Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Ερωτήματα σχετικά με την ικανοποίηση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου(ΔΙΣ) για τα μεταβατικά Βιβλία των Θρησκευτικών

Δημοσίευση: 18/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Παναγιώτη Τσαγκάρη, Καθηγητή Θεολόγου – Υπ. Δρ. Θεολογίας

Συχνά στο δημόσιο βίο κατατίθεται η πρόταση - αίτημα οι θέσεις – απόψεις που κατατίθενται στο δημόσιο διάλογο να διακρίνονται από ευγένεια, ευπρέπεια και τεκμηρίωση. Η θέση αυτή θεωρείται  λογική και αναζητείται η καθολική εφαρμογή της.

Ως μάχιμοι Θεολόγοι και ενεργά μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων(ΠΕΘ), στοιχούμενοι επί της ως άνω προτάσεως και επιζητώντας πάντοτε την αλήθεια των πραγμάτων, θεωρούμε ότι εγείρονται δεοντολογικά αλλά και ουσιαστικά ερωτήματα μέσα από το επίσημο Δελτίο Τύπου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου(ΔΙΣ) της Εκκλησίας της Ελλάδος της 3/9/2020 στο οποίο δηλώνεται ότι «Ενημερώθηκε(η ΔΙΣ) περί του από 4/8/2020 εγγράφου του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων κ. Γεωργίου Καλαντζή, επί του θέματος: «Αποστολή προς ενημέρωση πλήρους σειράς των Βιβλίων του μαθήματος των Θρησκευτικών» και εξέφρασε την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι τα εν λόγω Βιβλία είναι απολύτως εναρμονισμένα με τις πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε., 1749/2019, 1750/2019 και 1752/2019.».

Αβίαστα προκύπτουν λοιπόν, τα παρακάτω πολύ συγκεκριμένα  ερωτήματα:

1.         Άραγε η έκφραση της ικανοποίησης της ΔΙΣ στο ως άνω έγγραφο προήλθε κατόπιν ενδελεχούς μελέτης των νέων Βιβλίων του μαθήματος των Θρησκευτικών; Συστήθηκε μήπως Επιτροπή, από εγνωσμένου κύρους Ιεράρχες και ειδικούς επιστήμονες, η οποία μελέτησε, επί ικανό χρόνο με επιστημονικά κριτήρια, το όλο θέμα και πρότεινε την αποδοχή της αλήθειας του εγγράφου του Γενικού Γραμματέως Θρησκευμάτων; Η σπουδαιότητα του θέματος θεωρούμε ότι επιβάλλει τη δημοσιοποίηση από τη ΔΙΣ, αν φυσικά υπάρχουν, όλων των παραπάνω στοιχείων.

2.         Στο Συμβούλιο της Επικρατείας(ΣτΕ) για την υπόθεση των Προγραμμάτων Σπουδών και των Φακέλων του μαθήματος των Θρησκευτικών προσέφυγαν ως γνωστόν, το 2016 και 2017 γονείς μαθητών, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, η Εστία Πατερικών Μελετών και η ΠΕΘ και κέρδισαν την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου το οποίο ακύρωσε αυτά τα Προγράμματα και τα Βιβλία. Δεν είναι λογικό, λοιπόν, να θεωρείται ότι οι φορείς και τα πρόσωπα αυτά, θα έπρεπε κατ΄ αρχήν -διότι εξάλλου και η ευγένεια αυτό επιβάλλει- να κληθούν να καταθέσουν την γνώμη τους ή τουλάχιστον να αναζητούνταν  με κάποιο τρόπο η γνώμη τους επί του θέματος ως οι άμεσα υπεύθυνοι, ως εκείνοι δηλαδή  που προκάλεσαν τις αποφάσεις του ΣτΕ;

3.         Δεν είναι επίσης, λογικό να υποθέσει κάποιος ότι η παραπάνω έκφραση της ικανοποίησης της ΔΙΣ -για το γεγονός ότι τα νέα Βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών «είναι απολύτως εναρμονισμένα με τις πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε.»- θα είναι ένα από τα βασικά στοιχεία που θα προσκομισθεί ως επιχείρημα για να επηρεάσει προφανώς και την κρίση εκείνων των δικαστών του ΣτΕ οι οποίοι και θα εξετάσουν τη συμμόρφωση του Υπουργείου Παιδείας στο θέμα της εναρμόνισης της διδακτέας ύλης των Θρησκευτικών με τις πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ; Συντελείται, κατ΄ αυτόν τον τρόπο θα έλεγε κανείς, μια ολοφάνερη προσπάθεια παραπλάνησης της δικαιοσύνης ή της κοινής γνώμης, παρόμοια με αυτήν που επιχείρησε παλαιότερα ο κ. Γαβρόγλου.

Όλα τα παραπάνω μας ωθούν στη δημοσιοποίηση της ξεκάθαρης θέσης ότι τα μεταβατικά Βιβλία των Θρησκευτικών του 2020, σε γενικές γραμμές, είναι τα ίδια με τα ακυρωμένα από το ΣτΕ Βιβλία των Φίλη – Γαβρόγλου από τα οποία, όμως, έχουν αφαιρεθεί ή μετακινηθεί θρησκειολογικά στοιχεία για να δοθεί η εντύπωση της ορθοδοξοποίησής τους. Όμως, παρά την φιλότιμη προσπάθεια των συγγραφέων και τα μεταβατικά Βιβλία που προέκυψαν, είναι γεμάτα από θεολογικά και παιδαγωγικά λάθη και είναι αντίθετα με το ορθόδοξο πνεύμα και τις ορθόδοξες δογματικές αρχές και παραδόσεις που έθεσε το 2018 και 2019 με τις ακυρωτικές του αποφάσεις το ΣτΕ, το οποίο «αποφάσισε, οριστικά και αμετάκλητα, την ακύρωση του όλου των Προγραμμάτων και των Βιβλίων Φίλη – Γαβρόγλου, δηλαδή τη θεολογική δομή, το περιεχόμενο, τους στόχους, την παιδαγωγική μεθοδολογία τους και όχι τη βελτίωση ή διόρθωσή τους ή, ακόμα χειρότερα, την, κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, αντιγραφή και παραμονή τους σε ισχύ!»

Τα «νέα» μεταβατικά Βιβλία λοιπόν, δεν μπορούν να κρύψουν την ανορθόδοξη παιδαγωγικά και νομικά και τελικά, την αντορθόδοξη δομή τους, καθώς έχουν στηριχθεί εξ ολοκλήρου πάνω στα ακυρωμένα από το ΣτΕ Βιβλία Διαμαντοπούλου – Φίλη – Γαβρόγλου. Για όλους τους παραπάνω λόγους απαιτείται η εξ ολοκλήρου αλλαγή τους, την οποία όμως επιχειρεί να αποτρέψει, δυστυχώς, με την ανακοίνωσή της η ΔΙΣ.   

Σχόλια (13)

 
HΡΑ*
18 Σεπ 2020 20:59

Πέστα, χρυσόστομε, πεστα και ξαναπέστα ! Αλλά, αλλά, πολύ φοβάμαι, πως στων "κουφών"την πόρτα όσο πιο δυνατά κι αν βροντήξεις δεν πρόκειται να σου ανοίξουν ! Τα είπε όλα ο καλός μας συνάδελφος ( με την πλέον ευρεία έννοια ! Συγκρατώ τούτα ΄δω μόνο : "...και τα μεταβατικά Βιβλία που προέκυψαν, είναι γεμάτα από θεολογικά και παιδαγωγικά λάθη και είναι αντίθετα με το ορθόδοξο πνεύμα και τις ορθόδοξες δογματικές αρχές και παραδόσεις..." Κι ακολουθεί το ...κερασάκι στην τούρτα : "...Τα «νέα» μεταβατικά Βιβλία ... έχουν στηριχθεί εξ ολοκλήρου πάνω στα ακυρωμένα από το ΣτΕ Βιβλία Διαμαντοπούλου – Φίλη – Γαβρόγλου...."

 
Απορών θεολόγος
18 Σεπ 2020 22:09

Αυτά που διδάχτηκαν πέρσι οι μαθητές στην Α΄ Γυμνασίου στα Θρησκευτικά και ήταν στο Φάκελο, είναι και πάλι ακριβώς ίδια στο φετινό βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου. Τι θα γίνει με τη Β΄ Γυμνασίου το σχολικό έτος που διανύουμε; Θα διδάξουμε τα ίδια στους μαθητές μας; Περιμένουμε απάντηση;

 
Δημήτρης
18 Σεπ 2020 22:10

Αγαπητοί συνάδελφοι θεολόγοι, αντί να επιζητείτε την υποχρεωτικότητα του μαθήματος μέσω της ευρύτητάς του, επιμένετε στην κατήχηση, αδιαφορώντας για τις απαλλαγές. Αν ήμουν στη θέση σας και μάλιστα αν ήμουν και φανατικά ορθόδοξος, τότε θα ήθελα πιο πολύ να διδάσκω σε αθέους μαθητές και όχι σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον. Αυτή είναι η πρόκληση των καιρών, να κερδίζεις τους χαμένους και όχι να δογματίζεις. Δεν βλέπετε τι συμβαίνει γύρω μας;

 
Μαρία
19 Σεπ 2020 07:48

Εκτός από την Κύπρο σε καμία πολιτισμένη χώρα δε διδάσκονται ομολογιακά θρησκευτικά.
Στο δημοτικό να διδαχθούν φιλοσοφία για παιδιά , όπως γίνεται σε τόσες χώρες, Ανάπτυξη
κριτικής σκεψης.
Στο γυμνάσιο το ίδιο κ θρησκειολογία ή και ηθική.
Αρκετά με το βιβλιοκεντρισμό.

Ας πληρώσει η εκκλησία για μαθήματα κατηχητικού το Σάββατο προσλαμβάνοντας θεολόγους.

 
Αρθούρος
19 Σεπ 2020 11:37

Είναι απαράδεκτο να μιλούμε γιά διδασκαλία ομολογιακών Θρησκευτικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο εδώ και μία εικοσαετία. Οι περισσότεροι νέοι αγνοούν βασικά στοιχεία της πίστης τους και όταν καλούνται να βαπτίσουν, δε γνωρίζουν να διαβάσουν το "Πιστεύω" ούτε από μέσα από το βιβλίο που τους δίδεται. Όταν τους ρωτήσει κανείς κάποια χωρία από την Αγία Γραφή και ιδιαίτερα από την Παλαιά Διαθήκη, αγνοούν τα πάντα, η δε κάποια κατάρτισή τους προέρχεται από επιτυχημένες αμερικανικές σειρές, οι οποίες υποτάσσονται στην ελεύθερη απόδοσή τους από τον εκάστοτε σεναριογράφο.
Εκείνοι που μιλούν δήθεν γιά ομολογιακά Θρησκευτικά, έχουν στο μυαλό τους βιβλία και φυσικά θεολόγους άλλων εποχών, τριάντα ή σαράντα χρόνια από σήμερα.
Το σχολείο οποιασδήποτε βαθμίδας πρέπει να παρέχει και συγκεκριμένες εκτός από αφηρημένες γνώσεις γιά την Ορθόδοξη Εκκλησία μας έτσι ώστε ο αυριανός πολίτης, βαφτισμένος Χριστιανός Ορθόδοξος να αντεπεξέλθει στα της πίστεώς του.
Η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη με βάση το Σύνταγμα να παρέχει αυτές τις γνώσεις. Και τις παρέχει μερικώς, αφού αποστρέφεται συστηματικά τον πλούτο των έργων των Βυζαντινών Πατέρων της Εκκλησίας, η γραμματεία των οποίων είναι εξίσου ρωμαλέα με εκείνη των αρχαίων Ελλήνων.

 
Ανορθόδοξη διδασκαλία
19 Σεπ 2020 15:15

Το να μιλάμε για "αντορθόδοξα" σχολικά βιβλία σε ευρωπαϊκή χώρα στον 21ο αιώνα είναι παράδοξο. Τα παιδιά ως νέοι πολίτες πρέπει να μορφωθούν χωρίς κατήχηση.

 
΄Νίκη
19 Σεπ 2020 17:08

Να αποδέχεται η ΙΣ τα νέα βιβλία των θρησκευτικών και να τα απορρίπτουν οι θεολόγοι καθηγητές και μάλιστα μέσω υποψηφίου διδάκτορος! Τι άλλο θα δουν τα μάτια μας!

 
Αμερόληπτος
19 Σεπ 2020 18:33

@Μαρία, Ανορθόδοξη διδασκαλία και σία: Με θλίβει που ορισμένοι κολλημένοι διεθνιστές αναμασούν συνεχώς τη λέξη κατήχηση. Αμφιβάλω αν έχετε ξεφυλλίσει έστω και ένα φάκελο θρησκευτικών. Σας έχει γίνει έμμονη ιδέα η πολεμική κατά της Ορθοδοξία.

 
@ Αρθούρος
19 Σεπ 2020 22:05

Νομίζω ότι κάνεις λάθος. Σωστά είναι τα γεγονότα που αναφέρεις, όμως δεν τα ερμηνεύεις σωστά. Οι μαθητές δεν ξέρουν το πιστεύω όπως δεν ξέρουν τον Ελ. Βενιζέλο ή να γράψουν σωστά μια λέξη. Είναι το γενικότερο πρόβλημα του ελληνικού σχολείου τα τελευταία 20 χρόνια που ένας μαθητής και να θέλει να μείνει στην ίδια τάξη, θα τον προαγάγουν υποχρεωτικά οι καθηγητές του. Αυτό συμβαίνει με όλα τα μαθήματα, πόσο μάλλον με τα θρησκευτικά που -κακά τα ψέματα- τα παίρνουνε στην πλάκα.

 
Γαλλία Ισπανία Πορτογαλία
19 Σεπ 2020 22:50

Σε ποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα έχουν ομολογιακό μάθημα Θρησκευτικών με υποχρεωτική διδασκαλία σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο;

Χώρες όπως Γαλλία ή Ισπανία, παραδοσιακά χριστιανικές (καθολικές) χώρες, έχουν εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση του μαθήματος σε σχέση με τα ελληνικά σχολεία. Είναι καιρός να συντονιστούμε με την σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα, που δεν έχει σχέση ούτε με τις θρησκευτικές ούτε με τις πολιτικές πεποιθήσεις: το σχολείο έχει άλλη αποστολή.

@ Αμερόληπτος
19 Σεπ 2020 18:33

Με θλίβει που ορισμένοι κολλημένοι διεθνιστές αναμασούν συνεχώς τη λέξη κατήχηση. Αμφιβάλω αν έχετε ξεφυλλίσει έστω και ένα φάκελο θρησκευτικών. Σας έχει γίνει έμμονη ιδέα η πολεμική κατά της Ορθοδοξία.

 
Πάσο. Τα βλέπω
20 Σεπ 2020 11:44

@΄Νίκη
Εάν θεωρείτε ότι οι θεολόγοι καθηγητές(δηλαδή αυτοί που θα διδάξουν το μάθημα), δεν πρέπει να έχουν άποψη και λόγο για το μάθημα, τότε πάω πάσο.
Η ΙΣ, αν το έχετε επίσης παρατηρήσει, όλα τα "αποδέχεται" τελευταία. Προφανώς κάτι θα είδαν τα μάτια της, που δεν είδαν τα δικά σας και τα δικά μας.

 
@ Πάσο Τα βλέπω (Νίκη)
20 Σεπ 2020 21:30

Δεν είπα να μην έχουν άποψη. Είπα ότι με ξενίζει που οι απόψεις τους είναι βασιλικότερες του βασιλέως. Πάντως, εγώ τουλάχιστον με όσους θεολόγους συζητώ, είναι ευρείς άνθρωποι και δεν θέλουν να κάνουν το ρασοφόρο στην τάξη. Δεν ξέρω. Πέφτω μήπως στη μειοψηφία;

 
Πάσο. Δεν βλέπω
20 Σεπ 2020 22:35

@Νίκη
Δεν βλέπω πουθενά στο άρθρο, κάποιον που να θέλει να κάνει "το ρασοφόρο στην τάξη" ή "τον βασιλικότερο του βασιλέως". Και απορώ πραγματικά, πού τα βλέπετε εσείς αγαπητή Νίκη?
Τρια πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα διατυπώνονται και εκφράζεται η άποψη του συγγραφέως για τα "νέα" βιβλία, ΣΕ ΣΧΕΣΗ με τις αποφάσεις του ΣτΕ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.