Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Κ. Μητσοτάκης: Δεν θα αλλάξουν οι Πανελλήνιες- Κάποια «φίλτρα» πρέπει να μπουν

Εξετάζεται η υποχρεωτική στράτευση στα 18 πριν οι επιτυχόντες στα ΑΕΙ φοιτήσουν σε αυτά
Δημοσίευση: 13/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

"Δεν θα αλλάξουν οι Πανελλήνιες, είναι κάτι το οποίο το έχω πει επανειλημμένως, το επαναλαμβάνω και τώρα αλλά, ναι, κάποια «φίλτρα» πρέπει να μπουν".

Αυτό ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη σημερινή Συνέντευξη Τύπου  στο Thessaloniki Helexpo Forum.

Παράλληλα ανακοίνωσε ότι τα δύο νομοσχέδια για την Επαγγελματική Εκπαίδευση  και την Ανώτατη Εκπαίδευση θα ψηφιστούν στη Βουλή το επόμενο εξάμηνο.

Ο Κ. Μητσοτάκης σχολιάζοντας το γεγονός ότι εισήχθησαν στα ΑΕΙ υποψήφιοι με λευκές κόλες “προκύπτει το ζήτημα γιατί υπάρχουν σχολές και τμήματα τα οποία προσφέρουν περισσότερες θέσεις από τη ζήτηση που υπάρχει γι’ αυτά τα τμήματα και ανακοίνωσε “αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη ώστε να στηρίξουμε εκείνα τα τμήματα τα οποία έχουν ζήτηση και ενδεχομένως να κάνουμε παρεμβάσεις σε αυτά τα οποία να μην ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς”.

Σχετικά με τη θεσμοθέτηση κατώτατης βάσης για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ ο πρωθυπουργός είπε: “Είναι υπό εξέταση -και θέλω να τονίσω ότι θα υπάρχει νομοσχέδιο εμβληματικό για την ανώτατη εκπαίδευση το οποίο θα έχει ψηφιστεί μέσα στους επόμενους έξι μήνες- είναι, παραδείγματος χάριν, η ίδια η σχολή, το τμήμα να ορίζει για ένα μάθημα βασικό βαθμό ελάχιστο για να μπορείς να μπεις στο τμήμα”.

 Εξετάζεται η υποχρεωτική στράτευση στα 18 πριν οι επιτυχόντες στα ΑΕΙ φοιτήσουν σε αυτά

Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε επίσης πως θα θέσει σε δημόσιο διάλογο,   η υποχρεωτική στράτευση να είναι στα 18 και ανέφερε:

“Αν κάποιος έχει περάσει στο Πανεπιστήμιο, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, θα μεταθέσει απλά την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο για ένα χρόνο, και θα υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία στα 18”.

Έκκληση προς γονείς μαθητές και εκπαιδευτικούς

Ο Κ. Μητσοτάκης απηύθυνε  έκκληση προς τους γονείς, στα παιδιά, και στους εκπαιδευτικούς, να αντιμετωπίσουν την αυριανή ημέρα με ψυχραιμία και με αισιοδοξία.  

“Μπορεί να μην βλέπουμε αυτή τη φορά το χαμόγελο των παιδιών, θα το βλέπουμε στα βλέμματά τους τουλάχιστον, και θα ξέρουμε όλοι ότι κάνουμε το σωστό, το ενδεδειγμένο” τόνισε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: “Θέλω  να στείλω και ένα μήνυμα στους λίγους συμπολίτες μας -γιατί είναι λίγοι, αυτό φαίνεται τουλάχιστον από όλες τις μετρήσεις- που έχουν επιφυλάξεις για το αν υπάρχει ο κορονοϊός, πόσο επικίνδυνος είναι, αν οι μάσκες είναι αποτελεσματικές. Ο κορονοϊός είναι μία πραγματικότητα, είναι πολύ πιο επικίνδυνος από την γρίπη. Μπορεί να στοιχίσει ζωές, ειδικά όταν αφεθεί να χτυπήσει ανθρώπους οι οποίοι είναι πιο ευάλωτοι. Και έχω μία ευθύνη ως Πρωθυπουργός της χώρας να αποκρούσω όλες τις θεωρίες συνωμοσίας, να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου με την πειθώ αλλά και με κανονιστικά μέτρα, όπου αυτό είναι απαραίτητο, για να υπερασπιστώ το ύψιστο αγαθό που είναι η δημόσια υγεία. Και επειδή τα έχουμε καταφέρει καλά σε αυτό τον τομέα, δεν είμαι διατεθειμένος αυτό το διακύβευμα να το θέσω σε αμφισβήτηση και να το διακινδυνεύσω”.

ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Δημοσιογράφος: Κύριε Πρόεδρε, και χθες στην ομιλία σας και προ ολίγου εδώ κάνατε μία προσπάθεια να «αποκρούσετε», επιτρέψτε μου τα εισαγωγικά στη λέξη, την κατηγορία ότι η Κυβέρνηση σας έχει εμφανίσει μία μεταρρυθμιστική κόπωση, ή αν θέλετε, μία αμφιθυμία. Κι αυτή η εντύπωση είναι έντονη κυρίως σε ό,τι αφορά το κομμάτι των κυβερνητικών παρεμβάσεων στο χώρο της εκπαίδευσης, για τις οποίες -όπως κι εσείς γνωρίζετε- υπήρχαν υψηλές, υψηλότατες προσδοκίες. Υποθέτω ότι συμμερίζεστε και τον ευρύ προβληματισμό που πυροδοτήθηκε και από τις επιδόσεις στις εισαγωγικές εξετάσεις στα Πανεπιστήμια.

Πιστεύετε ότι έχετε κάνει όσα επείγοντα έπρεπε να έχουν γίνει ώστε να προχωρήσει, ή τουλάχιστον να εκκινήσει αυτός ο μετασχηματισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας που θα επιτρέψει στην Παιδεία στην Ελλάδα να γίνει κεντρικός μοχλός ανάπτυξης και να απεμπλέξει και τον κοινωνικό «ανελκυστήρα» για τον οποίο έχετε μιλήσει επανειλημμένα;

Κ. Μητσοτάκης: Η Παιδεία είναι μεγάλο στοίχημα για την Κυβέρνηση κι για εμένα προσωπικά. Πιστεύω ότι έχουμε κάνει πολλά, αλλά έχουμε ακόμα πολλά περισσότερα να κάνουμε. Και θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι παρεμβάσεις στην Παιδεία είναι από τη φύση τους παρεμβάσεις μακροχρόνιες οι οποίες δεν μπορούν να υλοποιηθούν όλες σε ένα χρόνο.

Και επειδή έχουμε κάνει πολλά πράγματα ως Κυβέρνηση, θέλω να θυμίσω ότι κυβερνάμε 14 μήνες. Έχουμε μόλις ολοκληρώσει το ένα από τα τέσσερα χρόνια. Και για την Παιδεία θα ήταν, νομίζω, άδικο να περιμένει κανείς ότι θα μπορούσαμε να τα κάνουμε όλα μέσα στον πρώτο χρόνο. Έχουμε κάνει όμως αρκετά.

Να ξεκινήσω με κάτι προφανές το οποίο το έχουμε ξεχάσει, το άσυλο. Για πηγαίντε να κάνετε μία βόλτα σήμερα στο Αριστοτέλειο, το λέω επειδή είναι ακριβώς δίπλα μας, και πείτε μου αν σας θυμίζει σε κάτι την κατάσταση που επικρατούσε πριν από ένα χρόνο. Δεν λέω ότι ο νόμος έχει λειτουργήσει άριστα παντού και δεν λέω ότι δεν υπάρχουν κάποια επιμέρους προβλήματα. Ήταν μία σημαντική παρέμβαση, όμως, η οποία απελευθέρωσε τα πανεπιστήμια από αυτή την απαράδεκτη πρακτική, να γίνονται άνδρα ανομίας και παραβατικότητας.

Ξέρετε, πολλές φορές η κανονικότητα και η συνήθεια της νέας καθημερινότητας μας κάνει να ξεχνάμε πώς ήταν τα πράγματα και ότι όλα αυτά δεν ήταν καθόλου αυτονόητα. Χρειάστηκε μία πολιτική απόφαση για να γίνει αυτό.

Δεν θα σταθώ στις παρεμβάσεις στα σχολεία. Θα περιοριστώ στο ζήτημα των πανεπιστημίων γιατί νομίζω ότι αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία. Ξέρετε ότι έχουμε ήδη ψηφίσει την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης η οποία και έχει και τον κύριο ρόλο να εισηγείται και να αποφασίζει για τη διάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη στη χώρα.

Και πράγματι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μία κατάσταση η οποία δεν είναι ευχάριστη όταν δίνεται η εντύπωση ότι κάποιος μαθητής δίνει εξετάσεις και μπαίνει ουσιαστικά δίνοντας λευκή κόλλα σε ένα πανεπιστήμιο. Γιατί είναι πρόβλημα αυτό; Γιατί κατ’ αρχάς προκύπτει το ζήτημα; Προκύπτει το ζήτημα γιατί υπάρχουν σχολές και τμήματα τα οποία προσφέρουν περισσότερες θέσεις από τη ζήτηση που υπάρχει γι’ αυτό το τμήμα. Το αποτέλεσμα είναι ότι κάποιος μπαίνει με τον ελάχιστο βαθμό. Νομίζω ότι αυτό είναι κατανοητό.

Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν είναι τόσο ότι μπαίνει με βαθμό. Το πρόβλημα είναι γιατί έχουμε σχολές, γιατί έχουμε τμήματα που δεν έχουν ζήτηση; Και ποια θα έπρεπε να είναι η αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη ώστε να στηρίξουμε εκείνα τα τμήματα τα οποία έχουν ζήτηση και ενδεχομένως να κάνουμε παρεμβάσεις σε αυτά τα οποία να μην ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς.

Στόχος μας δεν είναι να βγάζουμε πτυχιούχους με ένα πτυχίο μόνο και μόνο για να έχουν ένα πτυχίο και να λένε ότι είναι πτυχιούχοι. Είναι να έχουν πτυχία τα οποία να τους δίνουν δεξιότητες και να ανταποκρίνονται και στις επιθυμίες τους.

Και ναι, ένα από τα ζητήματα τα οποία συζητάμε, είναι υπό εξέταση -και θέλω να τονίσω ότι θα υπάρχει νομοσχέδιο εμβληματικό για την ανώτατη εκπαίδευση το οποίο θα έχει ψηφιστεί μέσα στους επόμενους έξι μήνες- είναι, παραδείγματος χάριν, η ίδια η σχολή, το τμήμα να ορίζει για ένα μάθημα βασικό βαθμό ελάχιστο για να μπορείς να μπεις στο τμήμα. Ναι, δεν μπορείς να μπεις στο Μαθηματικό αν γράψεις 3 μαθηματικά. Να το πω πολύ απλά. Πρέπει να μπει ένα όριο σε αυτό. Αλλά δεν θέλουμε τόσο να το κάνουμε εμείς αυτό. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να το κάνουν. Η απάντηση, λοιπόν, είναι, Και επίσης έρχεται ένα πάρα πολύ εμβληματικό νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Το οποίο και αυτό θα έχει ξεχωριστεί σημασία διότι την έχουμε παντελώς παραμελήσει την επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα και βρισκόμαστε συνέχεια αντιμέτωποι μιλώντας με την ίδια την παραγωγική κοινότητα να μας λέει ότι χρειάζονται ειδικότητες, τεχνικές ειδικότητες που πολύ απλά δεν υπάρχουν.

Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα μεγάλο πρόβλημα. Την άκριτη ανωτατοποίηση των ΤΕΙ. Το είχαμε επισημάνει τότε. Έγινε με τρόπο απαράδεκτο. Θέλω να θυμίσω ότι πολλά τμήματα τα οποία δημιουργήθηκαν, με βουλευτικές αποφάσεις της τελευταίας στιγμής -να τα θυμηθούμε όλα αυτά- τα έχουμε βάλει σε αναστολή διότι δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε τμήματα τα οποία γίνονται μόνο για πελατειακούς λόγους.

Κάνοντας λοιπόν  όλοι μας την αυτοκριτική μας βλέπω πού είναι το πρόβλημα, αναγνωρίζω ότι δεν μπορούσαμε να τα κάνουμε όλα σε ένα χρόνο, έχω όμως και μια πάρα πολύ ξεκάθαρη -και εγώ και η Υπουργός- άποψη για το πού πρέπει να κινηθούμε από εδώ και στο εξής.

Τα θέματα αυτά και το νομοσχέδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά και το εμβληματικό νομοσχέδιο της ανώτατης εκπαίδευσης θα είναι ψηφισμένα εντός των επόμενων έξι μηνών. Από εκεί και πέρα στα ζητήματα του τρόπου εισαγωγής, δεν θα αλλάξουν οι πανελλήνιες, είναι κάτι το οποίο το έχω πει επανειλημμένως, το επαναλαμβάνω και τώρα αλλά, ναι, κάποια «φίλτρα» πρέπει να μπουν.

Και νομίζω ότι υπάρχει και ένα ζήτημα στοιχειώδους ευθύνης, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, να μια ωραία φιλελεύθερη αναφορά κ. Μόσχοβα, γιατί με ρωτήσατε πριν για το αν έχουμε βάλει νερό στη φιλελεύθερη προσέγγισή μας. Πιστεύω πολύ στα δικαιώματα, στην ισορροπία δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Εάν το κράτος προσφέρει δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση -και πολύ καλά κάνει- σε κάθε Έλληνα ο οποίος διεκδικεί είσοδο στο πανεπιστήμιο ενέχει και ένα στοιχείο, δεν θα το πω πρόκλησης αλλά αδιαφορίας, το να μπαίνεις στο πανεπιστήμιο με λευκή κόλλα.

θα το θέσω στο δημόσιο διάλογο, ότι ναι υπάρχει και το ζήτημα για το οποίο δεν είμαι έτοιμος ακόμα να σας μιλήσω, γιατί δεν έχουμε πάρει κάποια οριστική απόφαση, πρέπει να το ζυγίσουμε και να δούμε πόσο ωφέλιμη είναι τελικά η υποχρεωτική στράτευση στα 18.

Διευκολύνει πάρα πολύ τον προγραμματισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, δημιουργεί ένα καθεστώς ισότητας για όλους, μπαίνουν όλοι στην ίδια ηλικία. Αν κάποιος έχει περάσει στο Πανεπιστήμιο, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, θα μεταθέσει απλά την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο για ένα χρόνο, και θα υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία στα 18.

Δημοσιογράφος:  Κύριε Πρόεδρε, εχθές στην ομιλία σας μιλήσατε, αν θυμάμαι καλά την έκφραση, για επαναξιολόγηση της στρατιωτικής θητείας.  Εξετάζει η Κυβέρνησή σας το ενδεχόμενο να αυξήσει τη θητεία;

Κ. Μητσοτάκης: Ήμουν σίγουρος ότι κάποιος θα εντόπιζε αυτή τη λέξη την οποία χρησιμοποίησα. Κοιτάμε όλες τις πτυχές της θητείας.  Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητας ότι δεν πρόκειται η θητεία να αυξηθεί πέραν των 12 μηνών. Αυτό το θεωρώ απολύτως δεδομένο.

Στέκομαι ιδιαίτερα στην ανάγκη οι νεοσύλλεκτοι να αποκτούν κάποιες δεξιότητες κατά τη διάρκεια της θητείας τους που θα τους είναι χρήσιμες στη ζωή τους μετά το Στρατό. Και νομίζω ότι εκεί μπορούμε να κάνουμε πάρα πολλά βήματα. Ψηφιακές δεξιότητες, πιστοποιημένες δεξιότητες. Να μην αισθάνονται ότι είναι χαμένος χρόνος και ταυτόχρονα να είναι χρήσιμοι και στην πατρίδα. Νομίζω ότι εκεί μπορούμε να κάνουμε πολύ σημαντικά βήματα.

Και πρέπει να σας πω, θα το θέσω στο δημόσιο διάλογο, ότι ναι υπάρχει και το ζήτημα για το οποίο δεν είμαι έτοιμος ακόμα να σας μιλήσω, γιατί δεν έχουμε πάρει κάποια οριστική απόφαση, πρέπει να το ζυγίσουμε και να δούμε πόσο ωφέλιμη είναι τελικά η υποχρεωτική στράτευση στα 18.

Διευκολύνει πάρα πολύ τον προγραμματισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, δημιουργεί ένα καθεστώς ισότητας για όλους, μπαίνουν όλοι στην ίδια ηλικία. Αν κάποιος έχει περάσει στο Πανεπιστήμιο, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, θα μεταθέσει απλά την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο για ένα χρόνο, και θα υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία στα 18.

Είναι θέμα το οποίο το συζητάω και το συζητάει η Κυβέρνηση. Δεν είμαι έτοιμος ακόμα να κάνω οριστικές ανακοινώσεις. Θέλω να πειστώ από τις Ένοπλες Δυνάμεις ότι αυτό είναι κάτι το οποίο θα έχει σημαντική προστιθέμενη αξία. Σε κάθε περίπτωση αυτές δεν είναι αλλαγές που πατάς ένα κουμπί και εφαρμόζονται αύριο. Προφανώς χρειάζονται αρκετό χρόνο προγραμματισμού για να ισχύσουν από κάποια στιγμή στο μέλλον.

Δημοσιογράφος: Κύριε Πρόεδρε, πρώτο κουδούνι για τη σχολική χρονιά αύριο και κατά γενική ομολογία περιμένουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση για μαθητές, εκπαιδευτικούς και καθηγητές. Προφανώς και θα κριθούν τα αντανακλαστικά της κρατικής μηχανής. Έχουμε όμως ήδη, κύριε Πρόεδρε, κρούσματα σε εκπαιδευτικούς. Έχουμε γονείς που αρνούνται τη μάσκα για τα παιδιά τους. Έχουμε την Αντιπολίτευση που σας κατηγορεί για ανετοιμότητα και έλλειψη σχεδίου, για πολυμελή τμήματα στα σχολεία, ότι δεν έγιναν προσλήψεις εκπαιδευτικών κτλ. Αύριο το πρωί, λοιπόν, θα είναι όλοι και όλα στη θέση τους; Οι μάσκες, τα παγούρια, τα βιβλία; Και το κυριότερο, πώς θα διαχειρίζονται τα κρούσματα, εφόσον υπάρξουν, που φαντάζομαι ότι περιμένετε να υπάρξουν, στις σχολικές μονάδες;

Υπάρχει δυνατότητα μαζικού testing και τι θα γίνεται με τα σχολεία που θα πρέπει να κλείνουν; Και τέλος, κύριε Πρόεδρε, πόσο ανησυχεί ή πόσο φοβάται η Κυβέρνηση την αυριανή ημέρα. Ευχαριστώ.
Κ. Μητσοτάκης Μου θέσατε πολλά ερωτήματα μαζεμένα. Θα επιχειρήσω να τα απαντήσω όλα.

Να συμφωνήσουμε καταρχάς, ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να ανοίξουν τα σχολεία στην ώρα τους.  Είναι μια πολιτική την οποία ακολουθούν όλες οι χώρες του κόσμου. Δεν θέλουμε τα παιδιά στο σπίτι. Δεν θέλουμε  να διαταράσσεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Αναγνωρίζουμε απόλυτα ότι η τηλεκπαίδευση μπορεί να είναι επικουρικά χρήσιμη, δεν μπορεί όμως να υποκαταστήσει το σχολικό περιβάλλον.

Τα σχολεία θα ανοίξουν αύριο και όλα θα είναι έτοιμα.  

Θέλω να επισημάνω ότι η Ελλάδα -εξ όσων γνωρίζω- είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα, η οποία παρέχει σε μαθητές και σε εκπαιδευτικούς δωρεάν μάσκες. Δεν  ήταν εύκολο να οργανωθεί αυτή η διανομή των μασκών σε όλη την επικράτεια, ώστε να είμαστε έτοιμοι αύριο. Αν τώρα υπάρξουν κάποιες ελάχιστες, μεμονωμένες αστοχίες, νομίζω ότι αυτές μπορούν πάντα να συγχωρεθούν, αλλά θα είμαστε έτοιμοι με τις μάσκες στα σχολεία.

Θέλω να ευχαριστήσω και την Κεντρική Ένωση Δήμων, η οποία έβαλε πλάτη. Οφείλω ένα προσωπικό ευχαριστώ στον Υπουργό τον κ. Γεραπετρίτη, ο οποίος έμεινε ξάγρυπνος βράδια για να εξασφαλίσει ότι από πλευράς κεντρικού συντονισμού το project αυτό θα τρέξει έτσι ακριβώς όπως πρέπει. Και ταυτόχρονα βέβαια θα έχουμε και τα παγούρια για τα παιδιά, για τα οποία πολλά ειρωνικά σχόλια άκουσα, πλην όμως αποτελεί μια κίνηση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης η οποία στέλνει ένα διπλό μήνυμα στα παιδιά μας. Καταρχάς ότι πρέπει να προσέχουν πώς πίνουν νερό και να μην χρησιμοποιούν ψύκτες ή βρύσες όπου μπορεί να συνωστίζονται και αφετέρου ένα μήνυμα ότι αφήνουμε πίσω μας τα πλαστικά μιας χρήσης και πηγαίνουμε σε ανακυκλώσιμα παγούρια για την κατανάλωση νερού ή ροφημάτων, όποτε αυτό είναι εφικτό.

Θέλω να κάνω μια έκκληση προς όλους. Ο λόγος για τον οποίο επιμένουμε στη χρήση μάσκας είναι διότι αυτό μας υποδεικνύουν οι ειδικοί, ότι είναι το καλύτερο μέτρο, το πιο αποτελεσματικό μέτρο για να μπορέσουμε να προστατευτούμε από ένα ενδεχόμενο δεύτερο κύμα του κορονοϊού. Ξέρω ότι η μάσκα είναι άβολη και ξέρω ότι δεν είναι ευχάριστο να περνάς μία ολόκληρη μέρα φορώντας την, όπως δεν είναι ευχάριστο για εσάς, όπως δεν είναι ευχάριστο για τους πολίτες εκείνους οι οποίοι πρέπει να τη φοράνε εκεί που η πολιτεία μας υποδεικνύει ότι αυτό είναι απολύτως απαραίτητο. Όμως αυτό μας λένε οι ειδικοί. Και θα ζητήσω πραγματικά από όλους να συμμορφωθούν με αυτές τις υποδείξεις γιατί είναι για το καλό τους. Είναι για το καλό των παιδιών, είναι για το καλό των γονέων, είναι για το καλό των παππούδων.

Οι επιστήμονες μας λένε ότι τα παιδιά κινδυνεύουν πολύ λιγότερο από τον κορονοϊό. Κινδυνεύουν, τουλάχιστον, πολύ λιγότερο να αρρωστήσουν σοβαρά. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι τα παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τον ιό πίσω στο σπίτι. Να το μεταφέρουν στους γονείς και κυρίως στους παππούδες και στις γιαγιάδες, οι οποίοι είναι οι πιο ευάλωτοι. Αυτός είναι ο λόγος που οι ειδικοί υπέδειξαν τη χρήση μάσκας σε όλες τις ηλικίες. Έγινε μία μεγάλη συζήτηση για το αν τα μικρά παιδιά μπορούν να φορούν μάσκα. Έχω δει πολλά μικρά παιδιά τα οποία με ενθουσιασμό βλέπουν τη μάσκα και λίγο σαν παιχνίδι, και πιστεύω ότι θα καταφέρουν να τη φορέσουν. Και οι εκπαιδευτικοί θα είναι δίπλα τους να τους κρατούν το χέρι και να τα βοηθούν σε αυτή την προσπάθεια. Προφανώς, στις μεγάλες ηλικίες, όσο μεγαλώνουν οι ηλικίες των παιδιών, τόσο αυξάνει και ο βαθμός ατομικής υπευθυνότητας.

Έρχομαι τώρα στο ζήτημα του μεγέθους των τάξεων. Ο λόγος για τον οποίο επιλέξαμε τις μάσκες είναι πολύ απλός. Ήταν πρακτικά αδύνατον, θα το ξαναπώ, πρακτικά αδύνατον, να δημιουργήσουμε εντός λίγων μηνών τόσες πρόσθετες σχολικές τάξεις, ώστε να μπορούμε πρακτικά να μοιράσουμε τα παιδιά σε μικρότερα τμήματα. Όπως κρίθηκε τελικά και ότι δεν θα ήταν σωστό να επεκτείνουμε τη σχολική μέρα, διότι αυτό θα δημιουργούσε πολύ μεγάλα κοινωνικά προβλήματα σε γονείς, ειδικά στα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα. Επιλέχθηκε, λοιπόν, αυτή η λύση. Θέλω να πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά. Είναι δεδομένο ότι κάπου θα υπάρχουν κάποια κρούσματα, δεν αμφισβητείται αυτό. Υπάρχουν, όμως, πολύ αυστηρά πρωτόκολλα από τον ΕΟΔΥ για το πώς κλείνουν τμήματα, τάξεις, και εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο, σχολεία.

Είναι μία απόφαση η οποία θα κρίνεται κεντρικά, δεν είναι μία απόφαση την οποία πρέπει να λαμβάνουν οι Δήμαρχοι και έχει προβλεφθεί αυτό κανονιστικά. Και πρέπει να σας πω ότι είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάθε εκκρεμότητα.

Ήδη, μόλις πληροφορήθηκα, ότι υπάρχουν κάποιες περιοχές της Ελλάδος, η Λέσβος, από όσο γνωρίζω, και ενδεχομένως και η Πέλλα, όπου -επειδή έχουμε έντονο επιδημιολογικό φορτίο- τα σχολεία δεν θα ανοίξουν αμέσως. Είμαστε προσεκτικοί στο τι κάνουμε. Και ό,τι κάνουμε το κάνουμε με επαγγελματισμό και λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πραγματικά στοιχεία.

Μία τελευταία αναφορά στα ζητήματα των τεστ, επειδή με ρωτήσατε: Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε ημερήσια τεστ ανά 100.000 πληθυσμού. Και νομίζω ότι έχουμε κάνει μία πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια να μπορέσουμε να δρομολογήσουμε ένα σύστημα testing το οποίο να μας επιτρέπει όχι απλά να κάνουμε τεστ, αλλά να παίρνουμε γρήγορα τα αποτελέσματα, και να μπορούμε πολύ γρήγορα και πολύ αποτελεσματικά, μέσω της Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ, να κάνουμε τις απαραίτητες ιχνηλατήσεις.

Θέλω επίσης να σας πω ότι εδώ και δύο ημέρες έχουμε προσθέσει στη «φαρέτρα» των όπλων μας και την πρώτη παρτίδα από rapid test αντιγόνων, τα οποία σε πρώτη φάση τα χρησιμοποιούμε στην Λέσβο, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα με πολύ υψηλή αξιοπιστία -τονίζω όχι τόσο υψηλή αξιοπιστία όσο η αξιοπιστία του PCR, αλλά με πολύ υψηλή αξιοπιστία- να έχουμε ένα πρώτο αποτέλεσμα εντός 15 λεπτών.

Η χώρα έχει ήδη μεριμνήσει να είναι μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που θα προμηθευτεί 1 εκατομμύριο τέτοια τεστ. Και εφόσον αποδειχθεί στην πορεία ότι τα τεστ αυτά είναι όσο αξιόπιστα όσο μας λένε οι ειδικοί ότι είναι, προφανώς και θα προσθέσουμε τέτοια τεστ, τα οποία πρέπει να σας πω ότι είναι και αρκετά οικονομικά ως προς το κόστος.

Κλείνω από εκεί που ξεκίνησα. Έκκληση σε όλους, στους γονείς, στα παιδιά, στους εκπαιδευτικούς, να αντιμετωπίσουμε την αυριανή ημέρα με ψυχραιμία και με αισιοδοξία. Η έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι από τη φύση της πάντα μία αισιόδοξη στιγμή. Μπορεί να μην βλέπουμε αυτή τη φορά το χαμόγελο των παιδιών, θα το βλέπουμε στα βλέμματά τους τουλάχιστον, και θα ξέρουμε όλοι ότι κάνουμε το σωστό, το ενδεδειγμένο. Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι αυτό το οποίο κάνουμε είναι το σωστό.

Θέλω, επίσης, να στείλω και ένα μήνυμα στους λίγους συμπολίτες μας -γιατί είναι λίγοι, αυτό φαίνεται τουλάχιστον από όλες τις μετρήσεις- που έχουν επιφυλάξεις για το αν υπάρχει ο κορονοϊός, πόσο επικίνδυνος είναι, αν οι μάσκες είναι αποτελεσματικές. Ο κορονοϊός είναι μία πραγματικότητα, είναι πολύ πιο επικίνδυνος από την γρίπη. Μπορεί να στοιχίσει ζωές, ειδικά όταν αφεθεί να χτυπήσει ανθρώπους οι οποίοι είναι πιο ευάλωτοι. Και έχω μία ευθύνη ως Πρωθυπουργός της χώρας να αποκρούσω όλες τις θεωρίες συνωμοσίας, να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου με την πειθώ αλλά και με κανονιστικά μέτρα, όπου αυτό είναι απαραίτητο, για να υπερασπιστώ το ύψιστο αγαθό που είναι η δημόσια υγεία. Και επειδή τα έχουμε καταφέρει καλά σε αυτό τον τομέα, δεν είμαι διατεθειμένος αυτό το διακύβευμα να το θέσω σε αμφισβήτηση και να το διακινδυνεύσω.

Μία τελευταία παρατήρηση, σχετικά με το δεύτερο κύμα. Υπάρχει μία γενικότερη εντύπωση στην κοινωνία ότι στο δεύτερο κύμα του κορονοϊού δεν τα έχουμε πάει τόσο καλά όσο στο πρώτο. Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχει δεύτερο κύμα παντού στον κόσμο. Και αν δει κανείς τα στατιστικά στοιχεία -και δυστυχώς ο πιο σκληρός δείκτης είναι οι απώλειες ανθρώπινης ζωής ανά εκατομμύριο πληθυσμού-  θα διαπιστώσει ότι τα έχουμε πάει καλύτερα στο δεύτερο κύμα απ’ ό,τι τα είχαμε πάει στο πρώτο. Είμαστε πιο έτοιμοι σήμερα. Ο μηχανισμός μας έχει ενισχυθεί με πρόσθετους γιατρούς, πρόσθετους υγειονομικούς, πρόσθετους νοσηλευτές, έχουμε πολύ περισσότερα τεστ. Καταλαβαίνουμε πολύ καλύτερα την ασθένεια παρότι ακόμα δεν έχουμε μια οριστική θεραπεία, δεν έχουμε ένα εμβόλιο το οποίο θα μας λύσει τα χέρια και θα μπορούμε να πούμε ότι αφήσαμε πίσω μας αυτή την περίοδο. Αλλά θέλω να διαβεβαιώσω την ελληνική κοινωνία αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα ότι είμαστε πανέτοιμοι και θα κάνουμε, ανά πάσα στιγμή, ό,τι χρειάζεται για να αντιμετωπίσουμε και αυτό το δεύτερο κύμα.

Σχόλια (6)

 
στα δύσκολα φαίνεται ο Πρωθυπουργός
13 Σεπ 2020 23:42

είναι εύκολο να βάλεις έναν τοίχο μπροστά στον μαθητή κε. Πρωθυπουργέ.
Ο λαός από την άλλη απαιτεί οι μαθητές να μορφώνονται και αυτό να φαίνεται στις όποιες εξετάσεις (πείτε το και αναβάθμιση του απολυτηρίου).
Γι΄αυτό ποιος Πρωθυπουργός θα αναλάβει την ευθύνη και θα δεσμευτεί να κάνει κάτι??? Δύσκολο έτσι?? Δεν νομίζω, αν αποφασίσει κανείς να μην ακούει λαϊκιστές συμβούλους που κατευθύνουν σε fast-track επιλογές.

 
οικονομου
14 Σεπ 2020 10:16

Αυτό μας έλειπε 50 χρόνια πανελλαδικές... σαν να μην άλλαξε κυβέρνηση εδω και 50 χρόνια..

 
Κοινωνική εργασία
14 Σεπ 2020 15:43

Αντί για στρατιωτική θητεία οι νέοι και νέες (20-35 ετών) θα έπρεπε να απασχολούνται σε θέσεις προσφοράς κοινωνικής εργασίας, ανάλογα με το αντικείμενο των σπουδών τους.

 
ΓΣ
14 Σεπ 2020 15:45

Δεν ξέρω πόσα εμβληματικά νομοσχέδια αντέχει αυτή η ρημάδα η χώρα. Λεει:
"η ίδια η σχολή, το τμήμα να ορίζει για ένα μάθημα βασικό βαθμό ελάχιστο για να μπορείς να μπεις στο τμήμα". ο κ. ΠΘ μάλλον δεν έχει σκεφτεί τις παρενέργειες ή δεν του έχουν πει αυτοί που (θα έπρεπε να) ασχολουνται.
Αν μια σχολή βάλει τον πήχυ ψηλά στο βασικό μάθημα και περάσουν 50 φοιτητές (γιατί π.χ. τόσοι χωράνε στους χώρους που έχει) εκεί που το Υπουργείο "έχωνε" 200 σήμερα, τι θα γινει; Θα σεβαστεί το Υπουργείο την απόφαση του τμήματος; Μέχρι σήμερα τα τμήματα λένε στο υπουργείο πόσους μπορούν να δεχτούν και το υπουργείο 2πλασιάζει ή 3πλασιάζει το νούμερο (πραγματικά στοιχεία).

Η πικρή αλήθεια είναι ότι δεν έχουν ακαδημαϊκούς λόγους ύπαρξης (ακαδημαϊκούς - τονίζω) τμήματα που προσπαθούν να κάνουν Μαθηματικούς ή Φυσικούς μαθητές του 1, του 2, του 3. Υπάρχουν για άλλους λόγους, ψηφοθηρικούς, "αναπτυξιακούς" κ.α. αλλά όχι ακαδημαϊκούς. Απλά κανένας δεν δέχεται να αναλάβει την ευθύνει και τις συνέπειες να τα κλείσει. Αλλά ο νόμος της προσφοράς και ζήτησης αυτό λέει: όταν δεν έχεις ζήτηση για τις θέσεις που ανοίγεις, αν δεν μειώσεις την προσφορά τους δε θα δεις άνοδο στο επίπεδο των εισακτέων.

 
Απολύομαι σου λέω
14 Σεπ 2020 21:05

"Αν κάποιος έχει περάσει στο Πανεπιστήμιο, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, θα μεταθέσει απλά την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο για ένα χρόνο, και θα υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία στα 18”.
Από όλες τις χώρες του κόσμου.... όπως γίνεται στο Ισραήλ και στην Κύπρο! Στο Ισραήλ πχ, υπηρετούν και οι γυναίκες! Και τί κοινό έχει η Ελλάδα με το Ισραήλ και την Κύπρο και μας το θέτετε ως παράδειγμα που πρέπει να μιμηθούμε, ως προς την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία στα 18? Ετοιμάζεστε για πόλεμο?
Εσείς αλήθεια, σε τί ηλικία υπηρετήσατε κ. Μητσοτάκη και πού?

 
Εξάμηνη εθελοντική υπηρεσία
17 Σεπ 2020 11:21

Άνδρες και γυναίκες, άνω των 23 ετών ώστε να έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους και να έχουν την απαιτούμενη ωριμότητα, θα μπορούσαν να προσφέρουν εργασία σε δημόσιους οργανισμούς για 6 μήνες (με κάλυψη σίτισης και στέγασης, όπως ακριβώς συμβαίνει και στον στρατό).

Θα είναι καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων των νέων αντί απλώς να συγκεντρώνονται σε στρατόπεδα.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ