Placeholder

Το Σχέδιο Νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση , Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση

Σε δημόσια διαβούλευση από σήμερα
Δημοσίευση: 23/11/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που στοχεύει στη συνολική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης (ΕΕΚ) και Δια Βίου Μάθησης (ΔΒΜ), παρουσιάστηκε σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης από την υπουργό,  Νίκη Κεραμέως στους συντάκτες του εκπαιδευτικού ρεπορτάζ, παρουσία της υφυπουργού    Σ. Ζαχαράκη και των Γενικών Γραμματέων   Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, Γιώργο Βούτσινο  και   Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης,  Σ. Γκίκα.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

Τι είπε η υπουργός Παιδείας

Η Νίκη Κεραμέως παρουσιάζοντας το Σχέδιο Νόμου είπε τα εξής:

Το νομοσχέδιο συνιστά αποτέλεσμα πολύμηνης εργασίας της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης υπό την ηγεσία του Γενικού Γραμματέα Γιώργου Βούτσινου.

Το νομοσχέδιο έχει ήδη παρουσιαστεί από την Υπουργό, κα Νίκη Κεραμέως, στο Υπουργικό Συμβούλιο και εντός της ημέρας θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Έχει προηγηθεί εκτενής διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στην τελική διαμόρφωση των ρυθμίσεων. Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις, μεταξύ άλλων, με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, Ο.Λ.Μ.Ε. και Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., με εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, Γ.Σ.Ε.Ε., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Σ.Ε.Β., Ε.Σ.Ε.Ε., Σ.Ε.Τ.Ε., με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, Κ.Ε.Δ.Ε. και ΕΝ.Π.Ε., κ.α.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρεί μια συνολική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση ενός κρίσιμου τομέα της εκπαίδευσης, με συστημικό ρόλο στην αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας και στη δημιουργία νέων ευκαιριών για μαθητές, σπουδαστές και εργαζόμενους, ο οποίος ωστόσο ταλανίζεται από χρονίζουσες στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες.

Τα προβλήματα αυτά, τα οποία το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει να διορθώσει, αφορούν ιδίως σε: (α) αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ δομών και εκπαιδευτικών διαδρομών, (β) απουσία δομών μετα-γυμνασιακού επιπέδου, (γ) ύπαρξη παρωχημένων ειδικοτήτων και οδηγών κατάρτισης, (δ) ανεπαρκής διασύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, μεταξύ άλλων λόγω της απουσίας συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της ΕΕΚ και της ανορθολογικής επιλογής ειδικοτήτων και εκπαιδευτών, (ε) έλλειψη αξιοπιστίας στην πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, καθώς και (στ) αρρυθμίες στην οργάνωση της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (Κ.Δ.Β.Μ.) που επιτείνει το χάσμα δεξιοτήτων.

Κεντρική στόχευση της μεταρρύθμισης είναι η ΕΕΚ, από λύση ανάγκης για τους λίγους ή τους πιο αδύναμους, να καταστεί συνειδητή επιλογή για τους πολλούς και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής, προσφέροντας στους νέους μας εναλλακτικές, ουσιαστικές επιλογές και ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση διαρθρώνεται σε 3 βασικούς άξονες:

Άξονας 1: Ο ενιαίος στρατηγικός σχεδιασμός της ΕΕΚ και ΔΒΜ. Για πρώτη φορά, με διακριτά επίπεδα προσόντων, προς αποφυγή επικαλύψεων δομών και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, καθιερώνεται ένα Εθνικό Σύστημα ΕΕΚ (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Άξονας 2: Η αμεσότερη και αποτελεσματικότερη διασύνδεση της ΕΕΚ και ΔΒΜ με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, για την ανίχνευση των οποίων καίριο ρόλο θα διαδραματίζουν οι κοινωνικοί εταίροι, τόσο σε Κεντρικό/Κλαδικό, όσο και σε Περιφερειακό Επίπεδο (νέο σύστημα θεσμικής διακυβέρνησης).

Άξονας 3: Η αναβάθμιση της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρχικής και συνεχιζόμενης, σε επίπεδο (α) δομών, (β) διαδικασιών, (γ) προγραμμάτων σπουδών και (δ) πιστοποίησης.

Συνοπτικά:

Α.         Βάζουμε τέλος στην πολυπλοκότητα και αλληλοεπικάλυψη δομών και υπηρεσιών, θεσμοθετώντας, για πρώτη φορά, διακριτά επίπεδα προσόντων και ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό.

Καθιερώνεται Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Η θεσμοθέτηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων:

Επίπεδο 3: Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ.

Επίπεδο 4: Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τα Λύκεια των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ.)

Επίπεδο 5: Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και το Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.

Ο σχεδιασμός, ο συντονισμός, η εποπτεία και η αξιολόγηση των πολιτικών, δράσεων και προγραμμάτων στην ΕΕΚ και ΔΒΜ οργανώνεται πλέον συνεκτικά στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ. & Δ.Β.Μ.).

Β.         Απαντάμε άμεσα στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό της ΕΕΚ και ΔΒΜ, σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο.

Συστήνεται Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) με τριετή θητεία, με συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων.

Συστήνεται Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.) σε κάθε περιφέρεια της χώρας.

Λαμβάνονται υπόψη οι συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας κάθε περιοχής (π.χ. τουρισμός στις Κυκλάδες, ενέργεια στη Δυτ. Μακεδονία).

Γ.         Αναβαθμίζουμε συνολικά την παρεχόμενη ΕΕΚ, επενδύοντας στην ποιότητα σε όλα τα επίπεδα (εκσυγχρονίζουμε δομές, απλοποιούμε διαδικασίες, ανανεώνουμε τα προγράμματα σπουδών, βελτιώνουμε τον τρόπο πιστοποίησης).

Ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, ύστερα από εισήγηση των Σ.Σ.Π.Α.Ε.. Οι μαθητές (απόφοιτοι Γυμνασίου) εισάγονται στα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. με βάση το βαθμό του Απολυτηρίου.

Ξεκινούν να λειτουργούν Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) στα ΙΕΚ και άλλες δομές επαγγελματικής κατάρτισης, με κύριες αρμοδιότητες τη συμβουλευτική υποστήριξη των καταρτιζομένων και αποφοίτων, την οργάνωση, εποπτεία και παρακολούθηση της Μαθητείας και Πρακτικής Άσκησης των καταρτιζομένων, την παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. στην αγορά εργασίας.

Ενισχύονται διοικητικά και λειτουργικά τα ΙΕΚ.

Ιδρύονται πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ, με νέες ειδικότητες βάσει των αναγκών της αγοράς.

Αναβαθμίζεται διοικητικά και λειτουργικά το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας. Έμφαση δίνεται στην πρόβλεψη κανόνων στη μάθηση στον χώρο εργασίας και στην πιστοποίηση των αποφοίτων.

Ενισχύεται ο ΕΟΠΠΕΠ ως εθνικός φορέας πιστοποίησης προσόντων και διασφάλισης της ποιότητας στην ΕΕΚ και ΔΒΜ. Ο ΕΟΠΠΕΠ δύναται να αδειοδοτεί Φορείς Διεξαγωγής Εξετάσεων Πιστοποίησης Προσόντων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή νομικών προσώπων του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου της ημεδαπής.

Αναβαθμίζονται οι δομές παροχής συνεχιζόμενης κατάρτισης (ΚΔΒΜ – πρώην ΚΕΚ), με τη θεσμοθέτηση αυστηρότερων όρων και προδιαγραφών αδειοδότησης, αλλά και πλαισίου ελέγχων.

Συμπληρωματικά με τις προαναφερόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, έχει ήδη ολοκληρωθεί η σύνταξη και πιστοποίηση 20 νέων Οδηγών Κατάρτισης των ΙΕΚ, σύμφωνα με σύγχρονη πρότυπη μεθοδολογία. Εντός ενός έτους, θα ολοκληρωθεί και η σύνταξη νέων Οδηγών Κατάρτισης για όλες τις προσφερόμενες ειδικότητες. Περαιτέρω, έχει ήδη δημιουργηθεί νέο Μητρώο Εκπαιδευτών Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης με έμφαση στην εργασιακή εμπειρία των εκπαιδευτών.

Τέλος, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και αποβλέπουν στην αναδιοργάνωσή του, σε συμμόρφωση με το σύγχρονο θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και της ψηφιακής διακυβέρνησης.Ευρύτερος στόχος η επιτάχυνση και βελτίωση της διοικητικής δράσης του ΙΕΠ, προκειμένου να ενδυναμωθεί ένας κεντρικός πυλώνας επιστημονικής υποστήριξης του έργου του ΥΠΑΙΘ.

Σχόλια (11)

 
@μέλος δεπ
25 Νοε 2020 14:11

μελος δεπ
Τα ΤΕΙ δεν είχαν καμία σχέση με την "τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση", τί είναι αυτά που λέτε; Ήταν στο επίπεδο 6 τεχνολόγοι επιστήμονες (όπως λένε).

Στα του ΥΠΕΠΘ, λοιπόν, και για γνώσεις επιπέδου τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που είπατε, άμα θέλετε (ή κάθε άλλος ενδιαφερόμενος) πρέπει να έρθετε για σπουδές στα ΕΠΑΛ και στα ΙΕΚ μας, αντίστοιχα! Δεν μπορείτε αλλού.

 
Ert
25 Νοε 2020 13:36

550 για τα μεγάλα ΙΕΚ. Όσα μείνουν δηλαδή...γιατί προβλέπονται κλεισίματα των μικρών. Επίσης ποιος σας λέει ότι δεν θα αυξηθούν και τα υπόλοιπα επιδόματα αργότερα...

 
ΕΛΕΝΗ
25 Νοε 2020 10:36

επιτέλους ξεκαθάρισε ότι οι ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ είναι επιπέδου 3 γιατί το πλάσαραν ως επίπεδο 4. Συγχαρητήρια

 
ΚΩΣΤΑΣ
25 Νοε 2020 10:23

ποιο νομοσχεδιο για στελεχη?ποιος ασχολειται. Όλοι θα πανε για διευθυντες ΙΕΚ με 550 επίδομα, σιγα μη γινουν διευθυντές σχολείου, σχολικοι σύμβουλοι ή διευθυντές εκπαιδευσης με πενιχρο επίδομα και λατζα συνεχεια. Ηρθε η ωρα της καταργησης του θεσμου των σχολικων συμβουλων εκει παει το πραμα

 
ΙΕΚtzis
24 Νοε 2020 16:14

Επιτέλους και ένα σωστό νομοσχέδιο...
Μπράβο!

 
Καλά εσύ
24 Νοε 2020 08:49

@@καλά τα λέγατε, είσαι μεγάλος ....μυρωδιάς..

 
@καλά τα λέγατε
23 Νοε 2020 23:19

εσύ δηλαδή βλέπεις κοσμογονία αναβάθμισης με τα πεπαλ ;;;; ράψε κοστόμι για διευθυντής και άσε τα σχόλια, γιατί ακομα και αν διάβασες όλα τα άρθρα (που αμφιβάλλω, άσε που οι εφαρμοστικές θα είναι πιο σημαντικές ) , δε νομίζω να έχεις πάρει γραμμή τι θα γίνει

 
μελος δεπ
23 Νοε 2020 20:50

Eξαιρετική δουλειά! Συγχαρητηρια!
Το κακό είναι όμως οτι ο κ. Γαβρόγλου διελυσε την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση κάνοντας ακριτα ολα ΤΕΙ πανεπιστήμια! Πολλαπλασίασε και τους εισαχθέντες με 2 εισαγωγικό βαθμό και όλα τέλεια...

 
Καλά τα λέγατε κάποιοι...
23 Νοε 2020 16:38

Νέες καταργήσεις ειδικοτήτων, νέες διαθεσιμότητες, υποβάθμιση των ΕΠΑΛ....Σε όλα μέσα πέσατε!!!

 
Δημητρης
23 Νοε 2020 15:55

Αγαπητό esos, θα μας πεις πότε θα έρθει το νομοσχέδιο για τα στελέχη της εκπαίδευσης;
Βαρεθήκαμε τις παρατασεις!

 
κάντε μια σοβαρή πλατφόρμα
23 Νοε 2020 15:54

ενοποιημενη με όλες τις επιλογές ενός αποφοίτου γυμνασίου (ή και δημοτικού ώστε να προχωρήσει), προσβάσιμη και λειτουργική σε πανελλήνιο επίπεδο (επαλ, επας, οαεδ, γαλακτοκομικές, σδε, ιεκ - κακός χαμός) . το μπάχαλο χειρότερο θα γίνει. τα νομοσχέδια και τα πειραματικά σάς μάραναν . και επιτροπές των επιτροπών! η συμβουλευτική πρέπει να είναι όχι σε επίπεδο ιεκ (ούτε παλιότερα σχολείου) αλλά δδε ! άρες μάρε κουκουνάρες. 4 παρά και ακόμα να το δούμε στη διαβούλευση

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ