Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Οδηγίες για τη διαχείριση διδακτέας-εξεταστέας ύλης των Μαθηματικών Γ’ Λυκείου

Ειδικά για την αντιμετώπιση ελλείψεων που οφείλονται στο κλείσιμο των σχολείων το σχολικό έτος 2019-20 λόγω πανδημίας, προτείνεται να δοθεί χρόνος για την αναγκαία συζήτηση κατά τη ροή της διδασκαλίας
Δημοσίευση: 18/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 44/10- 09-2020 του Δ.Σ.) το υπουργείο Παιδείας απέστειλε στα Λύκεια εγκύκλιο για τη  τη διαχείριση διδακτέας-εξεταστέας ύλης των Μαθηματικών Ομάδων Προσανατολισμού της Γ ́ τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό Έτος 2020-21.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ

Σύμφωνα με την εγκύκλιο για το σχολικό έτος 2020-21 η διδακτέα-εξεταστέα ύλη των Μαθηματικών Προσανατολισμού της Γ ́ τάξης περιλαμβάνει την θεματική της Ανάλυσης της οποίας η διδασκαλία καταλαμβάνει 6 ώρες την εβδομάδα.

Οι διατιθέμενες ώρες διδασκαλίας επιτρέπουν την υποστήριξη γνωστικών και διδακτικών στόχων.

Πιο συγκεκριμένα:

α) τη σύνδεση της ανάλυσης με εφαρμογές και προβλήματα που σχετίζονται με την πραγματικότητα.

β) την υποστήριξη της μεγάλης πλειονότητας των μαθητών/τριών στο να εμπλακούν με τα Μαθηματικά ανεξάρτητα από τη μέχρι τώρα μαθησιακή πορεία τους.

Η μετατόπιση της διδασκαλίας προς τις διαδικασίες επίλυσης προβλήματος μπορεί να προσφέρει μια επιπλέον νοηματοδότηση των σχετικών εννοιών και διαδικασιών. Για την εμπλοκή των μαθητών/τριών σε διαδικασίες μαθηματικής μοντελοποίησης κρίνεται σκόπιμη καταρχάς η αξιοποίηση προβλημάτων από το υπάρχον διδακτικό υλικό (διδακτικό βιβλίο, υλικό και βιβλία αναρτημένα στο http://ebooks.edu.gr).

Έχει ιδιαίτερη σημασία κατά τη διαπραγμάτευση των προβλημάτων να παρέχεται επαρκής χρόνος στους μαθητές/τριες και να αντιμετωπίζονται τυχόν γνωστικές ελλείψεις.

Η αντιμετώπιση γνωστικών ελλείψεων ορισμένων μαθητών/τριών μπορεί να γίνεται με την ανάδειξη ενδομαθηματικών συνδέσεων εννοιών και διαδικασιών καθώς και την ανάκληση προηγούμενων γνώσεων. Αυτά αποτελούν σημαντικές ευκαιρίες αφενός επανασύνδεσης μαθητών που κινδυνεύουν να χάσουν την επαφή με τα μαθηματικά και αφετέρου βαθύτερης κατανόησης για όλους.

Τέτοιες παρεμβάσεις μπορούν να γίνονται κατά την κρίση του/της διδάσκοντα/ουσας, είτε ως θεωρητική συζήτηση (στις αρχικές παραγράφους συναρτήσεων, μονοτονίας, ακροτάτων κ.ά.), είτε ως παρεμβολή των αναγκαίων θεωρητικών στοιχείων για μια άσκηση.

Ειδικά για την αντιμετώπιση ελλείψεων που οφείλονται στο κλείσιμο των σχολείων το σχολικό έτος 2019-20 λόγω πανδημίας, προτείνεται να δοθεί χρόνος για την αναγκαία συζήτηση κατά τη ροή της διδασκαλίας (πχ. στις παραγράφους 1.2 και 1.3, και όποτε άλλοτε χρειαστεί).

Μερικά ενδεικτικά σημεία που είναι πιθανόν να χρειάζονται μεγαλύτερη προσοχή είναι τα χαρακτηριστικά (μονοτονία, ακρότατα, γραφικές παραστάσεις) των τριγωνομετρικών, εκθετικών, λογαριθμικών και απλών πολυωνυμικών συναρτήσεων, και οι εξισώσεις-ανισώσεις (ειδικότερα απλές μορφές εκθετικών και λογαριθμικών) σε σύνδεση με την αντίστοιχη συνάρτηση. Άλλες γνωστικές ανάγκες των μαθητών (για παράδειγμα οι ιδιότητες των λογαρίθμων) θα πρέπει να αντιμετωπίζονται όπου εμφανίζονται.

 

Σχόλια (4)

 
L
18 Σεπ 2020 11:53

Εύστοχες οι παραπάνω επισημάνσεις (αν και δεν βλέπω να ανανεώθηκαν ουσιαστικά), αλλά μήπως θα μπορούσε να μας πει κάποιος από τους συντάκτες των οδηγιών για τα Μαθηματικά, πότε τέθηκε έστω και ένα ερώτημα στις Πανελλαδικές που να σχετίζεται με τις διδακτικές αυτές οδηγίες; Αλήθεια, γιατί π.χ. να δοθεί βαρύτητα στην διαισθητική κατανόηση του ορίου συνάρτησης, όταν στις εξετάσεις ζητείται από τον μαθητή η εύρεση ορίου που απαιτεί αλγεβρικά τεχνάσματα; Η νοοτροπία των θεμάτων εστιάζει στην εννοιολογική κατανόηση (στην οποία πρέπει να προσανατολίζεται ο διδάσκων σύμφωνα με το ΙΕΠ) ή στην μηχανική εφαρμογή (βλέπε φετινές εξετάσεις - 4 φορές το θεώρημα Bolzano). Όταν ο θεματοδότης δεν λαμβάνει υπόψη του τις παραπάνω οδηγίες, ποιο το νόημα να δίνονται στον διδάσκοντα, τη στιγμή που δεν έχει σημασία πως ο μαθητής διδάχτηκε τα Μαθηματικά, αλλά τι έγραψε στις εξετάσεις;

 
E. G.
18 Σεπ 2020 12:26

Μην γελιόμαστε. Οι μαθητές της Γ Λυκείου έχουν ήδη κενά από την Β τάξη, αφού δεν διδάχθηκαν όπως έπρεπε την ύλη. Η ύλη αυτή δεν βγαίνει έτσι στο πόδι. Ποιον κοροϊδεύουν. Το πιο λογικό θα ήταν να επαναλάβουν οι μαθητές της Γ λυκείου την Β τάξη. Διδασκαλία μαθηματικών με πασαλλειματα δεν γίνεται.

 
ΣΙΑ
18 Σεπ 2020 17:26

Οι οδηγίες διδασκαλίας είναι αναντίστοιχες με τον τρόπο της εξέτασης.

 
Μπούρδες
19 Σεπ 2020 20:15

Όποιος ξέρει παπαγαλία τη θεωρία της Γ Λυκείου και 5-6 τεχνικές για να λύνει ασκήσεις, καθάρισε.
Αν ρωτήσεις κάποιον μαθητή (ή καθηγητή) αν το 1/χ είναι συνάρτηση, κανείς δεν θα δώσει τη σωστή απάντηση.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ