Placeholder

ΙΕΚ

ΙΕΚ: 6 στους 10 αποφοίτους δεν έχουν δώσει εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ

Γ. Βούτσινος: Τα ΙΕΚ έχουν μείνει παρατημένα, με απαρχαιωμένα προγράμματα σπουδών, χωρίς αξιολόγηση, με έντονο το στοιχείο της σχολειοποίησης
Δημοσίευση: 04/11/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η  πλειονότητα των αποφοίτων των ΙΕΚ (60%) δεν   πήγαν να δώσουν  εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ για την ειδικότητα που παρακολούθησαν.Η εικόνα είναι καλύτερη στις μεγαλύτερες Ναι ηλικιακές ομάδες, κάτι που ενδεχομένως να 39,6 συναρτάται με το βαθμό «ωριμότητας» τω επαγγελματικών προσανατολισμών.

Η διαπίστωση αυτή καταγράφεται στην έρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, που παρουσιάστηκε σε σημερινή ειδική εκδήλωση.

Ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας   Γιώργος Βούτσινος  με παρέμβασή του στη διάρκεια της εκδήλωσεης δήλωσε: «Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της πιστοποίησης, είναι μεγάλο το 60% των αποφοίτων που δεν παίρνουν πιστοποίηση. Τα ΙΕΚ έχουν μείνει παρατημένα, με απαρχαιωμένα προγράμματα σπουδών, χωρίς αξιολόγηση, με έντονο το στοιχείο της σχολειοποίησης. Θα πρέπει να είναι έντονη η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και θα σχηματιστεί Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης όπου ο ρόλος τους θα είναι ενισχυμένος. Θα γίνει αξιολόγηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων και αναβάθμιση των οδηγών κατάρτισης (όπου ήδη υπάρχουν 20 νέοι), εκσυγχρονισμός του ΕΟΠΠΕΠ και πλήρης ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών».

Στην  έρευνα προκύπτουν επίσης οι εξής διαπιστώσεις:

  • Η πιστοποίηση ΕΟΠΠΕΠ εμφανίζεται να απαιτείται για εργασία περισσότερο στον Δημόσιο Τομέα, ενώ δεν κρίνεται απαραίτητη στον ιδιωτικό. Αυτό κατά κάποιο τρόπο εμφανίζεται να την καθιστά περισσότερο ένα τυπικό «εργαλείο μοριοδότησης» και όχι ουσιαστικό εφόδιο.
  • Μέρος των στελεχών ΙΕΚ αναφέρεται και στον αντιλαμβανόμενο βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων πιστοποίησης όπου σε συνδυασμό με τη φήμη των ποσοστών αποτυχίας αλλά και το χρόνο διεξαγωγής των εξετάσεων, αποτρέπει τους καταρτιζόμενους από το να συμμετέχουν, εάν δεν κρίνεται απαραίτητο
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος της πιστοποίησης, σύμφωνα με τους καταρτισθέντες αλλά και τα στελέχη ΙΕΚ, δεν αποτελεί τόσο σημαντικό λόγο αποτροπής για συμμετοχή στις εξετάσεις όσο άλλοι παράγοντες που αναφέρθηκαν σε συνδυασμό με τους μελλοντικούς τους στόχους.
  • Σταθερά πάνω από 6 στους 10 ερωτώμενους εμφανίζονται αρκετά έως πολύ ικανοποιημένοι από τους εκπαιδευτές (76% έναντι 68% το 2012), την πρακτική άσκηση (69% έναντι 53% το 2012) και το πρόγραμμα σπουδών (65% έναντι 54% το 2012).
  • Ακολούθως, οι μισοί ερωτώμενοι είναι ικανοποιημένοι από την οργάνωση του προγράμματος (52% έναντι 43% στην προηγούμενη έρευνα) και 4 στους 10 από το εκπαιδευτικό υλικό (42% έναντι 39% το 2012), ενώ όπως και το 2012, οι χώροι και οι υποδομές συγκεντρώνουν το μικρότερο ποσοστό θετικής βαθμολόγησης (32% και για τις δύο έρευνες).
  • Μέρος των αποφοίτων συνδέει την οργάνωση προγράμματος με την εξειδίκευση των καθηγητών και την ύπαρξη υλικών και εργαστηριακών τμημάτων τα οποία και αξιολογεί θετικά και αλληλοσυμπληρούμενα.
  • Όσον αφορά στην τρέχουσα θέση απασχόλησης, η εικόνα εμφανίζεται σχετικά βελτιωμένη σε σχέση με μερικά χρόνια πριν, καθώς το ποσοστό των ερωτώμενων που δηλώνουν άνεργοι και σε αναζήτηση εργασίας είναι πλέον 42% έναντι 59% το 2012.
  • Περίπου 3 στους 10 ερωτώμενους (που δεν βρήκαν εργασία μέσα σε έξι μήνες από την ολοκλήρωση του προγράμματος κατάρτισης) δήλωσαν διατεθειμένοι για αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό (27% έναντι 43% το 2012). Δηλαδή και πάλι οι ερωτώμενοι της παρούσας έρευνας δεν παρουσιάζονται και τόσο ευέλικτοι ίσως λόγω αυξημένων οικογενειακών υποχρεώσεων (29% τον αναφέρουν ως λόγο αποτροπής).

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ  ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ

Η εκδήλωση

Την εκδήλωση χαιρέτησε με μια σύντομη εισαγωγική παρέμβαση ο Πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος, ο οποίος επεσήμανε τη σημαντική συμβολή αυτής της έρευνας σήμερα, μετά και τους τελευταίους μετασχηματισμούς στο εργασιακό πεδίο λόγω των συνεπειών της πανδημίας. Σε αυτές τις συνθήκες, τόνισε την ανάγκη να ενισχυθούν άμεσα και έμπρακτα οι δημόσιες δομές κατάρτισης, ώστε να αποτελέσουν λειτουργικούς κόμβους διασύνδεσης με την εργασία και γενικότερα με την παραγωγική διαδικασία, ενώ σημείωσε πως η ΓΣΕΕ, μέσω των ινστιτούτων της ΚΑΝΕΠ και ΙΝΕ, υποστηρίζει σταθερά και διαχρονικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Στο πρώτο μέρος της παρουσίασης οι κ.κ. Χρήστος Γούλας, Διευθυντής ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και Νίκος Φωτόπουλος, Αναπλ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – Επιστημονικός Συνεργάτης ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, ανέλυσαν τα ερευνητικά ευρήματα στα οποία καταγράφεται η τρέχουσα κατάσταση και οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων στο πεδίο της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης στη χώρα μας, τόσο συγκριτικά με τα αντίστοιχα ευρήματα της προηγούμενης έρευνας (2012) όσο και αναφορικά με τις νέες προκλήσεις με τις οποίες έχει βρεθεί αντιμέτωπη η ελληνική κοινωνία, όπως οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης και η εξελισσόμενη πανδημία.

Στο δεύτερο μέρος, πολιτικά πρόσωπα κύρους με εμπειρία στο χώρο της Παιδείας (ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων Γιώργος Βούτσινος, ο πρώην υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, η Βουλευτής και Τομεάρχης Παιδείας του Κιν.Αλλ. Χαρά Κεφαλίδου με τη συμμετοχή του Διευθυντή του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Χρήστου Γούλα) συμμετείχαν σε διάλογο με θέμα «Κατάρτιση, Απασχόληση, Εκπαιδευτική Πολιτική: διερευνώντας αξιόπιστες προοπτικές ποιότητας και σύνδεσης με την απασχόληση». Στο πλαίσιο του επίκαιρου αυτού διαλόγου λόγω και του επικείμενου σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας για την Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ανέλυσαν τις απόψεις και τις θέσεις τους για τα ερευνητικά ευρήματα αλλά και για τις απαιτούμενες πολιτικές πρωτοβουλίες που θα πρέπει να ληφθούν στον συγκεκριμένο, ζωτικό χώρο της Παιδείας προς όφελος της κοινωνίας, των εργαζόμενων και των νέων.

Πρώτο μέρος: Η παρουσίαση της έρευνας

Η ανάλυση των δύο εισηγητών κ.κ. Φωτόπουλου και Γούλα επικεντρώθηκε στους δείκτες ποιότητας της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης, ως πεδίου της μη τυπικής εκπαίδευσης, καθώς και στο βαθμό διασύνδεσής του με την απασχόληση. Ειδικότερα, όπως προέκυψε μέσα από την έρευνα:

  • Συγκριτικά με την προηγούμενη έρευνα του 2012, εμφανίζονται με ένταση οι δομικές αδυναμίες στο πεδίο της αρχικής κατάρτισης.
  • Παρά την οικονομική κρίση και τα σημαντικά προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση, ιδίως τον εγκαταλελειμμένο χώρο της Αρχικής Κατάρτισης, το σύστημα εμφανίζει μια «αντιφατική δυναμική», καθώς οι νέοι άνθρωποι θεωρούν την κατάρτιση ως τη βασική διέξοδο για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
  • Πιο συγκεκριμένα, εμφανίζεται εντονότερα (σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα) η συμμετοχή στην αρχική κατάρτιση των νέων με «ετερογενές» εκπαιδευτικό υπόβαθρο, με κύρια αποστολή την πρόσβαση στην απασχόληση.
  • Η εξειδίκευση στο αντικείμενο κατάρτισης καταγράφεται ως ο ισχυρότερος λόγος επιλογής της ειδικότητας σπουδών, με σκοπό τη διευκόλυνση πρόσβασης/παραμονής στην αγορά εργασίας.
  • Οι ακόλουθοι δείκτες ποιότητας του συστήματος αρχικής κατάρτισης: εκπαιδευτές, πρόγραμμα σπουδών, οργάνωση προγράμματος, πρακτική άσκηση, αναδεικνύονται σε βασικές συνιστώσες βιωσιμότητας και αποτελεσματικότητας του πεδίου.
  • Ο μικρός βαθμός συμμετοχής των αποφοίτων ΙΕΚ στις διαδικασίες πιστοποίησης δηλώνει την αναγκαιότητα για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας της Αρχικής Κατάρτισης και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών της πιστοποίησης.
  • Αναφορικά προς αυτούς που βρήκαν εργασία, απασχολούνται κυρίως με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και γενικότερα με ευέλικτες μορφές απασχόλησης, σε μια συγκυρία που οι περισσότεροι διαισθάνονται έντονα την αβεβαιότητα, την εργασιακή ανασφάλεια και τους δυσμενείς μετασχηματισμούς στην αγορά εργασίας είτε λόγω οικονομικής κρίσης, είτε λόγω νομοθετικών πρωτοβουλιών που την απορρυθμίζουν έτι περαιτέρω, είτε λόγω ανεργίας, είτε λόγω πανδημίας κ.λπ.
  • Σε όλες τις περιπτώσεις η κοινωνική ασφάλιση θεωρείται το βασικό επιθυμητό χαρακτηριστικό εύρεσης μιας εργασίας, αν και αποτελεί σημαντικό αποδεικτικό στοιχείο της εκτεταμένης ανομίας στην αγορά εργασίας ότι η πλειονότητα των ερωτωμένων υποχρεώνεται να αποδεχθεί μια θέση εργασίας χωρίς τα επιθυμητά –και νόμιμα– προαπαιτούμενα.
  • Επισημαίνεται, τέλος, μέσα από την έρευνα η ανάγκη πολιτικών πρωτοβουλιών με στόχο την ουσιαστική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Αρχικής Κατάρτισης, κυρίως μέσω της θεμελίωσης της διασύνδεσης με την αγορά εργασίας και συνακόλουθα της περαιτέρω θεσμικής ενδυνάμωσης των ΙΕΚ με επίσημους φορείς και δομές απασχόλησης.

Δεύτερο μέρος: Διάλογος για την Κατάρτιση, την Απασχόληση και την Εκπαιδευτική Πολιτική

Ο Γ.Γ. ΕΕΕΚ & ΔΒΜ κ. Βούτσινος αφού επαίνεσε τον ρόλο του ΚΑΝΕΠ ως εκπαιδευτικού και ερευνητικού οργανισμού τόνισε ότι η έρευνα απέδειξε πάνω απ’ όλα τον επωφελή χαρακτήρα της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης. Υποστήριξε ότι το νέο νομοσχέδιο που την άλλη εβδομάδα έρχεται σε δημόσια διαβούλευση αντιμετωπίζει πολλές από τις αδυναμίες του συστήματος, ενώ τόνισε ότι θα διαπιστωθεί άμεσα ότι η τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής και το νομοσχέδιο αποτελεί μια ολιστική προσέγγιση του ζητήματος. Ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση για καμιά απόλυση, καμιά διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών.

Τόνισε, επίσης, ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση έχουν διαφορές δυσδιάκριτες, αλλά σημαντικά κρίσιμες σε μια περίοδο ταχύτατων και βίαιων αλλαγών και ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα είναι αργά, γι’ αυτό θα πρέπει να είναι πολύ ευέλικτη η επαγγελματική κατάρτιση ώστε να παρακολουθεί τις εξελίξεις. Με το νέο νομοσχέδιο, υποστήριξε ότι υπάρχει επιτέλους κοινός σχεδιασμός για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Επίσης, πρόσθεσε ότι με το νέο νομοσχέδιο θεσπίζεται η ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων από το σχεδιασμό στην εφαρμογή και ότι θα αμείβεται πλέον η πρακτική άσκηση.

Για τις αλλαγές που απαιτούνται τόνισε μεταξύ άλλων ότι «Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της πιστοποίησης, είναι μεγάλο το 60% των αποφοίτων που δεν παίρνουν πιστοποίηση. Τα ΙΕΚ έχουν μείνει παρατημένα, με απαρχαιωμένα προγράμματα σπουδών, χωρίς αξιολόγηση, με έντονο το στοιχείο της σχολειοποίησης. Θα πρέπει να είναι έντονη η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και θα σχηματιστεί Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης όπου ο ρόλος τους θα είναι ενισχυμένος. Θα γίνει αξιολόγηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων και αναβάθμιση των οδηγών κατάρτισης (όπου ήδη υπάρχουν 20 νέοι), εκσυγχρονισμός του ΕΟΠΠΕΠ και πλήρης ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών».

Ο πρώην υπουργός Παιδείας και Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Φίλης εξήρε το ρόλο του ΚΑΝΕΠ λέγοντας ότι αποτελεί λαμπρό παράδειγμα της διευρυμένης λειτουργίας των συνδικάτων στο χώρο της έρευνας. Τόνισε ότι «από τα ευρήματα της έρευνας καθρεφτίζεται η άθλια εικόνα της αγοράς εργασίας με τις συνθήκες χωρίς κοινωνική ασφάλιση, με γενική ανασφάλεια, με την πανδημία να γίνεται εφιάλτης. Είναι το νεοφιλελεύθερο μοντέλο που θεωρεί ότι όλα τα θεραπεύει το αόρατο χέρι της αγοράς.

Η κατάργηση των διετών προγραμμάτων από την κυβέρνηση ήταν εσφαλμένη, καθώς εάν τα προγράμματα αυτά ήταν μέσα στα Πανεπιστήμια θα υπήρχε ικανοποίηση των αναγκών μέσα στο πλαίσιο ενός έγκυρου φορέα εκπαίδευσης και πιστοποίησης.

Η μεταρρύθμιση στην τεχνική επαγγελματική είναι κρίσιμη, γιατί έχει ζωτική σημασία για την οικονομία. Δεν τη θέλουμε όμως να ικανοποιεί απλώς τα συμφέροντα των εργοδοτών, αλλά να παίξει ρόλο στη δυναμική παραγωγική ανασυγκρότηση και στην αναβάθμιση του ρόλου των παιδιών. Υποστήριξε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε πολύ καλή δουλειά στην αναβάθμιση των ΕΠΑΛ, ενός θεσμού που διέλυσαν οι πολιτικές των μνημονίων, με την κατάργηση ειδικοτήτων, την εκδίωξη μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ θεσμοθέτησε την μαθητεία που πληρώνεται, ασφαλίζεται και δεν υπόκειται στην εργοδοτική αυθαιρεσία.»

Τόνισε επίσης ότι η συνεργασία των κοινωνικών εταίρων πρέπει να γίνει στη βάση ενός κοινωνικού συμβολαίου με στόχο εργασία και εκπαίδευση για όλους και ότι θα πρέπει να υπάρχει κοινός, κεντρικός σχεδιασμός.

Προειδοποίησε ότι κύρια επιδίωξη για την κυβέρνηση είναι ο περιορισμός του δημόσιου τομέα, η μετατροπή των μαθητών-σπουδαστών σε πελάτες και εξέφρασε την ανησυχία του ότι αυτή η αντίληψη της υποβάθμισης του δημόσιου χαρακτήρα με το νέο νομοσχέδιο θα είναι προφανής. Υπογράμμισε ότι χρειάζεται ισχυρή δημόσια παρέμβαση και ότι τα νέα παιδιά απαιτούν κοινωνική ασφάλιση, πλήρη εργασία, μισθολογικά κίνητρα.

Συμφώνησε με τους ομιλητές ότι είναι σημαντικό το ζήτημα της πιστοποίησης και ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Επεσήμανε, τέλος, ότι υπάρχει ζήτημα με τους εργαζόμενους υποψήφιους που δεν προλαβαίνουν να προετοιμαστούν, όπως επίσης υπάρχει ζήτημα και με το παράβολο. Η πιστοποίηση όμως θα πρέπει να λειτουργεί με όρους δημόσιου ελέγχου, αλλιώς ελλοχεύει ο κίνδυνος της περαιτέρω υποβάθμισης και εμπορευματοποίησης.

Η Βουλευτής και Τομεάρχης Παιδείας του Κιν. Αλλ. Χαρά Κεφαλίδου θεώρησε την πρόσκληση του ΚΑΝΕΠ «ως πρόκληση για τη δύσκολη περίοδο που ζούμε. Αποτυπώνεται στην έρευνα η εικόνα όσων συμβαίνουν στην αγορά εργασίας σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει».

Υποστήριξε ότι μέσω της εκπαίδευσης, που είναι η ραχοκοκκαλιά της ανάπτυξης, θα πρέπει διαδραματίσουμε ως χώρα πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις και πως ό,τι ψηφίζεται τώρα καθορίζει την κατάσταση για την επόμενη δεκαετία. Σε ό,τι αφορά την έρευνα, υπογράμμισε το ρόλο του φύλου, παρατηρώντας ότι οι γυναίκες υπάρχουν δυναμικά σε κάθε τομέα εργασίας. Ξεχώρισε δύο σημεία της έρευνας: Πρώτον, ότι οι νέοι άνθρωποι δεν ασχολούνται με τα κοινά, δεν ενημερώνονται και ότι η νέα γενιά απέχει από αυτά που θεωρεί ότι δεν την αφορούν. Δεύτερον, ότι η κρίση μας έχει κάνει σοφότερους «Πλέον, η αναζήτηση εργασίας γίνεται με κύριο γνώμονα τη δική μας προσπάθεια, τα προσόντα και τη δουλειά, όχι με τον κολλητό και το γνωστό. Είναι σημείο ενηλικίωσης μετά όσα περάσαμε».

Σε σχέση με την ΤΕΕ, υπογράμμισε ότι «έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας για να γίνουμε Ευρώπη. Θα πρέπει να φτιάξουμε ένα μοντέλο βασισμένο στις δικές μας ανάγκες και να το συνδέσουμε με το αναπτυξιακό μας μοντέλο. Επίσης, δεν μπορεί η οικονομία να λειτουργεί μονοθεματικά, θα πρέπει να σκεφτούμε ευρύτερα και να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία και να ενσωματώσουμε διαδικασίες συνυφασμένες με τις ραγδαίες αλλαγές της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Να καταπολεμήσουμε τον ψηφιακό αναλφαβητισμό». Σημείωσε επίσης ότι «το νομοσχέδιο που έρχεται το περιμέναμε πολύ καιρό, διότι μέχρι τώρα η κυβέρνηση έδειχνε να αγνοεί εντελώς την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευσης και κατάρτισης». Η όποια αξιολόγηση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, υπογράμμισε, δεν εξαρτάται μόνο από την ίδια. Είναι ένα πολυδιάστατο ζήτημα. Συνδέεται με την παραγωγική κατεύθυνση της χώρας, την επένδυση στην καινοτομία

Τέλος, μίλησε για την έλλειψη εθνικής στρατηγικής για το χώρο, την ύπαρξη παράλληλων δομών και του κατακερματισμού που οδηγεί σε σύγχυση και απαξίωση. Στα ΙΕΚ (μη τυπική εκπαίδευση) θα πρέπει να μπορεί να πηγαίνει κάποιος για αλλαγή επαγγελματικής πορείας. Όμως είπε ότι ΕΠΑΛ και ΙΕΚ είναι σε σύγχυση, καθώς παρέχουν ίδιες ειδικότητες και δεξιότητες και έτσι δημιουργείται σύγχυση.

Ο Διευθυντής του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Χρ. Γούλας μεταξύ άλλων σημείωσε ότι τα συνδικάτα έχουν πάντοτε στόχο τη δημιουργική συνεργασία με τις κυβερνήσεις και τις πολιτικές δυνάμεις και υποστήριξε ότι οι επιστημονικοί τους φορείς λειτουργούν με στόχο την ενδυνάμωση της εργασίας. Τόνισε επίσης πως χρειάζεται άλλος σχεδιασμός για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς εκεί απευθυνόμαστε σε ανήλικους που δεν θέλουμε να τους εκπαιδεύσουμε μόνο ως τεχνίτες αλλά και ως πολίτες, ενώ η κατάρτιση απευθύνεται σε ενήλικους και χρειάζεται άλλα εργαλεία και μεθοδολογία.

Τέλος, εξέφρασε την άποψη της αναγκαιότητας εκσυγχρονισμού της πιστοποίησης, καθώς υπάρχουν σημαντικοί ανασχετικοί παράγοντες, όπως η μεγάλη αργοπορία εξετάσεων, η παρωχημένη τράπεζα θεμάτων κ.λπ.

Σχόλια (14)

 
@Γωγω
06 Ιουν 2021 09:17

Μόνο με τη ΒΕΚ των ΙΕΚ δεν έχεις πάρει τη σχετική άδεια για το επάγγελμα... Θέλει και την πιστοποίηση! Άρα τι έχεις δηλώσει στην εφορία (που ζητά την άδεια);

Η πιστοποίηση φυσικά δεν αντικαθίσταται με την εμπειρία (πρέπει να διαβάσεις) και δεν έχεις τυπικά τα 15 χρόνια προϋπηρεσίας (αυτό μετράει μετά την πιστοποίηση και τη σχετική άδεια επαγγέλματος).

 
ΓΩΓΩ
06 Ιουν 2021 01:00

έχω την βεβαίωση ειδικός εφαρμογών αισθητικής δεν έδωσα πιστοποίηση αλλά έχω 15 χρόνια προϋπηρεσίας μπορώ να πάρω έτσι πιστοποίηση χωρίς εξετάσεις?

 
το 60% μου αρεσε
09 Νοε 2020 11:38

Εκδήλωση περι ΙΕΚ. Κάναμε την εκδήλωση μας είπαμε τις εξυπνάδες μας και πήγαμε σπίτια μας, εσείς διπλ/χοι ΙΕΚ εμπρός για την ανεργία για άλλη μια φορά μετα απο 3,5 χρόνια πιστοποιημένες σπουδές, ελέω Βουτσινού

 
αποφοιτος ΙΕΚ
06 Νοε 2020 09:38

Απο αυτούς που έχουν δώσει φοροτεχνικά πόσοι έχουν περάσει δεν μας είπε...εκει το κρυβουμε.. Βγάλε το 60% εξω..απο το 40% που εδωσαν περασε ενα 2%?

 
Τι να πεις και τι να γράψεις.....
05 Νοε 2020 18:00

Το σύστημα παιδείας της χώρας μας, δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια, αποδεικνύεται πεδίο δόξης για διάφορους (ανεξαρτήτως πολιτικών κομμάτων - πεποιθήσεων).
Τι θα πει ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΣΕΚ, ΣΕΣ, ΙΕΚ, ΤΕΙ (νυν ΑΕΙ) κλπ;
Χάθηκε να υπάρξει μια συνεννόηση, έτσι ώστε αυτή η έρμη η τεχνολογική εκπαίδευση (και γενικά η εκπαίδευση) να γίνει μία συγκεκριμένη διαδρομή, χωρίς πέρα - δώθε κατά το δοκούν (σαν το μπαλάκι του τένις), με οδηγούς σπουδών συγκεκριμένους και όχι άφαντους, με πιστοποίηση σε τακτά - συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα (και όχι όποτε θυμηθεί κάποιος, ενίοτε και μετά αρκετά χρόνια), με τράπεζα θεμάτων (εάν τελικά αποφασιστεί αυτό) με γνωστές απαντήσεις (και όχι ψάξε ψάξε δεν θα με βρεις), με γνώση που παρέχεται ίδια σε κάθε δομή (και όχι ότι προαιρείται ο όποιος εκπαιδευτής), με υλικά που θα έχουν οι δομές (και δεν θα πρέπει να τα αγοράσουν μόνοι τους οι εκπαιδευόμενοι), με δομές κτηριακές λειτουργικές (και όχι όποια σχολεία τύχει να βρεθούν, που μπορεί να στάζει το ταβάνι, κρίμα βέβαια και για τα παιδιά του ίδιου του σχολείου που πάνε σε αυτό), με επαγγελματικά δικαιώματα καθορισμένα και συγκεκριμένα (και όχι ανύπαρκτα ή ομιχλώδη).

Δεν μπορεί το κράτος να επιτρέπει σε ΙΕΚ να κάνει τμήματα σε ειδικότητες για τις οποίες δεν υπάρχει οδηγός σπουδών και δεν υπάρχουν ερωτήσεις πιστοποίησης. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι όσοι τελειώσουν επιτυχώς την ειδικότητα (και την πρακτική άσκηση των 960 ωρών αν δεν κάνω λάθος), αποκλείονται αυτόματα από τις εξετάσεις πιστοποίησης. Πώς λοιπόν κάποιος γράφει για 60% που δεν πηγαίνουν για εξετάσεις πιστοποίησης; Τους ρώτησε αν μπορούν; Αν τους δίνουν το δικαίωμα; Και πόσα χρόνια μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να περιμένουν για να τους δωθεί; Για να κάνουν το αυτονόητο;

Και αυτή η περίφημη σύνδεση, εκπαίδευσης - αγοράς εργασίας;
Η εγγραφή κάποιων σε επόμενη ειδικότητα, αφού έχει τελειώσει την προηγούμενη, χωρίς να έχει ψάξει για δουλειά (ακόμα και να έψαξε θα βρήκε;) ή για αποφυγή στράτευσης μια και δεν πέτυχε σε κάποιο ΑΕΙ (μιας και τώρα δεν έχουμε ΤΕΙ). Θυμίζει την εποχή των επιδοτούμενων σεμιναρίων με τους περίφημους "σεμιναριάζοντες".
"Τι να πούμε τι...." Μανώλης Μητσιάς

Καλό κουράγιο.

 
Γιώργος καθηγητής ΙΕΚ
05 Νοε 2020 14:11

Δυστυχώς τα ΕΠΑΛ θα μαραζώσουν και τα ΙΕΚ. Κάντε τα ΕΠΑΛ κανονικά σχολεία και αφήστε τα πειράματα, κρατήστε τα ΕΠΑΣ για υδραυλικούς και μηχανικούς αυτοκινήτων. Αναβαθμίστε τα ΙΕΚ όπως τους αξίζει και αποδεσμεύστε τα από το κακό συναπάντημα που λέγεται ΕΠΑΛ.

 
Δημόσια ΙΕΚ
05 Νοε 2020 14:08

Τα δημόσια ΙΕΚ πρέπει να ενταχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ως επαγγελματική και τεχνική κατάρτιση, και να αναβαθμιστεί η λειτουργία τους - με αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών ώστε να περιλαμβάνει και 1 έτος γενικών γνώσεων (πχ. στατιστική και μαθηματικά, διοίκηση έργου), ώστε να ενισχυθεί η μελλοντική κινητικότητα των αποφοίτων.

Με τριετείς σπουδές και ενίσχυση του προσωπικού τα ΙΕΚ επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες της Ελλάδας σε καταρτισμένο προσωπικό που θα απολαμβάνει επαγγελματικά δικαιώματα και θα έχει προοπτικές στην αγορά εργασίας.

 
Giannis V
05 Νοε 2020 11:28

Κατά την γνώμη μου. Σε πρώτη φάση 3 πιστοποιήσεις την χρονιά σε απόλυτα καθορισμένα χρονικά διαστήματα με πληρωμή (όπως ισχύει). Κατάρτιση νέων οδηγών σπουδών από τους εκπαιδευτές χωρίς πληρωμή όπου χρειάζεται. Πληρωμή εκπαιδευτών σε τακτά χρονικά προκαθορισμένα διαστήματα (για συνέπεια, για σημειώσεις, για σωστή δουλειά). Κάποια χρήματα στην πρακτική άσκηση των σπουδαστών/ριών.
Σε δεύτερη φάση χρόνο ένα επιπλέον εξάμηνο σπουδών σε όλες τις ειδικότητες.

 
Φιλελευθερος
05 Νοε 2020 09:37

Εξι στους 10 δεν έχουν δώσει πιστοποίηση. Απο τους 4 στους δέκα που δίνουν περνάει ο 0,8 (όχι ο ένας). Η πιστοποίηση δίνεται σε άγνωστη ύλη. Οποιος δεν δώσει πρόοδο δεν περνάει στο επόμενο εξάμηνο. Απο όλα αυτά συνεπάγεται ότι το 55-60% των 300 ερωτήσεων πιστοποίησης διδεται σε άγνωστη ύλη.
Απο τα ανωτέρω συνεπάγεται ότι 1-1,5 χρόνος προετοιμασίας για απόκτηση διπλώματος ανεβάζει τον απαιτούμενο χρόνο σπουδών σε 3,5-4 χρόνια.

Απο ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ συνεπάγεται οτι με 4 χρόνια σπουδές πιστοποιημένες με Επαγγελματικές Πανελλήνιες εξετάσεις ο διπλ/χος ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΑ αντιμετωπίζεται απο το ΥΠΕΠΘ ως εμπειρικός απόφοιτος λυκείου.
Η μόνη λύση προσφυγή στα αρμόδια όργανα της ΕΕ.
Πρέπει να σταματήσει αυτή η εγκληματική πολιτική του Υπεπθ απεναντι σε πτυχιούχους, παραβιάζει το Συνταγμα και την χαρτα δικαιωμάτων του ανθρώπου αλλά και το δικαίωμα στην επαγγελματική ελευθερία.

 
Μαίρη
05 Νοε 2020 00:54

Δηλαδή νομικά στέκει αυτό τα δημοτικά ανοιχτά ;;; Η ΔΟΕ νομικούς συμβούλους δεν έχει ;

 
IEKtzis
05 Νοε 2020 00:27

Η αναβάθμιση των ΙΕΚ είναι μονόδρομος.
Με την ένταξη σε αυτά της Μαθητείας των ΕΠΑΛ και με κοινές εξετάσεις θα ξεκαθαρίσει το τοπίο. Μετά τα ΕΠΑΛ οι μαθητές θς πηγαίνουν στα ΙΕΚ σε σύγχρονες ειδικότητες και μετά θα πιστοποιούνται.
Τα διετή δεν θα έλυναν κανένα πρόβλημα. Σωστά τα κλείσαν. Η στήριξη των ΙΕΚ είναι ο στόχος. Αυτά θα ενισχύσουν την εξειδίκευση και τη στοχευμένη κατάρτιση.
Το δίκτυο των ΙΕΚ τόσο Δημοσίων όσο και Ιδιωτικών θα μπορεί να προσφέρει κατάρτιση σε πολλά και διαφορετικά αντικείμενα.
Στα Δημόσια θα πρέπει να δωθούν εξοπλισμός, πόροι και δυνατότητες να υποστηρίξουν νέες σύγχρονες ειδικότητες με μείωση της γραφειοκρατίας. Επίσης θα πρέπει να αποκτήσουν ευελιξία, να συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα και να έχουν οικονομική αυτοτέλεια.
Σωστη είναι η ένταξη τους στη Τυπική εκπαίδευση και επίσης η δυνατότητα όποιος απόφοιτος θέλει, να μπορεί να εξελίσεται. Αυτό ήταν άλλωστε μια Ευρωπαϊκή οδηγία.

 
πιστοποιηση ιεκ
04 Νοε 2020 22:21

300 ερωτησεις ( θεωριας και πρακτικης ) γνωστες απο πριν ειναι η πιστοποιηση

 
Εκπαιδευτης ΙΕΚ
04 Νοε 2020 21:33

Επιπλέον, πρώτη φορά συμφωνώ με τον Φίλη, ήταν λάθος η κατάργηση των διετών δομών και η ανασύσταση των ΙΕΚ, ΙΕΚ ενός δοκιμασμένου επι 25ετιας μοντέλου που μετα απο 10 αναβαθμίσεις και συνεχείς διαβεβαιώσεις οτι τα ΙΕΚ θα εισάγονταν στα πανεπιστήμια ερχονται τώρα μετα απο 15 χρόνια να μας πούν τι?

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΙΕΚ
04 Νοε 2020 21:15

Τα ανωτέρω του Κου Βουτσινού είναι εντελώς άσχετα με την πραγματική εικόνα, στις δύσκολες ειδικότητες (φοροτεχνικα) 8 στους 10 αποτυγχάνουν (απο αυτους που δίνουν βέβαια, οι μισοί δεν δίνουν ποτέ).
Τα στοιχεία που παραθέτει δεν αγγίζουν ουτε κατ ελάχιστο την πραγματική εικόνα απαξίωσης των ΙΕΚ. πράγμα που το φωνάζω χρόνια και ήρθε ο σωτήρας να μας το διαπιστώσει μετα απο ένα χρόνο.
βεβαίως για όλα μας είπε αλλά για τα επαγγελματικά δικαιώματα λυκείου...ΜΟΥΓΚΑ ΣΤΗΝ ΣΤΡΟΥΓΚΑ.. ΤΙ ΕΚΠΛΗΞΗ ΑΡΑΓΕ

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ