Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η χαμένη τιμή των Φιλολόγων

Σκέψεις και προτάσεις με αφορμή τη συνεχιζόμενη ελεύθερη πτώση των βάσεων εισαγωγής στις σχολές ανθρωπιστικών σπουδών
Δημοσίευση: 31/08/2020
Εξετάσεις
Alt Text: 
Εξετάσεις
Title Text: 
Εξετάσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τάσος Χατζηαναστασίου, Δρ Ιστορίας, εν ενεργεία εκπαιδευτικός, Οργανωτικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Όταν βλέπει κανείς βάση εισαγωγής σε τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών κάτω από το 9 στα 20, αντιλαμβάνεται ότι κάτι είναι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας. Δεν είναι όμως καιρός για θρηνωδίες και για νοσταλγική αναπόληση του …απολωλότος κλέους των ανθρωπιστικών και δη των κλασικών σπουδών. Είναι καιρός για περίσκεψη και για άμεσες ουσιαστικές παρεμβάσεις. Σκοπός του παρόντος σημειώματος είναι να εντοπίσει το πρόβλημα και να διατυπώσει εκείνες τις προτάσεις που ενδεχομένως θα συμβάλουν στην αντιμετώπισή του. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τις διαπιστώσεις.

Χάριν συντομίας θα ονομάσουμε όλα τα τμήματα που τυπικά παράγουν καθηγητές κλάδου ΠΕΟ2, τμήματα Φιλολογίας. Όπως δείχνουν τα πράγματα, τα τμήματα Φιλολογίας θεωρούνται πλέον σχολές «τρίτης διαλογής», μετά τη Νομική και τα τμήματα Ψυχολογίας, για την πλειοψηφία των υποψηφίων των ανθρωπιστικών σπουδών. Υπάρχει όμως και ένας σημαντικός αριθμός νέων παιδιών που επιλέγουν αυτές τις σχολές από μεράκι, από αγάπη για το αντικείμενο σπουδών και που επιθυμούν και ελπίζουν να μπορέσουν να αξιοποιήσουν κάποτε και επαγγελματικά το πτυχίο τους. Αυτό θα πρέπει να το επισημαίνουμε γιατί στεκόμαστε συχνά μόνο στον τελευταίο επιτυχόντα, ο οποίος και διαμορφώνει τη βάση εισαγωγής και σπανίως κοιτάμε τον πρώτο. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στη Φιλολογία της Θεσσαλονίκης ο πρώτος εισήχθη φέτος με 18.175 μόρια και στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής επίσης του Αριστοτελείου με 18.675 μόρια! Στη δε Αθήνα ο πρώτος στο Τμήμα Φιλολογίας εισήχθη με 19.175 μόρια και στη Φιλοσοφία με 19.300! Αυτοί οι υποψήφιοι είναι κατά τεκμήριο άριστοι και αγαπούν το αντικείμενο σπουδών τους παρότι γνωρίζουν ότι δεν τους προσφέρει επαγγελματική προοπτική. Αποτελούν, ωστόσο, ένα σημαντικό μορφωτικό κεφάλαιο για τον τόπο και κάθε σοβαρό κράτος θα έπρεπε να μεριμνά για την αξιοποίησή του.

Το ερώτημα, δηλαδή, του νοήματος της ύπαρξης των τμημάτων Φιλολογίας είναι πλέον αμείλικτο: ποιος ο λόγος ύπαρξης σχολών που έχουν απαξιωθεί και δεν παρέχουν επαγγελματική προοπτική; Οι μη διορισμένοι πτυχιούχοι του κλάδου αυτού είναι περισσότεροι από 40.000 ενώ υπολογίζεται να απορροφηθούν το επόμενο διάστημα στη δημόσια εκπαίδευση το πολύ 1500-2000, ένα ελάχιστο ποσοστό.

Ήδη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ζητούν ανοιχτά την κατάργηση των, νεότερων τουλάχιστον, τμημάτων Φιλολογίας και τη διατήρηση όσων ανήκουν στις Φιλοσοφικές Σχολές. Η λογική είναι να παράγονται τόσοι Φιλόλογοι όσοι πάνω κάτω μπορούν να απορροφηθούν. Αντιλαμβάνομαι τη λογιστική αντίληψη που υπαγορεύει αυτήν την πρόταση και είναι πράγματι τεχνοκρατικά σωστή, αλλά δε θα συμφωνήσω γιατί οι ανθρωπιστικές σπουδές επιτελούν έναν πολύ ευρύτερο πολιτισμικό ρόλο απ’ ό,τι μία σχολή τεχνοκρατικής κατεύθυνσης, για την αξιοποίηση, για παράδειγμα, του φυσικού αερίου, όπου η υπερπαραγωγή εξειδικευμένων επιστημόνων στον κλάδου αυτό, αποτελεί πράγματι κοινωνική σπατάλη. Αυτό όμως δεν ισχύει για τις ανθρωπιστικές σπουδές, που σε κάθε περίπτωση «πιάνουν τόπο». Εξάλλου, αυτό θα σήμαινε πρακτικά το κλείσιμο των τμημάτων Φιλολογίας για τουλάχιστον δέκα χρόνια!

Καλώς, δηλαδή η χώρα μας δίνει τη δυνατότητα, σε όποια και όποιον το επιθυμεί, να σπουδάσει δωρεάν σε τμήμα Φιλολογίας, Ιστορίας και Φιλοσοφίας. Είναι δείκτης υψηλού πολιτιστικού και πνευματικού επιπέδου. Το εάν κάποιος θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις σπουδές του, επειδή θα έχει εισαχθεί με ελλιπείς γνώσεις, αφορά τον ίδιο και το ακαδημαϊκό κύρος του τμήματος, που καλείται να πιστοποιήσει την επάρκεια του φοιτητή μέσω των εξετάσεων. Η ποιότητα των σπουδών θα πρέπει να διαφυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού. Είναι απαράδεκτο να επικρατεί και στο πανεπιστήμιο η λογική της χαριστικής προαγωγής όπως, κακώς, κάκιστα, γίνεται στο σχολείο. Όμως, πόσο ωφελημένη είναι μία κοινωνία της οποίας ένα μεγάλο ποσοστό έχει λάβει ανθρωπιστική παιδεία στο υψηλότερο επίπεδο; Αυτό αποτελεί μία, αν μου επιτρέπετε την έκφραση, προστιθέμενη αξία στο συνολικό πολιτισμικό κεφάλαιο μιας χώρας.

Είναι μαθηματικά βέβαιο, και συμβαίνει εξάλλου ήδη προ πολλού, ότι οι περισσότεροι πτυχιούχοι του κλάδου ΠΕ02 δε θα απασχοληθούν στο αντικείμενο που έχουν σπουδάσει. Όμως, θα έχουν ωφεληθεί πολλαπλώς τόσο οι ίδιοι ατομικά όσο και το κοινωνικό σύνολο. Ένας πολιτικός που έχει σπουδάσει Φιλοσοφία διαθέτει συγκροτημένη σκέψη και λόγο κι ας μην είναι ο ιδανικός πλατωνικός φιλόσοφος. Η δε σωστή χρήση του λόγου προσφέρει ένα σαφές πλεονέκτημα στον υποψήφιο για οποιαδήποτε θέση εργασίας και συντελεί, γενικότερα, στη βελτίωση της επικοινωνίας οποιασδήποτε μορφής. Πιστεύω όμως ότι ακόμη κι ο φοιτητής που θα δυσκολευτεί να ολοκληρώσει τις σπουδές του ή που μπορεί και να τα παρατήσει ακόμη, θα βγει ωφελημένος. Γιατί θα έχει έρθει σε επαφή με αυτόν τον τεράστιο πνευματικό πλούτο έστω και κατ’ ελάχιστον. Γιατί θα έχει την ευκαιρία να ακούσει διδάσκοντες εξαιρετικά υψηλού επιπέδου στη μεγάλη τους πλειοψηφία με πολύ «βαριά» βιογραφικά. Ας μην το ξεχνάμε αυτό όταν περιφρονούμε, λόγου χάρη, τη Φιλολογία του Δημοκριτείου γιατί ο τελευταίος πέρασε με βαθμό κάτω από τη βάση. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό τμήμα με υψηλή ποιότητα σπουδών. Το ίδιο ισχύει και για όλα τα περιφερειακά τμήματα Φιλολογίας. Γενικότερα, φτάνει πια με το αυτομαστίγωμα! Οι σπουδές μας, η ανθρωπιστική παιδεία, αποτελούν τη βάση του πολιτισμού, επιτρέπουν την καλύτερη κατανόηση του κόσμου και καλλιεργούν γλωσσικά, ηθικά, ψυχικά, συναισθηματικά και αισθητικά τον άνθρωπο.

Δεν πρόκειται για κάποια ελιτίστικη αντίληψη που θεωρεί πως σπουδάζουμε αποκλειστικά για την πνευματική αυτοβελτίωση και το γούστο μας. Γιατί το όφελος αφορά και το άτομο αλλά και την κοινωνία, όταν σημαντικό ποσοστό των μελών της διαθέτει ανθρωπιστική παιδεία. Από την άλλη, το γνωρίζουμε ότι δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν αποκλειστικά στο δημόσιο 40.000 Φιλόλογοι, όπως εξακολουθούν να υποστηρίζουν ορισμένοι και να διατυπώνουν και τα ανάλογα αιτήματα «πάλης». Αιτήματα που εξασφαλίζουν περισσότερες θέσεις εργασίας για Φιλολόγους βεβαίως και θα πρέπει να διεκδικούνται, όπως είναι αυτά που αφορούν τους διορισμούς Φιλολόγων μέσω της αύξησης των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων και της αλλαγής στις αναθέσεις μαθημάτων και ειδικά της Ιστορίας, που εδώ και πάρα πολλά χρόνια ανατίθεται σ’ ένα κάρο, άσχετες, ειδικότητες. Σημαντική, επίσης, είναι και η πρόταση για την επαναφορά του θεσμού του Κλασικού Λυκείου. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία, που έχουμε την τάση να την ξεχνάμε, είναι υποστελεχωμένη και άρα κι εκεί θα πρέπει να γίνουν μαζικοί διορισμοί. Η χώρα μας θα πρέπει επίσης να εξετάσει τη λειτουργία διεθνών κέντρων κλασικών σπουδών, αρχαίου δράματος, κλασικού αθλητισμού και ολυμπιακής παιδείας γενικότερα, αρχαίας ελληνικής Φιλοσοφίας, βυζαντινής φιλολογίας όπου επίσης μπορούν να απορροφηθούν συνάδελφοι του κλάδου μας. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί διεθνές κέντρο ανθρωπιστικών σπουδών. Η λειτουργία προγραμμάτων που απευθύνονται σε ξένους φοιτητές σε όλα τα τμήματα Φιλολογίας είναι επίσης ένα μέτρο στην ίδια κατεύθυνση. Γενικότερα, οι ανθρωπιστικές σπουδές, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται φυσικά και η αρχαιολογία, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα.

Και πάλι, όμως, η πλειοψηφία των πτυχιούχων δε θα μπορέσει να διοριστεί στο δημόσιο. Από την πληθώρα, ωστόσο, των αποφοίτων, το ελληνικό κράτος έχει την πολυτέλεια να μπορεί να επιλέξει τους καλύτερους. Δεν είναι δυνατόν με το υπάρχον σύστημα να επιβραβεύονται μεθοδεύσεις στα όρια της νομιμότητας ή και εντελώς παράνομες με την απόκτηση αδρά πληρωμένου διδακτορικού διπλώματος με …ταχυμεταφορά από τη Βουλγαρία. Συστήματα επιλογής υπάρχουν πολλά ανά τον κόσμο. Στη γειτονική μας Ιταλία, ισχύει εδώ και χρόνια ένα αδιάβλητο σύστημα με βάση το οποίο, ενώ δεν υπάρχουν εξετάσεις εισαγωγής στις φιλοσοφικές σχολές, οι πτυχιούχοι εισάγονται με εξετάσεις σε αμιγώς καθηγητικές σχολές διετούς φοίτησης. Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτού του διετούς προγράμματος οδηγεί σε απευθείας διορισμό γιατί οι θέσεις σε αυτές τις σχολές ορίζονται κάθε φορά από τις πραγματικές ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό. Αν στην Ελλάδα, αντί της ίδρυσης διετών σχολών προετοιμασίας και επιλογής υποψηφίων για διορισμό στο δημόσιο σχολείο, ορίζονταν κάποια από τα υπάρχοντα τμήματα για να επιτελέσουν αυτόν τον ρόλο, στοιχηματίζω ότι η βάση εισαγωγής σε αυτά τα τμήματα, θα ξεπεράσει αυτήν της Ιατρικής. Μία σωστή αναλογία που συνδυάζει εξετάσεις, πιστοποιημένη προϋπηρεσία και αυστηρά ελεγμένα ακαδημαϊκά προσόντα και ίσως μια περίοδο δοκιμασίας με τον θεσμό του μέντορα και αξιολόγησης στο τέλος της διετίας, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες είναι μία άλλη επιλογή. Ιδανική λύση που να μπορεί να επιλέγει αυτούς που πραγματικά έχουν γνώσεις και αγαπούν τη δουλειά τους, ίσως να μην υπάρχει, μπορεί, ωστόσο να υπάρξει ένα δικαιότερο και αδιάβλητο σύστημα.
Και οι υπόλοιποι; Αυτή η μεγάλη μάζα ενός πνευματικού προλεταριάτου που δε θα βρεθεί ποτέ σε σχολική αίθουσα; Θα πρέπει να θεωρείται ικανοποιητική η όποια μόρφωση έχει λάβει; Και πώς θα βιοπορίζεται; Το πτυχίο τμήματος Φιλολογίας αποτελεί ήδη ένα σημαντικό εφόδιο το οποίο μπορεί να επενδυθεί και σε άλλους τομείς ως ένα προσόν εγνωσμένου κύρους. Η σωστή επιλογή μεταπτυχιακών σπουδών με βάση και τις κλίσεις του καθενός ενισχύει τη θέση του Φιλολόγου στην αγορά εργασίας. Η διεκδίκηση να περιλαμβάνονται και τα τμήματα Φιλολογίας σε προκηρύξεις για θέσεις γραμματέων στα δικαστήρια και ένα σωρό άλλους οργανισμούς είναι σταθερή ενώ στον ιδιωτικό τομέα για τη γραμματειακή υποστήριξη οι απόφοιτοι τμημάτων Φιλολογίας έχουν ένα σαφές προβάδισμα εφόσον καλύπτουν και τα προσόντα της χρήσης υπολογιστών και γνώσης ξένων γλωσσών. Το ίδιο και στην τουριστική βιομηχανία, στην υποδοχή ξενοδοχειακών μονάδων, στις ξεναγήσεις και σ’ ένα σωρό άλλες δραστηριότητες. Οι σχολές ξεναγών έχουν ανοίξει και πάλι και οι απόφοιτοι τμημάτων Φιλολογίας και δη Ιστορίας και Αρχαιολογίας έχουν ένα καλύτερο σημείο εκκίνησης.

Η πτώση των βάσεων λοιπόν δεν πρέπει να αποτελεί αιτία για αυτοοικτιρμό και αυτολύπηση. Σε καμία περίπτωση επίσης, δεν επιτρέπεται να επικρατήσει η λογική του συνθήματος: «καμία θυσία για άχρηστα πτυχία» γιατί αυτό θα σημάνει την πραγματική απαξίωση των ανθρωπιστικών σπουδών και όχι η πτώση των βάσεων εισαγωγής. Η απαίτηση θα πρέπει να είναι σταθερά η ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών και όχι η υποβάθμισή τους, για την ακώλυτη απόκτηση ενός πτυχίου. Δεν το οφείλουμε μόνο στους εαυτούς μας και τους πολλούς άριστους φοιτητές που, όπως είδαμε, επιλέγουν, κόντρα στο ρεύμα να σπουδάσουν σε τμήματα Φιλολογίας· το χρωστάμε και σε ολόκληρο τον πολιτισμένο κόσμο. Έχουμε το προνόμιο να είμαστε οι φυσικοί κληρονόμοι, όχι του καλύτερου, αλλά σίγουρα ενός σπουδαίου πολιτισμού, που στις πιο γόνιμες στιγμές του συνομιλούσε με όλα τα δημιουργικά ρεύματα. Αντί να τον αντιμετωπίζουμε, λοιπόν, ως εκείνο το «μαρμάρινο κεφάλι που μας εξαντλεί τους αγκώνες», όπως το διατύπωσε με ποιητική ακρίβεια ο Σεφέρης, ας τον αναδείξουμε όπως του αξίζει και ας θεωρήσουμε τους εαυτούς μας τους ευλογημένους θεματοφύλακές του.

Οι Φιλόλογοι της χώρας αποτελούμε μια αθόρυβη αλλά μεγάλη δύναμη. Είμαστε ένας κοιμώμενος γίγαντας. Ας σηκωθεί αυτός ο γίγαντας επιτέλους κι ας διεκδικήσει, όχι τη συρρίκνωση των ανθρωπιστικών σπουδών αλλά την αποκατάσταση του κύρους τους στο πανεπιστήμιο και στην κοινωνία. Φτάνει πια με την αυτοαπαξίωση και το προσφιλές μας αλληλοφάγωμα. Ως πρώτο ελάχιστο βήμα, ας συμμετέχουμε ενεργά στους κατά τόπους Συνδέσμους και στην Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, εκτός εάν έχουμε να προτείνουμε άλλα οργανωτικά σχήματα εκπροσώπησής μας. Σημασία δεν έχει η μορφή της συλλογικής μας οργάνωσης, αλλά η ύπαρξή της και η ενίσχυση της φωνής της. Συνάδελφοι, ψηλά τις καρδιές μας!
Καλή σχολική χρονιά!

Σχόλια (11)

 
όπως πάντα ωραίο κείμενο
31 Αυγ 2020 23:20

αλλά πολλές σχολές "φιλολογικές" (φπψ άπειρα, φιλοσοφίες και άλλα ) πρέπει να κλείσουν ! μία φιλολογία με κατευθύνσεις κλασικό, γλωσσολογικό, μνεφ , ιστορία , αρχαιολογία, φιλοσοφία σε κάθε πανεπιστήμιο και ΤΕΛΟΣ ! παιδαγωγικό εκπ ενηλίκων μάθημα σε κάθε κατεύθυνση. ήδη -να λέμε αλήθειες- για χρόνια από περιφερειακές φιλολογίες ΔΕΝ βγαίνουν επαρκείς φιλόλογοι (δεν θα αναφέρω πανεπιστήμια , είναι σειρά και γνωστά...)

 
John T
31 Αυγ 2020 23:45

Αφού φρόντισαν να αποκλείσουν τους νέους αποφοίτους φιλολογίας από την εκπαίδευση με την κατάργηση του γραπτού ΑΣΕΠ, τώρα τους λένε να φάνε παντεσπάνι ή να γίνουν γραμματείς σε επιχειρήσεις. Σκοτώνονται οι επιχειρήσεις να προσλάβουν αποφοίτους φιλολογικών σχολών.

 
Οbservator
01 Σεπ 2020 02:55

Το προβλημα ειναι αναλογο με εκεινο αλλων καθηγητικων σχολων αλλα πιο διογκωμενο. Μια λυση ειναι η σταδιακη μειωση των εισακτεων με βαση μια λογικη αναλογια φοιτητων και διδασκοντων και μεταφορα του αρθμου των εισακτεων σε αλλα Τμηματα με περισσοτερες προοπτικες. Ενισχυση του ερευνητικου χαραχτηρα μεσω ερευνητικων ινστιστουτων που να ειναι σε θεση να βρισκουν χρηματοδοτηση και ετσι να αποροφησουν ταλαντουχους αποφοιτους με διδακτορικο. συστημα προσληψεων στη μεση εκπαιδευση που να μην αποκλειει τους νεους αποφοιτους. η αρχαιολογικη υπηρεσια πρεπει να αναδιοργανωθει.

 
Εκπαιδευτικός
01 Σεπ 2020 06:25

Διερεύνηση τότε, βαθμού εισαγωγής κ ακαδημαϊκής επίδοσης.
Δεν ειναι τυχαίο αυτό που συνέβη κ το έχουν καταγγείλει πανεπιστημιακοί στις εξ αποστάσεως εξετάσεις, σε κάποιες περιπτώσεις ίδιες απαντήσεις μετά από Google search.
Ή ότι κάποιοι/ες ζουν γράφοντας εργασίες για άλλους.
Εξαιτίας του λειτουργικού αναλφαβητισμού.
Να αποσυνδεθεί το λύκειο από τις εξετάσεις.
Ακαδημαϊκό απολυτήριο.

 
Αγαπητέ συνάδελφε
01 Σεπ 2020 07:31

Ο λόγος που έχουν φτάσει οι βάσεις στα τάρταρα δεν είναι μόνο η ανεργία αλλά και το γεγονός ότι σε όλη την επικράτεια υπάρχουν πλέον καμιά τριανταριά φιλολογικά τμήματα (Φιλολογία, Φιλοσοφία, Ιστορικό κλπ), επομένως μοιράζονται οι προτιμήσεις των υποψηφίων, εν αντιθέσει με Νομικες και Ψυχολογίες που είναι μόνο 3-4 σε όλη την Ελλάδα. Θυμηθείτε τι έγινε πριν από 2 χρόνια όταν ο Γαβρόγλου ανέφερε την πιθανότητα να ιδρυθεί Νομική στην Πάτρα. Όλοι σχεδόν οι δικηγορικοί σύλλογοι αντέδρασαν επικαλούμενοι την υπερπληθώρα δικηγόρων και τον κίνδυνο υποαπασχόλησης και ανεργίας. Και τελικά ποτέ δεν προχώρησε η ίδρυση κι άλλης Νομικής.

Εμείς οι Φιλόλογοι τι κάναμε όταν τις δεκαετίες 80 και 90 ιδρύονταν σωρηδόν φιλολογικά τμήματα; Υπήρξε κάποια αντίστοιχη δυναμική αντίδραση; Όχι, γιατί κοιμόμασταν τον ύπνο του δικαίου πάνω στο μαξιλάρι της επετηρίδας και του εξασφαλισμένου, έστω και μετά από δεκαετίες, διορισμού. Όταν άρχισε ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και διορίζονταν ο ένας στους 30 φιλολόγους, τότε ξυπνήσαμε αλλά τότε ήταν πολύ αργά.

Το μόνο που θα μπορούσε να γίνει, κατά την ταπεινή μου γνώμη, τώρα, είναι να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των εισακτέων: Όταν π.χ. στη Φιλολογία Ιωαννίνων έχεις 250 εισακτέους και στην Ψυχολογία Ιωαννίνων μόλις 80, είναι λογικό η βαση εισαγωγής στο πρώτο τμήμα να ευτελίζεται και στο δεύτερο να κρατείται σε αξιοπρεπές επίπεδο.

Ασφαλώς και δεν πρέπει να κοιτάζουμε μόνο τη βάση αλλά δεν πρέπει να κοιτάζουμε ούτε μόνο τον πρώτο, τον μέσο όρο πρέπει να κοιτάζουμε. Όταν η πλειοψηφία των εισακτέων έχει γράψει 12-13, τι σημασία έχει αν ο πρώτος έγραψε 19; Ο καθηγητής, στο αμφιθέατρο,στην πλειοψηφία των εισακτέων
πρέπει να απευθύνεται, παρόλο που η γνώση τους για τα Αρχαία Ελληνικά δεν είναι ούτε Πρώτης Λυκείου. Τι φιλόλογοι θα βγουν αυτά τα παιδιά όταν αποφοιτήσουν; Και η συντριπτική πλειοψηφία τελικά παίρνει πτυχίο με πολύ χαμηλό επίπεδο γνώσεων, γιατί κανένα πανεπιστημιακό τμήμα δεν θέλει να έχει το "στίγμα" του μεγάλου ποσοστού φοιτητικής διαρροής και αδυναμίας λήψης πτυχίου. Αναγκαστικά χαμηλώνουν το επίπεδο των απαιτήσεων και οι διδάσκοντες και βάζουν στο παιδί ένα 5 "να πάρει το πτυχίο του και να πάει στην ευχή του Θεού". Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα.

Καλή σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά.

 
Legend
01 Σεπ 2020 08:05

Όπως κι από κεντρικά τμήματα. Υπάρχουν τρόποι να πάρει κανείς το πτυχίο χωρίς να κοπιάσει. Η φιλοσοφική είναι απαιτητική, αλλά αν δεν μπορείς να αποβάλεις ένα μέρος φοιτητών που δεν "τραβούν" θα έχεις αποφοίτους άσχετους. Το αυτό συμβαίνει σε πολλά τμήματα.
Πολύ καλό το άρθρο. Δύσκολα όμως ανεβαίνει το επίπεδο, όταν στα σχολεία υπάρχει έστω και ένας φιλόλογος που δεν μπορεί να διδάξει τα αντικείμενα του κλάδου του. Χρειάζεται κόπος και μετά την απόκτηση του πτυχίου.
Να οριστεί από τις σχολές μια ελάχιστη βάση εισαγωγής. Δεν γίνεται να μπαίνει κανείς σε καμιά φιλοσοφική με χαμηλότερο βαθμό του 14.

 
Χρυσουλα
01 Σεπ 2020 08:35

Τι φιλόλογοι θα βγουν αυτοί οι φοιτητές με 8000μορια εισαγωγής! Βεβαίως υπάρχουν και οι μαθηματικές σχολές με 3000μορια ακόμη χειρότερα! Μήπως δεν σας επιλέγουν πια τα παιδια λόγω ανεργίας και λόγω το ότι σιχαθηκαν τ αρχαία τα λατινικά με το τρόπο που τα διδάσκονται στο σχολείο;δεν βρίσκουν ενδιαφέρον σ αυτά τα αντικείμενα και πανε και στην ανεργία;ενώ οι κοινωνικές σχολές είχαν μεγαλυτερες βάσεις και κάποιες ανέβηκαν ακόμη πιο πολυ πχ κοινωνιολογία εκπα κοινωνική εργασία Ηράκλειο αυτό να το δει η Κεραμέως που κατήργησε τη κοινωνιολογία!!!!!

 
συνταξιουχος φιλολογος
01 Σεπ 2020 10:16

ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΣΟΥ.ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΜΟΝΟ Η ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΛΕΓΟΜΕΝΩΝ ΣΟΥ.ΩΣ ΠΕΦ ΚΤΥΠΗΣΤΕ ΠΟΡΤΕΣ ΠΙΟ ΨΗΛΑ,ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΕΠΘ.ΠΑΡΤΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ.ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΟΛΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΝ.ΓΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ ,ΕΙΔΙΚΗΣ ,ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ,ΔΥΕΠ, ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΠΟΥ ΑΔΥΝΑΤΩ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΩ.ΒΛΕΠΩ ΤΙΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΡΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ .ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΤΟΣΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ;ΔΕΝ ΚΑΤΗΓΟΡΩ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ .ΚΑΛΑ ΚΑΝΟΥΝ.ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΦ ΟΤΑΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΝ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ,ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΝ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΛΥΚΕΙΟΥ,ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΤΑΝ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΕΞΕΤΑΖΟΤΑΝ ΓΡΑΠΤΑ;ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΣΧΕΔΟΝ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ,ΓΙΟΡΤΕΣ ,ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΙ ΜΟΝΙΜΩΣ ΡΗΓΜΕΝΟΙ.ΓΙ ΑΥΤΟ ΕΚΕΙ ΣΤΗΝ ΠΕΦ ΑΣ ΓΙΝΟΥΝ ΠΙΟ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ.ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΘΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟ 8.ΣΤΟ 7, ΣΤΟ 6.ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΜΑ ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΟΛΟΝΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΑΠΑΞΙΩΜΕΝΟΙ.

 
Αναστασία
01 Σεπ 2020 14:48

Πολύ σωστά διαχωρίζεται η απόκτηση πτυχίου από την επαγγελματική αποκατάσταση. Κανένα πτυχίο άλλωστε δεν είναι πλέον μέσο απρόσκοπτης εξασφάλισης εργασίας. Χρειάζονται όμως κατευθύνσεις ,διερεύνηση δυνατοτήτων, δημιουργία μεταπτυχιακών σπουδών με προοπτικές, συνεργασία με άλλους κλάδους, σχολές, επιχειρήσεις, για να μην νιώθουν αυτοί οι απόφοιτοι καταδικασμένοι στην ανεργία και την υποαπασχόληση, μόνο και μόνο επειδή επέλεξαν τις ανθρωπιστικές σπουδές.

 
Αναστασία
01 Σεπ 2020 17:05

Καλά τα είπαν οι προηγούμενοι.Αλλα πρέπει να δούμε το σύνολο της αποτυχίας στις εξετάσεις.Οι μισοί μαθητές έγραψαν σε όλα τα πεδία περίπου τη βάση.Το ίδιο έγινε με το νέο και το παλιό σύστημα.Δεν μπορεί οι μισοί μαθητές να είναι χαμηλής νοημοσύνης
Μήπως πρέπει να ψάχνουμε στα θέματα των εξετάσεων; Δικαιολογείται η αποτυχία σε ένα η δύο μαθήματα αλλά όχι σε τέσσερα.Αρα κάτι δεν πήγε καλά με τα θέματα.Ας βάζουν πιο βάτα θέματα ώστε να γράφουν οι μαθητές όχι να τους τιμωρούν.Ευχαριστω!

 
Observator
02 Σεπ 2020 00:29

Αυτο που διαφευγει απο πολλους ειναι οτι τα προβληματα στην απασχοληση θα υπηρχαν ακομα και αν η βαση ηταν ψηλα. Το οτι οι νομικες εχουν κρατησει τη βαση δε σημαινει οτι δεν υπαρχουν προβληματα απασχολησης. Η διαφορα ειναι οτι ενας αποφοιτος της νομικης μπορει να κανει πολλα διαφορετικα πραγματα. Μην ξεχνατε οτι η νομικη αθηνων εχει 100 μελη δεπ και δεχεται 435 φοιτητες ενω θα επρεπε να εχει τουλαχιστον 800 εισακτεους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ