Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

To Τμήμα Φυσικής στην Καβάλα

Τα Τμήματα που προήλθαν από την μετεξέλιξη των ΤΕΙ συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται με καχυποψία
Δημοσίευση: 22/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ομότιμος Καθηγητής Ευάγγελος Γαζής ΕΜΠ

Το Τμήμα Φυσικής στην Καβάλα είναι ένα νέο Τμήμα, που μόλις τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα. Ωστόσο το Τμήμα αυτό καθ’ εαυτό έχει μια μακρά ιστορία. Προέρχεται από το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΤΕΙ-ΑΜΘ το όποιο είχα την τύχη να γνωρίσω το 2008. Τότε, που με τον Καθηγητή και Ακαδημαϊκό Δημήτρη Νανόπουλο εγκαινιάσαμε, μπροστά σε ένα πολυπληθές ακροατήριο στην Καβάλα, ένα νέο επιστημονικό περιοδικό, το Journal of Engineering Science and Technology Review (http://www.jestr.org), το οποίο σήμερα καλύπτεται από τη βάση του Scopus.

Το πρώτο ερώτημα έρχεται αυθόρμητα. Πόσα άραγε επιστημονικά περιοδικά εκδίδονται από τα Πανεπιστήμιά μας και πόσα από αυτά καλύπτονται από μία παγκοσμίου κύρους επιστημονική βάση; Η σύντομη απάντηση είναι, πολύ λίγα.

Η πορεία των πραγμάτων είναι εξίσου ενδιαφέρουσα. Στο πλαίσιο του Τμήματος υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης (Memorandum of Understanding) με το Διεθνές Ευρωπαϊκό Κέντρο Σωματιδιακής Έρευνας CERN. Καρπός της συνεργασίας αυτής, μεταξύ άλλων, ήταν να εγκαταστήσουμε ένα μεγάλο και σύγχρονο υπερυπολογιστικό κέντρο GRID επιπέδου Tier2 στo Τμήμα και να συνδεθεί, επί συνεχούς βάσεως από τότε, με το μεγαλύτερο πείραμα σωματιδιακής φυσικής του κόσμου το ATLAS, που καταμετρά τις αλληλεπιδράσεις πρωτονίων-πρωτονίων στον μεγάλο αδρονικό επιταχυντή Large Hadron Collider-LHC, περιμέτρου 27 χιλιομέτρων. Παράλληλα, αναπτύχθηκαν καινοτόμα ερευνητικά προϊόντα με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ωστόσο, τίποτα απ’ όλα τα παραπάνω δεν έχει αξία στη Χώρα μας, αν η βάση εισαγωγής δεν προσιδιάζει στο νομιζόμενο κύρος μίας καθηγητικής Σχολής, όπως το Τμήμα Φυσικής. Η προσπάθεια διαγράφεται με μία μονοκονδυλιά, ακόμη και αν υπάρχουν κατασκευασμένες καταστάσεις που κρύβουν την αλήθεια των πραγμάτων. Ας δούμε μερικές από αυτές αναλυτικότερα:

Τα Τμήματα που προήλθαν από την μετεξέλιξη των ΤΕΙ συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται με καχυποψία και δυστυχώς προς αυτή την κατεύθυνση δεν βρίσκουν την απαραίτητη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας. Για παράδειγμα, εφέτος, αιφνιδιαστικά, χωρίς δηλαδή να υπάρξει κανένας διάλογος, το Υπουργείο Παιδείας κατέστησε τα νέα Τμήμα Φυσικής στην Καβάλα και Λαμία, αναντίστοιχα με τα απολύτως ομοειδή παλαιότερα Τμήματα Φυσικής που πέρυσι είχαν κριθεί αντίστοιχα!

Ασχέτως με τις όποιες αιτιάσεις, στην πραγματικότητα έκλεινε το «μάτι» στους υποψηφίους να μη τα δηλώσουν στις προτιμήσεις τους. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που τόσο το Φυσικό της Καβάλας όσο και της Λαμίας είχαν χαμηλότερες επιδόσεις στις ήδη χαμηλές επιδόσεις της χρονιάς. Το δεύτερο λοιπόν ερώτημα είναι στην πολυδιαφημιζόμενη αξιολόγηση, αυτή η αταξία θα ληφθεί υπόψη ή θα είναι μία βολική συστροφή (conventionalist twist) κατά Karl Popper;

Ούτε όμως και οι προβλεπόμενες οικονομικές ενισχύσεις από την Πολιτεία καταβλήθηκαν, παρά το γεγονός ότι δεσμεύτηκαν κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Ως αποτέλεσμα υπήρξε ένας βαθμός αντικανονικότητας στην ανάπτυξη αυτών των Τμημάτων.

Αναμφίβολα υπάρχουν ευθύνες και από το συγκεκριμένο Τμήμα, το οποίο δεν έκανε την καλύτερη παρουσίαση των αρετών του, των καινοτομιών που έχει αναπτύξει και των γιγαντιαίων εξοπλισμών που διαθέτει. Παρόλα αυτά δεν είναι σωστό ένα νέο Τμήμα αντί να το αγκαλιάσουμε να το πετροβολούμε.

Εδώ, αν θέλετε είναι το κομβικό σημείο, όσοι είμαστε στον ακαδημαϊκό χώρο της έρευνας και της επιστήμης γνωρίζουμε ότι οι δυσκολίες είναι στα πρώτα και όχι στα ύστερα βήματα. Ως εκ τούτου είναι άδικη μια τέτοια αντιμετώπιση για το νέο Τμήμα Φυσικής της Καβάλας το οποίο κατά την γνώμη μου έχει πολύ περισσότερες αρετές από ότι ελαττώματα. Οι νέοι φοιτητές που σπουδάζουν σε αυτό και το ξέρουν και το διαπιστώνουν καθημερινά. Ελπίζω συνάδελφοι και εργαστήρια από τα αδελφά Τμήματα Φυσικής να δουν με διαφορετική άποψη τα δύο νέαΤμήματα στη Καβάλα και Λαμία και να συνεργαστούν μαζί τους προς όφελος πάντοτε της νεολαίας που επέλεξε να σπουδάσει Φυσική.
 
 

Σχόλια (31)

 
Φυσικός
22 Σεπ 2020 10:11

Δεν πρόκειται για καχυποψία. Απλά δεν υπάρχει τόση επιθυμία σε τόσους νέους να σπουδάσουν φυσική. Ούτε μαθηματικά. Γι' αυτό κακώς ιδρύθηκαν τέτοια τμήματα.
Καλύτερο θα ήταν το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών της Καβάλας να ενώνονταν με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών της Ξάνθης. Ένα τμήμα με άφθονο προσωπικό και εξοπλισμό. Και αντίστοιχα σε όλες τις άλλες συνενώσεις ΤΕΙ με ΑΕΙ της Ελλάδας.

 
Observator
22 Σεπ 2020 10:31

Eνα Τμήμα Φυσικής δεν ειναι ερευνητικό κέντρο. Κανείς δεν αμφισβητεί το υψηλό επίπεδο του ανθρωπινου δυναμικού. Ομως σήμερα φυσική είναι μόνο το CERN και η έκδοση περιοδικών? Ο απόφοιτός του θα ειναι ερευνητης στο CERN? Ποιo ειναι το πρόγραμμα σπουδών του και τι σχέση έχει το προγραμμα σπουδών άλλων τμημάτων Φυσικής στην Ελλάδα? Για ποιο λόγο πρέπει να ειναι αντιστοιχο ένα τμημα που δεν εχει αποφοίτους? Επειδή στην ταμπέλα γράφει τμήμα φυσικής ενώ πριν ήταν τμημα ηλεκτρολόγων μηχανικών? Η πτώση βάσεων σε τμήματα βασικών επιστημών ειναι καθολική και έχει σχέση με τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοιτων. Δεν εχει σημασία ποιές ειναι αυτές? Το Τμήμα έχει μεταπτυχιακό πρόγραμμα για να υποστηρίξει ολες τις παραπάνω επιτυχίες? Η Ελλάδα δεν χρειαζόταν άλλο ένα Τμημα Φυσικής και δεν χρειαζοταν να ειναι μακρυά απο ενα Τμημα Μαθηματικών που ειναι στην Καστοριά.

 
Σωτήρης
22 Σεπ 2020 10:31

Το τμήμα Φυσικής Καβάλας δεν είναι αυτό που το 80% των μελών ΔΕΠ είναι Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί και δεν έχουν σχέση με την Φυσική; Ποιός θα προστατέψει τους μαθητές της Γ' Λυκείου που θέλουν να σπουδάσουν Φυσική από τέτοια τμήματα γαβρόγλου; Είναι δυνατόν να περάσει από αξιολόγηση αυτό το τμήμα ως τμήμα Φυσικής;

 
ενας φυσικος
22 Σεπ 2020 10:57

Ολα αυτα που γραφει ο κ. Γαζης θα ηταν πραγματικα ωραια αν δεν προκειτο για τμημα Φυσικης. Το φοιτητικο υλικο ειναι ο πιο σημαντικος παραγοντας για τη προκοπη ενος τμηματος και ισως ο μοναδικος παραγοντας για τη επιβιωση ενος τμηματος Φυσικης. Διοτι το επιπεδο και οι ικανοτητες στα μαθηματικα και στη Φυσικη ειναι εκεινα που θα δημιουργησουν τους αυριανους Φυσικους που θα συνεχισουν σε μεταπτυχιακα , θα κανουν διδακτορικο και θα κανουν ερευνα υψηλου επιπεδου ωστε να εχουν καποια μικρη πιθανοτητα να παρακολουθησουν το παγκοσμιο γιγνεσθαι στο χωρο της Φυσικης. Ουτε οι καλοι καθηγητες του τμηματος , ουτε οι τελειες εγκαταστασεις και τα προηγμενα συστηματα ειναι σε θεση να υποκαταστησουν τη Φυση δηλαδη να αποκτησουν οι μαθητες που εγραψαν 2 ή 3 στα Μαθηματικα , Φυσικη ( ετσι βγαινει το 5500 μορια) την εγκεφαλικη ικανοτητα να καταλαβαινουν τα Μαθηματικα και τις εννοιες της Φυσικης. Χιλια χρονια να προσπαθει καποιος αν δεν το εχεις δεν γινεται. Σας μιλαω με τη εμπειρια ενος δασκαλου του Λυκειου οπου μετα απο πολλα χρονια ειμαι απολυτα σιγουρος για αυτα που λεω. Ελατε κ. Γαζη μια ωρα στη λυκειακη ταξη να δειτε τι σημαινει μαθητης του 3 στη Φυσικη. Σιγουρα , αυτο δεν σημαινει οτι αυτα τα παιδια δεν ειναι ικανοτατα για πολλα αλλα πραγματα και μερικα πιο ικανα απο το μεσο ορο. Απλως δεν κανουν για Μαθηματικα και Φυσικη . Δεν χαθηκε και ο κοσμος. Τωρα ομως οσο αυτο το τμημα που η υπαρξη του παραβιαζει καθε λογικη υπαρχει αυτα τα παιδια που γραφτηκαν ειναι εγκλωβισμενα. Θα περνανε τα χρονια τους χαμενα. Η μονη λυση ειναι να καταργηθει αυτο το τμημα ( οπως και αντιστοιχα αλλα τμηματα Φυσικης σε ολη τη Ελλαδα) και τα παιδια να κατανεμηθουν σε αλλα τμηματα οπου θα τα καταφερουν.

 
Ιωάννης
22 Σεπ 2020 11:33

Μέχρι προχτές οι σχολιαστές έψεγαν το γεγονός ότι ακόμη διδάσκεται η φυσική του 1700. Και τώρα που διδάσκεται η φυσική του 2020 είναι ακατάλληλη!

 
LILHS
22 Σεπ 2020 12:14

Μα πως να σας πιστέψουμε οι φοιτητές που πάνε εκεί γράφουν Φυσική και μαθηματικά κάτω από την βάση.Οι καθηγητές οι περισσότεροι δεν ειναι Φυσικοί. Μαθηματικά διδάσκουν Ηλεκτρρολόγοι Μηχανικοί όσο καλοί και αν είναι. Δυστυχώς όλες αυτές οι σχολές που σε μια μέρα έγιναν ΑΕΙ έχουν ΠΟΛΛΑ προβλήματα και σχεδόν κανένα πλεονέκτημα!

 
Οbservator
22 Σεπ 2020 12:21

Ποιά είναι η φυσική του 2020?

 
Άραγε ξέρουν οι ειδικοί?
22 Σεπ 2020 12:23

Προφανώς ο κάθε ένας που γράφει εδώ θεωρεί ότι ξέρει καλύτερα από τον κο Γαζή ακριβώς όπως σε έναν αγώνα με 10000 θεατές στην εξέδρα υπάρχουν και 10000 προπονητές που θεωρούν ότι ξέρουν καλύτερα από τον προπονητή...
Μόνο που εκεί τις αποφάσεις τις παίρνει ο ειδικός (προπονητής) μακάρι να γίνει το ίδιο και στην περίπτωση της εκπαίδευσης...

 
Βιοπληροφορική
22 Σεπ 2020 12:37

@Ιωάννης- Δεν είναι όλοι οι σχολιαστές ίδιοι. Η επιστήμες εξελίσσονται, αλλά κάποιοι βαριούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Δυστυχώς την πληρώνουν οι μαθητές με νευτώνεια μηχανική του 1700 χωρίς σύνδεση με την σύγχρονη επιστημονική μοντελοποίηση (η οποία φυσικά λαμβάνει χώρα στον η/υ με προγράμματα), με βιολογία χωρίς την κατανόηση της πρωτοταγούς δομής του DNA ως το βασικό αντικείμενο μελέτης της πληροφορικής (τύπος χαρακτήρων/συμβολοσειρά/string) - γεγονός που αποτελεί την βάση του ταχέως αναπτυσσόμενου κλάδου της Βιοπληροφορικής - με μαθηματικά χωρίς λογική (πως ορίζεται η λογική συνεπαγωγή, γιατί "2=3 συνεπάγεται 4=4" είναι Αληθής, που είναι ο πίνακας αλήθειας;). Και ως επιστέγασμα, για όλη αυτήν την παρωχημένη γνώση πληρώνουν και ένα κάρο λεφτά στα φροντιστήρια.

 
Φυσικός με διδακτορικό
22 Σεπ 2020 13:05

Το τμήμα Φυσικής στην Καβάλα (όπως και κάθε τμήμα πρώην ΤΕΙ) έχει πολύ μικρό αριθμό μελών ΔΕΠ σε σύγκριση με τα παλιά τμήματα. Αν δοθεί η δυνατότητα στο τμήμα να αυξήσει τον αριθμό των μελών ΔΕΠ, τότε θα φανεί η δυναμική του. Αν δεν στηριχθούν όλα τα νέα τμήματα (ή τα μεταμορφωθέντα παλιά) δεν θα γίνει ποτέ δυνατόν να συγκριθούν με τα παλιά.

Έζησα στην Θεσσαλονίκη το "χτίσιμο" του τμήματος Πληροφορικής ΑΠΘ. Ένα αντικειμενικά πλέον πολύ καλό τμήμα. Δεν ξεκίνησε με άτομα που ήταν απόφοιτοι τμημάτων Πληροφορικής... Κυρίως Φυσικοί ήταν τα πρώτα μέλη ΔΕΠ... Αυτό οφείλεται στο πως ιδρύονται τα τμήματα στην Ελλάδα... Δεν προσλαμβάνεται πρώτα κόσμος και μετά ανοίγουν τα τμήματα... Χρησιμοποιείται υπάρχων προσωπικό.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι το τμήμα Φυσικής της Κρήτης, που δημιουργήθηκε και χρειάστηκε αρκετά χρόνια για να καταφέρει να εδραιωθεί ως ένα καλό τμήμα στην Ελλάδα. Το τμήμα Φυσικής Κρήτης είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για την δημιουργία και επιτυχία του ΙΤΕ. Είχε ποτέ φανεί αυτή η επιτυχία στις βάσεις εισαγωγής; Όχι όσο θα έπρεπε, γιατί δεν στέλνει κανείς τα παιδιά του σε ένα νέο Τμήμα και σε ένα μικρό και μακρινό μέρος εύκολα.

Αν θέλουμε να "σώσουμε" τους αυριανούς Φυσικούς πρέπει να στηρίξουμε περαιτέρω αυτά τα τμήματα (Καβάλας και Λαμίας) και όχι να τα στιγματίσουμε με βάση το βαθμό εισαγωγής.

Αν στηριχθούν αυτά τα τμήματα με νέο πρωσοπικό και εξοπλισμό, και εξορθολογισθεί ο αριθμός εισακτέων σε όλα τα τμήματα στην Ελλάδα, τότε τα αποτελέσματα θα γίνουν πολύ καλύτερα σε όλα τα τμήματα (και τα παλιά).

 
@Σωτηρης
22 Σεπ 2020 13:41

Το τμήμα και θα περάσει από αξιολόγηση και θα αριστεύσει γιατί οι κσθηγητες του έχουν μεράκι και ενδιαφέρονται για τους φοιτητεσ τους και δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό.

 
Φοιτήτρια Φυσικού Καβάλας
22 Σεπ 2020 13:58

Το συγκεκριμένο τμήμα είναι τέλειο.

 
Υπερπληθώρα τμημάτων
22 Σεπ 2020 14:21

Η Ελλάδα χρειάζεται δέκα πανεπιστήμια με τις αντίστοιχες σχολές και δεν μπορούν να δημιουργούνται διαρκώς νέα τμήματα. Πόσα τμήματα Φυσικής χρειάζεται μια χώρα με δέκα εκατομμύρια γενικό πληθυσμό; Δεν έχει νόημα να συντηρούμε 25 παρεμφερή τμήματα.

Υπάρχουν περιφερειακά πανεπιστήμια (πχ. Κρήτης, Θράκης, Θεσσαλίας, Ιωάννινα, Πάτρα) ας στηριχθούν οι σχολές σε αυτά με προσωπικό και υποδομές.

 
Ευθύνες για τα προβλήματα των ΑΕΙ
22 Σεπ 2020 14:26

Οι ακαδημαϊκοί έχουν ευθύνες για την έλλειψη οργάνωσης των πανεπιστημίων. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ειδικούς όταν υπάρχει υστεροβουλία και όλοι επιδιώκουν να πολλαπλασιάζονται άναρχα τα τμήματα και οι σχολές.

Αξιολόγηση δεν μπορεί να γίνει χωρίς σχέδιο: ακόμα κι αν είχαμε τη δυνατότητα να χρηματόδοτήσουμε 30 τμήματα Φυσικής θα ήταν παραλογισμός να ιδρυθούν. Χρειάζεται ισορροπία, να παραμείνουν σε λειτουργία 10-12 πανεπιστημιακά τμήματα σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο, ενταγμένα σε σχολές σε όλες τις περιφέρειες. Να σταματήσει η ίδρυση απομονωμένων τμημάτων για συντεχνιακούς λόγους.

@ Άραγε ξέρουν οι ειδικοί?
22 Σεπ 2020 12:23

Προφανώς ο κάθε ένας που γράφει εδώ θεωρεί ότι ξέρει καλύτερα από τον κο Γαζή ακριβώς όπως σε έναν αγώνα με 10000 θεατές στην εξέδρα υπάρχουν και 10000 προπονητές που θεωρούν ότι ξέρουν καλύτερα από τον προπονητή...
Μόνο που εκεί τις αποφάσεις τις παίρνει ο ειδικός (προπονητής) μακάρι να γίνει το ίδιο και στην περίπτωση της εκπαίδευσης...

 
Μηχανογραφικό δελτίο
22 Σεπ 2020 14:33

Αν πρέπει κάθε ΑΕΙ να έχει σχολή Θετικών Επιστημών είναι αναγκαίο να μειωθεί ο συνολικός αριθμός τους, δεν μπορούν να λειτουργούν 22 Πανεπιστήμια.

Οι επιτυχόντες σε αυτές τις σχολές εν επέλεξαν να σπουδάσουν στα συγκεκριμένα τμήματα, απλώς τα δήλωσαν ως μια τελευταία ευκαιρία για εισαγωγή στα ΑΕΙ (ως πρώτη επιλογή, 12 επιτυχόντες και ως δεύτερη επιλογή, 8 επιτυχόντες).

Η Ελλάδα πρέπει οργανώσει τα δημόσια ΑΕΙ με βιώσιμο τρόπο, ήδη λειτουργούν 5 τμήματα Φυσικής (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Παν. Κρήτης, Παν. Πατρών, Παν. Ιωαννίνων) - γιατί χρειάζονται δύο νέα, ειδικά σε ΑΕΙ (Παν. Θεσσαλίας, ΔΠΘ) που ο τομέας της Φυσικής καλύπτεται από τις Πολυτεχνικές Σχολές;

Δεν μπορούν τα ερευνητικά ενδιαφέροντα των πανεπιστημιακών να οδηγούν σε ίδρυση νέων τμημάτων.

 
Ακαδημαϊκά κριτήρια ίδρυσης σχολών
22 Σεπ 2020 14:36

Δεν έχει λογική να ιδρύονται νέα τμήματα χωρίς σχέδιο, κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η διεύρυνση του ακαδημαϊκού χώρου.

@ Φυσικός με διδακτορικό

Πόσα τμήματα Πληροφορικής έχουν ιδρυθεί από το 1980; Πόσα χρειάζεται η Ελλάδα; Έχει λογική να υποστηρίζουμε ότι πρέπει να ιδρυθούν τμήματα στην Καβάλα για ένα πανεπιστήμιο που έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη;

Αυτά είναι κρίσιμα ερωτήματα, ανεξάρτητα από την ατομική έρευνα. Δεν μπορούμε να προχωρούμε σε προσλήψεις προσωπικού στα τυφλά, χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες σχολές για έρευνα και διδασκαλία.

 
Συνάδελφος
22 Σεπ 2020 15:31

Νομίζω πως η χώρα πραγματικά δε χρειαζεται τμήματα στ ασ οποία φοιτούν επιτυχόντες απλά και μόνο επειδή μπορούν.
Τα χρήματα των φορολογούμενων πολιτών θα μπορουσαν πάλι να χρησιμοποιηθούν γι αυτον και τα παιδιά του ομως με αλλους τρόπους.
Αξιολόγηση των σχολικών μοναδων θελουν, πραγματικη όμως αξιολόγηση και κοστολόγηση τέτοιων σχολών πότε θα γίνει (μιλάμε για πολλα λεφτά);

 
Ερευνητής
22 Σεπ 2020 15:33

Ας γίνουμε μια φορά ρεαλιστές και ας δούμε την πραγματικότητα όπως είναι και όχι διαστρεβλωμένη και εξηγώ:
Ο βαθμός εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξαρτάται κάθε φορά από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων στις πανελλήνιες. Αν στις επόμενες πανελλήνιες τα θέματα είναι ευκολότερα και οι υποψήφιοι γράψουν όλοι πάνω από 10, θα είμαστε όλοι ευχαριστημένοι;;; Όλο αυτό ξεκινάει από τους πόσους φοιτητές θα πάρει (με εντολή του υπουργείου) το κάθε τμήμα. Αν συνολικά ο αριθμός των φοιτητών ήταν μικρότερος ή αν τα θέματα ευκολότερα, τότε και οι βάσεις θα ήταν υψηλότερες. Όσον αφορά το ότι το «φοιτητικό υλικό» (παιδιά – φοιτητές θα έλεγα εγώ) είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, θα συμφωνήσω, αλλά μήπως το πρόβλημα ξεκινάει από τις 2 προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης;;;; Όλοι μας γνωρίζουμε αρκετές περιπτώσεις όπου οι «καθηγητές» δεν κάνουν καλά την δουλειά τους. Ιδανικά, οι λειτουργοί των 2 πρώτων βαθμίδων θα έπρεπε να ετοιμάζουν τα παιδιά έτσι ώστε η συντριπτική πλειοψηφία να έχει τις βασικές γνώσεις για να μπορέσει να συνεχίσει στον επόμενο κύκλο εκπαίδευσης…..
Το κάθε τμήμα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να μεταλαμπαδεύει την γνώση που παράγεται στην έρευνα στους φοιτητές του για να υπάρχει και εξέλιξη, αντίθετες απόψεις μπορεί να χαρακτηριστούν και επικίνδυνες.
Παρατηρώντας το πρόγραμμα σπουδών του, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα τμήματα στη χώρα. Από την άλλη, τα περισσότερα μέλη του τμήματος είναι ηλεκτρολόγοι, αλλά από όσο γνωρίζω ο ηλεκτρισμός δεν είναι ένα από τα βασικότερα κεφάλαια της φυσικής;;;;;
Το ότι ήταν τμήμα ΤΕΙ μήπως είναι πλεονέκτημα;;; Τα ΤΕΙ είχαν θεσμοθετημένη την πρακτική άσκηση, άρα και μεγάλη δεξαμενή με επιχειρήσεις και την αγορά εργασίας. Παράδειγμα, ο φυσικός που διδάσκεται ηλεκτρονικά και μικροηλεκτρονική, δεν μπορεί να δουλέψει σε εταιρεία με σχεδιασμό ηλεκτρονικών;;;;
Τέλος, ο κ. Ε. Γαζής είναι ένας Καθηγητής με περισσότερες από 1200 δημοσιεύσεις στην Scopus και h-index πάνω από 100, όταν ο μέσος καθηγητής πανεπιστημίου δεν έχει περισσότερες από 100 δημοσιεύσεις και h – index περισσότερο από 20 και να μην δούμε τα βιογραφικά των ατόμων που αποφασίζουν για την εκπαίδευση στην χώρα μας. Για να υποστηρίζει ο κ. Γαζής το εν λόγω τμήμα, όταν κάποιοι το λιθοβολούν, μάλλον κάτι καλό έχει ……

Αντί να λιθοβολούμε, μήπως πρέπει να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε τέτοια τμήματα;;;;

 
ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ
22 Σεπ 2020 16:51

Μας φόρτωσε ο ΣΥΡΙΖΑ τμήματα που δεν χρειάζονταν και τώρα τρέχουμε να τα στηρίξουμε με τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη. Τώρα δυστυχώς δεν γυρνάει ο χρόνος πίσω.Σε καμιά 20αριά χρόνια θα γίνουν κανονικά τμήματα.

 
Αθανάσιος Α.
22 Σεπ 2020 17:19

Γράφω με αφορμή το μήνυμα προηγούμενου αναγνώστη, που αναφέρεται στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ (μπορεί να είμαστε και συμφοιτητές). Μπήκα την πρώτη χρονιά που λειτούργησε, το 1992. Όλοι οι καθηγητές ήταν από το Μαθηματικό και το Φυσικό. Κανείς Πληροφορικός. Ωστόσο, έκαναν τα μαθήματα με μεράκι, εμείς είμασταν μία μικρή ομάδα φοιτητών (80) και είχαμε πολύ υψηλό επίπεδο σπουδών. Η αλήθεια είναι ότι τις σπουδές στην πληροφορική εμείς τις είδαμε μέσα από το πρίσμα των μαθηματικών και της φυσικής. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν εμπόδιο και όλοι κάναμε αξιόλογες λίγο πολύ καριέρες (εγώ προχώρησα στις δορυφορικές επικοινωνίες, που ίσως δεν το κατάφερνα αν δεν είχα λάβει αυτήν την προσέγγιση).
Γνωρίζω το Τμήμα και σήμερα συνεργάζομαι με μέλη ΔΕΠ. Είναι ένα πολύ καλό Τμήμα σε διεθνές επίπεδο - με οποιαδήποτε κριτήρια αξιολόγησης. Με την ίδια λογική ορισμένων σχολιαστών, το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ δεν έπρεπε να είχε γίνει.
Επίσης, έχω συνεργαστεί με μέλη ΔΕΠ από το Χαροκόπειο, που ήταν ως την πανεπιστημιοποίησή του επαγγελματική σχολή για οικονόμους. Μία φορά που τους επισκέφτηκα είδα φωτογραφίες στους τοίχους από εργαστήρια μαγειρικής και οικοκυρικών. Σήμερα το Χαροκόπειο έχει πολλά μοντέρνα αντικείμενα και πολλοί συνάδελφοι είναι εξαίρετοι επιστήμονες και με αναγνωρισμένο κύρος.
Οι καιροί αλλάζουν, οι συνθήκες και οι ανάγκες αλλάζουν. Ας είμαστε εμείς, οι επιστήμονες και το προσωπικό των πανεπιστημίων, λίγο πιο ανοιχτόμυαλοι από το γενικό πληθυσμό.

 
Φυσικός με διδακτορικό
22 Σεπ 2020 17:21

@ Ακαδημαϊκά κριτήρια ίδρυσης σχολών

Αυτό που ανέφερα είναι ότι χρησιμοποιήθηκε υπάρχων προσωπικό... Συνεπώς δεν είναι ακριβώς "ίδρυση" όπως στην Κρήτη ή στα Γιάννενα...
Εφόσον όμως έχει με τα έστω και λίγα μέλη ΔΕΠ του κάτι να προσφέρει, γιατί δεν μειώνουν τον αριθμό των εισακτέων σε όλα τα τμήματα Φυσικής;
Γιατί πρέπει, παρά την "ίδρυση" των δύο νέων τμημάτων να πέρνουν τα παλιά τμήματα Φυσικής, με μικρότερο αριθμό μελών ΔΕΠ από αυτόν που είχαν πριν 25 χρόνια (όταν εγώ ήμουν φοιτητής στο ΑΠΘ) τον ίδιο (ή και μεγαλύτερο) αριθμό φοιτητών; Γιατί να πρέπει η Καβάλα με μικρό αριθμό ΔΕΠ να πέρνει όσους πέρνει ένα ΑΠΘ με πολύ περισσότερα;
Αντί να γιγαντώσουμε ξανά τα παλιά τμήματα πέρνωντας εκεί νέα μέλη ΔΕΠ, γιατί να μην δώσουμε δυνατότητα ανάπτυξης στα νέα; Νέα τμήματα, μπορεί να έχουν νέες ιδέες και να πετύχουν κάτι καινούριο μετά από κάποια χρόνια...
Το ότι έγινε στην Καβάλα, ίσως σχετίζεται με όσα λέει το άρθρο...

 
Παναγιώτης
22 Σεπ 2020 18:10

Η κριτική εκ του ασφαλούς είναι πολύ εύκολη αλλά δεν οδηγεί πάντα στο σωστό. Ειδικά όταν προέρχεται από αυτούς που εντελώς επιδερμικά γνωρίζουν και νομίζουν ότι μπορούν να κρίνουν τα πάντα. Αν κάποιος διαβάσει προσεκτικά τα όσα πολύ ωραία γράφει ο κ. Γαζής, θα καταλάβει ότι το τέως τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και νυν τμήμα Φυσικής στην μακρόχρονη πορεία του καταξιώθηκε εντός και εκτός Ελλάδας από το άριστο επίπεδο των πτυχιούχων του. Το τμήμα έχει αποκτήσει τέτοια δυναμική που σίγουρα θα το οδηγήσει σε επίπεδο τουλάχιστον ισάξιο με τα άλλα αντίστοιχα τμήματα. Ας μην βιάζονται λοιπόν όσοι θέλουν πάντα να βλέπουν το ποτήρι μισοάδειο. Ας μην κλείνουν τα μάτια στην γνώμη καθηγητών τεράστιου βεληνεκούς, όπως ο κ. Γαζής.

 
Ενίσχυση Δημόσιων ΑΕΙ
22 Σεπ 2020 19:04

Δεν ήταν τόσο δύσκολα τα θέματα εξετάσεων, απόδειξη ότι οι μισοί υποψήφιοι στο 2ο πεδίο έγραψαν πάνω από 10 σε όλα τα μαθήματα.

@ Ερευνητής

Δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε κάθε ένα από τα 450 τμήματα ξεχωριστά γιατί όλα θα προβάλλουν ειδικά κριτήρια. Πρέπει η πολιτεία να αποφασίσει ποια και πόσα πανεπιστήμια χρειάζεται η χώρα ώστε να αναπτυχθούν με ένα συγκεκριμένο πλάνο την επόμενη δεκαετία, χωρίς να σπαταλάμε θέσεις προσωπικού και πόρους.

Τα υπόλοιπα τμήματα μπορούν να σταματήσουν να δέχονται εισακτέους, να δοθούν μετεγγραφές σε όσους είναι δεύτερο έτος και να αποφοιτήσουν οι τελειόφοιτοι. Μετά από 5 χρόνια να γίνει μεταφορά του προσωπικού και να ενισχυθούν όλες οι πανεπιστημιακές σχολές: το τμήμα Φυσικής στην Κρήτη έχει μόλις 25 μέλη ΔΕΠ, είναι πιο λογικό να δοθούν εκεί οι επιπλέον θέσεις.

 
Νέα και παλιά τμήματα ΑΕΙ
22 Σεπ 2020 19:11

Δεν έχει λογική να διατηρηθούν σε λειτουργία όλα τα τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων ενταγμένα σε διαφορετικές σχολές, ούτε είναι η λύση να δημιουργούνται κάθε 10-20 χρόνια "νέα" τμήματα για να πετύχουν κάτι "νέο" μετά από (ν) χρόνια.

Δεν μπορεί συνέχεια να χρηματοδοτούνται οι "καινοτομίες" και οι "πειραματισμοί" σε τοπικό επίπεδο χωρίς να υπάρχει μακροπρόθεσμο σχέδιο για όλα τα ΑΕΙ.

Οι θέσεις μελών ΔΕΠ και οι θέσεις εισακτέων στην Ελλάδα είναι κατανεμημένες με εντελώς ανορθολογικό τρόπο. Οι φοιτητές μπορούν να συγκεντρωθούν σε δέκα πανελλαδικά ΑΕΙ που θα μπορούν να προσφέρουν ποιοτική διδασκαλία και οι καλοί επιστήμονες να ενταχθούν σε εργαστηρία που ήδη λειτουργούν. Δεν μπορεί συνεχώς να ζητάμε "λευκή επιταγή" για να ξεκινάμε από το μηδέν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, μετά από τέσσερις δεκαετίες (1980-2020).

 
Ακαδημαϊκός χάρτης
22 Σεπ 2020 19:57

Διεθνώς η τάση είναι οι σχολές/τμήματα να έχουν τουλάχιστον 40-60 μόνιμα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Αυτή πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα, όχι διαρκώς να ιδρύονται ή να μετονομάζονται τμήματα σε κάθε περιοχή της Ελλάδας και να συντηρούνται τεχνητές ελλείψεις προσωπικού στα ΑΕΙ.

@ Φυσικός με διδακτορικό
22 Σεπ 2020 17:21

Με την ίδια λογική τα ΤΕΙ θα έπρεπε να παραμείνουν ως έχουν και να μην αλλάξει τίποτα.

@Αθανάσιος Α.
22 Σεπ 2020 17:19

Το τμήμα Πληροφορικής στο ΑΠΘ εντάχθηκε στην έδρα του πανεπιστημίου (Θεσσαλονίκη) και στελεχώθηκε από καθηγητές του τμήματος ΗΜΜΥ και Μαθηματικών, Φυσικής. Πόσο λογικό είναι να ιδρυθεί άλλο ένα τμήμα Πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη ή την Ξάνθη (ΔΠΘ - Σχολή ΗΜΜΥ); Τα τμήματα της Καβάλας πώς θα αναπτυχθούν;

Η Χαροκόπειος θα μπορούσε να έχει συνενωθεί με το ΟΠΑ και το ΠΑΠΕΙ και την Πάντειο, δεν υπάρχει ανάγκη αυτόνομης λειτουργίας.

Με την ίδια λογική ορισμένων σχολιαστών, το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ δεν έπρεπε να είχε γίνει.

 
Ert
22 Σεπ 2020 20:04

Η αγορά, δηλαδή οι μαθητές της Γ' Λυκείου, θα δείξουν αν έχει αξία ή όχι.

 
Αρθούρος
23 Σεπ 2020 08:32

Ακαδημαϊκός χάρτης 22 Σεπ 2020 19:57
Διεθνώς η τάση είναι οι σχολές/τμήματα να έχουν τουλάχιστον 40-60 μόνιμα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Αυτή πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα, όχι διαρκώς να ιδρύονται ή να μετονομάζονται τμήματα σε κάθε περιοχή της Ελλάδας και να συντηρούνται τεχνητές ελλείψεις προσωπικού στα ΑΕΙ.
Ποιός ορίζει ότι η Ελλάδα τελειώνει στα Ιωάννινα και το Ηράκλειο; Ποιός ορίζει ότι έπρεπε να ιδρυθούν πρώτα κι όχι τελευταία τα πανεπιστημιακά τμήματα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη; Ποιός αποφασίζει ότι ένα πανεπιστήμιο θα είναι μόνο σε μία πόλη και μετά αλλάζει γνώμη και ενώ αυτή η πόλη γιγαντώνεται κάνει άλλα 11 στους δήμους που έχουν δημιουργηθεί στο μεταξύ; Ποιά κυβέρνηση θ' απαγορεύσει στις άλλες περιφέρειες να συμπεριφερθούν το ίδιο στις πόλεις των περιφερειών τους;
Η ίδρυση ενός Πανεπιστημίου στην Περιφέρεια, κρύβει μέσα της κι άλλους στόχους, οικονομικούς ,κοινωνικούς, περιφερειακούς κλπ. Όταν ιδρύθηκαν τα πρώτα πανεπιστήμια στην επαρχία, αυτά των Πατρών και των Ιωαννίνων τη δεκαετία 1960-70, οι ειδικοί γνώριζαν ότι η μεγέθυνσή τους, θα ωφελούσε αυτές τις πόλεις και την περιφέρειά τους πολλαπλά, κυρίως με την αύξηση των οικοδομών που η προηγούμενη γενιά είχε διαρκώς στο μυαλό της ως ατμομηχανή της οικονομίας. Αυτή τη συμπεριφορά, τη μιμήθηκαν και οι υπόλοιπες περιφέρειες κι έπραξαν τα ίδια.
Αν θέλουμε να εμποδίσουμε την κακή συνήθεια μιμητισμού μίας κατάστασης, ξεκινούμε από την κορυφή, από τα δύσκολα, γιατί εκεί κατοικεί το 45% του συνολικού πληθυσμού κι όχι από τα εύκολα, τη Δυτική Μακεδονία γιά παράδειγμα, γιατί εκεί κατοικούν πολύ λίγοι, οι οποίοι και δε θα διαμαρτυρηθούν.
Συγχώνευση ιδρυμάτων κι όχι τμημάτων τώρα στην Αττική. Να συμμετέχουν όμως και τα 12 Ιδρύματα και Σχολές έτσι ώστε να δημιουργηθούν 3 ισχυρά ιδρύματα με πολλές σχολές, ικανά να αντιμετωπίσουν το διεθνή ανταγωνισμό. Αν λειτουργήσει το μοντέλο, πιθανότατα και οι Περιφέρειες θα λειτουργήσουν με τον ίδιο τρόπο και θα περιοριστούν τα Πανεπιστήμια και οι σχολές από 40 που είναι σήμερα, στα 14-15.
Μ' αυτό τον τρόπο, κάποια ομοειδή στην ίδια περιοχή τμήματα, όχι πολλά, θα κλείσουν, εκείνο όμως που είναι το σημαντικότερο, είναι ότι αρκετά θ' αλλάξουν αντικείμενο, προσαρμοζόμενα στις τοπικές ανάγκες και εξελίξεις.

 
Νίκος ΠΕ86
23 Σεπ 2020 10:16

Εγώ αν ήμουν υποψήφιος σήμερα θα έδινα το πολύ 2 μαθήματα για να περάσω. Για το Φυσικό: Μαθηματικά και Φυσική. Τι δουλειά έχει η Έκθεση και η Χημεία? Για να έχουν δουλειά τα φροντιστήρια και οι άνεργοι καθηγητές?
Καλά κάνουν ορισμένα παιδιά και γράφουν αυτούς τους χαμηλούς βαθμούς και περνάνε. Το σύστημα των εξετάσεων έχει πρόβλημα και όχι αυτά.
Και ένα μπράβο στο Γαβρόγλου που κατάργησε τα ΤΕΙ και ίδρυσε Πανεπιστήμια στην θέση τους.

 
Συνενώσεις ΑΕΙ
23 Σεπ 2020 13:02

Τα νέα πανεπιστήμια στην Ελλάδα ιδρύθηκαν μετά το 1975, όταν ήδη είχαν δημιουργηθεί τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Βόλος, Ηράκλειο κ.α.). Η Πάτρα και τα Ιωάννινα ήταν μεγάλες πόλεις πολύ πριν τη λειτουργία των αντίστοιχων πανεπιστημίων.

Τα παλιά πανεπιστήμια (ΑΠΘ, ΕΚΠΑ) δεν επηρέασαν την ανάπτυξη των πόλεων - αυτό στην Ελλάδα έγινε από άλλους παράγοντες (μεταπολεμική οικονομία, μετανάστευση).

Αντιθέτως, η ίδρυση απομονωμένων τμημάτων (1975-2010) χωρίς σχέδιο σε διάφορες περιφέρειες της Ελλάδας (χωριά, νησιά και κωμοπόλεις) δεν οδήγησε σε παραγωγική και πληθυσμιακή ανάπτυξη.

Συνενώσεις και συγχωνεύσεις πρέπει να γίνουν ΚΑΙ στα κεντρικά ιδρύματα αλλά ΚΑΙ στα περιφερειακά (πχ. το Παν. Πελοποννήσου να ενωθεί με το Παν. Πατρών σε ένα ενιαίο ΑΕΙ ΝΔ Ελλάδας, το Παν. Δυτικής Μακεδονίας με το Παν. Ιωαννίνων και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο σε ενιαίο ΑΕΙ ΒΔ Ελλάδας κοκ.)

@ Αρθούρος
23 Σεπ 2020 08:32

Τα στατιστικά είναι ξεκάθαρα. Δεν ωφελήθηκε η παραγωγή και η οικονομία από τα 500 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ, απλώς μετακινούνται χωρίς λογο οι φοιτητές που διαμένουν στις πόλεις (πάνω από 10.000 αιτήσεις μετεγγραφών κάθε έτος) και διευρύνονται οι ανισότητες:

https://www.esos.gr/arthra/62648/ta-apotelesmata-ereynas-gia-tis-ekpaide...

 
Γενική παιδεία
23 Σεπ 2020 13:07

Η φοίτηση στο πανεπιστήμιο μέχρι το 2030 θα είναι "υποχρεωτική" για το 50% των αποφοίτων Λυκείου πανευρωπαϊκά((βλ. Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, Δανία, Ισπανία), αυτή είναι η εξέλιξη της σημερινής κοινωνίας. Οι αυριανοί πολίτες, τα παιδιά που σήμερα είναι μαθητές Α' Δημοτικού, δεν μπορούν να κριθούν μόνο από δύο ή τρία μαθήματα προσανατολισμού.

Με κάποιο τρόπο πρέπει να εξεταστεί αφενός η γλωσσική ικανότητα (γραπτή έκφραση) και αφετέρου η γενική παιδεία που αφορά όλες τις τάξεις του Λυκείου - πχ. για το τμήμα Φυσικής θα μπορούσαν να εξετάζονται σε Μαθηματικά, Φυσική, ένα μάθημα επιλογής (πχ. Βιολογία, Χημεία, Πληροφορική) και ένα μάθημα γενικής παιδείας (πχ. Ιστορία, Κοινωνιολογία).

@ Νίκος ΠΕ86
23 Σεπ 2020 10:16

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.