτερα οικονομικά στρώματα που μπορούν να διαθέσουν χρήματα ώστε να δώσουν εξετάσεις στην έδρα του Πανεπιστήμιου, και ταυτόχρονα αποκλείει την μεσαία τάξη από το να έχει πρόσβαση σε ένα πτυχίο έστω και εξ αποστάσεως.

Αυτό πως φαίνεται στο Υπουργείο Παιδείας? Συμφωνεί με αυτή την πολιτική?

Επίσης μην ξεχνάμε ότι τα εξ αποστάσεως προγράμματα απευθύνονται κυρίως σε εργαζόμενους πολίτες που δεν έχουν την δυνατότητα να σπουδάσουν σε ένα παραδοσιακό Πανεπιστήμιο, και ότι πολλά από τα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν τα Πανεπιστήμια της Κύπρου δεν τα προσφέρει το ΕΑΠ ώστε να υπάρχει εναλλακτική λύση.

Babis
|

@Βασιλική

Η πρότασή μου για "αναδιατύπωση της απόφασης του ΔΟΑΤΑΠ" αναφέρεται στην περίπτωση που, εσχάτως, το Υπουργείο δεν κάνει δεκτή τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Διαφορετικά, προφανώς, ο ΔΟΑΤΑΠ θα αναγκαστεί να την ανακαλέσει.

Βασιλική
|

Από τα σχόλια βλέπω ότι οι περισσότεροι δεν κατανοούν την γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Αν μου επιτρέπετε, έχω εργαστεί σε κεντρική υπηρεσία Υπουργείου και προέκυπταν συνέχεια θέματα για τα οποία η υπηρεσία ζητούσε γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Ναι, το βασικό είναι ότι ο ΔΟΑΤΑΠ δεν είχε εξαρχής αρμοδιότητα να λάβει τέτοια απόφαση, ούτε για τους τωρινούς φοιτητές, ούτε όμως και για τους μελλοντικούς φοιτητές (απάντηση στον Babis, αφού δεν έχει αρμοδιότητα να πάρει τέτοια απόφαση, δεν γίνεται να αναδιατυπώσει την απόφαση ώστε να αφορά μόνο τους μελλοντικούς φοιτητές). Δεν είναι όμως μόνο το θέμα της αρμοδιότητας. Ο αντιπρόεδρος του ΝΣΚ έχει μπει όμως και στην ουσία της υπόθεσης, καθώς γνωμοδότησε ότι η απόφαση είναι διπλά αντισυνταγματική, γιατί αντιβαίνει στο άρθρο 16 παρ. 1 του Συντάγματος. Δηλαδή ότι η περαιτέρω συμμετοχή στο ελληνικό ακαδημαϊκό γίγνεσθαι των Ελλήνων πολιτών με πτυχία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης συμβάλλει στην ανάπτυξη της τέχνης, επιστήμης, έρευνας και διδασκαλίας, σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 1 του Συντάγματος (απάντηση στον γιάννης, που είδατε στο Σύνταγμα ότι απαγορεύονται οι εξετάσεις στην Ελληνική επικράτεια από μη δημόσια ιδρύματα;;;). Το ίδιο αναφέρει και η απόφαση 1755/2017 του ΣτΕ για την παρ. 1, άρθρο 16 του Συντάγματος (μάλιστα σε αυτήν την απόφαση στηρίζεται και η γνωμοδότηση του ΝΣΚ, πρόεδρος της σύνθεσης του ΣτΕ σε αυτήν την απόφαση (αρ.1755.2017) ήταν η τωρινή Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Σακελλαροπούλου). Οπότε ούτε το Υπουργείο θα πάρει ανάλογη απόφαση, καθώς θα είναι αντισυνταγματική. Πολύ απλά θα γίνει δεκτή η γνωμοδότηση του ΝΣΚ από το Υπουργείο και όλα θα τελειώσουν εκεί, δεν θα απαιτηθεί δικαστήριο (απάντηση στον Οbservator). Κανονικά ο ΔΟΑΤΑΠ θα έπρεπε να έχει ζητήσει τη γνωμοδότηση του ΔΟΑΤΑΠ πριν πάρει μια τόσο σοβαρή απόφαση, το έχει κάνει για άλλες αποφάσεις, γιατί άραγε τώρα δεν το έκανε; (απάντηση στον Κωστή) Ωραίες οι απόψεις του καθενός αλλά τα επιχειρήματα που διαβάζω εδώ δεν έχουν κανένα νομικό έρεισμα.

Απορία
|

Δεν μπόρεσα ποτέ να καταλάβω γιατί τόσα πράγματα να παραπέμπονται εδώ κι εκεί (ΔΟΑΤΑΠ, ΙΕΠ κλπ) Η εκάστοτε εκλεγμένη από τον λαό εκτελεστική εξουσία είναι και νομοθετική, διά των υπουργικών αποφάσεων, των λοιπών πράξεων της διοίκησης κλπ, γιατί πρέπει να αναθέτει σε άλλους πραγματα είτε για γνώμη είτε για απόφαση?

Εκπαιδευτικός
|

Εφόσον δεν παράγει έννομα αποτελέσματα, δεν υφίσταται

γιαννης
|

Το δοαταπ σωστα μιλησε, το συνταγμα απογορευει επκαιδευτικες διεργασιες ( ΟΣΣ ,εξετασεις) τριτοβαθμιας εκπαιδευσης μη παρεχομενες απο δημοσια ελληνκα ιδρυματα . Ειναι αντιληπτο οτι αν τελικα αυτο ισχυσει τοτε τα κυπριακα
εξ αποστασεως ιδρυματα δεν εχουν λογω υπαρξης.Ειμαι σιγουρος οτι θα βρουν την λυση ,οπως κανοντας συνεργασιες με ελληνικα συμβατικα ΑΕΙ ή το ΕΑΠ. 'Η και την επιλογη ,εξετασεις σε κυπριακο εδαφος δηλαδη την κυπριακη πρεσβεια. Βεβαια τοτε θα εχουμε πτωση του ιματζ.

Observator
|

Όσοι έχουν έννομο συμφέρον πρέπει να προσφύγουν στο ΣτΕ.

Θέμα αρμοδιότητας?
|

Φαίνεται ίσως πως το πρόβλημα δεν είναι η απόφαση καθαυτή αλλά ότι την πήρε ο ΔΟΑΤΑΠ, αφού δεν είναι αυτή η δουλειά του

ΔΙΚΑΙΟΣ
|

Το ΔΟΑΤΑΠ έχει αναγνωρίσει μεταπτυχιακά πριν το 2016 ενώ σήμερα το ίδιο μεταπτυχιακό με το ίδιο πρόγραμμα σπουδών δεν το αναγνωρίζει.Το υπουργείο πρέπει να μεριμνήσει να υπάρχει ένας φορέας αναγνώρισης για όλα τα πτυχία και όχι να τα διαχωρίζει άλλα ΔΟΑΤΑΠ άλλα ΑΤΕΕΝ άλλα ΙΤΕ ......

Babis
|

Η απόφαση του ΔΟΑΤΑΠ αφορούσε τα Προπτυχιακά και Μεταπτυχιακά προγράμματα Σπουδών σε Πανεπιστήμια της αλλοδαπής. Ορισμένα Πανεπιστήμια όμως έχουν δημιουργήσει Προγράμματα Σπουδών εξ αποστάσεως. Όσοι τα επέλεξαν, στηρίχτηκαν στο "εξ αποστάσεως". Δεν μπορεί η αρμόδια, για την ισοτιμία, Αρχή να αιφνιδιάζει αρκετές χιλιάδες φοιτητές, χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι κάποια ΠΣ ήδη τρέχουν. Αν η απόφαση αφορούσε τους νεοεισερχόμενους, από 1-9-2020, στα ξένα Πανεπιστήμια, δε θα υπήρχε τόσο μεγάλος ντόρος. Ο αιφνιδιασμός ήταν που δημιούργησε αυτή την αναστάτωση. Γιατί πολύ απλά αν κάποιος ήξερε, αρχικά, ότι στο κόστος των διδάκτρων θα υπήρχε και αυτό της διαμονής σε ξένη χώρα, έστω και κατά την εξεταστική περίοδο, πιθανότατα να μην το επέλεγε. Επίσης, αν ο φόβος του ΔΟΑΤΑΠ είναι ότι πιθανόν να είναι διαβλητές (!!!) οι εξετάσεις των ξένων Πανεπιστημίων, ας ορίσει αυτό (το ΔΟΑΤΑΠ) ότι οι εξετάσεις τους θα γίνονται σε αίθουσες Ελληνικών ΑΕΙ και όχι όπου να 'ναι στην Ελλάδα. Αυτό ίσως να λειτουργούσε αποτρεπτικά, αν το ΔΟΑΤΑΠ υποψιάζεται ότι κάποια Πανεπιστήμια του εξωτερικού "κλείνουν το μάτι" στους φοιτητές τους. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση πρέπει να αποσυρθεί ή τουλάχιστον να αναδιατυπωθεί, με την επισήμανση ότι αφορά στους νέους φοιτητές και δεν έχει αναδρομική ισχύ.

Observator
|

Λύνεται νομοθετικά αν χρειαστεί. Η γνώμη του ΝΣΚ είναι ένα πρώτο βήμα για να εντοπιστεί το πρόβλημα. Ο ΔΟΑΤΑΠ ασχολείται με ισοτιμίες τίτλων αλλοδαπής με ημεδαπής. Το πρόβλημα είναι ότι στη διαδικασία ισοτιμισης έχουν εμπλακεί μη ακαδημαϊκά θεματα όπως πως γίνονται οι εξετάσεις.

Μουρικης
|

Η διαδικασία είναι των εξ αποστάσεως σπουδών είναι διαφορετική από τη δια ζώσης. Σημαντικό συστατικό είναι η δουλειά που γίνεται μέσα από τις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης.
Πάντα (όσο γνωρίζω...) συνοδεύεται από υποχρεωτικές εργασίες.
Η τελική εξέταση δεν έχει ΚΑΜΊΑ ουσιαστική διαφορά αν γίνεται με οργανωμένο τρόπο είτε στην Ελλάδα είτε στην Κύπρο.
Για την πραγματική αξία θα έπρεπε να υπάρχει αυστηρή αξιολόγηση από το ΔΟΑΤΑΠ ή κάποιο άλλο οργανισμό. Αν δεν είναι η ποιότητα αποδεκτή το πρόγραμμα θα έπρεπε να μη θεωρείται αντίστοιχο.
Ας ζητούν τυχαίο έλεγχο εργασιών φοιτητών, ας κάνουν δειγματοληπτική συμμετοχή στις τηλεδιδαδκαλιες ή ότι.αλλο θα μπορούσε να βοηθήσει στην αξιολόγηση του προγράμματος.

@Νίκος ΠΕ86
|

Έχεις δίκιο σε αυτά που λες.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αν κάτι γίνεται λάθος επί ένα διάστημα θα πρέπει να συνεχίσει να γίνεται και μελλοντικά. Εφόσον το Υπουργείο διαπιστώνει κάποιον παραλογισμό στην υφιστάμενη κατάσταση έχει την υποχρέωση να τον διορθώσει (αναφέρομαι για τα επόμενα έτη και όχι προφανώς για όσους ήδη φοιτούν).
Και μεταξύ μας, σίγουρα υπάρχει ένας παραλογισμός σε αυτό που παρακολουθούμε να γίνεται τα τελευταία χρόνια στο θέμα των επ' αμοιβή μεταπτυχιακών (τόσο εντός όσο και εκτοςεντός των τειχών, αν γίνομαι αντιληπτός).

Νίκος ΠΕ86
|

Θα ήθελα να θυμίσω σε ορισμένους υποστηρικτές της πρόσφατης απόφασης ΔΟΑΤΑΠ ότι ο ίδιος ο ΔΟΑΤΑΠ έχει αναγνωρίσει τα ίδια πτυχία & μεταπτυχιακά όπως λειτουργούσαν ως τώρα δηλαδή σχεδόν 10 χρόνια, για να μην υπολογίζω ότι το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου λειτουργεί από το 2007.
Δεν είναι ούτε λογικό, ούτε συνταγματικό να σταματήσεις να αναγνωρίζεις τα ίδια πτυχία που έχεις αναγνωρίσει σε χιλιάδες Έλληνες πολίτες εδώ και 10 χρόνια!!!
Και στο κάτω κάτω της γραφής η διοίκηση ενός οργανισμού δεν μπορεί να ασκεί πολιτική μέσω των αποφάσεων της, την πολιτική την ασκεί το Υπουργείο, και μάλιστα μέσω της πλειοψηφίας της Βουλής.

Κωστής
|

Επίσης διαβάζοντας την γνωμοδότηση αναφέρει μεσα πως λόγω του κακού χαμού που έγινε κατέληξε ο υφυπουργός να ρωτήσει το νομικό συμβούλιο του κράτους.

Ερώτηση μου. Πρέπει πάντα να γίνεται ένας κακός χαμός για να καταλήξουμε σε γνωμοδοτήσεις του νομικού συμβουλίου του κράτους;

Δεν πρέπει να υπάρχει γενικότερα έλεγχος περί νομιμότητας των οργάνων;
ήρεμα ρωτάω

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ