Μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη αποτελεί το γεγονός, ότι:
Α. Ένας στους τρεις μαθητές έχει αριστεύσει το περασμένο σχολικό έτος στα Γυμνάσια και Λύκεια και μάλιστα το υπουργείο Παιδείας στις 26 Οκτωβρίου θα επιδώσει και τα σχετικά βραβεία “αριστείας”, υπογεγραμμένα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (σ.σ. η βράβευση γίνεται κάθε χρόνο με νόμο του π. υπουργού Κ. Γαβρόγλου).
Β. Αντίθετα στις Πανελλαδικές οι βαθμολογίες των μαθητών “καταποντίζονται” με αποτέλεσμα οι βάσεις εισαγωγής σε ένα μεγάλο αριθμό πανεπιστημιακών τμημάτων, να πιάνουν “πάτο”.
Στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις κάτω των 10.000 μορίων βρέθηκε το 42 % των τμημάτων.
Το φαινόμενο να εισάγονται υποψήφιοι με βαθμό κάτω από τη βάση του “10” θα περιοριστεί, με την καθιέρωση, από το υπουργείο Παιδείας, βάσης σε ένα από τα εξεταζόμενα μαθήματα από τα τμήματα υποδοχής.
Το περασμένο σχολικό έτος της πανδημίας, ο αριθμός των αριστούχων μαθητών στα Γυμνάσια και Λύκεια αυξήθηκε κατά 45.300 , αγγίζοντας τις 227.100 (σε σύνολο μαθητών 680.000) από 181.790 που ήταν πρόπερσι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει κατ' αποκλειστικότητα το esos.
Αυτό σημαίνει ότι στις 26 Οκτωβρίου που έχει καθιερωθεί από το υπουργείο Παιδείας απονομή των αριστείων θα πάρει βραβείο “αριστείας” ο ένας στους τρεις μαθητές.
Η “κατακόρυφη” αύξηση των αριστούχων οφείλεται στο γεγονός της μη πραγματοποίησης γραπτών εξετάσεων, λόγω της πανδημίας, με αποτέλεσμα ο Γενικός Μέσος Όρος βαθμολογίας του κάθε μαθητή να έχει βασιστεί στα προφορικά (σ.σ. οι προφορικές βαθμολογίες είναι συνήθως υψηλότερες από τις γραπτές.οπότε όπως αναμένετο είναι υψηλότερες από ό,τι συνήθως.
Βραβεία προόδου
Ο αριθμός των μαθητών που θα πάρει βραβεία προόδου αυξήθηκε στις 53.180 από 51.250 πρόπερσι.
Οι έπαινοι
Αντίθετα οι έπαινοι μειώθηκαν στις 12.570 από 15.320 πρόπερσι.
Οι έπαινοι προσωπικής βελτίωσης μειώθηκαν λόγω της μειωμένης σχολικής περιόδου.
Οι ειδικοί έπαινοι
Οι ειδικοί έπαινοι εμφάνισαν μικρή μείωση, διότι δεν ολοκληρώθηκαν όλες οι σχολικές δραστηριότητες που θα αναδείκνυαν αλληλεγγύη και κοινωνική προσφορά.
ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ
“Κατακόρυφη” αύξηση των αριστούχων μαθητών στο Γυμνάσιο και Λύκειο παρατηρείται από το σχολικό έτος 2015-2016.
Οι αριστούχοι μαθητές ανήλθαν το σχ έτος 2018-19 στους 181.790 από 158.500 που ήταν το σχολ. έτος 2015-16.
Η αύξηση αυτή οφείλεται στη μείωση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο από το σχολικό έτος 2015-2016 σε 4 (από 12 για την Α΄ τάξη και 13 για τις Β΄ και Γ΄ τάξεις) και στο Γενικό Λύκειο σε 8 (από 12) για την Α΄ τάξη, σε 6 (από 16) για τη Β΄ τάξη και σε 4 (από 14) για τη Γ΄ τάξη .
Ειδικότερα
Πριν το σχολικό έτος 2015-2016, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις Γυμνασίου ήταν: α) για την Α΄ τάξη Γυμνασίου 12, β) για τη Β΄ τάξη Γυμνασίου 13 και γ) για τη Γ΄ τάξη Γυμνασίου 13.
Από το σχολικό έτος 2015-2016 και εξής, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για το Γυμνάσιο μειώθηκαν σε 4 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για την Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξη, σύμφωνα με το Π.Δ. 126/2016 (Α΄ 211): «Περί σχολικού και διδακτικού έτους και της αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου».
Παράλληλα, από το σχολικό έτος 2017-2018 και εξής: τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για τη Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου από 14 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώθηκαν σε 4 γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (ν. 4540/2018, Α΄ 91 ).
Από το σχολικό έτος 2018-2019, τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα για την Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου από 12 μειώθηκαν σε 8, για τη Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου, από 16 μειώθηκαν σε 6 (ν. 4610/2019, Α΄ 70).
Τα βραβεία
Αριστείο Προόδου χορηγείται στους αριστούχους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου κατά την Εορτή της Σημαίας ( σ.σ. είναι ενταγμένη στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου), ενώ στους μαθητές οι οποίοι έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».
Ειδικότερα:
Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Αριστείο Προόδου».
Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου». Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους μαθητές/τριες που ισοβάθμισαν.
Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση της επίδοσης τους, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».
Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.
Η εξέταση του μαθητικού πληθυσμού δεν πρέπει να έχει ούτε τιμωρητικό ούτε επαινετικό χαρακτήρα. Είναι σημαντικό να μάθουν τα παιδιά από μικρά, από το Γυμνάσιο ή και το Δημοτικό ακόμα, ότι η γενική μόρφωση έχει αξία από μόνη της, χωρίς το "επίσημο" αποτέλεσμα μιας τελικής αξιολόγησης (βαθμός) ή ενός βραβείου. Ούτε ένας άσχημος βαθμός σε ένα διαγώνσιμα πρέπει να τα απογοητεύει.
Στο διαδικαστικό κομμάτι, προφανώς οι αριστούχοι στο Γυμνάσιο πρέπει να είναι περίπου 1 στους 5 και στο Λύκειο περίπου 1 στους 10, όπως είναι και το φυσιολογικό σε έναν μαθητικό πληθυσμό. Στην ουσία, όμως, προέχει να υπάρχουν οι κατάλληλες δομές ελέγχου ώστε να εντοπίζονται οι αδυναμίες και τα κενά και να μην μεταφέρονται από τάξη σε τάξη.
Στόχος είναι ένα σχολείο όπου οι περισσότεροι μαθητές θα έχουν κατακτήσει ένα επίπεδο γνώσεων που αντιστοιχεί σε έναν αξιοπρεπή γενικό βαθμό σε όλα τα μαθήματα (πχ. 13/20) - αντι να ασχολούμαστε κάθε χρόνο με τα βραβεία αριστείας οφείλουμε να στηρίξουμε την ενισχυτική διδασκαλία στα δημόσια σχολεία, ώστε ελάχιστοι μαθητές να γράφουν κάτω από 9 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.