Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

ΙΕΠ για τα Προγράμματα Σπουδών στην Ιστορία: Τα προβλήματα των Π.Σ.του 2019 μας οδήγησαν στην επαναφορά, των Προγραμμάτων του 2003

Τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας του 2019 είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα και διακρίνονταν για την αποσπασματικότητά τους
Δημοσίευση: 25/09/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

“Τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας του 2019 είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα και διακρίνονταν για την αποσπασματικότητά τους. Τα μειονεκτήματα αυτά προκάλεσαν την κριτική της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών και όχι μόνο. Επιπλέον, την εκπόνηση των εν λόγω προγραμμάτων δεν ακολούθησε η έκδοση σχολικών βιβλίων για την υποστήριξή τους στη σχολική πράξη. Με γνώμονα αυτά τα προβλήματα και την αναστάτωση που προκλήθηκε το 2019-2020 στη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας, το ΙΕΠ αποφάσισε να εισηγηθεί την κατάργηση των Προγραμμάτων του 2019 και την επαναφορά, μόνο για την τρέχουσα σχολική χρονιά, των Προγραμμάτων του 2003”.

Τα παραπάνω τονίζει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, απαντώντας σε δηλώσεις και δημοσιεύματα, περί  αναχρονιστικής στροφής στα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας

Παράλληλα, το ΙΕΠ ανακοίνωσε ότι προετοιμάζει νέα Προγράμματα Σπουδών για σύνολο των γνωστικών αντικειμένων, σε συνδυασμό με την ανανέωση του συνόλου των σχολικών εγχειριδίων στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Πρόκειται, σημειώνει,  για μια μεγάλη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που στοχεύει στην εναρμόνισή της σχολικής γνώσης με τα πρόσφατα πορίσματα της επιστημονικής έρευνας καθώς και τις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Όσον αφορά στην Ιστορία, τα Νέα Προγράμματα Σπουδών το ΙΕΠ υπογραμμίζει:

  • Στηρίζονται στα καινοτόμα Προγράμματα του 2014-2015, τα οποία είχαν εκπονηθεί στη βάση του πορίσματος της επιτροπής που είχε συσταθεί το 2012 από το Υπουργείο Παιδείας, με συμμετοχή ιστορικών από όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας.
  • Τα προγράμματα του 2015 εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της εφαρμογής προγράμματος ΕΣΠΑ, από ομάδα περισσοτέρων από τριάντα Πανεπιστημιακών δασκάλων, εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και στελεχών του ΙΕΠ, που επελέγησαν με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες.
  • Τα Προγράμματα αυτά, παρά την ευρεία επιστημονική τους νομιμοποίηση, αποσύρθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία με αδιαφανείς διαδικασίες και με απευθείας ανάθεση συγκρότησε επιτροπή για την αντικατάστασή τους, προκαλώντας τότε τις αντιδράσεις μεγάλου μέρους της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών.

Και καταλήγει στην ανακοίνωσή του το ΙΕΠ: “Ούτε αναχρονισμοί, ούτε ιδεοληψίες. Η παρέμβαση του ΙΕΠ σχετικά με τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας αποσκοπεί στη θεραπεία ενός ακόμη προβλήματος και την εξασφάλιση ενός σύγχρονου και επιστημονικά αποδεκτού Προγράμματος Σπουδών στην Ιστορία και αντίστοιχων σχολικών βιβλίων και εκπαιδευτικού υλικού”.

Νίκος Φίλης: Στην πυρά τα νέα προγράμματα Ιστορίας!

Ο  τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης  έκανε την ακόλουθη δήλωση:  

"Με την απόφασή της να ρίξει «στην πυρά» τα νέα προγράμματα Ιστορίας χωρίς καμία επιστημονική αξιολόγηση και διάλογο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας υπογράφει μια από τις πιο μελανές σελίδες της περιόδου διακυβέρνησής της, βυθίζοντας την εκπαίδευσή μας ολοένα και βαθύτερα στο παρελθόν.

Κομπάζει η κα Κεραμέως για δήθεν «ανανέωση» των σχολικών βιβλίων μετά από 20 χρόνια, τη στιγμή που στο μάθημα της ιστορίας Γυμνασίου και Λυκείου ουσιαστικά «αναπαλαίωση» επιχειρεί: Επαναφέρει, απλώς, σε ισχύ τα προγράμματα σπουδών που ίσχυαν πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες, το 2002 και το 2003.

Θυμίζω, ότι τα νέα προγράμματα σπουδών, που εντελώς αναιτιολόγητα καταργεί η κυρία Κεραμέως, είχε εκπονήσει -ανιδιοτελώς- επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής από έγκριτους πανεπιστημιακούς ιστορικούς και εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με επικεφαλής τον καθηγητή Πολυμέρη Βόγλη, μετά από εξαντλητικό ανοικτό επιστημονικό διάλογο. Τα είχε δε αποδεχτεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019, δημοσιεύοντας στο ΦΕΚ τη σχετική απόφαση. Για το λόγο αυτό, είναι όνειδος για την νέα διοίκηση του ΙΕΠ το γεγονός ότι συνήργησε σε αυτή την απαράδεκτη και σκοταδιστική απόφαση.

Είναι πραγματικά απορίας άξιο τι από τα παρακάτω στοιχεία στα εγκεκριμένα προγράμματα Ιστορίας ενόχλησαν την κυβέρνηση των «αρίστων»:

  •     Μήπως το ότι έθεταν ως κύριο σκοπό του µαθήµατος την καλλιέργεια ανθρωπιστικών και δηµοκρατικών αξιών;
  •     Μήπως το ότι έδιναν προτεραιότητα σε ιστορικά θέµατα που εστιάζουν στην κοινωνία και ειδικότερα στις µη προνοµιούχες ιστορικά κοινωνικές οµάδες;
  •     Μήπως το ότι μετατόπιζαν το επίκεντρο του μαθήματος από την αποστήθιση πληροφοριών στην ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης;
  •     Μήπως το ότι προέτρεπαν και διευκόλυναν τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόσουν καινοτόµες µεθόδους διδασκαλίας και µάθησης;
  •     Μήπως ενόχλησε η δημιουργική χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), που θα αξιοποιούνταν ως εργαλεία διδασκαλίας σε ένα µαθητοκεντρικό περιβάλλον μάθησης;
  •     Ή μήπως το γεγονός ότι τα παιδιά διδάσκονταν να αξιοποιούν δημιουργικά και ευφάνταστα τις κάθε είδους πρωτογενείς πηγές της ιστορίας αντί να αποστηθίζουν σελίδες επί σελίδων για να τις αναπαράγουν στις γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου;

Η κα Κεραμέως και η κυβέρνηση σπεύδουν να απαλλαγούν από κάθε δημιουργική πρωτοβουλία και προοδευτική απόφαση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ προτού αυτές αρχίσουν να ριζώνουν στην κοινωνία και να αποδίδουν καρπούς. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση για μια ακόμα φορά «δεν έγινε» και η αντιμεταρρύθμιση κομπορρημονεί…

Σχόλια (8)

 
ΓΙΑΚΟΣ
25 Σεπ 2020 20:42

Ενώ εσείς θα τα αποκαταστήσετε τα επιστημονικά προβλήματα!

 
Ανήσυχος εκπαιδευτικός
25 Σεπ 2020 22:58

Φυσικά! Απολύτως πειστικά τα επιχειρήματά σας! Καμία πολιτική σκοπιμότητα. Καμία απαξίωση του κοινωνικού χαρακτήρα της ιστοριογνωσίας χάριν ενός αναχρονιστικού εθνικισμού. Εντελώς τυχαίο - φαντάζομαι - που ήδη είχε προαναγγείλει η υπουργός τη συγκεκριμένη αντίληψη περί ιστορίας. Η επιστήμη των "αρίστων" έχει αποκρουστικά πολιτικά χαρακτηριστικά...

 
Κωνσταντίνος
25 Σεπ 2020 23:03

Τι να πει κανείς... φτιάχνουν επιτροπές, παραεπιτροπες, προγράμματα σπουδών, παραπρογραμματα,...το 2012, το 2014 κ.λ.π. δεν ισχύουν τότε, τα αλλάζουν οι άλλοι.. καινούριες επιτροπές, προγράμματα σπουδών το 2019, το 2020.. εφαρμόζουν τα παλιά μέχρι να ισχύσουν τα καινούρια και ούτω καθεξής...

 
Δημήτρης
25 Σεπ 2020 23:19

Το πρόβλημα είναι ότι το ΦΕΚ ΤΟΥ 2003 δεν αντιστοιχεί στα βιβλία που διανεμήθηκαν.

 
Προκόπης
26 Σεπ 2020 07:18

Η ΚΕ της ΔΗΜΑΡ θα κάνει τη μεταρρύθμιση της ΝΔ;

 
Ουδέτερος παρατηρητής
26 Σεπ 2020 09:54

Δυστυχώς, το ΙΕΠ, με την ανάθεση ( και όχι κρίση) της προεδρίας σε μη πανεπιστημιακό για πρώτη φορά, έχει χάσει το κύρος του. Η στελέχωσή του ακολούθησε τα μέτρα του προέδρου, ώστε να μην υπάρχουν συνεργάτες με ανώτερα προσόντα από τον πρόεδρο. Το αποτέλεσμα είναι μια ισοπέδωση προς τα κάτω, μια αντίστροφη αριστεία.

 
ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΣ
26 Σεπ 2020 12:48

@Ουδέτερος παρατηρητή
Ενώ οι πανεπιστημιακοί αρίστευσαν. Οι οποίοι δεν είχαν καμία σχέση με την Α΄/θμια και Β΄/θμια εκπαίδευση. καλή η θεωρία αλλά δεν πιάνει!

 
Δήμητρα
26 Σεπ 2020 16:25

Μέχρι εσείς κύριοι ένθεν κι ένθεν να καταλήξετε για τον ρόλο της ιστορίας, μήπως να δημοσιεύσετε την εξεταστεα ύλη; Η Α Λυκείου φέτος θα δώσει με Τράπεζα Θεμάτων (γελάμε) κι ακόμα δεν ξέρουμε τι θα διδάξουμε, ποια αναλυτικά και ποια συνοπτικά. Άλλα ορίζονται το 2002 , άλλα το 2015. Επίσης το ΦΕΚ του 2002 παραπέμπει σε ενότητες βιβλίων που δε διδάσκονται, εφόσον της Β και Γ Λυκείου τα βιβλία έχουν αλλάξει. Κύριοι σοβαρευτείτε, πριν το ζητάτε από τα παιδιά.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.