Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η εξήγηση του αγιογράφου Μπ. Πυλαρινού για το εξώφυλλο του βιβλίου των Θρησκευτικών της Γ΄Γυμνασίου

Αππαντηση στον Μπ. Πυλαρινό από τον Πρώην Σχολικό Σύμβουλο Δ.Σκρέτα
Δημοσίευση: 19/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Είχα την τιμή το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να επιλέξει έργα μου, τα οποία ήδη είχα ζωγραφίσει, για να κοσμήσουν τα εξώφυλλα των βιβλίων του μαθήματος των θρησκευτικών. Να διευκρινίσω ότι εργάζομαι ως αγιογράφος και εντυπωσιάστηκα, αλλά και χάρηκα, που επέλεξαν ζωγραφική και όχι κάποια αγιογραφία, και αυτό το είδα σαν μια προσπάθεια τρυφερής προσέγγισης των παιδιών.

Για το έργο του εξωφύλλου του βιβλίου της Γ΄ Γυμνασίου δημιουργήθηκαν ερωτήματα και αμφιβολίες. Σε αυτό παρουσιάζεται μια αφαιρετική εικόνα της αγαπημένης μου πατρίδας, του «γλυκού Τζάντε». Όλο το τοπίο είναι παραδείσιο παρά τα πεπτωκότα στοιχεία που το απαρτίζουν (αυτοκίνητα, δρόμοι, βάρκες κτλ.) Αυτή είναι η ουσία και θα έλεγα ο στόχος ή καλύτερα η αγωνία της ζωγραφικής μου: πώς εξαγιάζεται η φθορά; Πώς ο σκουπιδότοπος γίνεται ανθισμένος κήπος; Στο συγκεκριμένο έργο η παρουσία της εκκλησίας του Αγίου Διονυσίου εξαγιάζει το τοπίο με την προίκα του νησιού αυτού, και η προίκα αυτή είναι η συγγνώμη του Αγίου προς τον φονιά του αδελφού του. Η προίκα αυτή είναι ακριβή, και ευλογημένοι όσοι την έχουμε.

Για το συγκεκριμένο έργο εκφράστηκαν αντιρρήσεις σχετικά με τις ελικοειδείς απολήξεις που μοιάζουν με καπνό, που ξεκινούν από τις απολήξεις της σκεπής του καμπαναριού και του ναού, και κατευθύνονται προς τον ουρανό. Αυτή είναι μια σουρεαλιστική, ασυνείδητη, ζωγραφική κίνηση που έχει για μένα μεταφυσικό βάθος, σαν ένας τρόπος να επικοινωνήσεις με τον Θεό, κάτι σαν το θυμίαμα που ανεβαίνει στον ουρανό: «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου». Παρεξηγήθηκε και η αχνή παρουσία μιας μορφής που μπορεί να είναι μέρος του παραδείσου, αλλά μπορεί και να κρατάει μια απόσταση, να αισθάνεται αποκομμένη από τη «γιορτή».

Μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα έργο ζωγραφικής, δηλαδή ένα έργο τέχνης, και πρόκειται για μια συνομιλία του δημιουργού του έργου με το ασυνείδητό του, αλλά και με το ευρύτερο συλλογικό ασυνείδητο της κοινότητας στην οποία ανήκει.

Μπάμπης Πυλαρινός

Απάντηση στον Μπάμπη Πυλαρινό

κ. Πυλαρινέ με όλο το σεβασμό στην ειδικότητά σας από ότι γνωρίζω ως Διδάκτωρ Θεολογίας αγιογραφία είναι : Αγιογραφία ονομάζουμε έναν ιδιαίτερο κλάδο της ζωγραφικής του οποίου αποκλειστικό θέμα είναι η ιστόρηση (εικονογράφηση) αγίων προσώπων του Χριστιανισμού και γενικών θρησκευτικών παραστάσεων, με προκαθορισμένο τρόπο τεχνικής. Η Αγιογραφία χρησιμοποιείται για  την εικονογράφηση του εσωτερικού των εκκλησιών, τη διακόσμηση εκκλησιαστικών βιβλίων και την κατασκευή φορητών εικόνων.

Όταν απεικονίζεις έναν Ιερό Ναό ή ένα καμπαναριό το αποδίδεις ως έχει, η εν λόγω απόληξη δεν έχει θέση σε ένα βιβλίο -εξώφυλλο- Γ΄Γυμνασίου ( Θρησκευτικών)  και μάλιστα με τίτλο: " Η  μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο". ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ... Βλέποντας το εν λόγω εξώφυλλο ένας μαθητής Γ΄Γυμνασίου το μυαλό του  θα πάει όχι σε Χριστιανικό Ναό αλλά σε ένα πύργο των Άλπεων...παρόλο έχει θάλασσα και βάρκες.

Η αξιοποίηση.... της σουρεαλιστικής, ασυνείδητης, ζωγραφικής κίνησης που έχει μεταφυσικό βάθος, σαν ένας τρόπος να επικοινωνήσεις με τον Θεό, κάτι σαν το θυμίαμα που ανεβαίνει στον ουρανό είναι ημιτελής γιατί απουσιάζουν βασικά στοιχεία της υπόθεσης. Σε επίπεδο ζωγραφικής ....ίσως να είχε θέση αλλά όταν απεικονίζεις εκκλησιαστικά κτήρια ( πχ Ναό ή Καμπαναριό σε μαθητές που θέλεις να καλλιεργήσεις ( σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα ) τη θρησκευτική συνείδηση και τη γνώση της ορθόδοξης παράδοσης, σε μαθητές που από μικροί βλέπουν τους Ναούς και τα Καμπαναριά με απόληξη Σταυρού , κάπου μπερδεύονται..

Δ.Σκρέτας Δ. Δρ Θεολογίας -Πρώην Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70 , νυν ΣΕΕ ΠΕ70 .

Ετικέτες: 
θρησκευτικά

Σχόλια (21)

 
Μάθημα Θρησκευτικών στα σχολεία
19 Σεπ 2020 16:17

Η ουσία είναι το περιεχόμενο του βιβλίου και όχι το εξώφυλλο, που δεν προσέχει κανείς μαθητής. Τα μαθήματα θρησκευτικών στο ελληνικό σχολείο είναι κατάλοιπο άλλων εποχών και δεν βοηθούν τη σημερινή γενιά μαθητών, που γεννήθηκαν μετά το 2010.

 
Άρης
19 Σεπ 2020 17:21

Διαβάζοντας τα δύο σχόλια έμεινα με την αίσθηση ότι δεν επικοινωνούν πουθενά. Πιο συγκεκριμένα σε ένα εμβριθές σχόλιο του καλλιτέχνη, με πολλή ευαισθησία και βάθος, είδα μια απάντηση πεζή που θα την διατύπωνε ο οποιοσδήποτε μέσος πολίτης που δε μπορεί να δει πέρα από τα επιφαινόμενα. Μου άρεσε σε πρώτη ανάγνωση το εξώφυλλο και μετά την ανάγνωση του σχολίου μου άρεσε ακόμη περισσότερο

 
Παντελής
19 Σεπ 2020 19:09

Μπορεί ο κ. Σκρέτας να είναι Δρ Θεολογίας όμως θα πρέπει να απαντά στην άποψη του δημιουργού ενός έργου τέχνης με θεολογική/χριστιανική προοπτική.

Με την ίδια προσέγγιση, αριστουργήματα όπως ο Εσταυρωμένος του Dali δεν θα πρέπει να κοσμούν ένα αντίστοιχο βιβλίο γιατί δεν έχει σαν "αποκλειστικό θέμα την ιστόρηση (εικονογράφηση) αγίων προσώπων του Χριστιανισμού και γενικών θρησκευτικών παραστάσεων, με προκαθορισμένο τρόπο τεχνικής" όπως αναφέρει ο κ. Σκρέτας

 
Babis
19 Σεπ 2020 20:27

Προσωπικά δε μου αρέσει το εξώφυλλο. Εξετάζοντας τις λεπτομέρειες, η κυματοειδής γραμμή πάνω από το καμπαναριό, όσο κι αν θέλει ο καλλιτέχνης να την παρουσιάσει όπως αναφέρει στην τοποθέτησή του, μου θυμίζει μουσουλμανικό φόντο. Η απάντηση του κ. Πυλαρινού όμως με καλύπτει. Είναι ένα έργο του που το ΙΕΠ το διάλεξε για εξώφυλλο. Ας μην το διάλεγε αν δεν άρεσε σε κάποιους. Όσο για την τοποθέτηση του κ. Σκρέτα, θεωρώ ότι δεν έλαβε καθόλου υπόψη το σκεπτικό του κ. Πυλαρινού και απλά ήθελε να κάνει κριτική, θεωρώντας ότι ένας αγιογράφος δεν έχει δικαίωμα να δημιουργεί και έργα που δεν είναι αμιγώς εκκλησιαστικά. Τελείως άστοχη η απάντησή του.

 
Εκπαιδευτικός
19 Σεπ 2020 20:45

Πότε ακριβώς συμφωνήσαμε να επιστρέψουν τα σχολεία στο κατηχητικό αντί για την πιο διευρυμένη κοινωνιολογική και θρησκειολογική προσέγγιση που εφαρμοζόταν τα τελευταία χρόνια; Πιστεύετε ότι τα παιδιά του Γυμνασίου και του Λυκείου δεν έχουν μόνα τους κριτική σκέψη να καταλάβουν τι θέλει να πει ο κάθε καλλιτέχνης, δεν είναι σε θέση να έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ποια είναι η πίστη τους; Κανείς δεν πρόκειται να σταθεί σε μια εικόνα.

 
Μαέβιους
19 Σεπ 2020 22:55

"εντυπωσιάστηκα", μας λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, "που επέλεξαν ζωγραφική". Είναι λοιπόν θέμα τέχνης, αισθητικής και "τρυφερής προσέγγισης των παιδιών".
Και προφανώς, η αισθητική και η τρυφερότητα κάποιου-ας στο ΥΠΑΙΘ - ΙΕΠ, "ταίριαξε" με αυτές του καλλιτέχνη. Ή με το "γλυκό Τζάντε".
Φανταστείτε να ταίριαζε με αυτή του Πικάσο και της Γκουέρνικα.

 
ένας ταλαιπωρημένος μαθηματικός
19 Σεπ 2020 23:06

#Μάθημα Θρησκευτικών στα σχολεία

μια εικόνα χίλιες λέξεις..... η εικόνα αγαπητέ αποτυπώνεται στο μυαλό των παιδιών πολύ καλύτερα σε σχέση με το περιεχόμενο

 
ένας ταλαιπωρημένος μαθηματικός
19 Σεπ 2020 23:07

# Εκπαιδευτικός

ξεχνάτε αγαπητέ Εκπαιδευτικέ πως η Ελλάδα έχει Σύνταγμα που πρέπει να το τηρούμε όλοι μας. Ο κ. Σκρέκας πολύ καλά τα έγραψε είτε μας αρέσει είτε όχι

 
HΡΑ*
20 Σεπ 2020 12:11

Το πράγμα αρχίζει να ξεφεύγει, δηλ. να "ξεχειλώνει", η δε τελευταία παρέμβαση του κ. Σκρέτα ( βλ. σχετικό σχόλιό του παραπάνω) θεωρώ πως είναι τουλάχιστο άστοχη.
Ο μόνος που δεν φέρει καμία απολύτως ευθύνη για την επιλογή του έργου του "γλυκό Τζάντε" ως εξώφυλλου στο βιβλίο Θρησκευτικών της Γ΄Γυμνασίου είναι ο δημιουργός του κ. Πυλαρινός. Κι τούτο γιατί ΔΕΝ το δημιούργησε κατά παραγγελία για να αποτελέσει το εξώφυλλο του βιβλίου. Πολύ περισσότερο - ας δούμε καλύτερα τι λέει ο ίδιος ο κ. Πυλαρινός - "...πρόκειται για μια συνομιλία του δημιουργού του έργου με το ασυνείδητό του, αλλά και με το ευρύτερο συλλογικό ασυνείδητο της κοινότητας στην οποία ανήκει." Και δεν έχουμε καμιά δουλειά εμείς κ. Σκρέτα, όσοι τελος πάντων εξ ημών διατυπώσαμε ενστάσεις για το εξώφυλλο, να απαιτούμε να "συμμορφωθεί" ο κ. Πυλαρινός "προς τας υποδείξεις μας." Ο κ. Πυλαρινός έχει κάθε δικαίωμα να υπερασπίζεται το έργο του. Αποδέκτης των όποιων ενστάσεών μας δεν ( πρέπει να ) είναι ο κ. Πυλαρινός, αλλά η από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής Ι.Ε.Π.) συσταθείσα επιτροπή για τη συγγραφή του σχετικού βιβλίου Θρησκευτικών και η οποία επέλεξε το έργο του ( κ. Πυλαρινού) ως εξώφυλλου. Το ερώτημα που ετέθη εξ αρχής σε εμάς ήταν : Είναι κατάλληλο το έργο του κ. Πυλαρινού " γλυκό (μου) Τζάντε" να κοσμεί το εξώφυλλο του βιβλίου Θρησκευτικών της Γ΄Γυμνασίου και το οποίο φέρει τον τίτλο - ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο αυτό - " Η μαρτυρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο"; Προσωπικά εξακολουθώ να θεωρώ την επιλογή της επιτροπής του συγκεκριμένου έργου για το συγκεκριμένο βιβλίο άστοχη. Προς Θεού ! Δεν αμφισβητώ σε καμιά περιπτωση την καλλιτεχνική αξία του έργου. Ωστόσο, εκτιμώ ότι δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς για τους οποίους επελέγη. Μάλλον σύγχυση προκαλεί στους 14χρονους και 15 χρονους μαθητές. Δεν θα επαναλάβω τους λόγους για τους οποίους θεωρώ άστοχη την επιλογή. Σ'αλλη σχετική παρέμβασή μου εδώ στο esos γίνεται εκτενής αναφορά επ' αυτού.
Και κάτι τελευταίο : Κακώς επικεκτρώθηκε η όλη συζήτηση στο εξώφυλλο,γιατί το ίδιο το βιβλίο στο σύνολό του τίθεται υπό αμφισβήτηση. Και δικαίως...

 
Κώστας
20 Σεπ 2020 12:42

Υπάρχουν πολλοί "προοδευτικοί" που με χαρά θα ήθελαν την εξαφάνιση χαρακτηριστικών του ελληνικού έθνους μεταξύ των οποίων η υφιστάμενη θρησκευτική συνείδηση. Πως η μισαλλοδοξία συνδυάζεται με την "προόδο" αυτοί το ξέρουν....
Το πρώτο βήμα στη μάχη είναι η εξαφάνιση των συμβόλων - σύμβολά που έυκολα μπορούν να αποτυπωθούν στο μυαλό ειδικά μικρών παιδιών.
Αυτή είναι όλη η ιστορία περί του εξώφυλλου- μια ιστορία μισαλλοδοξίας απέναντι στη συνταγματικά κατοχυρωμένη θρησκέια αυτού του τόπου, μια έκφραση φασισμού απέναντι στα πιστεύω της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων του τόπου.

 
Προβληματισμένος
20 Σεπ 2020 15:17

# Μάθημα Θρησκευτικών στα σχολεία

Θα διαβάζουν οι ήρωες του 21, αυτά που γράφει σήμερα η πλειοψηφία των Ελλήνων και θα τρίζουν τα κόκκαλα τους. Κρίμα!

 
Πλατάρος Γιάννης
20 Σεπ 2020 15:44

Ο κριτής ή οι κριτές του βιβλίου που δεν γνωρίζω, αλλά μάλλον θα είναι γνωστός /γνωστοί να βγουν και να δώσουν εξηγήσεις. Να μην απολογηθούν, να δώσουν εξηγήσεις . Εγώ λέω όπως και άλλοι, «πολύ ωραίο το έργο του κ. Πυλαρινού» αλλά όχι για εξώφυλλο Βιβλίου Θρησκευτικών» Το γιατί το καταλαβαίνουν όσοι το καταλαβαίνουν όπως και οι πονηροί που κάνουν πώς δεν το καταλαβαίνουν. Η θεωρητικώς υπάρχουσα καλής πίστεως κατηγορία συμπολιτών μας που δεν έχουν πεισθεί και ταλαντεύονται, δεν νομίζω ότι ενδημεί στο esos.gr
Φυσικά και έχουν όλοι την άποψή τους και όταν υποδύονται ρόλους γίνονται αντιληπτοί σε αυτό που κάνουν.
Εγώ θα έβαζα ως εξώφυλλο το ύπατο καλλιτεχνικό έργο του Νταλί «Σώμα σε υπερκύβο» μαζί με την μαθηματική του εξήγηση για το τί περίπου ήθελε να δηλώσει ο ποιητής ζωγράφος...
Ο Μεσσίας ως υπέρτατο ον που ανήκει σε παραπάνω διαστάσεις, σταυρώνεται στο ανάπτυγμα του υπερκύβου των 4 διαστάσεων (που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί) στο ανάπτυγμα των 3 διαστάσεων που είναι ένας ανάγλυφος σταυρός διπλής προοπτικής όπως αυτούς που έχουν κάποιες εκκλησίες πάνω τους και ενανθρωπίζεται στις 3 διαστάσεις . Είναι ένα εύρημα του Νταλί που πέραν της παροιμιώδους «ιδιορρυθμίας» του ερχόταν σε επαφή με τις μεγάλες διάνοιες του αιώνα του και εκμαίευε πληροφορίες και τις έκανε τέχνη.
Διότι ο καλλιτέχνης , πρέπει να γνωρίζει πολλά και καλά γράμματα για να κάνει σπουδαίο και διαχρονικό έργο.
Προτείνω λοιπόν στο ΙΕΠ, στην επόμενη έκδοση να βάλουν το «corpus hypercubus» του Νταλί ως εξώφυλλο με σχολιασμό για το νόημά του, του οποίου ο σχολιασμός, είναι μέγιστο μήνυμα διεπιστημονικό, φιλοσοφικό θρησκευτικό και αυτό καθ΄εαυτό, εξόχως γοητευτικό.

 
Συζήτηση χωρίς νόημα
20 Σεπ 2020 16:33

Η συζήτηση περί έθνους και θρησκείας δεν αφορά τη διαπαιδαγώγιση των σημερινών 15χρονων μαθητών και δείχνει έλλειψη επαφής με τα προβλήματα της σημερινής γενιάς.

Οι νέοι έχουν πρόσβαση σε δεκάδες εκκλησίες σε όλη την Ελλάδα, απλώς επιλέγουν να αφιερώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σε άλλες δραστηριότητες. Τα μαθήματα πρέπει να συμβαδίζουν με τις ανάγκες των μαθητών όχι τις πεποιθήσεις εκπαιδευτικών .

Ας αναρωτηθούμε καλύτερα, γιατί στα σχολεία δεν διδάσκεται η Θεωρία της Εξέλιξης στο μάθημα της Βιολογίας στην Γ' Γυμνασίου; Ή γιατί δεν υπάρχει σεμινάριο σεξουαλικής αγωγής στα παιδιά του Λυκείου;

Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες δε διδάσκεται ένα συγκεκριμένο θρησκευτικό δόγμα.

 
Δανάη
20 Σεπ 2020 18:09

"Μια εικόνα χίλιες λέξεις"
Άλλο το μάθημα των Θρησκευτικών και άλλο των Εικαστικών...
Προφανώς όσοι επέλεξαν αυτά τα εξώφυλλα, συνεχίζουν το "σύμπλεγμα πνευματικής ακαταστασίας", από το οποίο πολλά χρόνια δυστυχώς, διακατέχεται το συγκεκριμένο Υπουργείο...
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΤΑ ΛΕΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΚΡΕΤΑΣ!

 
Γονέας
20 Σεπ 2020 22:02

Το ζήτημα δεν είναι ο ζωγράφος και οι ζωγραφιές του.
Το ζήτημα είναι η επιλογή του υπουργείου.

 
Απορία
21 Σεπ 2020 03:42

Έχετε ρωτήσει πολλούς μαθητές Λυκείου αν θυμούνται ποιο είναι το εξώφυλλο των βιβλίων που είχαν στο Γυμνάσιο; Όσο το περιεχόμενο του μαθήματος δεν αλλάζει τα θρησκευτικά θα είναι ένα μάθημα που έχει απαξιωθεί παιδαγωγικά.

 
Κάτι να "πουλάει"?
21 Σεπ 2020 11:23

@Απορία
Και τί να κάνουμε? Να βάλουμε το Ρονάλντο, την Κιμ Γκαρντάσιαν και τους παίκτες του GNTM για να τα θυμούνται? Για το περιεχόμενο, δεν ξέρω αλήθεια αν ήταν πότε τα Θρησκευτικά, παιδαγωγικά καταξιωμένα, ως μάθημα του σχολείου. Ελπίζω πως ναι. Θα μείνουμε με τις απορίες μας μάλλον αγαπητή-τε μου.

 
Σχολείο
21 Σεπ 2020 14:32

Μπορούμε να βάλουμε τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και τρόπους προφύλαξης από μεταδιδόμενες ασθένειες. Μπορούμε να ενισχύσουμε ώρες Πληροφορικής ή να δώσουμε έμφαση σε Καλλιτεχνικές και Επιστημονικές δραστηριότητες (πχ. θέατρο). Μην ισοπεδώνουμε όλα τα μαθήματα, από τη Λογοτεχνία, την Ιστορία και τα Μαθηματικά μέχρι τα Καλλιτεχνικά και τη Φυσική Αγωγή, που έχουν νόημα και αποστολή στο σύγχρονο σχολείο ακόμα κι αν δεν αναφέρονται σε διασημότητες.

Το πρόβλημα είναι ότι η σημερινή ελληνική κοινωνία δεν έχει σχέση με αυτή του 1950, στην οποία απευθύνονται τα βιβλία των Θρησκευτικών.

 
Θρησκευτικά
21 Σεπ 2020 14:35

Η απάντηση είναι δεδομένη, σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης δεν υπάρχει υποχρεωτικό ομολογιακό μάθημα Θρησκευτικών. Και όχι, σε αυτές η ύλη των μαθημάτων δεν περιλαμβάνει ποδοσφαιριστές ή τηλεπερσόνες. Φτηνές δικαιολογίες που δυστυχώς δεν κρύβουν την ανυπαρξία σχεδίου για σύγχρονο μάθημα θρησκειολογίας, για μάθημα εισαγωγής στη Φιλοσοφία (Λύκειο) που θα αντικαταστήσουν τη στείρα δογματική κατήχηση.

πχ. Δεν μπορεί παραπάνω από το μισό βιβλίο να είναι αφιερωμένο στο Ορθόδοξο δόγμα και για όλες τις υπόλοιπες θρησκείες να επαρκούν λίγες σελίδες σε κάθε κεφάλαιο.

 
Ηώς
22 Σεπ 2020 00:34

Το πρόβλημα δεν είναι ο καλλιτέχνης και το έργο του, αλλά ποιος και πότε διάλεξε αυτό το έργο για εξώφυλλο θρησκευτικού βιβλίου.

 
Δον Κιχώτης
22 Σεπ 2020 10:56

Εγώ τώρα περιμένω με αγωνία να απολαύσω τα νέα εξώφυλλα των μαθηματικών βιβλίων που ετοιμάζει το ΙΕΠ για την ΠΕ, μετά την αναθεώρηση των παλαιών προγραμμάτων σπουδών. Για το περιεχόμενο, για το θαύμα, δεν ελπίζω, εκεί χρειάζεται τουλάχιστον ένας μαθηματικός Ρεχάγκελ στο ΙΕΠ!... Τον έχουν; Κι αν τον έχουν, θα τον αφήσουν να προπονήσει και να επιβάλει το σχέδιό του;...
Σαράντα χρόνια αναβροχιά, τα ίδια και τα ίδια!...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ