Τα αντικειμενικά Κριτήρια για την Κατανομή της Ετήσιας Χρηματοδότησης στα ΑΕΙ

Διαδικασία και επιλογή κριτηρίων ποιοτικής αξιολόγησης των ΑΕΙ

14/10/2020

Ενημερώθηκε: 15/10/2020, 07:32

Άκουσε το άρθρο

Το esos , με αφορμή τη σημερινή κατανομή των ετήσιων προϋπολογισμών στα Πανεπιστήμια, παρουσιάζει  τα αντικειμενικά Κριτήρια για την Κατανομή της Ετήσιας Χρηματοδότησης στα ΑΕΙ, καθώς και την Πορεία Διαδικασιών Πιστοποίησης τμημάτων  και Εξέτασης σχετικών Αιτημάτων,  όπως κατ αποκλειστικότητα είχε δημοσιεύσει στις 30-7-2020.

Ειδικότερα η επιχορήγηση των Α.Ε.Ι. εντός των ορίων του προϋπολογισμού του ΥΠΑΙΘ κατανέμεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών.

α) Το 80% κατανέμεται σύμφωνα με τα κατωτέρω, ιδίως, κριτήρια:

  • τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών ανά ΠΣ
  •  το εκτιμώμενο ετήσιο κόστος σπουδών ανά φοιτητή για ΠΣ
  • τη διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών
  • το μέγεθος και τη γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος

Πρόταση του Ανώτατου Συμβουλίου της ΕΘΑΑΕ για το 2021

Τα αντικειμενικά κριτήρια συνοπτικά

Κ1 Αριθμός Τμημάτων του ΑΕΙ

Κ2 Αριθμός ενεργών προπτυχιακών φοιτητών (ν+2)

Κ3 Αριθμός εξαμήνων προπτυχιακής φοίτησης

Κ4 Εργαστηριακότητα Τμημάτων του ΑΕΙ

Κ5 Γεωγραφική διασπορά του ΑΕΙ

Κ6 Μόνιμο Προσωπικό (ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ, Διοικητικοί)

Κ7 Έκτακτο προσωπικό υποστήριξης  (συνεργεία φύλαξης, καθαριότητας, συντήρησης, κλπ)

Κ8 Συντελεστής εξομάλυνσης

Κ9 Ερευνητική δραστηριότητα του ΑΕΙ

Κριτήριο 1: Αριθμός Τμημάτων

  • Υπολογίζεται ως το μερίδιο του αριθμού των Τμημάτων του ΑΕΙ προς το σύνολο των Τμημάτων των ΑΕΙ.
  • Τμήματα με εισαγωγικές κατευθύνσεις προσμετρώνται μια φορά.
  • Τα Γενικά Τμήματα που λειτουργούν σε κάποια ΑΕΙ δεν προσμετρώνται.

Κριτήριο 2: Αριθμός Φοιτητών (ν+2)

  • Υπολογίζεται ως το μερίδιο των ενεργών φοιτητών του ΑΕΙ προς το σύνολο των ενεργών φοιτητών όλων των ΑΕΙ.
  • Τα δεδομένα λαμβάνονται από το ΟΠΕΣΠ και αφορούν στην προηγούμενη ακαδημαϊκή χρονιά. Ο δείκτης, εμμέσως, λαμβάνει υπόψη και τις επιπτώσεις των μετεγγραφών.
  • Ο αριθμός των ΜΦ δεν λαμβάνεται υπόψη, γιατί τα ΠΜΣ υποστηρίζονται είτε από δίδακτρα είτε από ειδική επιχορήγηση από το ΥΠΑΙΘ.
  • Ο αριθμός των ΥΔ δεν λαμβάνεται υπόψη αφενός γιατί τα Τμήματα που προέρχονται από ΤΕΙ δεν είχαν μέχρι τώρα τη δυνατότητα να έχουν ΥΔ και αφετέρου γιατί οι ΥΔ υποστηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από ερευνητικά προγράμματα.

Κριτήριο 3: Αριθμός Εξαμήνων ΠΠΣ

  • Υπολογίζεται ο συνολικός αριθμός εξαμήνων προπτυχιακής διδασκαλίας που προσφέρει το Ίδρυμα, θεωρώντας 8, 10, ή 12 εξάμηνα για κάθε 4‐ετές, 5‐ετές ή 6‐ετές ΠΠΣ, αντίστοιχα.
  • Στη συνέχεια υπολογίζεται το ποσοστό του κάθε ΑΕΙ επί του συνόλου των εξαμήνων προπτυχιακής διδασκαλίας για όλη τη χώρα.
  • Ο δείκτης αυτός αποτελεί μια ισχυρή ένδειξη της κατανομής του διδακτικού φορτίου και των απαιτήσεων σε αίθουσες και διδακτικό προσωπικό ανά Πανεπιστήμιο.

Κριτήριο 4: Εργαστηριακότητα

  • Διαφορετικά προγράμματα σπουδών έχουν διαφορετικές απαιτήσεις εργαστηριακού εξοπλισμού.
  • Το κάθε Τμήμα (ΠΠΣ) εντάσσεται σε μια από τις κατηγορίες με τους αντίστοιχους συντελεστές

(πίνακας )

Κριτήριο 5: Γεωγραφική Διασπορά

  • Υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη την διασπορά των Τμημάτων του ΑΕΙ σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας και ανάγοντάς την σε ποσοστό επί του συνόλου των ΑΕΙ.
  • Υπάρχουν 70 ‘εγκαταστάσεις’ Πανεπιστημίων σε όλη την Ελλάδα

Κριτήριο 6: Μόνιμο Προσωπικό

  • Οι διάφορες κατηγορίες προσωπικού επιβαρύνουν το Ίδρυμα με λειτουργικές δαπάνες που έχουν αναλογικό χαρακτήρα.
  • Θεωρούμε τρεις συντελεστές βαρύτητας:

α. τα μέλη ΔΕΠ με συντελεστή 1
β. τα μέλη ΕΔΙΠ/ΕΕΠ με συντελεστή 0,50
γ. τα μέλη ΕΤΕΠ και διοικητικού προσωπικού με συντελεστή 0,25.

  • Τα δεδομένα λαμβάνονται από το ΟΠΕΣΠ και αφορούν στο μόνιμο προσωπικό που υπηρετούσε στο Ίδρυμα κατά την προηγούμενη ακαδημαϊκή χρονιά.
  • Υπολογίζεται το νούμερο για κάθε ΑΕΙ και ανάγεται στο ποσοστό επί του συνόλου του προσωπικού σε όλα τα ΑΕΙ

Κριτήριο 7: Έκτακτο Προσωπικό

  • Υπολογίζονται οι δαπάνες του ΤΠ για την κάλυψη συμβάσεων παροχής υπηρεσιών καθαριότητας, φύλαξης και συντήρησης.
  • Καθώς αυτές οι συμβάσεις α) είναι πολυετείς, β) καλύπτουν βασικές και πάγιες λειτουργικές ανάγκες του ΑΕΙ και γ) συχνά υποκρύπτουν έλλειψη προσωπικού, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στην κατανομή.
  • Υπολογίζονται με τη βοήθεια του Υπουργείου, από το ποσό που έχει εγγραφεί (κυρίως) στους κωδικούς 845, 892 και 863 του κάθε ΑΕΙ προς το σύνολο των ΑΕΙ.

Κριτήριο 8: Συντελεστής Εξομάλυνσης

  • Το ποσοστό κατανομής στο ΑΕΙ ως προς το σύνολο της χρηματοδότησης του ΥΠΑΙΘ την περασμένη χρονιά.
  • Το κριτήριο χρησιμοποιείται ως συντελεστής εξομάλυνσης για να μην υπάρξει απότομα μεγάλη διαφορά από την προηγούμενη χρηματοδότηση του ΑΕΙ.
  • Η βαρύτητα αυτού του κριτηρίου πρέπει να βαίνει μειούμενη στα επόμενα έτη και να μηδενιστεί σε βάθος τετραετίας.

Κριτήριο 9: Ερευνητική Δραστηριότητα

  • Στο σύνολο των αντικειμενικών κριτηρίων, προτείνουμε να προσμετρήσουμε την ερευνητική δραστηριότητα του Ιδρύματος, όπως αποτυπώνεται από την καταγραφή στο SCOPUS των δημοσιεύσεων για κάθε Ίδρυμα κατά την προηγούμενη πενταετία (στην πρώτη εφαρμογή για τα έτη 2015 έως και 2019).
  • Τα δεδομένα εξάγονται από το SCOPUS για όλα ΑΕΙ την ίδια μέρα από την ΕΘΑΑΕ. Ο τελικός δείκτης είναι το ποσοστό των δημοσιεύσεων ανά ΑΕΙ ως προς το σύνολο των δημοσιεύσεων για όλα τα ΑΕΙ της χώρας.

Γενικές Παρατηρήσεις

  • Το ΕΑΠ δεν συμμετέχει στον αλγόριθμο κατανομής λόγω της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας του.
  • Περιλαμβάνεται η ΑΣΠΑΙΤΕ μετά από αίτημα του Υπουργείου
  • Όλες οι τιμές για τα ΑΕΙ που προέκυψαν από συγχωνεύσεις με
  • ΑΤΕΙ, θα υπολογίζονται σύμφωνα με τις κατανομές πόρων που ορίζει ο ιδρυτικός τους Νόμος.
  • Ο κατάλογος με την ένταξη των Τμημάτων σε κατηγορίες εργαστηριακότητας θα δοθεί στο Προεδρείο της Συνόδου για τυχόν παρατηρήσεις.

Διαδικασία και επιλογή κριτηρίων ποιοτικής αξιολόγησης των ΑΕΙ

Προβλέψεις του ν.4653 – Δείκτες Ποιότητας & Επιτευγμάτων

Το 20% της τακτικής επιχορήγησης στα Α.Ε.Ι. κατανέμεται με βάση
ενδεικτικούς δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων, στους οποίους επιλέγει να αξιολογηθεί κάθε Α.Ε.Ι.

Οι δείκτες αυτοί είναι, ιδίως, οι εξής:

αα) η ποιότητα και αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας

ββ) η ερευνητική δραστηριότητα

γγ) η διεθνοποίηση

Προβλέψεις του ν.4653 – Δείκτες Ποιότητας & Επιτευγμάτων

αα) Η ποιότητα και αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας

  • Ρυθμός αποφοίτησης
  • Φοιτητικές αξιολογήσεις
  • Επαγγελματική απορρόφηση των αποφοίτων

ββ) Η ερευνητική δραστηριότητα

  • Μέλη ΔΕΠ με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας
  • Κέντρα Αριστείας στην έρευνα
  • Μέλη ΔΕΠ σε κεντρικά όργανα διοίκησης διεθνών ακαδημαϊκών ή ερευνητικών οργανισμών  Αριθμός δημοσιεύσεων/ετεροαναφορών ανά ΔΕΠ
  • Αριθμός συμμετοχών/συντονισμού σε διεθνή ανταγωνιστικά προγράμματα έρευνας, κλπ

γγ) Η διεθνοποίηση

Ποσοστό αλλοδαπών φοιτητών

Αριθμός φοιτητών σε προγράμματα ανταλλαγής (εισερχόμενοι/εξερόμενοι)

Αριθμός συμφωνιών συνεργασίας με άλλα ΑΕΙ της Ελλάδας ή του εξωτερικού.


Επιλογές των ΑΕΙ

Το Ίδρυμα επιλέγει:

Τους δείκτες που επιθυμεί να παρακολουθεί. Συστήνεται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κάλυψη των δεικτών της ΕΘΑΑΕ. Το Ίδρυμα μπορεί να προσθέτει και δικούς του δείκτες.
Μια ομάδα 6‐10 Πανεπιστημίων του εξωτερικού τα οποία έχουν συγκρίσιμα χαρακτηριστικά (μεγέθους, ποιότητας, ηλικίας, κλπ) για να παρακολουθεί την πορεία του σε σχέση με αυτά – Peer group

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (6)

Ακαδημαϊκή οργάνωση και αξιολόγηση τμημάτων
|

Προφανώς έχει σημασία επειδή οι ροές των μετακινήσεων είναι σχεδόν πάντοτε από τα περιφερειακά τμήματα προς τα κεντρικά.

Δεν έχει καμία ακαδημαϊκή λογική ένα τμήμα να δέχεται 150-200 εισακτέους και από αυτούς οι μισοί να κάνουν αίτηση μετεγγραφής, ενώ τελικά να αποφοιτούν οι 50.

@ Observator
17 Οκτ 2020 14:37

Προφανώς ο ακαδημαϊκός χάρτης πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες της χώρας όχι συντεχνιακά και τοπικιστικά αιτήματα. Άρα οι μετεγγραφές έχουν σημασία - πέρυσι κατατέθηκαν 14.000 αιτήσεις και έγιναν δεκτές 10.000.

Ούτε αποτελεί λύση να λειτουργούν ομοειδή τμήματα με τεράστια διαφορά ποιότητας στους εισακτέους, πχ. βάση εισαγωγής 14 και βάση εισαγωγής 6, αφού το πτυχίο πρέπει να έχει την ίδια αξία ανεξάρτητα από το τμήμα σπουδών.

Πριν την επιμέρους ιδρυματική αξιολόγηση από την ΕΘΑΑΕ πρέπει να προηγηθούν ριζικές τομές, είναι μεγάλη η ευθύνη των ακαδημαϊκών (μελών ΔΕΠ και άλλων εργαζομένων) και του Υπουργείου για την αδράνεια τόσων ετών και την έλλειψη ορθολογικού σχεδίου ανάπτυξης των ΑΕΙ.

Observator
|

@Δείκτες ποιότητας ΕΘΑΑΕ
Oταν μετράμε φοιτητές εννοούμε τους πραγματικους φοιτητές που έχει κάθε ΑΕΙ συνήθως στο τέλος ενος ακαδημαϊκού έτους δηλ. 31 Αυγουστου. Το πόσοι πέρνουν μεταγραφή δεν έχει σημασία. Παίρνουν επειδή η νομοθεσία το επιτρέπει και πληρούν κάποια κριτήρια. Καλό είναι να μην δημιουργούνται εντυπώσεις.

@λειπει η πληροφορία
Το άρθρο αναπαράγει μια παρουσίαση του επικεφαλής της ΕΘΑΑΕ στη Συνοδο Πρυτάνεων. Η εφαρμογή της νομοθεσίας δεν γίνεται από την ΕΘΑΑΕ αλλα απο το υπουργείο. Ηδη η χρηματοδότηση για τον επόμενο χρόνο εχει κατανεμηθει με βάση αυτά τα κριτηρια.

Ποσοστό ΑΕΠ
|

ποιο είναι το ποσοστό του ΑΕΠ δίνεται στην παιδεία??? Από τα χαμηλότερα, ακόμα και σε χώρες με ιδιωτικά πανεπιστήμια....Δράμα.
Όσον αφορά τους δείκτες, αυτό είναι δουλειά 5-6 χρόνια πίσω, για όσους θυμόμαστε τα έχουμε δει και ξαναδεί.

@λειπει η πληροφορία
|

Μα είναι μυθοπλασία. Με την χρήση στατιστικών, γραφημάτων κοκ είναι πολύ εύκολο να πεις ψέματα ή να αποπροσανατολίσεις κάποιον. Αυτό που ανέφερα μπορείς να το ψάξεις, δεν είναι τυχαίο που υπάρχουν πολλές κατατάξεις ιδρυμάτων οι οποίες βγάζουν διαφορετικά αποτελέσματα. Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι όλοι αυτοί οι "δείκτες" είναι εξαρτημένοι από το υπουργείο, εκτός από την γεωγραφική διασπορά την οποία δεν μπορούν να την ελέγξουν χωρίς πολιτικό κόστος( γι αυτό και έχει ποσοστό 5%). Δεν ξέρω για εσάς εγώ πάντως αν ήταν να διευθύνω 10 μέτριας κατανάλωσης εργοστάσια θα έδινα κάτι παραπάνω από ένα μεγάλο. Που λέτε να καταλήξει αυτή η υποχρηματοδότηση; Βρε μήπως τελικά η καινούργια αδιπ να μην είναι τόσο ανεξάρτητη; Απορώ...

Δείκτες ποιότητας ΕΘΑΑΕ
|

Λείπει η αναλυτική αξιολόγηση για κάθε ΑΕΙ βάσει του οποίου προκύπτει η χρηματοδότηση. Πρέπει να είναι δημόσια πληροφορία πόσοι φοιτητές είναι εγγεγραμμένοι (σε κάθε έτος σπουδών, όχι συνολικός αριθμός), πόσοι καταθέτουν αίτηση μετεγγραφής (την τελευταία πενταετία, 2015-2019) και πόσοι τελικά αποφοιτούν κάθε έτος.

Τα ΑΕΙ είναι δημόσιοι οργανισμοί και η χρηματοδότηση προέρχεται από το κράτος.

https://www.esos.gr/arthra/69875/katanomi-924-ek-eyro-sta-panepistimia

λείπει η πληροφορία
|

θα ήθελα να δω τον πίνακα με τα νούμερα, που βγάζει αυτό το αποτέλεσμα για κάθε ίδρυμα.
Ιδιαίτερα τις τιμές σε κάποιους φιλόδοξους δείκτες....αλλιώς θεωρώ ότι πρόκειται για μυθοπλασία...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ