Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Παιδεία από τα «κάτω» προς τα «πάνω»

Δημοσίευση: 12/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νικήτας Χιωτίνης

Πριν πολλά χρόνια ο καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος είχε σπαρακτικά γράψει: «κάτω τα Πανεπιστήμια ζήτωσαν τα νηπιαγωγεία». Γιατί πράγματι η Παιδεία είναι μια διαδικασία που αρχίζει από τις τρυφερές ηλικίες και φτάνει   στις μεγαλύτερες.  Οι νέοι στις μεγαλύτερες ηλικίες τους είναι ήδη διαμορφωμένοι ψυχικώς και πνευματικώς, από το περιβάλλον τους και τις επιρροές που δέχτηκαν ή υπέστησαν, π.χ. από την πανίσχυρη και πανούργο τηλεόραση. Προφανώς εδώ δεν θεωρούμε την Παιδεία ως διαδικασία απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά ως προϋπόθεση προς απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων.     

Δυστυχώς τις τελευταίες δεκαετίες είναι φανερό πως αυτό δεν το αντιλαμβάνονται οι διαχειριστές της Παιδείας των Ελλήνων.  Το κύριο βάρος της η Πολιτεία το δίνει στη «πιασάρικη» Ανώτατη Εκπαίδευση, τη χρησιμοποιούν και δημαγωγικώς όλα τα κόμματα. Οι πολιτικοί διαχειριστές μας  δίνουν μικρότερη σημασία στις προηγούμενες εκπαιδεύσεις των παιδιών μας, δηλαδή στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως δηλαδή και μείς.  

Οι έχοντες εμπειρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαπιστώνουμε πως σταδιακώς η δευτεροβάθμια εκπαίδευση ευτελίζεται, προφανώς και η προηγούμενή της, της οποίας αποτελεί συνέχεια. Αλλά όχι μόνο αυτό. Πέραν της σχεδόν ανύπαρκτης συζήτησης και μέριμνας περί Παιδείας,  ευτελίζεται   και η ίδια η έννοια της εκπαίδευσης, που ταυτίζεται με την παπαγαλία, που με τη σειρά της εξαφανίζει την κριτική σκέψη. Άλλωστε εδώ και πολλά χρόνια οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου σχεδόν δεν υφίστανται, έχουν αντικατασταθεί από τα φροντιστήρια. Ως γονείς θυμόμαστε πως τα παιδιά μας δεν πήγαιναν στο Λύκειό τους μήνες προ των εξετάσεων και αυτό θεωρείτο φυσικό. Τη δουλειά την έκανε επισήμως το φροντιστήριο, δηλαδή την εκπαίδευση σε «συνταγές επιτυχίας», συνταγές που οι βαθμολογητές των πανελληνίων εξετάσεων ακολουθούν κατά γράμμα, ως ανταποκρινόμενες σε δήθεν «αντικειμενικά κριτήρια». Απεδείχθησαν όλα αυτά (τα φροντιστήρια και τα θεωρούμενα σήμερα σαν «αντικειμενικά κριτήρια») ανεπιτυχή. Αφήνουμε κατά μέρος την παγκόσμια  πρωτοτυπία  των  Πανελληνίων Εξετάσεων, με τις οποίες ασχολείται όλη η χώρα τρείς μήνες προτού διεξαχθούν και δύο μήνες μετά και που έχουν καταστεί εθνικά γεγονότα, δηλαδή national events, για να μιλήσουμε με τη γλώσσα του μέλλοντός μας.   

Η σημερινή πολιτική ηγεσία της χώρας, δια του Υπουργείου Παιδείας, όπως και όλες οι προηγούμενες (που κάνουν αντιπολίτευση με τα πλέον αναρμόδια στελέχη τους και   με επιχειρήματα που μπορεί και να μην τα πιστεύουν) ακολουθεί πιστά την   παθολογία των τελευταίων δεκαετιών. Όλη η συζήτηση διεξάγεται για τις «βάσεις εισαγωγής» στα Πανεπιστήμια και οικτίρουμε γιατί οι μελλοντικοί μαθηματικοί έγραψαν μαθηματικά για 2, χωρίς να διερωτώμεθα γιατί έγραψαν για 2 ενώ πήραν απολυτήριο Λυκείου.

Το Υπουργείο  Παιδείας διακηρύττει πως  μελλοντικώς η κατώτερη βάση εισαγωγής θα είναι η βάση του 10 και τα πανεπιστημιακά Τμήματα θα μπορούν να απαιτούν  ιδιαίτερες επιδόσεις των υποψηφίων. Τούτο είναι όχι μόνο  σωστό ως προς την απρόσκοπτη λειτουργία   των Πανεπιστημίων, αλλά είναι και αυτονόητο. Όμως το ζήτημα δεν είναι αυτό. Το ζήτημα είναι η σωστή λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που θα καθιστά όλους τους αποφοίτους Λυκείου  ικανούς να παρακολουθήσουν   τριτοβάθμια εκπαίδευση σχετική με τις κλίσεις τους και εφόσον το επιθυμούν. Εάν ορισμένα   Πανεπιστημιακά Τμήματα,   έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις, ιδού ο λόγος επί μέρους διαγωνιστικών εξετάσεων.

Με άλλα λόγια, σωστές οι προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας για τη μελλοντική εισαγωγή των αποφοίτων Λυκείου σε τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά αν αγνοήσουμε τις δύο προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης θα έχουμε τριτοβάθμια ιδρύματα με λίγους ή άνευ φοιτητών. Βεβαίως σωστά και δικαίως θα είναι έτσι, αλλά αυτό θέλουμε ως χώρα; Νομίζω και ελπίζω πως όχι, αν και προς αυτό κατ’ ουσίαν προσπαθούμε εδώ και πολλά χρόνια.

Κα Κεραμέως,

σωστές οι διακηρύξεις σας για τα Πανεπιστήμια, αλλά πολύ μικρή σημασία έχουν:   το κύριο βάρος πρέπει να δοθεί στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Άνευ αυτών χτίζουμε στην άμμο. Ας αναλογιστούμε και την Παιδεία των παιδιών μας. Ο υπουργός που στα ζητήματα αυτά «θα σπάσει αυγά», θα μείνει στην ιστορία…   

Σχόλια (10)

 
Μητέρα
13 Σεπ 2020 09:51

Προτάσεις θέλουμε...η βάση του δέκα της κ.υπουργού και η τράπεζά της απλά θα αυξήσουν την παπαγαλία. Όποια αλλαγή θα πρέπει να ξεκινήσει από τα παιδάκια που πάνε τώρα νηπιαγωγείο, όπως εύστοχα το τοποθετεί ο αξιόλογος καθηγητής κ. Τάσιος και όχι από τους μαθητές της φετινής Α Λυκείου, βιαστικά και χωρίς σχεδιασμό. Προτάσεις σε βάθος 15ετίας με επικαιροποίηση της ύλης σε όγκο και ουσία.

 
Πράγματι
13 Σεπ 2020 10:22

Όλη η συζήτηση διεξάγεται για τις «βάσεις εισαγωγής» στα Πανεπιστήμια και οικτίρουμε γιατί οι μελλοντικοί μαθηματικοί έγραψαν μαθηματικά για 2, χωρίς να διερωτώμεθα γιατί έγραψαν για 2 ενώ πήραν απολυτήριο Λυκείου.

 
Προσφορά θέσεων εισακτέων
13 Σεπ 2020 12:02

Διαφέρει ο διαγωνισμός εισαγωγής στα πανεπιστήμια (Πανελλαδικές ή Πανελλήνιες) από τις εξετάσεις προαγωγής και αποφοίτησης στις τάξεις του σχολείου.

Παλιότερα, δεκαετίες 1980-1990-2000, υπήρχαν χρονιές με πολύ δύσκολα θέματα στις εξετάσεις που τελικά οι βαθμοί ήταν αντίστοιχοι των φετινών. Όλοι είχαν απολυτήριο Λυκείου, στο οποίο συνυπολογίζονται και οι προφορικοί βαθμοί (έστω ένα 10 να έχει κάποιος).

Απλώς η αναλογία θέσεων εισακτέων και υποψηφίων ήταν διαφορετική: αν θυμάστε, ήταν περίπου 1 στους 3.

Τα ΑΕΙ πρέπει να συνενωθούν και να συγκροτήσουν βιώσιμες σχολές, αυτό είναι πρωτίστως ευθύνη των ακαδημαϊκών κύκλων. Το υπουργείο οφείλει να ασχολήθει με τη βελτίωση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, εξατάξιο Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο, ανανέωση σχολικών βιβλίων και πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού)

Δεν μπορει η δημόσια εκπαίδευση κάθε χρόνο να στηρίζεται σε βιβλία του 2000 και σε χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

 
Φ. Κώστας
13 Σεπ 2020 14:42

Μπήκαν με 2 γιατί η σχολή δεν έχει ζήτηση. Γιατί δεν πρόκειται να διοριστουν ποτέ και αν διοριστουν δεν έχει και σημασία τι μαθηματικά ξέρουν, λίγες σαχλαμάρες να διδάσκουν με λίγη επιμόρφωση και τελειώσαμε. Όσο για τον ιδιωτικό τομέα να βρουν δουλειά, εδώ γελαμε.

 
Νέοι άνθρωποι
13 Σεπ 2020 20:25

Πρέπει να αναλάβουν θέσεις ευθύνης νέοι άνθρωποι, ηλικίας 35 έως 45 ετών, ώστε να έχουν επαφή με τη σημερινή πραγματικότητα στην οποία μεγαλώνουν τα παιδιά ηλικίας 5 έως 18 ετών.

Έτσι θα προετοιμαστούν οι αυριανοί πολίτες, δεν είναι δυνατόν να είμαστε στο 2020 και να κοιτάζουμε πίσω στο 1980.

 
@Νέοι άνθρωποι
14 Σεπ 2020 14:54

Αυτοί είναι ήδη εξωτερικό και μάλλον εκεί θα κάτσουν για πάντα... Γιατί να ξαναμπλέξουν;

 
Απολύομαι σου λέω
14 Σεπ 2020 20:58

@Νέοι άνθρωποι
Ναι βέβαια.... νέοι 35-45 που έχουν επαφή με την πραγματικότητα σε θέσεις ευθύνης.... όπως πχ η Υπουργός και η Υφυπουργός.
Πχ 35 χρονών ο Διευθυντής(με 5 χρόνια στην εκπαίδευση).... και οι άνω των 55(με 25 χρόνια εμπειρία), να διδάσκουν και για επιτήρηση στην αυλή....

 
Φυσική εναλλαγή σε θέσεις ευθύνης
14 Σεπ 2020 21:03

Κάποτε οι σημερινοί 25άρηδες θα γίνουν 35 και 45 ετών, δε σταματάει η ροή του χρόνου. Όσο καθυστερούμε την εναλλαγή σε θέσεις ευθύνης τόσο χειρότερο για την κοινωνία μας. Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι έχουν αλλάξει τα δεδομένα μετά το 2000 - με την παγκόσμια δικτύωση θα έχουμε μια νέα κοινωνία και εκπαίδευση.

@Νέοι άνθρωποι

 
Εμπειρία εκπαιδευτικών
15 Σεπ 2020 01:42

Οι σημερινοί εκπαιδευτικοί απέκτησαν εμπειρία στα σχολεία αμέσως μετά την απόκτηση του πτυχίου τους. Είναι υπερβολικό να ζητούν από τους νεότερους να περιμένουν 20 χρόνια για να διοριστούν.

Η εμπειρία μπορεί να κερδηθεί, όχι όμως η νεότητα, οι αντοχές και οι φρέσκες ιδέες. Δεν μπορούμε συνεχώς να επενδύουμε πόρους για μετεκπαίδευση προσωπικού ηλικίας 55-65 ετών ενώ είναι φανερό πως δεν υπάρχει διάθεση για ουσιαστική ανανέωση της διδασκαλίας.

Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου δεν είναι χειρότερη από τις προηγούμενες, οι οποίες έκαναν πολλά λάθη μάλιστα σε πιο ευνοϊκές συγκυρίες για την χώρα (δεκαετίες 1980-2010).

 
Θα αρχίσω να τα βάφω στο τέλος
15 Σεπ 2020 10:33

@Εμπειρία εκπαιδευτικών
- "Οι σημερινοί εκπαιδευτικοί απέκτησαν εμπειρία στα σχολεία αμέσως μετά την απόκτηση του πτυχίου τους". Οι περισσότεροι σημερινοί εκπαιδευτικοί, διορίστηκαν μετά τα 30 και κατόπιν επιτυχίας σε γραπτό διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (σε γνωστικό αντικείμενο και σε παιδαγωγικά). Και όχι χάρη στα νέα όμορφα μάτια τους, τις αντοχές και τις φρέσκες ιδέες. Αλλιώς, να γίνεται διαγωνισμός βάση νεότητας, αντοχών και φρεσκάδας... στυλ GNTM ή Survivor.

- "Είναι υπερβολικό να ζητούν από τους νεότερους να περιμένουν 20 χρόνια για να διοριστούν". Κανείς δεν μίλησε για διορισμό. Για θέσεις ευθύνης και διοίκησης γίνεται λόγος.

- "Η εμπειρία μπορεί να κερδηθεί, όχι όμως η νεότητα, οι αντοχές και οι φρέσκες ιδέες". Η εμπειρία κερδίζεται με το χρόνο. Ξέρετε πολλούς έμπειρους 20χρονους? Σε ποια χώρα και σε ποια ιεραρχία, αξιολογείται δεύτερη ως προσόν, η επαγγελματική εμπειρία?

- "Δεν μπορούμε συνεχώς να επενδύουμε πόρους για μετεκπαίδευση προσωπικού ηλικίας 55-65 ετών". Γίνεται παντού ανά τον πολιτισμένο κόσμο και λέγεται Δια Βίου Μάθηση και Εκπαίδευση.

- "Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου δεν είναι χειρότερη από τις προηγούμενες...". Μάλιστα... είναι δηλαδή καλύτερη ή τα ίδια χάλια? Περιμένω με ενδιαφέρον να μας ενημερώσετε, για τις "φρέσκες ιδέες" που προωθεί και υλοποιεί η σημερινή, νεαρή σε ηλικία ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, γιατί ο πρόεδρος του ΙΕΠ είχε πει, να γυρίσουμε το ρολόι πίσω στο 2014....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ