Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Περί η-μάθησης και τηλεκπαίδευσης…….

Δημοσίευση: 13/12/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Της Κωνσταντίνας Λάκκη, Εκπαιδευτικού  ΠΕ06, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Πολλά γράφονται και λέγονται για την η-εκπαίδευση, την νέα μορφή εκπαίδευσης που επιβλήθηκε λόγω του κορωνοιού. Webex και eclass έγιναν viral. Τόσο στα μέσα ενημέρωσης όσο και στις ιστοσελίδες της εκπαιδευτικής κοινότητας αναρτώνται συνέχεια άρθρα, κυρίως επικριτικά για τις δυσκολίες, τους περιορισμούς και τα «παρατράγουδα» αυτών των ηλεκτρονικών μέσων μάθησης. Στο παρόν άρθρο θα προσεγγίσω το θέμα από μια διαφορετική οπτική γωνία, που εκφράζει τη δική μου άποψη. Είμαι εν ενεργεία εκπαιδευτικός και υπηρετώ σε ένα δημόσιο Γενικό Λύκειο της Αττικής, με μαθητικό δυναμικό 339 παιδιών.

Αναρωτιέμαι, τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν αυτές οι πλατφόρμες η-μάθησης; Καταρχήν, θεωρώ ότι όλοι αποδέχονται ότι τα σχολεία πρέπει να παραμείνουν κλειστά - δεδομένης της μεταδοτικότητας του ιού COVID 19 και των αυξημένων κρουσμάτων  και θανάτων καθημερινά στην χώρα μας. Είναι πραγματικά αδύνατον, να τηρούνται μέτρα προφύλαξης και αποστάσεις σε τάξεις 25 ατόμων που αποτελούν την μέση πραγματικότητα του δημόσιου σχολείου. Για να μην μιλήσουμε για τα διαλείμματα, την προσέλευση, το κυλικείο, την φυσική αγωγή, τις τουαλέτες, κλπ.

Η μόνη λύση, η τη-μάθηση, που έκανε την πρεμιέρα της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον Μάρτιο 2020, με πολλά προβλήματα και ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή. Αν και η «χρήση τεχνολογίας στην μαθησιακή διαδικασία» αποτελεί σαφή οδηγία του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας, η χρήση τεχνολογίας είναι περιορισμένη στο ελληνικό δημόσιο σχολείο καθώς λίγοι διδάσκοντες και διδασκόμενοι έχουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες και τα σχολεία δεν διαθέτουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Η έλευση της καραντίνας το απέδειξε. Η επιβεβλημένη «κανοκικοποίηση» της η-μάθησης – που αποτελεί κοινή πρακτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και μετεκπαίδευση σε πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό-  έφερε τα πάνω κάτω στο δημόσιο σχολείο.

Θα ήταν λοιπόν εύλογο, γνωρίζοντας την πορεία της πανδημίας, από τον περασμένο Μάρτιο να αναβαθμιστούν όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν την η-εκπαίδευση. Αντί να την κριτικάρουμε, να την υιοθετήσουμε ενισχύοντας τις ψηφιακές μας δεξιότητες – μαθητές, δάσκαλοι και καθηγητές. Διοργανωθήκαν και υπάρχουν αναρίθμητα σεμινάρια κλιμακούμενης δυσκολίας και απασχόλησης που είναι ανοικτά και δωρεάν στην εκπαιδευτική κοινότητα, από φορείς με εμπειρία στο χώρο της η μάθησης (ΕΑΠ, Παν/μιο Κρήτης, Πελοποννήσου, Μακεδονίας, ΕΕΠΕΚ, eTwinning, κλπ). Συγχρόνως, πολλοί συντονιστές ΠΕΚΕΣ διοργανώνουν συνεχείς ολιγόωρες επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Πρέπει να γίνει υποχρεωτική η επιμόρφωση για να την κάνουμε; ‘Όσον αφορά στους μαθητές, δεν θα έπρεπε να διδάσκονται τα βασικές δεξιότητες στο μάθημα της πληροφορικής;

Είναι ευθύνη όλων μας να αναπτυσσόμαστε επαγγελματικά, ακολουθώντας τις ανάγκες των μαθητών και των καιρών μας, ώστε να είμαστε επαρκείς στις περιστάσεις. Υπάρχουν αναρίθμητα ψηφιακά εργαλεία για η-μάθηση, η-διάδραση και η-αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας. Τις γνωρίζουμε; Τις χρησιμοποιούμε; Θέλουμε να τις μάθουμε; Ή απλά περιμένουμε να επιστρέψουμε στον κλασσικό τρόπο μετωπικής διδασκαλίας του δάσκαλου «αυθεντία»;

Από τον Μάρτιο 2020 οι πλατφόρμες Webex και e-class έχουν εξελιχθεί. Εμείς και οι μαθητές μας; Αντί λοιπόν να κατηγορούμε την η-μάθηση και τις πλατφόρμες, που αναμφίβολα λειτουργούν χωρίς προβλήματα και αναβαθμίζονται διαρκώς, να φανούμε αντάξιοι της νέας πρόκλησης στην εκπαίδευση – δεν έχουμε εξάλλου επιλογή.  Οι μαθητές μας το έχουν ανάγκη.

Σχόλια (10)

 
Επιλογή ποιότητας όχι υποκατάστατων διδασκαλίας
15 Δεκ 2020 00:41

Ούτε στα πανεπιστήμια γίνεται ποιοτική διδασκαλία, με πολύ μεγάλη ευκολία αποσπάται η προσοχή των φοιτητών όταν πρέπει να παρακολουθήσουν καθημερινά επί εβδομάδες διαλέξεις 4, 5 ή παραπάνω ωρών.

Μια μεμονωμένη ομιλία ή ένα ολιγοήμερο σεμινάριο πολύ εύκολα πλέον διοργανώνονται εξ αποστάσεως με ψηφιακά μέσα. Όμως αποτελεί παραλογισμό να πιστεύουμε ότι επί μήνες τα παιδιά, οι έφηβοι και οι νέοι στην Ελλάδα "μαθαίνουν" επειδή εγγράφονται στα αντίστοιχα μαθήματα και "δηλώνουν παρουσία" σε μια ψηφιακή τάξη (e-class).

Έγινε μια έκτακτη ρύθμιση για δύο μήνες την άνοιξη, όταν όλα ήταν κλειστά - από το φθινόπωρο έπρεπε να είχαν οργανωθεί απογευματινά φροντιστήρια και σεμινάρια και διδασκαλία εκ περιτροπής ώστε όλοι οι εκπαιδευόμενοι, ανεξαρτήτως τεχνολογικών δυνατοτήτων, να διατηρήσουν τον ρυθμό μάθησης και την επαφή με τους διδάσκοντες.

Συνεχώς μιλάμε για τα προβλήματα που δημιουργούν τα μαθησιακά κενά από τάξη σε τάξη και το 2020 έχουμε θυσιάσει αναίτια περισσότερες από 100 εβδομάδες διδασκαλίας... Ας αναλογιστούμε λίγο τις επιπτώσεις αν δεν ανοίξουν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια τον επόμενο μήνα, και ας μην μιλάμε τόσο εύκολα για εξέλιξη της διδασκαλίας.

Τα ψηφιακά μέσα πρέπει να συνδυάζονται αρμονικά ώστε να ενισχύουν και να υπηρετούν το καθημερινό πρόγραμμα όχι να επιβάλλονται από εξωσχολικούς παράγοντας σαν ένας περιοριστικός νάρθηκας. Το άρθρο καταλήγει με τις φράσεις: «να φανούμε αντάξιοι της νέας πρόκλησης στην εκπαίδευση – δεν έχουμε εξάλλου επιλογή. Οι μαθητές μας το έχουν ανάγκη».

Φυσικά έχουμε ΕΠΙΛΟΓΗ· ακριβώς επειδή οι μαθητές και οι φοιτητές το 2021 το έχουν ανάγκη.

 
"Ένα εκπαιδευτικό"?
14 Δεκ 2020 22:56

@Φ. Κώστας
Οι έχοντες σχέση με την τεχνολογία, δεν ξέρουν άραγε να ξεχωρίζουν τα γένη?.... Και γι'αυτό, δεν είναι καν αναγκαίο να έχει κανείς σχέση με τη φιλολογία.

 
Μιμή Κανελλοπούλου
14 Δεκ 2020 18:03

Τι εννοεί ο κύριος, γράφοντας :"μιλάει ως φιλόλογος;" Αν το θεωρείτε απαξιωτικό ή βρισιά μάλλον δεν πήγατε στο σχολείο, ουσιαστικά εννοώ.

 
John T
14 Δεκ 2020 12:07

Πολύ εύκολα γίνεται αποδεκτή ως μόνη λύση η τηλεκπαίδευση, που είναι κατάλληλη μάλλον μόνο για φοιτητές και ίσως μαθητές λυκείου. Το να γίνουν μικρότερες οι τάξεις ώστε να τηρούνται αποστάσεις δεν το σκεφτόμαστε καν, προφανώς για να μην δημιουργηθούν κακά προηγούμενα και χρειαστεί να ξοδέψουμε κάνα ευρώ παραπάνω για την παιδεία.

 
Φ. Κώστας
14 Δεκ 2020 09:53

Ατεκμηρίωτο άρθρο από ένα εκπαιδευτικό που δεν έχει σχέση με την τεχνολογία και μιλάει ως φιλόλογος. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έχουν τις απαιτούμενες ψηφιακές δεξιότητες (σιγά την πολύ δεξιότητα που απαιτείται δηλαδή) και στην τελική, αν δεν τις έχουν, δεν κάνουν για εκπαιδευτικοί το 2020.

 
Ρίτα
13 Δεκ 2020 18:02

Δεν είναι σοβαρά πράματα αυτά.Δεν μπορεί η τηλεκπαίδευση να υπηρετήσει σωστά τη μάθηση.

 
Ανοιχτά σχολεία και Πανεπιστήμια
13 Δεκ 2020 17:19

Πουθενά στην Ευρώπη δεν εφαρμόζεται τηλεκπαίδευση σε παιδιά Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου. Πρέπει και στην Ελλάδα από τον Ιανουάριο να επανέλθουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί στον φυσικό χώρο της διδακτικής αίθουσας.

Η διδασκαλία μπροστά από μια οθόνη άλλωστε είναι η νέα "μετωπική διδασκαλία", καθώς δεν ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση και τη διαδραστικότητα. Ενίσχυση ψηφιακών δεξιοτήτων γίνεται με τρόπο συμπληρωματικό της κανονικής πορείας μάθησης, όχι σαν φτηνό υποκατάστατο ελλείψη χώρων για 15μελή τμήματα και ενισχυτικού καθηγητικού προσωπικού. Μην ποιούμε την ανάγκη φιλοτιμία, δεν θα μας φέρει στον 21ο αιώνα μια υγειονομική κρίση, χρειάζεται σχέδιο και προετοιμασία για 1-2 χρόνια πριν υλοποιηθούν νέα υβριδικά Ωρολόγια Προγράμματα.

Πέρα από αυτό, στα ΑΕΙ στο εξωτερικό οργανώνονται σεμινάρια και φροντιστήρια και υπάρχει εδώ και χρόνια παράδοση στη δημιουργία ψηφιακού υλικού μαθημάτων. Στην Ελλάδα απλώς προσπαθούμε μέσα σε λίγους μήνες να μπαλώσουμε με πρόχειρο τρόπο κενά δεκαετιών - η πτώση στην ποιότητα είναι αναμενόμενη και δεν επιτρέπεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.

 
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΣΙΟΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
13 Δεκ 2020 17:13

Η απορία μου συνίσταται στο ότι, πέρα από τις όποιες αδυναμίες των εκπαιδευτικών (που ίσως και να μην ευθύνονται αυτοί) υπάρχουν και άλλες αντικειμενικές αδυναμίες του συστήματος.
Πόσα γραφεία ΠΛΗΝΕΤ είναι στελεχωμένα επαρκώς; Δεν μπορούσε αυτό να γίνει; Στην Ελλάδα έχουμε ακριβές τηλεπικοινωνίες με χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών. (Έως 24 Mbps διαφημίζουν οι πάροχοι αλλά τι ταχύτητες έχουμε πραγματικά; Πόσοι γονείς έχουν τη δυνατότητα πολλών συσκευών εφόσον έχουν ένα, δύο ή και τρία παιδιά στην ίδια βαθμίδα; Προχώρησε το κράτος στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών α΄, β΄ επιπέδου ή και περεταίρω; Γιατί αδιαφόρησε;

 
Εκπαιδευτικός
13 Δεκ 2020 16:52

Το άρθρο αποτελεί συμπίλημα από προτάσεις και θέσεις που έχουμε καταθέσει εδώ.
Ωστόσο η μη ισότιμη ή και καθόλου πρόσβαση αποτελεί όνειδος για τη δημοκρατία μας.
Η τεχνοφοβια πολλές φορές κρύβει τη οικονομική δυσπραγία.
Έχουν αποκλειστεί πρόσφατες, επίσης δεν υπάρχει διαπολιτισμικός διαμεσολαβητής στα μαθήματα.

Η e- me έχει εξελιχθεί,
Από εκπαιδευτικής άποψης υπάρχουν πλατφόρμες με καλύτερα εργαλεία σε ασπροπίνακα ανοιχτού κώδικα,
Πχ freeconference

Ή εναλλακτικές επιλογές μόνο για κινητά.
Ή ενιαία πλατφόρμα μόνο για κινητές συσκευές.

 
Εκπαιδευτικός λυκείου
13 Δεκ 2020 16:00

Αποπροσανατολισμός και συζήτηση: "Περί ανέμων και υδάτων". Ο άλλος τρόπος για να εθελοτυφλούμε ανώδυνα ή πως να δώσουμε άφεση αμαρτιών στην ανεπάρκεια και τα τραγικά σφάλματα της κ. Κεραμέως

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ