Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υφ. Παιδείας: Οι 8 στους 10 εισάγονται στα ΑΕΙ, αριθμός διπλάσιος από τη διεθνή πρακτική

Δημοσίευση: 17/12/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το ποσοστό των αποφοίτων Λυκείου που εισάγονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι γύρω στο 80%, περίπου διπλάσιο από τη διεθνή πρακτική, τόνισε ο υφυπουργός Παιδείας Β. Διγαλάκης, μιλώντας σήμερα στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επί το νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, και σημείωσε τα εξής:

  • Η χώρα μας, ωστόσο, κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην Ευρώπη στον δείκτη του ποσοστού αποφοίτων επί του συνόλου των φοιτητών, με μόλις 1 στους 10 φοιτητές να αποφοιτά κάθε χρόνο, σε αντίθεση με την Ευρώπη όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 1 στους 4.
  • Παράλληλα, το 43,3% των αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν απασχολείται σε θέσεις εργασίας που είναι ανάλογες των προσόντων τους. Την ίδια στιγμή, η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) είναι ελλειμματική, με μόλις το 28% των σπουδαστών της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να την επιλέγει, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 47%.

Όπως τόνισε ο υφυπουργός, η επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης να καταργήσει την Τεχνολογική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να μετατρέψει οριζόντια όλα τα τμήματα σε πανεπιστημιακά έκανε αυτό το πρόβλημα εντονότερο.

Ο κ. Διγαλάκης σημείωσε ότι το πρώτο βήμα για να ανατραπεί αυτό το προβληματικό και αντιφατικό τοπίο ήταν η θεσμοθέτηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και η στρατηγική διαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, «ώστε τα προγράμματα σπουδών να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και στις εξελίξεις της οικονομίας και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης».

Ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επισήμανε ότι «η δημιουργία αξιόπιστων δομών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης -όπως ακριβώς υπάρχουν σε πληθώρα προηγμένων χωρών- είναι το δεύτερο βήμα, ώστε να προσφέρουμε αξιόπιστες εναλλακτικές σπουδές στους νέους μας, σύμφωνες με τις κλίσεις και τις ικανότητές τους και με καλές προοπτικές απασχόλησης, αντί να τους “στοιβάζουμε” σε πανεπιστημιακά τμήματα, απ’ όπου είτε δεν θα αποφοιτήσουν ποτέ ή θα τελειώσουν και θα απασχολούνται σε κάτι που δεν θα ανταποκρίνεται στις σπουδές τους».

Ο κ. Διγαλάκης τόνισε ότι με το άρθρο 133 του σχεδίου νόμου και μετά από εισήγηση του Δ.Σ. του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), «θεσμοθετούμε βραβεία αριστείας για τους πτυχιούχους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης» και πρόσθεσε ότι «φέτος θα χορηγηθούν βραβεία αριστείας 1.000 ευρώ για όλα τα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στον απόφοιτο με τη μεγαλύτερη βαθμολογία, ο οποίος ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην προβλεπόμενη διάρκεια φοίτησης».

Σχόλια (9)

 
Στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας
20 Δεκ 2020 16:04

Η λύση δεν είναι να μειώσουμε τον αριθμό των φοιτητών στα ΑΕΙ, όπου άλλωστε η Ελλάδα είναι πιο χαμηλά από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο κατόχων πτυχίων (σε πολλές χώρες ήδη ξεπερνάει το 50% των νέων κάτω των 30 ετών).

Το γεγονός ότι πτυχιούχοι δεν καταφέρνουν να απασχοληθούν σε θέσεις σχετικές με το αντικείμενό τους και αναγκάζονται να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό δείχνει και τις στρεβλώσεις στην ελληνική αγορά εργασίας. Εξάλλου, έχει η Ελλάδα βιομηχανία για να απασχολήσει αποφοίτους από τις "εναλλακτικές" σπουδές; Μήπως απλώς θα δημιουργηθεί μια γενιά ημιανειδίκευτων που σε 5-10 χρόνια δε θα έχουν καμία προοπτική εξέλιξης και απασχόλησης;

 
Αθανάσιος
19 Δεκ 2020 12:20

Ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων επισήμανε ότι «η δημιουργία αξιόπιστων δομών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης -όπως ακριβώς υπάρχουν σε πληθώρα προηγμένων χωρών- είναι το δεύτερο βήμα, ώστε να προσφέρουμε αξιόπιστες εναλλακτικές σπουδές στους νέους μας, σύμφωνες με τις κλίσεις και τις ικανότητές τους και με καλές προοπτικές απασχόλησης, αντί να τους “στοιβάζουμε” σε πανεπιστημιακά τμήματα, απ’ όπου είτε δεν θα αποφοιτήσουν ποτέ ή θα τελειώσουν και θα απασχολούνται σε κάτι που δεν θα ανταποκρίνεται στις σπουδές τους».

Αφού αυτό είναι η λύση του προβλήματος, δηλ, να δημιουργήσουμε "τεχνίτες", τότε γιατί τους βάζετε , μέσω κατατακτηρίων, στα Πανεπιστήμια;

Ακριβώς λόγω της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, που αναφέρει ο κ. Διγαλάκης, αυτοί οι "τεχνίτες" των ΙΕΚ θα είναι οι μακροχρόνια άνεργοι του 2040, όταν θα είναι σε ηλικία 35-45 ετών και οι δεξιότητές τους θα θεωρούνται ξεπερασμένες, ακριβώς λόγω της 4ης βιομηχανικής επανάστασης

 
Αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη
19 Δεκ 2020 04:50

Είναι παράλογο απόφοιτοι Λυκείου που έγραψαν κάτω από 7 στα 20 στη σχολική ύλη μέσα σε τέσσερα ή πέντε έτη πανεπιστημιακών σπουδών να ανταπεξέλθουν ικανοποιητικά, χωρίς εκπτώσεις σε πολλά μαθήματα, κυρίως υποδομής.

Δεν είναι λύση η διατήρηση του υφιστάμενου ακαδημαϊκού χάρτη και αυτό είναι ευθύνη του υπουργείου και των μελών ΔΕΠ. Το υπουργείο πρέπει παράλληλα να μειώσει τον αριθμό των κεντρικών και περιφερειακών ιδρυμάτων σε 10 το πολύ, ώστε να είναι βιώσιμα και να μην εγκαταλείπονται από τους εισακτέους.

Η οριζόντια μείωση εισακτέων αδικεί τους υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 12 στα 20. Καμία σχέση με την ευρωπαϊκή πολιτική, όπου σε όλες τις χώρες πάνω από 1 στους 2 νέους κάτω των 30 ετών θα είναι κάτοχος πτυχίου ή και μεταπτυχιακού τίτλου. Ποια λογική έχει να εισάγονται σε 400 και περισσότερα τμήματα και μετά εκατοντάδες να ζητούν μετεγγραφές (πάνω από 10.000 τα περασμένα χρόνια);

 
Μητερα
18 Δεκ 2020 20:09

Να σπουδάσουν όλα τα παιδιά κ. Διγαλάκη μέσω του δημοσίου συστήματος. Για αυτό εμείς οι γονείς πληρώνουμε φόρους. Να βγάζουν το λύκειο, μην τα ταλαιπωρείται με εξετάσεις και τράπεζες θεμάτων.Να εισάγονται σε μεγάλο ποσοστό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άλλα παιδιά σε επιστήμες άλλα σε τεχνολογίες, ανάλογα με τις δυνατότητες του καθενος. Εσείς οι υπεύθυνοι φροντίστε να υπάρχουν σωστές υποδομές,οργάνωση, προσωπικό, χρηματοδότηση στα ιδρύματα και όλα θα πάρουν το δρόμο τους. Αυτή είναι η δύναμή μας, τα μορφωμενα μας παιδιά.

 
@Ιωάννης Κοντογιάννης
18 Δεκ 2020 15:50

Σφάλετε κ. Κοντογιάνη όταν λέτε: "Εισηγουνται ενα συστημα για τις βασεις που οι πρωτες εκτιμησεις δινουν βασεις στα ιδια επιπεδα το δε δευτερο μηχανογραφικο θα εισαγει και αυτους που εμειναν εξω στη πρωτη διαλογη". Οι βάσιμες προβλέψεις μετά και τις δύο Φάσεις, οδηγούν σε μείωση των εισακτέων κατά 8.000 κατ' ελάχιστον. Και μετά, είναι προφανές ότι θα αρχίσει η συζήτηση για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας

 
Σάββας
18 Δεκ 2020 14:29

κ. Διγαλάκης αναφέρει ότι στατιστικά στοιχεία τον βολεύουν, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του OECD η χώρα μας έχει πτυχιούχους λιγότερους από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Η Κυβέρνηση θέλει να μειώσει τους εισακτέους γιατί λιμνάζουν οι φοιτητές στα Πανεπιστήμια γενικώς, καμία λογική, φοιτητές που λιμνάζουν βρίσκονται και στα καλύτερα τμήματα με βάσεις πάνω από 16 -17, άλλες πολιτικές πρέπει να εισαγάγει. Οι πολιτικές του υπουργείου είναι άσχετες και καταστροφικές, εισαγάγουν τις βάσεις για να κλείσουν όλες οι σχολές σε περιφερειακά και άγονα μέρη, με αποτέλεσμα την ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του κέντρου. Αν θέλαν ένα ορθολογικό συμμάζεμα θα άρχιζαν από αλλού, για παράδειγμα γιατί να υπάρχουν τόσα μονοθεματικά Πανεπιστήμια που δεν υπηρετούν και τον όρο Πανεπιστήμια (κατα κύριο λόγο οικονομικά), να αρχίσουν, λοιπόν, συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων στην Αθήνα.

 
τα ΙΕΚ είναι οι δομές Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
18 Δεκ 2020 14:06

Τα δημόσια ΙΕΚ θεραπεύουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση αλλά αντί να χρηματοδοτηθούν και να στελεχωθούν κατάλληλα το υπουργείο ευαγγελίζεται τη δημιουργία νέων δομών!!!
Δυστυχώς ο στόχος δεν είναι η ενίσχυση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα παρά απλή εμπάθεια και προσπάθεια αποδόμησης του νόμου Γαβρόγλου.

 
μείωση αριθμού εισακτέων
18 Δεκ 2020 13:56

Τα Τμήματα ζήτησαν μεσοσταθμική μείωση εισακτέων 40% όταν κλείθηκαν τα ίδια να ορίσουν τον αριθμό εισακτέων αλλά το υπουργείο υπαναχώρησε.
Το ποσοστό 80-120% επί της μέσης απόδοσης ως βάση εισαγωγής απλά κόβει το 15% περίπου που γράφει κάτω από 5.
Εισακούστε επιτέλους τα Τμήματα και προβείτε σε οριζόντια μείωση εισακτέων ακόμη και στο 50% ώστε να εισάγονται 4 στους 10 και να εναρμονιστεί η χώρα με τη διεθνή πρακτική.

 
Ιωαννης Κοντογιαννης Δρ. ΕΔΙΠ
18 Δεκ 2020 09:37

H πιο αντιφατικη κυβερνηση, για να χρησιμοποιησω ενα ηπιο χαρακτηρισμο, ολων των εποχων στο θεμα της παιδειας και ειδικοτερα για τη τριτοβαθμια εκπαιδευση. Ενω οι διαγνωσεις φαινονται σωστες την αλλη μερα τα μετρα ειναι τελειως αντιθετα. Δυο παραδειγματα: Το θεμα του αριθμου των φοιτητων. Ο κ. Διγαλακης πολυ σωστα επισημαινει οτι ο αριθμος φοιτητων στην Ελλαδα ειναι υπερβολικος ( εγω θα ελεγα εξωφρενικος). Ποιες ειναι οι ενεργειες του υπουργειου σε αυτη τη κατευθυνση. Τελειως αντιθετες . (α) Θα εισαγονται και οι παλαιοι αποτυχοντες ( για να τους βρεις θελει μεγαλη προσπαθεια) που προσκαιρα κατεφυγαν στα ΙΕΚ μεσω κατακτηριων αυξανοντας ετσι τον αριθμο των φοιτητων. (β) Απο το πρωι μεχρι το βραδυ καταγγελλουν τους προηγουμενους οτι αυξησαν τα πανεπιστημιακα τμηματα με τη καταργηση των ΤΕΙ αλλα οχι μονο δεν κανουν τιποτε για να ξαναστησουν την απαραιτητη τεχνολογικη τριτοβαθμια εκπαιδευση αλλα δηλωνουν προθεσεις να κανουν και αλλα τμηματα . (γ) Εισηγουνται ενα συστημα για τις βασεις που οι πρωτες εκτιμησεις δινουν βασεις στα ιδια επιπεδα το δε δευτερο μηχανογραφικο θα εισαγει και αυτους που εμειναν εξω στη πρωτη διαλογη. Αποτελεσμα ολων αυτων : Ολη η κοινωνια κατω των 35 θα σπουδασει σε μια χωρα που ουσιαστικα δεν παραγει τιποτε. Δευτερο παραδειγμα : Τον κ. Διγαλακη εχουμε βαρεθει να τον ακουμε για τη περιφημη αξιοκρατια στη τοποθετηση μελων ΔΕΠ. Τι κανουν ? τελειως τα αντιθετα. Μολις χθες η Υπουργος εκανε τροπολογια οπου , ενω τα διακαστηρια ειχαν παρει αποφαση για τη δικαιη μονιμοποιηση των συμβασιουχων με περισσοτερα απο 20 χρονια εργασιας σε εκπαιδευτικους ΙΔΑΧ , και παρα τη σχετικη γνωμοδοτηση του ΝΣΚ δικαιωνουν το Γαβρογλου που επι της υπουργιας τους οι συμβασιουχοι τοποθετηθηκαν μελη ΔΕΠ χωρις να προηγηθει η προβλεπομενη απο το Συνταγμα διαδικασια , δηλαδη προκηρυξη των θεσεων και κριση απο εκλεκτορικα με βαση τα προβλεπομενα . Ο τροπος αυτων ειναι και προκλητικος για τους ΕΔΙΠ που αγνοηθηκαν πληρως για μια ακομα φορα αλλα και δεν τους δινεται η δυνατοτητα με νομιμο τροπο να προκηρύξουν το γνωστικο αντικειμενο τους για τη προαγωγη τους. Θα χρειαζοταν ολοκληρο βιβλιο για να καταγραψουμε τις αντιφασεις τους που φτανουν στο επιπεδο του δουλεματος αλλα να μην καταχραστω τον ευγενικα προσφερομενο χωρο απο το esos.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.