Placeholder

ΜΑΘΗΤΕΣ

Οι 13 ερωτήσεις των δημοσιογράφων στο Συνέντευξη Τύπου για το άνοιγμα των σχολείων

Δημοσίευση: 01/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Συνολικά 13 ερωτήσεις δέχθηκαν οι υπουργοί Παιδείας Ν. Κεραμέως και Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικόπουλος στη σημερινή Συνέντευξη Τύπου για το άνοιγμα των σχολείων, παρουσία του προέδρου   της ΚΕΔΕ   Δημήτρη Παπαστεργίου και της  Καθηγήτριας Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Β. Παπαευαγγέλου.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις με τις αντίστοιχες απαντήσεις:

Δημοσιογράφος: Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση στην κυρία Κεραμέως, στην Υπουργό Παιδείας. Πώς θα τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις μέσα στις τάξεις, οι μαθητές θα κάθονται ανά δύο στο θρανίο; Ποιες μάσκες, για την κυρία Παπαευαγγέλου, είναι οι σωστές για να προμηθευθούν οι γονείς για τα παιδιά τους; Και εάν υπάρχει προγραμματισμός από το Υπουργείο Παιδείας για την πρώτη ημέρα, για τον Αγιασμό των σχολείων, αν θα γίνει Αγιασμός και πώς θα γίνει; Και πώς θα λειτουργήσουν τα Φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών;

Ν. Κεραμέως: Πρώτα απ’ όλα για τις αποστάσεις, κυρία Κολύβα, όπως έχουμε πει επανειλημμένως, ήταν η ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής να λειτουργήσουν τα σχολεία μας σε πλήρη σύνθεση, με αυξημένα, όμως, μέτρα προστασίας.

Η μάσκα, όπως έχουμε πει πολλές φορές, είναι ένα αυστηρό μέτρο, πλην όμως ένα πάρα πολύ αποτελεσματικό μέτρο, μία ασπίδα προστασίας και για το παιδί και για τον εκπαιδευτικό και για τους γύρω του. Για τους γύρω του, τους συμμαθητές του, αλλά και γι’ αυτούς που τον περιμένουν στο σπίτι. Γιατί όσο πιο θωρακισμένο είναι ένα παιδί, τόσο πιο ασφαλές θα είναι κιόλας όταν επιστρέφει στο σπίτι κι έτσι περιορίζει το ενδεχόμενο να μεταδώσει ενδεχομένως τον ιό σε κάποιο συγγενικό του ή άλλο πρόσωπο. Συνεπώς, η απόφαση της Επιτροπής είναι για πλήρη λειτουργία, με το αυξημένο μέτρο της μάσκας και εδώ να πούμε, ότι όπως έχει επισημανθεί -και νομίζω το έχει εξηγήσει με τον πλέον εύληπτο τρόπο η κυρία Παπαευαγγέλου την προηγούμενη φορά, και βεβαίως ανά πάσα στιγμή μπορεί να με διορθώσει- η μεγάλη διαφορά της τάξης από άλλους χώρους είναι ότι στην τάξη είναι σταθερός ο πληθυσμός, είναι τα ίδια πρόσωπα τα οποία είναι κάθε μέρα εκεί. Σε αντίθεση, για παράδειγμα, μ΄ ένα κατάστημα, στο οποίο εισέρχεται κάθε μέρα διαφορετικός κόσμος. Άρα, εναλλάσσεται ο πληθυσμός, άρα εκεί δεν μπορεί κανείς να περιορίσει με τον ίδιο τρόπο τις ενδεχόμενες εστίες κινδύνου. Εδώ έχουμε σταθερά πρόσωπα, έχουμε το αυξημένο μέτρο της μάσκας και όλα τ΄ άλλα μέτρα προστασίας.

Σχετικά με τον Αγιασμό -θα συνεννοηθούμε προφανώς και με την Εκκλησία της Ελλάδος, θα το συζητήσουμε ενδελεχώς- υπάρχει πρόβλεψη να γίνει ανά τάξη, ούτως ώστε σε εξωτερικούς χώρους και με όλα τα μέτρα προστασίας, προκειμένου ακριβώς στο ίδιο πνεύμα των διαλειμμάτων να περιορισθεί ο συγχρωτισμός πολλών διαφορετικών μαθητικών ομάδων.

Για τα Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών και ούτω καθ’ εξής, θα ισχύσουν ακριβώς οι προδιαγραφές που ισχύουν και στα σχολεία. Άρα, συνεπώς, η αυστηρή χρήση της μάσκας και όλα τα λοιπά μέτρα προστασίας, τα οποία έχουμε εκθέσει αναλυτικά.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Πρώτα-πρώτα, απ’ ό,τι ακούσατε, θα χορηγηθούν δύο μάσκες για κάθε παιδί. Η υφασμάτινη μάσκα είναι σαφώς αυτή η οποία συνιστάται να χρησιμοποιούν οι μικροί μαθητές. Έχουν δοθεί οι προδιαγραφές για την υφασμάτινη αυτή μάσκα. Δύο μεγέθη. Πιο μικρή μάσκα για τα πιο μικρά παιδιά, έτσι ώστε να έχει καλύτερη εφαρμογή στο πρόσωπο. Θα είναι τουλάχιστον δύο στρώσεων υφάσματος. Το ύφασμα θα πρέπει να είναι καλής ποιότητας, με πυκνή ύφανση, αλλά λεπτή ίνα, έτσι ώστε να είναι πιο καλά ανεκτή, αλλά και πιο αποτελεσματική.

Δημοσιογράφος: Κυρία Κεραμέως, μπορείτε να μας απαντήσετε, ίσως με μεγαλύτερη σαφήνεια, για τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου οι μαθητές είναι πάνω από 17, είναι 20 με 25, εάν έχετε ήδη σκεφθεί να το αντιμετωπίσετε και με τι τρόπο, αν θα δώσετε και κάποια σχετική οδηγία στα ιδιωτικά σχολεία, όπου τα περισσότερα είναι με τάξεις γύρω στα 30 με 33 παιδιά.

Το δεύτερο ερώτημα στον κ. Θεοδωρικάκο και στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ. Μας είπατε ότι θα χρειαστεί ένα εκατομμύριο περίπου ευρώ για τ΄ αντισηπτικά. Μας είπατε ότι θα βρεθούν. Δεν μας είπατε πώς και από πού; Αν μπορείτε να μας πείτε από πού είναι αυτές οι πηγές, από τις οποίες θ΄ αντλήσετε τα χρήματα.

Ν. Κεραμέως: Κυρία Ανδριτσάκη, νομίζω απάντησα και προηγουμένως. Κατ’ αρχήν, έχουμε δώσει στη δημοσιότητα και για τ΄ αστικά κέντρα πόσος είναι ο μέσος όρος των μαθητών για Αττική και για Θεσσαλονίκη, και όπως έχουμε πει, για Αττική και Θεσσαλονίκη, ο μέσος όρος είναι 20. Προφανώς, υπάρχουν τμήματα πολυπληθέστερα, όπως ακριβώς υπάρχουν τμήματα και με λιγότερους μαθητές.

Η εισήγηση της Επιτροπής ήταν ξεκάθαρη επ΄ αυτού για πλήρη λειτουργία, αλλά μ’ αυτό το αυξημένο μέτρο προστασίας. Θέλω, όμως, να τονίσω κάτι. Το είπα και θέλω πραγματικά να το επισημάνω σε όλους τους τόνους. Όλα αυτά τα μέτρα τα οποία έχουμε εξαγγείλει είναι μέτρα τα οποία θ΄ αξιολογούνται κάθε ημέρα. Θα επικαιροποιούνται, εάν χρειασθεί. Και βεβαίως και δεν θα διστάσουμε, τα μέτρα να τροποποιηθούν είτε ως προς το πιο αυστηρό, είτε προς το πιο επιεικές, εάν αυτό μας υποδείξει η Επιτροπή, εφόσον αλλάξουν τα επιδημιολογικά δεδομένα. Και όταν λέω αλλάξουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, μπορεί η αλλαγή να είναι σε τοπικό επίπεδο, σε περιφερειακό επίπεδο, σε εθνικό επίπεδο. Από την αρχή αυτής της κρίσης, αυτή είναι η προσέγγιση της Επιτροπής, να προσαρμόζει διαρκώς, ν’ αναλύει διαρκώς τα δεδομένα, μία δύσκολη δουλειά, αλλά το κάνει αυτό για να έχουμε την καλύτερη δυνατή ανταπόκριση στις προκλήσεις της πανδημίας.

Δημ. Παπαστεργίου: Σε σχέση με το θέμα του κόστους των αντισηπτικών, εδώ και έξι μήνες, από την αρχή της κρίσης, είμαστε σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε συνολικά το πρόβλημα της έλλειψης εσόδων, το οποίο παρατηρείται στους δήμους μας και λόγω των πρωτοβουλιών που πήραμε σε σχέση με τη μη χρέωση τελών καθαριότητας, κ.λ.π., αλλά και των επιπλέον εξόδων των οποίων κάνουμε.

Αυτό, λοιπόν, το οποίο συστηματικά παρακολουθούμε και μέσω του Παρατηρητηρίου, είναι ακριβώς αυτά τα έξοδα, τα οποία είναι έξοδα για τον κορονοϊό και από εκεί και πέρα ο κάθε Δήμος θα αναζητήσει, είτε από ίδιους πόρους είτε από τις δαπάνες αυτές, που δηλώνουμε, ούτως ή άλλως, στο Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να αντλήσουμε τα χρήματα αυτά. Με την ελπίδα, βέβαια, ότι δεν θα πάει έτσι όλη η χρονιά. Αυτό νομίζω πως κατά βάθος όλοι μας έχουμε κατά νου.

Παν. Θεοδωρικάκος: Και απλώς θα πρέπει να υπενθυμίσω προς όλους ότι το Υπουργείο Εσωτερικών έχει ήδη διαθέσει στην πρώτη φάση της πανδημίας έκτακτη οικονομική στήριξη της Αυτοδιοίκησης , ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ. Είμαστε σε συνεχή επαφή με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και παρακολουθούμε την οικονομική κατάσταση των δήμων. Και έχουμε δεσμευτεί και για μία δεύτερη δόση οικονομικής στήριξης των δήμων, η οποία θέλουμε να μην είναι οριζόντια, αλλά να στηρίζεται στις πραγματικές ανάγκες και στα πραγματικά προβλήματα που έχει κάθε δήμος, προκειμένου να μην μείνει κανένας πίσω.

Το ξεκάθαρο μήνυμα είναι ένα: Σε κάθε περίπτωση, η Τοπική Αυτοδιοίκηση γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι στηρίζεται σε αυτή την Κυβέρνηση, χωρίς να εξετάζουμε το χρώμα και την πολιτική ταυτότητα κανενός δημάρχου. Δεν μας ενδιαφέρει. Μας ενδιαφέρει να στηρίξουμε το σύνολο των δήμων, γιατί εκπροσωπούν το σύνολο των Ελλήνων πολιτών.

Δημοσιογράφος: Στην κυρία Υπουργό μία μικρή ερώτηση. Εάν ένα παιδάκι το οποίο είναι 10 χρόνων -έχετε ότι είναι ευθύνη των γονέων, πρώτα-πρώτα, βέβαια, και των παιδιών να φορούν τις μάσκες- και εκείνη την ώρα που είναι στην τάξη νοιώσει δυσφορία -το έχετε συζητήσει με τους επιδημιολόγους, που θα μπορούσε να μας πει- και θέλει να βγάλει τη μάσκα, επειδή είπατε να μην μπαίνει στο σχολείο αν δεν φορά τη μάσκα, εάν εκείνη την ώρα νοιώσει δυσφορία, τι γίνεται; Υποθετική ερώτηση, που όμως δεν είναι απίθανη.

Ν. Κεραμέως: Απαντώ, αν και φαντάζομαι ότι η κυρία Παπαευαγγέλου θα θελήσει ίσως να συμπληρώσει. Είναι αυτονόητα τα πράγματα. Αλίμονο αν δεν μπορεί να βγάλει τη μάσκα αν νοιώσει δυσφορία το παιδί.

Προφανώς, Και όπως έχουμε πει, το πρώτο μέλημά μας είναι ακριβώς το πώς θα θωρακίσουμε καλύτερα το παιδί. Εννοείται πως η μάσκα είναι εκεί για να μας προστατεύσει. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες μαθητών, για τους οποίους έχουν ήδη εκδώσει οδηγίες τα μέλη της Επιτροπής, για το πότε δεν συνιστάται η χρήση της μάσκας. Αλλά, προφανώς , αν κάποιος νοιώσει δυσφορία, αλίμονο. Η μάσκα, και γι’ αυτό το τονίζουμε, είναι μέρος της καθημερινότητας όλων μας. Κοιτάξτε όλους μας εδώ μέσα. Είμαστε όλοι με μάσκες. Έχει πλέον μπει στην καθημερινότητά μας και ακόμη κι για εμάς, ίσως, στην αρχή ήταν πιο δύσκολο, εν συνεχεία έγινε θέμα συνήθειας. Και προφανώς το ιατρικό προσωπικό είναι πιο εκπαιδευμένο στο να φοράει μάσκα. Πλην, όμως, νομίζω ότι όλοι σιγά-σιγά εκπαιδευόμαστε περισσότερο.

Έτσι με αυτό τον τρόπο και τα παιδιά. Και το τονίζω: Η μάσκα, πραγματικά, είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε σε καιρό πανδημίας, για να προστατεύσουμε καλύτερα τους εαυτούς και τους γύρω μας.

Δημοσιογράφος: Ευχαριστώ. Χωρίς να θέλω να σας προσβάλω, ένα μικρό έναυσμα μου έδωσε ο κ. Θεοδωρικάκος. Έβαλε τη μάσκα και είπε: Να βγάλω τα γυαλιά ή τη μάσκα; Τα παιδιά που έχουν μυωπία και φορούν τη μάσκα και τα γυαλιά, θολώνουν. Δεν ξέρω αν το έχετε παρατηρήσει. Θολώνουν. Που σημαίνει ότι αυτό θα είναι πρόβλημα για τα παιδιά στο σχολείο, που θα είναι μικρούλικα.

Γιατί το παρατηρώ και στον εαυτό μου ότι θολώνουν τα γυαλιά.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Είναι κάτι που όλοι το έχουμε ζήσει, να θολώνουν τα γυαλιά μας. Όμως, είναι κάτι το οποίο θα μάθουμε να το αντιμετωπίζουμε και καλύτερη αντιμετώπιση είναι, ακριβώς, στο έλασμα, να πιέσουμε αριστερά και δεξιά από τη μύτη, ώστε να γίνει καλύτερη εφαρμογή. Όπως ήδη είπε και η Υπουργός, προφανώς θα υπάρχουν παιδιά, τα οποία στην αρχή θα νοιώσουν άβολα. Και εμείς νοιώθαμε άβολα. Ακόμη και εμείς οι γιατροί, που τώρα τη φοράμε πολύ περισσότερο απ’ ότι παλαιότερα, νοιώθουμε άβολα. Ιδιαίτερα στην αρχή της σχολικής χρονιάς, θα δοθεί έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία. Και εδώ είναι σαφές ότι με τις οδηγίες που έχουμε δώσει, τις έγγραφες οδηγίες γιατί φοράμε μάσκα, πώς τη φοράμε, πώς τη βάζουμε, πώς τη βγάζουμε, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να εκπαιδεύσουν τα παιδιά μας και οι εκπαιδευτικοί θα χρειαστεί να εξηγήσουν στα παιδιά γιατί είναι απαραίτητη η μάσκα. Το πιο σημαντικό, για να έχουμε τα παιδιά με το μέρος μας, είναι να απαντήσουμε στις απορίες τους. Και πάρα πολλά παιδιά φαίνονται ανήσυχα γιατί ρωτάνε πολλά πράγματα. Δεν είναι απαραίτητο ότι ανησυχούν, δεν είναι απαραίτητο ότι φοβούνται τη μάσκα. Είναι κάποια παιδιά που ενδιαφέρονται να μάθουν πιο πολλές λεπτομέρειες. Εκεί λοιπόν ελπίζουμε να βοηθήσουν οι οδηγίες μας τους εκπαιδευτικούς ,να εξηγήσουν με απλά λόγια, ανάλογα με τη βαθμίδα του μαθητή, τη χρήση της μάσκας, γιατί τη χρειαζόμαστε τη μάσκα και έτσι τα παιδιά να συνηθίσουν και να μπουν σε μία ομαλή πορεία στη διάρκεια της ακαδημαϊκής χρονιάς.

Δημοσιογράφος: Δηλαδή, τα γυαλιά να τα φοράμε πάνω από τη μάσκα;

Βάνα Παπαευαγγέλου: Πάνω από τη μάσκα, αλλά πρώτα-πρώτα θα βγάλουν τα γυαλιά, θα βάλουν τη μάσκα, έχουμε πολλές λεπτομερείς οδηγίες, δεν έχει νόημα να τις πούμε εδώ και θα κάνουμε πολύ καλή εφαρμογή. Και γι’ αυτό κιόλας συνιστούμε και την υφασμάτινη που είναι πιο μικρή και βοηθάει στην καλή εφαρμογή στα μικρά προσωπάκια των παιδιών.

Ν. Κεραμέως: Αν μου επιτρέπετε, ένα σημαντικό σχόλιο. Έχουμε φροντίσει για τρεις συμπληρωματικές πηγές ενημέρωσης, αναφορικά με τη χρήση της μάσκας και γενικότερα για τα μέτρα προστασίας και πρόληψης. Το πρώτο είναι οι πάρα πολύ αναλυτικές οδηγίες του ΕΟΔΥ, οι οποίες θα δοθούν σε όλα τα σχολεία, θα αναρτηθούν στον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας, και στον ΕΟΔΥ. Άρα, αναλυτικές οδηγίες έγγραφες. Το δεύτερο είναι η συνεργασία με το Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, όπου γιατροί σε όλη τη χώρα θα πηγαίνουν από σχολείο σε σχολείο και θα εξηγούν αναλυτικά στην πράξη τα μέτρα προστασίας και τη σωστή χρήση της μάσκας. Και το τρίτο είναι, όπως έχουμε ήδη εξαγγείλει, ότι θα υπάρξουν βίντεο που θα εξηγούν ακριβώς τη σωστή χρήση της μάσκας και γενικότερα το πώς θα επιστρέψουμε στο σχολείο. Άρα, τρεις πηγές ενημέρωσης. Και, όπως έχουμε ήδη πει, οι πρώτες μέρες στο σχολείο θα αφιερωθούν, προφανώς αναλόγως την ηλικία, στο να μεταλαμπαδευτούν αυτές οι πληροφορίες στα παιδιά και ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εκπαίδευση στη σωστή χρήση της μάσκας στις ηλικίες από το Νηπιαγωγείο, μέχρι και την Γ΄ Δημοτικού.

Δημοσιογράφος: Μία ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας και μία προς τον κ. Θεοδωρικάκο. Πριν από δύο εβδομάδες είχε ακουστεί η ημερομηνία 7/9 για την έναρξη της σχολικής περιόδου. Ωστόσο, αυτό δεν κατέστη εφικτό. Τώρα, από τη στιγμή που λέει ο κ. Πέτσας ότι δεν έχουν επιστρέψει όλοι, πόσο ασφαλές είναι να μιλάμε για 14/9 και τι απαντάτε σε αυτούς τους ειδικούς που λένε και για ημερομηνίες 21/9, όσον αφορά στην έναρξη της σχολικής περιόδου;

Και όσον αφορά στον κ. Θεοδωρικάκο, να πω το δίλημμα που έθεσε προηγουμένως -σαν πρώην εκπαιδευτικός- σχετικά με τα γυαλιά και τη μάσκα, είναι ένα θέμα το οποίο έχουν θέσει όπως ξέρετε κ. Υπουργέ και αρκετοί εκπαιδευτικοί. Τι θα χρησιμοποιούν τα γυαλιά ή τη μάσκα, όταν θα παραδίδουν μάθημα; Γιατί μιλάμε τώρα για μια διαδικασία εκπαιδευτική της διάρκειας των 30 και 35 λεπτών.

Όπως καταλαβαίνετε, θα είναι πολύ δύσκολο γι’ αυτούς τους ανθρώπους να φορούν και μάσκα και γυαλιά, παραδίδοντας παράλληλα μάθημα.

Ν. Κεραμέως: Πρώτα απ’ όλα, να το πω το εξής: Η 7η Σεπτεμβρίου είχε δοθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό τον Ιούνιο, με το σκεπτικό να πάμε μία εβδομάδα πιο νωρίς από την καθιερωμένη ημερομηνία έναρξης, για να καλύψουμε έδαφος. Συνεπώς, ούτως ή άλλως, θα ήμασταν μία εβδομάδα πιο νωρίς. Και θα μπορούσαμε κάλλιστα να ξεκινήσουμε. Αλλά ξέρετε ποιο είναι το ζητούμενο εδώ; Επειδή ακριβώς η έξαρση των κρουσμάτων του Αυγούστου φάνηκε να συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με ασυμπτωματικούς, γι’ αυτό θέλαμε να δώσουμε ικανό χρονικό διάστημα να γυρίσουν οι οικογένειες, να γυρίσουν τα παιδιά, να γυρίσουν όλοι σπίτι τους, να σταθεροποιηθεί η επιδημιολογική εικόνα. Αυτά τα λόγια μας είπαν και χθες στην Επιτροπή, ήταν τα ακριβή λόγια και θεώρησα ότι αποδίδουν με πολύ ωραίο τρόπο ακριβώς τον στόχο που προσπαθούμε να επιτύχουμε.

Είναι βέβαια πολύ σημαντικό να επιστρέψουν οι εκδρομείς. Να επιστρέψουν προκειμένου να σταθεροποιηθεί η εικόνα. Αλλά, από εκεί και πέρα, καταλαβαίνετε το σχολείο πρέπει να ξεκινήσει. Πρέπει να μπούμε όλοι σε μία κανονικότητα. Πρέπει τα παιδιά να επιστρέψουν στο φυσικό τους περιβάλλον. Και το φυσικό τους περιβάλλον είναι το σχολείο, είναι με τους συμμαθητές τους, είναι με τους εκπαιδευτικούς τους. Να πω ότι, βεβαίως, έχουν ακουστεί διάφορες γνώμες και ακούγονται διαρκώς και αυτό το θεωρώ θετικό, αν θέλετε, βοηθάει στον διάλογο το να ακούγονται ακριβώς τόσες διαφορετικές απόψεις. Πλην όμως, είναι ένα θέμα που συζητήθηκε εκτενώς χθες στην Επιτροπή και καταλήξαμε όλοι μαζί ότι η πλέον ενδεδειγμένη ημερομηνία, με βάση ακριβώς αυτό τον προβληματισμό που έθεσα και στον οποίο αναφέρθηκε ο κ. Εκπρόσωπος για τα στοιχεία που έχουμε σχετικά με επιστροφές από λιμάνια, διόδια, αερολιμένες, κ.ο.κ., ο στόχος είναι να περιορίσουμε ακριβώς τις μετακινήσεις για ικανό χρονικό διάστημα πριν από την έναρξη των σχολείων.

Παν. Θεοδωρικάκος: Στο ερώτημά σας νομίζω ότι έχει ήδη απαντήσει η κυρία Παπαευαγγέλου, η οποία νωρίτερα έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες. Δεν σας κρύβω ότι στην αρχή δυσκολευόμουν πολύ περισσότερο με τη μάσκα, με βοήθησαν πάρα πολύ η κόρη μου και ο γιος μου με την επιμονή τους να τη φορώ και νομίζω ότι βελτιώθηκα πάρα πολύ. Άλλωστε, είδατε ότι τα γυαλιά μου τα έβγαλα μόλις για πέντε λεπτά που χρειάστηκε να διαβάσω το κείμενό μου, γιατί έχω μυωπία η οποία αντισταθμίζεται με την πρεσβυωπία. Εμπιστευόμαστε τους εκπαιδευτικούς, εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας.

Όλα θα πάνε καλά. Θα βρουν τον σωστό τρόπο να λειτουργήσουν μέσα στη σχολική τάξη.

Δημοσιογράφος: Κυρία Κεραμέως, τι θα γίνει με το ολοήμερο σχολείο; Πότε θα ξεκινήσει; Και αν φοβάστε ότι -επειδή εκεί συγχρωτίζονται πολλά παιδιά- θα πρέπει να ληφθούν άλλα μέτρα, πιο αυστηρά μέτρα προστασίας και υγιεινής;

Ν. Κεραμέως: Σας ευχαριστώ πολύ για την ερώτηση, διότι θίγει ένα πολύ σημαντικό σημείο του όλου σχεδίου. Αφορά στα ολοήμερα σχολεία. Και έχουμε κάνει -όπως ξέρετε- μία προτροπή. Μία προτροπή προς τους γονείς να εγγράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο σχολείο για δύο λόγους: Πρώτα απ’ όλα παιδαγωγικά. Πιστεύουμε σε αυτό τον θεσμό, πιστεύουμε ότι το παιδί έχει να κερδίσει πάρα πολλά από αυτές τις επιπλέον ώρες στο σχολείο, οι οποίες μπορεί να αφιερωθούν σε καλλιτεχνική παιδεία, σε φυσική αγωγή, σε ξένες γλώσσες, όπως ακριβώς προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Και δεύτερον, γιατί είναι πραγματικά ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για να περιορίσουμε την επαφή των παιδιών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Άρα, πηγαίνοντας στο ολοήμερο κερδίζει το παιδί παιδαγωγικά, αλλά επιπλέον θωρακίζεται ακόμα καλύτερα η οικογένεια. Περιμένουμε, λοιπόν, να δούμε την ανταπόκριση, να δούμε τις εγγραφές των παιδιών στο ολοήμερο σχολείο.

Kατά κανόνα, είναι λιγότερα τα παιδιά που είναι στο ολοήμερο απ’ ό,τι τα παιδιά που είναι στο σχολείο κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας του σχολείου. Και από εκεί και πέρα, επαναλαμβάνω την προτροπή να εγγράψουν οι γονείς τα παιδιά τους στο ολοήμερο. Είναι και μία ευκαιρία να επενδύσουμε ακόμα περισσότερο στην Παιδεία. Και είναι δέσμευση της Κυβέρνησής μας και του Πρωθυπουργού να επενδύσουμε και σε αυτό τον θεσμό του ολοήμερου σχολείου για τους λόγους που προανέφερα.

Παν. Θεοδωρικάκος: Εξηγώντας προηγουμένως, κυρία Κάτζου, είπα ότι φέτος προσλαμβάνονται 9.474 πολίτες, άνδρες και γυναίκες, στην καθαριότητα. Ο αριθμός των πλήρους απασχόλησης είναι σημαντικά αυξημένος σε σχέση με πέρυσι, από 3.700 πηγαίνουμε στο 5.000. Ξέρουμε ότι αυτό είναι μια πολύ σημαντική στήριξη. Εξηγώ, όμως, ότι έχουμε δώσει ως Υπουργείο Εσωτερικών τη θεσμική δυνατότητα στους Δήμους, εάν θέλουν να μεταφέρουν και προσωπικό που είναι μισής χρονικής διάρκειας, να του δώσουν τη δυνατότητα να είναι πλήρους απασχόλησης και εκείνο ή να κάνουν και άλλες συμβάσεις, τις οποίες έχουμε προβλέψει την περίοδο του κορονοϊού. Και είμαστε εδώ για να δούμε και τι άλλο θα χρειαστεί να κάνουμε για να βοηθήσουμε. Επαναλαμβάνω, είναι ένα βασικό μήνυμα μέσα από την πολύ στενή συνεργασία μας με το Υπουργείο Παιδείας και με την ΚΕΔΕ και με τους Περιφερειάρχες έχει οργανωθεί μια σειρά μέτρων, που θεωρώ ότι θα οδηγήσει σε μια κανονική και καλή σχολική χρονιά. Αλλά οποιαδήποτε προβλήματα και αν προκύψουν και στον χώρο της καθαριότητας, εδώ είμαστε να δούμε και πώς αλλιώς μπορούμε επιπροσθέτως να βοηθήσουμε την Αυτοδιοίκηση για να ανταπεξέλθει.

Δημοσιογράφος: Ήθελα να ρωτήσω το εξής: Είπατε ότι στα κυλικεία θα είναι συσκευασμένα και προσυσκευασμένα υλικά. Μπορείτε να μας δώσετε μια λεπτομέρεια;

Παν. Θεοδωρικάκος: Σε αυτό πρέπει να απαντήσει η κυρία Παπαευαγγέλου. Η απάντησή μου είναι ότι αυτό που είπα είναι αυτό που μας υποδείχθηκε από την Επιτροπή των ειδικών. Δεν αποφάσισε ο Υπουργός Εσωτερικών ποια προϊόντα και πώς θα τα πωλούν τα κυλικεία. Ο Υπουργός Εσωτερικών -γιατί αυτή είναι η γραμμή του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησής μας- πήρε την υπόδειξη που εγγράφως υπήρξε από την Επιτροπή των ειδικών, τη μετέτρεψε σε εγκύκλιο για τη λειτουργία στα σχολεία και μάλιστα, σήμερα, συναντήθηκα με τους εκπροσώπους που εργάζονται στα κυλικεία, προκειμένου να τους εξηγήσω πώς έχουν τα θέματα και να δούμε πώς θα οργανωθεί καλύτερα και αυτό. Γι΄ αυτό σας είπα ότι πρέπει να απαντήσει η κυρία Παπαευαγγέλου.

Δημοσιογράφος: Δεν λέω γι΄ αυτό. Λέω γενικότερα για τη λειτουργία.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Εγώ, απλώς, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τις οδηγίες, έτσι όπως τις σκεφτήκαμε, έτσι ώστε να μειώσουμε την έκθεση του φαγητού των κυλικείων στον ιό. Έχουμε δώσει λεπτομερείς οδηγίες στο πώς θα λειτουργούν τα κυλικεία από την πλευρά της τήρησης των κανόνων υγιεινής. Δηλαδή, το προσωπικό να φορά μάσκα, να γίνεται καλή υγιεινή των χεριών. Και ως προς τα προϊόντα, δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα υπάρχει ένα καλάθι με πολλά κουλούρια ή με πολλά μπισκότα ή με πολλά φρούτα να είναι εκτεθειμένα στον αέρα. Και γι΄ αυτό είπαμε ότι τα φαγητά θα πρέπει να είναι συσκευασμένα, σε ατομικές συσκευασίες, έτσι ώστε να έχουμε άλλη μια ασπίδα προστασίας. Νομίζω ότι ο βασικός άξονας του σκεπτικού μας, είναι ότι κανένα μέτρο δεν αρκεί. Πρέπει να έχουμε πολλά μέτρα σε όλα τα επίπεδα, σε όλες τις λειτουργίες του σχολείου, έτσι ώστε να πετύχουμε τον σκοπό μας.

Δημοσιογράφος: Όλα αυτά που λέτε, τα καταλαβαίνω. Μια διευκρίνιση μόνο. Δηλαδή, είπατε «συσκευασμένα» είναι συσκευασμένα. Κουλουράκια, δηλαδή, θα παίρνουν τα παιδιά στο κυλικείο. Μια απλή ερώτηση κάνω.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Εμείς είμαστε επιστήμονες. Είπαμε ότι θα πρέπει να είναι όλα συσκευασμένα, σε ατομικά για το κάθε παιδί, να πλένονται πολύ τα χέρια του κυρίου που ασχολείται με το κυλικείο για να μην υπάρχει φόβος διασποράς του ιού. Από εκεί και πέρα, οι τεχνικές λεπτομέρειες είναι πέρα από τις δικές μας αρμοδιότητες.

Δημοσιογράφος: Θα ήθελα να ρωτήσω και σε επιστημονικό επίπεδο την κυρία Παπαευαγγέλου και την Υπουργό Παιδείας, ένα πράγμα το οποίο αποτελεί μια ιδιαιτερότητα και έχει συζητηθεί όλο το καλοκαίρι, μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία. Και αφορά τα παιδιά του Δημοτικού. Θα ήθελα να μου πείτε, κατά πόσο έχετε εξετάσει την πιθανότητα, το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα στη λειτουργία του σχολείου, ιδιαίτερα για παιδιά μικρών τάξεων -θέλω τη βοήθεια της ειδικού, εγώ δεν το ξέρω, το ρωτώ επειδή οι γονείς μικρών παιδιών έχουν προβληματισμούς λόγω εμπειρίας- αν τα παιδιά Α’, Β΄ Γ΄ Δημοτικού, τα οποία φάνηκε από όλη αυτή την περίοδο προσαρμογής ότι δυσκολεύονται πολύ περισσότερο από τα άλλα να φορούν αυτή τη μάσκα για ώρες, αν έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο να έχετε ένα plan B, σε περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί γυρίσουν και σας πουν, δεν αποδίδει αυτό. Τα παιδιά αυτών των ηλικιών, δυστυχώς, δεν μπορούν να προσαρμοστούν όσες οδηγίες και αν τους δώσαμε. Παρακαλώ, αν το έχετε συζητήσει αυτό και αν έχετε κάποια απάντηση.

Βάνα Παπαευαγγέλου: Έχουμε κάνει πάρα πολλές συζητήσεις γι΄ αυτό το θέμα, γιατί και εμείς καταλαβαίνουμε τη δυσκολία. Εδώ εμείς οι ίδιοι δυσκολευτήκαμε και μας πήρε κάποιο διάστημα να μάθουμε να φοράμε τη μάσκα για πολλές ώρες. Άρα, είναι προφανές ότι και συζητήσαμε και προβληματιστήκαμε γι΄ αυτό το θέμα. Εκεί που έχουμε καταλήξει είναι ότι τα σημαντικά βήματα που πρέπει να γίνουν είναι ξεκάθαρα μηνύματα στα μικρά παιδιά. Δεν μπορεί να ακούει το παιδί τη μαμά να λέει «μη βάλεις μάσκα, δεν θα μπορείς» και τη δασκάλα να λέει «μπορείς με τη μάσκα». Άρα, πρέπει όλοι μαζί να δουλέψουμε, να έχουμε ξεκάθαρα μηνύματα σε όλα τα παιδιά και ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Επίσης, αυτό που έχουμε συζητήσει είναι ότι, με την επινοητικότητα, την εφευρετικότητα και την εξυπνάδα των εκπαιδευτικών μας, σε κάθε περίπτωση θα βρίσκουν τη λύση για το κάθε παιδιά και την κάθε τάξη. Εμείς έχουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, γιατί αγαπούν τα παιδιά, όπως και εμείς οι παιδίατροι αγαπάμε τα παιδιά. Και θεωρούμε ότι θα μπορέσουν να υπάρξουν κάποιες ευκαιρίες, κάποιων μικρών διαλειμμάτων της μάσκας, που θα βοηθήσουν στην προσαρμογή, ιδιαίτερα το πρώτο διάστημα. Η αλήθεια είναι ότι είμαστε αισιόδοξοι. Στηριζόμαστε στην καλή συνεργασία όλων, των γονέων κατά πρώτον, των εκπαιδευτικών και ημών, έτσι ώστε να μπορέσουμε να επιτύχουμε αυτό που θέλουμε.

Ν. Κεραμέως: Μια μόνο σκέψη, αν μου επιτρέπετε. Ξέρετε όταν άνοιξαν τα Δημοτικά τον Ιούνιο, όπου υπήρξε μια μεγάλη -θα έλεγα- ανησυχία εκ μέρους της κοινωνίας τότε, αν το θυμάστε, είχαμε κληθεί να απαντήσουμε ακριβώς σε αντίστοιχες ερωτήσεις, πώς θα προσαρμοστούν τα παιδιά στα νέα μέτρα κ.ο.κ.. Η εμπειρία του μηνός Ιουνίου, έδειξε ότι τα μικρά παιδιά, ιδιαιτέρως, προσαρμόστηκαν με εξαιρετικό τρόπο. Δεν θα μπω σε σύγκριση. Θα πω, όμως, το εξής: Έχοντας επισκεφτεί –και μαζί με τον Πρωθυπουργό- Δημοτικό σχολείο και άλλα Δημοτικά σχολεία της χώρας, πραγματικά η προσαρμοστικότητα των παιδιών και δη των μικρών, είναι πάρα πολύ μεγάλη. Πολύ μεγαλύτερη από όσο εμείς νομίζουμε, μη έχοντας ζήσει από πρώτο χέρι μια τέτοια εμπειρία. Και οι εκπαιδευτικοί μας εφάρμοσαν με υποδειγματικό τρόπο τα μέτρα, αλλά και τα παιδιά μας προσαρμόστηκαν πάρα πολύ γρήγορα. Δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Ας είμαστε ειλικρινείς. Όλοι μας, μικροί και μεγάλοι, θα κληθούμε να δοκιμαστούμε. Αλλά είναι μια προσπάθεια που την κάνουμε όλοι μαζί και έχουμε την τύχη να την κάνουμε υπό την καθοδήγηση εξαιρετικών ειδικών, που μας καθοδηγούν σοφά σε κάθε μας βήμα.

Δημοσιογράφος: Οι μαθητές που δεν θα φορούν μάσκα για ιατρικούς λόγους, θα παρακολουθούν τα μαθήματα διαδικτυακά ή θα πηγαίνουν στο σχολείο;

Βάνα Παπαευαγγέλου: Είναι πολύ μικρός ο αριθμός των παιδιών που δεν θα φορούν μάσκα για λόγο αδυναμίας χειρισμού. Τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά είναι στην Ειδική Αγωγή και εκεί υπάρχει μέριμνα και εναλλακτική να χρησιμοποιούν την ολοπρόσωπη προμετωπίδα. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει και εδώ να υπάρχουν και πολύ πιο ήπιες περιπτώσεις παιδιών, τα οποία ίσως δεν ανέχονται λόγω συμπεριφεριακών προβλημάτων τη χρήση μάσκας. Και εκεί θα πρέπει να εκτιμηθεί, για το κάθε παιδί ξεχωριστά, οι επιλογές που έχουν. Όντως, υπάρχουν επιλογές. Καλή διάθεση να υπάρχει.

Δημοσιογράφος: Κυρία Κεραμέως, την περασμένη εβδομάδα, απευθύνατε ξανά, όπως και σήμερα, κάλεσμα στους γονείς να στείλουν τα παιδιά στο ολοήμερο. Την ίδια στιγμή, οι λοιμωξιολόγοι επιμένουν για τη σημασία της κυψέλης, που οι μαθητές της ίδιας σχολικής τάξης σχηματίζουν, ώστε να αποφεύγεται η επαφή με άλλους μαθητές. Πώς θα επιτευχθεί αυτό στο ολοήμερο, δεδομένου ότι οι μαθητές ενός τμήματος, αναμειγνύονται με μαθητές άλλου τμήματος; Επιπλέον, το ολοήμερο τελειώνει στις 4. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για τους εργαζόμενους γονείς του ιδιωτικού τομέα, που κατά κανόνα σχολούν μετά τις 5;

Ν. Κεραμέως: Πρώτα απ΄ όλα, για το θέμα της συμμετοχής των μαθητών στο ολοήμερο, όπως ξέρετε είναι, κατά κανόνα, πολύ μικρότερες οι ομάδες των μαθητών που συμμετέχουν στο ολοήμερο. Και από εκεί πέρα, όπως σας είπα, υπάρχει δέσμευση της Κυβέρνησής μας να προσλάβουμε επιπλέον εκπαιδευτικούς, όσο χρειαστεί ακριβώς για να εξυπηρετούμε πάντοτε τις οδηγίες των ειδικών. Έχουν εξασφαλιστεί σημαντικά κονδύλια για την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών και για το κομμάτι αυτό του ολοήμερου. Αναφορικά με ζητήματα αδειών, έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία και με το Υπουργείο Εσωτερικών σε ό,τι αφορά τους δημοσίους υπαλλήλους και με το Υπουργείο Εργασίας σε ό,τι αφορά τους γονείς, εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, αναμένονται ρυθμίσεις που έρχονται τις επόμενες ημέρες για τον σκοπό αυτό.

Δημοσιογράφος:  Θα ήθελα να υπενθυμίσω στην Υπουργό Παιδείας ότι δεν μου απάντησε σε ένα υποερώτημα για τα ιδιωτικά σχολεία, αν υπάρχει πρόβλεψη για την εφαρμογή του μέτρου των 15 μαθητών ή κάποιον έλεγχο στην εφαρμογή ή κάποια πρόβλεψη στην οποία έχετε ήδη προβεί ή πρόκειται αν προβείτε.

Ν. Κεραμέως: Οι οδηγίες που έχουν βγάλει οι ειδικοί, δεν διαφοροποιούνται μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων. Είναι οδηγίες, τις οποίες υποδεικνύουν οι ειδικοί, για την καλύτερη δυνατή λειτουργία των σχολείων μας, με αυξημένα μέτρα προστασίας και προφύλαξης.

Σχόλια (1)

 
Εκπαιδευτικός
01 Σεπ 2020 21:43

Μαθητές, εκπαιδευτικοί κ γονείς χρησιμοποιούν κ τα ΜΜΜ.
Τα παιδιά μετά το σχολείο έχουν φροντιστήρια, γλώσσες , αθλήματα.
Ιδιαίτερα. Παίζουν στις γειτονιές.
Κάθε μέρα ο μαθητής φέρνει στο σχολείο τη βιογραφία των επαφών του.
Σταθερός ήταν ο μαθητικος πληθυσμός το καλοκαίρι, όμως προέκριναν τότε την εκ περιτροπής διδασκαλία. Τα παιδιά τότε δεν φορούσαν μάσκες. Σε τι ακριβώς προσαρμόστηκαν;
Τι άλλαξε;
Γιατί οι άλλες χώρες παίρνουν άλλα μέτρα;
Όταν κολλήσει παιδί , θα παίζουν την κολοκυθιά.
Όταν κολλήσουν οι μαθητές σε μεγάλο ποσοστό, θα υπάρξει σοβαρός αντίκτυπος κ στην οικονομία.
Γιατί ποιος θα φροντίσει το παιδί που θα νοσήσει;

Κ φυσικά ο ιδιωτικός τομέας θα ζητήσει αποζημιώσεις.

Αν κ δεν ενδιαφέρονται για τπτ.
Stalling techniques

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.