Υπ. Παιδείας: Ανανεώνονται μετά από δύο δεκαετίες σχολικά βιβλία και προγράμματα σπουδών

Ν. Κεραμέως: Η ανανέωση των Προγραμμάτων Σπουδών και των σχολικών βιβλίων, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας επ’ αυτών , εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τη συνολική αναβάθμιση του σχολείου

17/09/2020

Άκουσε το άρθρο

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής δράσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που αφορά στην εκπόνηση 123 νέων προγραμμάτων σπουδών και την επικαιροποίηση και ανανέωση 139 σχολικών βιβλίων όλων των γνωστικών αντικειμένων Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου γενικής εκπαίδευσης, ανακοινώθηκε σήμερα από το υπουργείο Παιδείας.

Παράλληλα, θα επικαιροποιηθούν 330 προγράμματα σπουδών και βιβλία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια από τις βασικές μεταρρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης της εκπαίδευσης, που ξεκινά από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, το Νηπιαγωγείο, και φτάνει μέχρι την κορυφή.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ολοκλήρωσε τη διαδικασία επιλογής 49 εποπτών και 210 εκπονητών, μεταξύ 750 περίπου υποψηφίων διακεκριμένων επιστημόνων - ερευνητών, ακαδημαϊκών δασκάλων και εκπαιδευτικών - οι οποίοι αφιερώνονται στο έργο της εκπόνησης των νέων προγραμμάτων σπουδών, αλλά και της επικαιροποίησης και συγγραφής νέων σχολικών βιβλίων γενικής εκπαίδευσης.

Σχεδιάζεται επιπλέον επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών, με επιστημονική κατεύθυνση που δίνει, μεταξύ άλλων:

• έμφαση σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας,
• έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων,
• κεντρικό ρόλο στις πολλαπλές πηγές, τη συγκριτική ανάλυση, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Σημειώνεται ότι τα υφιστάμενα συνολικά Προγράμματα Σπουδών γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, πλην πολύ λίγων εξαιρέσεων, έχουν εκπονηθεί και ισχύουν σήμερα, ανά σχολική βαθμίδα, ως εξής:

• Νηπιαγωγείο: από το 2003
• Δημοτικό: από το 2003
• Γυμνάσιο: από το 2003
• Λύκειο: από το 1998.

Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, δήλωσε: «Έχει ξεκινήσει  η συγγραφή, όχι μόνο των νέων σχολικών βιβλίων, αλλά και μίας νέας σελίδας για τα σχολεία μας. Μίας σελίδας σύγχρονης, ποιοτικής, που συμπεριλαμβάνει τις νεότερες εξελίξεις κάθε επιστημονικού πεδίου, που αφουγκράζεται τις ανάγκες και τις ανησυχίες των νέων, που μπορεί να τους εφοδιάσει με πιο χρήσιμες, πιο επικαιροποιημένες, πιο απαραίτητες γνώσεις αλλά και να τους καλλιεργήσει σημαντικές δεξιότητες. Η ανανέωση των Προγραμμάτων Σπουδών και των σχολικών βιβλίων, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας επ’ αυτών, μία οραματική μεταρρύθμιση με ορίζοντα διετίας, εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τη συνολική αναβάθμιση του σχολείου που, μαζί με άλλες πρωτοβουλίες, όπως τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και η ενίσχυση γνωστικών αντικειμένων, μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους».

 

Σχόλια (18)

Αλγόριθμοι και Πληροφορική
|

Τα βιβλία της Πληροφορικής πρέπει να αλλάξουν όχι μόνο ως προς την ύλη (αναφορές σε σύγχρονη τεχνολογία, πχ. online πλατφόρμες) αλλά και ως προς την στόχευση. Δεν μπορεί ένα μάθημα στην Β'θμια να μη διδάσκει καμία επιστημονική θεωρία και να μην εξετάζονται οι μαθητές στην κατανόηση απλών αλγορίθμων.

Πρέπει να εισαχθεί η διδασκαλία πραγματικής γλώσσας προγραμματισμού στο Λύκειο (πχ. μια απλοποιημένη μορφή της Python), και το μάθημα να αποτελεί εισαγωγή στα σχετικά κεφάλαια των Διακριτών Μαθηματικών και Δομών Δεδομένων, Συνδυαστικής, Τεχνητής Νοημοσύνης, Δικτύων κ.α.

Ήδη οι μαθητές χειρίζονται laptop και smartphone για να επικοινωνούν στο διαδίκτυο, ας μάθουν θεωρητικά και εμπειρικά πού βασίζεται όλη αυτή η τεχνολογία.

πραγματικότητα
|

Η ανανέωση θα είναι σαν τις μάσκες που μοίρασαν.

Ύλη Φυσικής
|

Στη Φυσική διδάσκουν Μηχανική-Κινηματική, Ταλαντώσεις-Κύματα, Ηλεκτρομαγνητισμό, Κρούσεις, Οπτική, Ρευστά κ.α.

Τα παιδιά δε μαθαίνουν τη μέθοδο, διδάσκονται τη θεωρία για να λύσουν τις συγκεκριμένες απλές ασκήσεις εφαρμογής σε καθημερινά προβλήματα, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο εξωτερικό. Δε διδάσκονται οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου εξισώσεις Κβαντομηχανικής.

Δε τρέχει
18 Σεπ 2020 12:00

Στην Φυσική διδάσκουν ακόμα καθόδους κυτίων επί κεκλιμένων επιπέδων.

Δον Κιχώτης
|

«στα παιδιά μας»...
Όταν το ακούω, και το ακούω συχνά, συγκινούμαι ιδιαιτέρως!
Όλα βαίνουν καλώς!

Δε τρέχει
|

Στην Φυσική διδάσκουν ακόμα καθόδους κυτίων επί κεκλιμένων επιπέδων.

@Σχετικά με την πληροφορική

Απο- ρρύθμιση
|

Από το κακό στο χειρότερο σε μια κοινωνία αμάθειας, παρακμής και σύγχυσης.
Η παιδεία έχει ανάγκη από στέρεες βάσεις για να δημιουργεί κοσμοθεωρία ανέλιξης και όχι αποδόμισης. Θλιβερή κατάντια τα συγγράμματα που πέφτουν στα χέρια μας και περίβλεπτη κώφωση για οποιαδήποτε θετική συμβολή από τους εργάτες της εκπαίδευσης. Άλλα εισπράξατε από τη διαβούλευση άλλα κάνετε. Όπως χρόνια τώρα φυσικά ώστε να επιτευχθεί η διάλυση! Η οίηση λοιπόν και εδώ καλύτερα να έλειπε.

εκπαιδευτικός
|

Από την πρώτη της πρόταση η κυρία ξεκινάει με ανακρίβειες (ψέματα κατά το κοινόν!): «Έχει ξεκινήσει η συγγραφή, όχι μόνο των νέων σχολικών βιβλίων...."
Ακόμα δεν έχουν εκπονηθεί τα Αναλυτικά Προγράμματα, μετά χρειάζονται προκηρύξεις διαγωνισμών, αναθέσεις.... και έπεται η συγγραφή. Αυτά δεν τα ξέρει; Απίστευτη!!!!!

Υλικό για εξ αποστάσεως εκπαίδευση
|

Να συνοδεύεται κάθε βιβλίο και με το αντίστοιχο υλικό σε ηλεκτρονική μορφή τόσο για εξ αποστάσεως διδασκαλία όσο και για εξ αποστάσεως εξέταση.

Να αξιολογηθούν
|

Καθόσον η αξιολόγηση είναι μια διαδικασία που πρέπει να εφαρμόζεται τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό όσο και στα παράγωγά του (νοητικά και υλικά) θα ήταν ασφαλές, όλα αυτά τα νέα βιβλία να υποβληθούν προς αξιολόγηση από την εκπαιδευτική κοινότητα ΟΛΩΝ των βαθμίδων (πρωτο-, δευτερο-, τριτο-βάθμια) και τις ενώσεις εκπαιδευτικών ΠΡΙΝ δοθούν προς μαζική εκτύπωση για να διανεμηθούν στα σχολεία.
Από την ιστοσελίδα του υπουργείου να αναρτηθούν τα αρχεία PDF όλων αυτών των βιβλίων, προς διαβούλευση και συλλογή προτάσεων-παρατηρήσεων -διορθώσεων από τους εκπαιδευτικούς φορείς. Ας γίνει μια φορά σωστά, αποφεύγοντας τις βιασύνες που οδηγούν αναπόφευκτα σε λάθη. Αμήν.
Η δική μου παρατήρηση ως προς την συγγραφή είναι να αποφεύγονται τα μακροσκελή κείμενα, που κουράζουν. Πολλά, παραδείγματα με μέθοδο βήμα προς βήμα.

Σχετικά με την πληροφορική
|

Γυμνάσιο : Αλλάξατε το ΑΠΣ πριν το 2015 και αφήσατε τις ίδιες ώρες. Τώρα αυξήσατε τις ώρες στην Α' γυμνασίου (μόνο) και επαναφέρατε τα διαγωνίσματα τετραμήνου αλλά το βιβλίο μιλάει ακόμα για δισκέτες, dial-up modems, palmtops και παρουσιάζει το CD ως καινοτομία των τελευταίων χρόνων (που οι σημερινοί μαθητές μετά βίας έχουν προλάβει).

Λύκειο : Στην Α' τάξη κάνατε το μαθημα επιλογής, μάθημα γενικής παιδείας αλλά δεν έχετε οδηγίες. Στη Β' τάξη διπλασιάσατε(!) τις ώρες (απο 1 σε 2), δεν έχετε οδηγίες. Πάμε με τα περσινά δεδομένα; Αλλάζει κάτι; Πότε θα το μάθουν οι εκπ/κοί; Στη Γ' τάξη το μάθημα έγινε 6ωρο αλλά το βιβλίο είναι από το 1999... έτσι βγήκε και "ένθετο" το οποίο είναι κακήν-κακώς γραμμένο και δεν υποστηρίζονται ασκήσεις παρά θεωρία και διαγράμματα πάνω σε αυτή. Εισάγεται η αντικειμεστρέφεια αλλά η ΓΛΩΣΣΑ του σχολικού βιβλίου δεν την υποστηρίζει καθώς δεν υπήρχε πρόβλεψη για τόσο "προχώ" πράγματα τότε. Μήπως θα έπρεπε να έχει εκσυγχρονιστεί το μάθημα και να ξεφύγουμε από τη λογική χρήσης ενός κακέκτυπου της GW-BASIC που χρησιμοποιούνταν το 1990 για την εκμάθηση διαδικαστικού προγραμματισμού;

Τι περιμένε να γίνει; Να κυκλοφορίσουν οι κβαντικοί υπολογιστές;;;

Θόδωρος
|

Ο λ. Βύρων είχε πει για τον Αλή Πασά -τον οποίο είχε συναντήσει προσωπικά,- ότι "έχει όλες τις δεξιότητες και καμμία από τις αρετές" (Skills vs Virtues). Με απασχολεί εδώ και χρόνια (γιατί επί δεκαετίες ακούω για "δεξιότητες" , και δη από όλους τους/τις Υπ. Παιδείας που πέρασαν) το ερώτημα: Συμπολίτες, και καμμιά Αρετή δεν χρειάζεται να καλλιεργηθεί στα παιδιά; Δεξιότητες μπορεί να έχουν και οι υποτελείς, αρετές όμως; Σωφροσύνη, Σοφία, Δικαιοσύνη, Ανδρεία...

Ανανέωση βιβλίων
|

Πρέπει τα σχολικά βιβλία να γράφονται με λογική διετών κύκλων, δηλαδή κάθε τάξη να συνδέεται με την επόμενη (Α' και Β' Γυμνασίου, Γ' Γυμνασίου και Α' Λυκείου, Β' Λυκείου και Γ' Λυκείου). Το υπουργείο πρέπει να καθιερώσει την αξιολόγηση και αναπροσαρμογή όλων των σχολικών βιβλίων στο τέλος κάθε δεκαετίας - να μην περάσουν πάλι 20 χρόνια μέχρι τις αλλαγές.

Οι βασικές επιστημονικές ιδέες δεν αλλάζουν αλλά χρειάζονται νέα συγγράμματα, σύγχρονο ψηφιακό υλικό, βιβλία εργασιών και ασκήσεων και νέα προγράμματα σπουδών για Γυμνάσιο και Λύκειο.

Χημικός
|

Πολύ φοβάμαι ότι με τα δεδομένα αυτού του Υπουργείου τα καινούρια βιβλία θα είναι πολύ χειρότερα από τα ήδη υπάρχοντα...

Χημικος μηχανικος
|

Τωρα το θυμηθηκαν? Τα βιβλια Χημειας του Λυκειου ειναι απο το 1999. Οι μαθητες γεννηθηκαν μεταξυ 2003 και 2005.........

Πρωτοετής φοιτητης ! ΑΝΟΙΞΕ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΑ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΚΕΡΑΜΕΩ
|

Και της κατεύθυνσης λυκειου καλε να αλλαξετε οχι μονο τα γενικης . Εγω τελειωσα φετος θεωριτικη και τι να πρωτοπω για αυτα τα καλογραμμένα παυλα παρωχημένα βιβλια . Η ιστορία που δεν βγαζεις ακρη η κοινωνιολογια που εχει οτι ερευνα απο το 1900 κατι γαι το ποσοι υπολογιστές αναλογουσαν ανα μαθητη το 2004 πραγαμα που πρεπει να παπαγαλισουμε . Και αυτος ο φακελος υλικου στα αρχαία πεταμενα λεφταα δεν εφτανε ο φιλοσοφικος λογος που μας τον δωσατε ετσι για να υπαρχει ! Ποσο κακογραμμένος ο φακελος υλικου πραγματικά.. και τι τα θελαμε 3 βιβλια εκθεσης και 2 λοηοτεχνιας πειτε μου ... ουτε μια φορα δεν τα ανοιξαμε ... η εκθεση γινεται με φωτοτυπιες ετσι ωστε να μην περιοριζονται οι φιλολογοι . Εννοώ οτι παντα το θεμα που θα μας φερουν ειναι επικαιρο και εχουμε να συζητησουμε πολλα .. οποτε και αυτα πεταμενα λεφτα .. βιβλια απο προηγουμενο αιωνα χωρις καμια γνωση καθομαστε και παπαγαλιζουμε για τον σταθερα ανερχομενο καπνο αιωνες πισω και χανουμε την ουσια .. ΝΤΡΟΠΗ λαι αυτη η υλη δεν βγαινει με τιποτα κοντα στο πασχα δεν ηταν που ηθελε η κεραμεως που βρίσκονται σε υλη τα σχολεια .. το ειδαμε ... πολυ πισω λαι παλι δεν θα εβγαινε

Μα έχετε φροντίσει
|

να μας στείλετε σε άλλον αιώνα ήδη, με το πρόγραμμα και τα βιβλία των Θρησκευτικών. Απλά, αντί να μας πάτε μπροστά, μας πήγατε κάτι εκατοντάδες χρόνια πίσω... Τουλάχιστον εκείνο το έρμο το βιβλίο Πληροφορικής που μιλάει για δισκέτες και palmtop, αλλάξτε το λίγο γρήγορα, γιατί γελάνε και οι αράχνες στα εργαστήρια πληροφορικής...

Χαρά
|

Η πραγματική μεταρρύθμιση της Κεραμαιως περιλαμβάνει και το βιβλίο των θρησκευτικών με εκκλησία που αντί για σταυρό έχει ουρά ποντικιού και καμπαναριό μιναρέ;πολύ προχω την βρίσκω τυφλά να ζει ο γιαβρογλου και ο φίλης οι οποίοι εκ των υστέρων αποδεικνύονται οπισθοδρομικοί και απαρχαιωμενοι. Μπράβο Κεραμαιως δώσε πονο

Δασκάλα
|

Φοβάμαι την εκπαίδευση της αμάθειας (="δεξιότητες")...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ