Placeholder

ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Για την ανάγκη της "κοινωνιολογικής φαντασίας"

Δημοσίευση: 26/12/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Παιδείας,
Αξιότιμα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας,

Ως πρωτοετής φοιτήτρια στον κλάδο των Κοινωνικών Επιστημών και πρώην υποψήφια πανελλαδικών εξετάσεων (με πανελλαδικό μάθημα την Κοινωνιολογία), παίρνω την πρωτοβουλία να σας αποστείλω την παρούσα επιστολή, διότι η Κοινωνιολογία με βοήθησε πολύπλευρα στην μαθητική μου πορεία, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Αφορμή το νομοσχέδιο το οποίο -μεταξύ άλλων- νομιμοποίησε την ”απόσυρση” του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και την επαναφορά των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος. Επιπροσθέτως, οδήγησε στην κατάργηση της Κοινωνιολογίας από μάθημα Γενικής Παιδείας στην Γ' Λυκείου, καθώς και στην “έξωση”΄ του μαθήματος ”Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και Σύγχρονος Κόσμος” απ΄ την Β' Λυκείου.

Η πράξη αυτή, δεν έχει ταράξει μόνο τους άμεσα πληττόμενους - δηλαδή, τους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς επιστήμονες και μαθητές- αλλά και ολόκληρο τον κόσμο της εκπαιδευτικής κοινότητας, τους γονείς, τους φοιτητές. Η αιφνιδιαστική αυτή απόφαση, έκανε κατανοητό σε όλους πως η γενική τάση δείχνει προς την δημιουργία σχολείων τεχνοκρατικής φύσεως, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα ίδια τα παιδιά και αλλά και για την κοινωνία γενικότερα.

Ο εξοβελισμός των μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών απ΄ τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μόνο αρνητικές συνέπειες μπορεί να επιφέρει. Αρχικά, τα μαθήματα αυτά λειτουργούν ως ΄΄καταφύγιο΄΄ των ανθρωπιστικών ιδεωδών των παιδιών, εξευγενίζουν και εκλεπτύνουν τα ήθη τους, αποτελούν το -πλέον- αξιόπιστο πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών- όπως είναι η επικοινωνία, η φαντασία, η συνεργασία-συναναστροφή με τους άλλους- .Έπειτα, προάγουν -για να χρησιμοποιήσω έναν αμιγώς κοινωνιολογικό όρο- την ΄΄κοινωνιολογική φαντασία΄΄ των παιδιών και οξύνουν την κριτική τους ικανότητα. Με την περιχαράκωση των μαθημάτων αυτών, γίνεται κατανοητό, πως οι ευκαιρίες των μαθητών για την ανάπτυξη όλων των προαναφερθέντων, μειώνονται αισθητά, τα παιδιά απομακρύνονται απ΄ την κοινωνική φύση τους-απ΄ αυτό που εύγλωττα περιέγραψε ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης, με την φράση «άνθρωπος φύσει πολιτικόν ζώον», απ΄ όλα τα κοινωνικά φαινόμενα και τις κοινωνικές διαδικασίες και προεκτάσεις τους.

Εν συνεχεία, η Κοινωνιολογία βοηθά τους νέους να κατανοούν τα πραγματικά αίτια όλων των γεγονότων και να μην επιρρίπτουν ευθύνες στους λεγόμενους ΄΄αποδιοπομπαίους τράγους΄΄. Κατ' αυτόν τον τρόπο, οι μελλοντικοί αυτοί πολίτες, θα έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν καλύτερα τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, να τα προβλέψουν, και πιθανώς να αντιμετωπίσουν ευκολότερα και ταχύτερα παθογενείς καταστάσεις. Όλες αυτές οι δυνατότητες συνεπάγονται τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, με μία αρμονικότερη συμβίωση των ανθρώπων, και με την ΄΄εγκαθίδρυση΄΄ μίας κοινωνικής ισορροπίας και ευημερίας.

Καθόλου αμελητέο δεν είναι επίσης, το γεγονός πως με την απόφαση αυτή, όλοι οι κοινωνικοί επιστήμονες τίθενται στο ΄΄περιθώριο΄΄, αρχικά της εκπαιδευτικής κοινότητας και κατ΄ επέκταση της κοινωνίας. Οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί παραγκωνίζονται στη μαθητική ζωή, άλλοι χάνουν τις θέσεις τους (λόγου χάριν, αναπληρωτές, εκπαιδευτικοί που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό  χώρο κ.ο.κ), ενώ οι μέλλοντες/μέλλουσες κοινωνικοί επιστήμονες θα πληγούν κι εκείνοι, άμεσα.

Απ' όλα τα παραπάνω προκύπτει πως η παρουσία των κοινωνικών επιστημών στη μαθησιακή διαδικασία αποτελεί μια επιτακτική ανάγκη, αν όντως επιθυμούμε ενεργά μέλη στην κοινωνία, ΄΄πολίτες΄΄ δηλαδή, άτομα που θα μπορούν να συνεισφέρουν με τον προσωπικό τούς τρόπο στο ανθρωπιστικό κεφάλαιο του πλανήτη μας. Εφόσον λοιπόν, στους μαθησιακούς σας στόχους/σκοπούς, συμπεριλαμβάνετε την ΄΄προτεραιότητα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, έναντι της μετάδοσης στείρας γνώσης΄΄, το μόνο πράγμα το οποίο δεν θα έπρεπε να αλλάξετε απ΄ το εκπαιδευτικό σύστημα, είναι οι κοινωνικές επιστήμες.
Ποιο είναι το επιμύθιο λοιπόν; Παρουσία της Κοινωνιολογίας στις σχολικές μονάδες, για έναν πιο βιώσιμο και ανθρώπινο κόσμο!

Με τιμή,                                             
Κουτεντάκη Μαρία
Πρωτοετής φοιτήτρια του τμήματος Ψυχολογίας Ρεθύμνου

Σχόλια (13)

 
Κουτεντάκη Μαρία
07 Ιαν 2021 16:06

Καλή χρονιά, με υγεία, χαμόγελα και κοινωνική δικαιοσύνη εύχομαι σε όλους! Πραγματικά σας ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια, άργησα να τα διαβάσω, μα τώρα που το έκανα, χάρηκα πολύ!
Γράφω κυρίως για να απαντήσω στον κ.Χαρίλαο πως, δεν υποστηρίζω την επιστήμη που σπουδάζω με τη συγκεκριμένη επιστολή, διότι είμαι φοιτήτρια του τμήματος της Ψυχολογίας του Ρεθύμνου, κι όχι της Κοινωνιολογίας. Άρα, δεν ''μάχομαι'',αν θέλετε, για κάτι που με αφορά άμεσα,κι επρόκειτο να με ταλανίσει μελλοντικά(λ.χ. με επαγγελματικά δικαιώματα), αλλά για κάτι που θα έπρεπε-κατ΄εμέ-να απασχολεί όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, ανεξαρτήτως ιδιοτελών συμφερόντων, προσωπικών πεποιθήσεων κοκ.Κανένα μάθημα δεν θεωρώ ιθύνον, απλώς υποστηρίζω πως μαθήματα που οξύνουν προβληματισμούς θα έπρεπε να έχουν τον χώρο τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Επίσης, αναφορικά με το σχόλιο για το βαθμό εισαγωγής στο τμήμα, νομίζω πως δεν θα διαφοροποιούνταν η θέση μου ακόμη κι αν είχα γράψει τη ''βάση''.
Ο άνθρωπος είναι αυταξία, και δεν πιστεύω πως μπορεί να μειώσει ένας βαθμός την βαρύτητα των απόψεων κάποιου-και κατ΄ επέκταση τον ίδιο-αν αυτό εννοούσατε.

Και πάλι ευχαριστώ για το ενδιαφέρον,
Κουτεντάκη Μαρία

 
Αλλού να το ψάξουμε
28 Δεκ 2020 12:57

Η άποψη της λανθασμένης στρατηγικής του ΠΕ78 με βρίσκει σύμφωνο. Ο κλάδος απέχει μακράν από το να χαρακτηριστεί μαζικός και ανοιχτός. Λίγα τμήματα διαθέτει και κάποια απ' αυτά, πχ Νομική, δεν έχουν ως βασική επαγγελματική στόχευση την εκπαίδευση, οπότε δεν ξέρω κατά πόσο ο κλάδος μπορεί να διεκδικήσει οτιδήποτε περισσότερο με τη μορφή που έχει τώρα.

 
Αρθούρος
28 Δεκ 2020 11:40

Στον κλάδο ΠΕ78 δεν "κατοικούν" μόνο οι κοινωνιολόγοι. Αντίθετα, εκεί είναι στοιβαγμένες κι άλλες ειδικότητες όπως κοινωνικοί ανθρωπολόγοι, κοινωνικής πολιτικής, κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής. Άρα, αυτό το άνοιγμα που αναφέρεται εδώ σε περισσότερα τμήματα κοινωνικών επιστημών έχει ήδη γίνει εδώ και περισσότερο από δεκαετία.
Επίσης, το επιχείρημα γιά μαρξιστική προπαγάνδα μέσα από το μάθημα της Κοινωνιολογίας στο Λύκειο, μας μεταφέρει στην περίοδο της επταετίας 1967-74. Όσοι το ανασύρουν από το χρονοντούλαπο του παρελθόντος δεν έχουν επαφή με την πραγματικότητα, καθώς στις Ε.Π. Αμερικής, τη Γερμανία και τη Γαλλία αναπτύχθηκαν κοινωνιολογικές σχολές που προώθησαν την επιστήμη όχι μόνο θεωρητικά, αλλά κι εφαρμοσμένα.
Αλλά εδώ δυστυχώς, επικράτησε η άποψη που ακόμα πιό δυστυχώς στηρίζεται κι απ' αυτή την πρώτη φουρνιά κοινωνιολόγων που σιγά σιγά αποσύρεται από τη μέση εκπαίδευση λόγω σύνταξης, ότι είναι ανθρωπιστική, άρα θεωρητική κι όχι εφαρμοσμένη επιστήμη. Κι ως τέτοια, έχει τη βαριά κληρονομιά του μαρξισμού. Προσοχή, του μαρξισμού, όχι του ίδιου του Μαρξ, του οποίου το "Κεφάλαιο" είναι κυρίως μάθημα Πολιτικής Οικονομίας με τύπους και πίνακες.
Όσο γιά την τύχη του μαθήματος των Λατινικών, μπορεί να είναι διδασκόμενο στο Πρώτο πεδίο, αλλά όχι εξεταζόμενο πανελλαδικά γιά να εισαχθεί κανείς στην Ψυχολογία. Έλεος! Σε τί μπορεί να χρησιμέψει μία νεκρή γλώσσα στους υποψήφιους Κοινωνικής Εργασίας, Ψυχολογίας, Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Κοινωνικής Πολιτικής, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας όταν το πρώτο μάθημα που οπωσδήποτε χρειάζονται αυτές οι σχολές είναι η Στατιστική και μετά ακολουθούν όλα τα υπόλοιπα.

 
Λανθασμένη στόχευση
28 Δεκ 2020 01:39

Το θέμα των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών στην εκπαίδευση δεν είναι θέμα των καθαυτών επιστημών. Όλα τα επιχειρήματα του κόσμου να αραδιάσει ο κλάδος και όλα τα δίκια του κόσμου να έχει δεν θα γίνει τίποτα, κάνουμε κύκλους, είναι απρόσφορο. Και να κερδίσεις κάτι, θα χαθεί στην πρώτη ευκαιρία. Δείτε τους αριθμούς. Πχ, οι φιλόλογοι είναι ασύγκριτα πολυπληθέστεροι και με πολλά τμήματα στον κλάδο τους. Οι Οι ΠΕ78 από την άλλη, είναι ένας κλάδος μικρός, περίκλειστος, που ήταν φανερό πως δεν θα μπορούσε να διατηρήσει τα όσα είχε κερδίσει παλαιότερα. Έτσι ερμηνεύεται και η εισαγωγή/εξαγωγή, το μπες/βγες της κοινωνιολογίας και άλλων σχετικών μαθημάτων στα σχολεία μέσα στον χρόνο. Δυστυχώς επιλέχθηκε (?) μια στρατηγική λίγων και καλών, αντί για άνοιγμα του κλάδου σε περισσότερα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και, έτσι, της απόδοσης ειδικού βάρους στον κλάδο, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. Ρεαλισμός χρειάζεται, δεν μπορείς να διεκδικείς διευρυμένο ωράριο και μαθήματα και να περιλαμβάνεις "λίγες και καλές" σχολές ως κλάδος "αναιμικός" αριθμητικά.

 
Το μάθημα της κοινωνιολογίας
27 Δεκ 2020 22:49

Η κοινωνιολογία δεν επέχει καμια θεςη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το μόνο που διδάσκει είναι η μαρξιστική θεωρία λειτουργώντας ως προπαγανδιστικός δάκτυλος του μαρξισμού κ απτό που δεν έχει κανένα νόημα σε τόσο μικρά παιδιά το αν κάποιος θελήσει να ασχοληθεί επαγγελματικά με την κοινωνιολογία πολύ ευχαρίστως να ασχοληθούμε μόνο με αυτή τον Μαρξ και τους Μπουρντιέ Πασερόν. Στην β´ βάθμια προέχουν τα λατινικά γλώσσα λογοτεχνία πληροφορική και μαθηματικά.

 
Iris
27 Δεκ 2020 19:30

@προς Κοινωνιολόγο, είναι ιδιαίτερα υποκριτικό να αναφέρετε αγαπητέ ότι η παπαγαλία είναι ''προαπαιτούμενο'' στο μάθημα της Κοινωνιολογίας στις πανελλαδικές, λες και δεν απαιτείται παπαγαλία στα Αρχαία, στα Λατινικά, στην Ιστορία!!
Το σύστημα των Πανελλαδικών είναι που απαιτεί την παπαγαλία και όχι η Κοινωνιολογία η οποία διδάσκεται μέσα από κριτικό πνεύμα λόγω της ''φύσεως'' του μαθήματος .

 
Κοινωνιολόγος
27 Δεκ 2020 16:22

Ο καθένας θέλει να υποστηρίξει την επιστήμη του και να διδάξει το αντικείμενό του στο σχολείο για να γίνει καθηγητής.
Δεν είναι δυνατόν όμως να εξετάζονται οι μαθητές στις πανελλήνιες σε ένα μάθημα παπαγαλίας το οποίο δεν έχει καμία ερώτηση κρίσεως! Αυτό είναι αντιπαιδαγωγικό και αντιεπιστημονικό! Γιατί δεν το αναφέρει κανείς? Τόσο συντεχνιακά σκεφτόμαστε? Δηλαδή να κάνουμε τα παιδιά παπαγάλους για να διοριστούμε;
Συγχαρητήρια στην υπουργό που έβγαλε αυτό το μάθημα που προάγει την αποστήθιση από τις πανελλήνιες εξετάσεις.

 
Αρθούρος
27 Δεκ 2020 12:44

Κι επειδή το έχω ξαναπεί κι άλλες φορές, ας το ξαναπώ μία φορά ακόμα, απευθύνοντάς το στην κα υπουργό. Η κυρία Κουτεντάκη Μαρία εισάχθηκε στο τμήμα Ψυχολογίας Ρέθυμνου. Το συγκεκριμένο τμήμα αν τελικά γίνουν οι κατατακτήριες φέτος, έχει θέσει ως εξεταζόμενα μαθήματα τη Στατιστική, την Ψυχολογία και τη Βιολογία. Δηλαδή, οι φοιτητές που θα δώσουν κατατακτήριες θα δώσουν τα παραπάνω μαθήματα. Στη Βιολογία μάλιστα η ύλη είναι τεράστια. Απ' ό, τι γνωρίζω, κι άλλα τμήματα Ψυχολογίας που θα κάνουν κατατακτήριες εκτός των τμημάτων στη Φλώρινα και τα Ιωάννινα, υπάρχει το ίδιο μάθημα της Βιολογίας με την ίδια τεράστια ύλη.
Αντιπαρέρχομαι το γεγονός ότι και η ίδια η φοιτήτρια δε γνωρίζει ακριβώς το αντικείμενο σπουδών του συγκεκριμένου τμήματος που εισήλθε, γιατί αν το γνώριζε, δε θα ήταν τόσο ενθουσιώδης γιά "καταφύγιο ανθρωπιστικών ιδεωδών των παιδιών" και γιά αντίθεση με τον "τεχνοκρατικό χαρακτήρα" του εξεταστικού συστήματος όπως λέει. Έτσι, απευθύνομαι τώρα με πιό αυστηρό τόνο στην ίδια την κα υπουργό.
Οι καθηγητές του συγκεκριμένου τμήματος αποφάσισαν τα παραπάνω μαθήματα ότι είναι τα πιό κατάλληλα γιά την εισαγωγή πτυχιούχων άλλων τμημάτων στο τμήμα, άρα και ότι αυτά είναι τα μαθήματα του προφίλ του. Δηλαδή, όπως και με τα τμήματα Λογοθεραπείας που πολύ γρήγορα εξελίχτηκαν κι εντάχτηκαν στις Επιστήμες Υγείας, έτσι και τα τμήματα Ψυχολογίας σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα ενταχτούν κι εκείνα στις Επιστήμες Υγείας. Πώς λοιπόν εκείνοι που δίνουν Πανελλήνιες θα μπαίνουν σ' αυτό με Αρχαία Ελληνικά και ακόμα χειρότερα με Λατινικά; Ε, κυρία Κεραμέως πώς; Που στην προσπάθειά σας να εξαφανίσετε την Κοινωνιολογία, τα ισοπεδώσατε όλα;
Έχω ξαναπεί ότι το πιό δίκαιο θα ήταν ο σχηματισμός κι άλλου πεδίου με Κοινωνιολογία, Μαθηματικά και Ψυχολογία ως εξεταζόμενα μαθήματα, αλλά δε θέλετε να χαλάσετε χρήματα. Υπάρχει κι άλλη λύση με το υπάρχον σύστημα : να αφήνατε την Κοινωνιολογία όπως ήταν στο Πρώτο πεδίο και να προσθέτατε την Ψυχολογία ή να βγάζατε την Κοινωνιολογία και να προσθέτατε τα Μαθηματικά και την Ψυχολογία. Αλλά οι σύλλογοι των Φιλοσοφικών Σχολών ήταν ανένδοτοι. Έπρεπε να επιστρέψουν τα Λατινικά γιά να δημιουργηθούν θέσεις γιά εκείνους, ανεξάρτητα αν οι περισσότεροι δε γνωρίζουν Λατινικά, αφού είναι μία νεκρή γλώσσα. Ήταν δηλαδή μία πολιτική επιλογή οπισθοδρόμησης, της Ν.Δ. όπως και οι προηγούμενοι του ΣΥΡΙΖΑ είχαν θεοποιήσει στο μυαλό τους την Κοινωνιολογία και ανάλογα έπαιρναν αντιπαραγωγικές αποφάσεις ως προς τον καθορισμό των πεδίων και των σχολών τους.
Η ζωή θα εξελιχτεί και γρήγορα θα δείξει μέσα από τα συνεχώς διαμορφωνόμενα προγράμματα σπουδών των τμημάτων Ψυχολογίας όπως έγινε και με κάποια αδιαμόρφωτα τμήματα Πληροφορικής, Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος να μετατραπούν σε τμήματα Μηχανικών, ότι σύντομα θα ενταχτούν κι αυτά στις επιστήμες υγείας και πρόνοιας.

 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΆΚΗΣ
27 Δεκ 2020 12:04

Στου κουφού την πόρτα... όσο θέλεις βροντα..... Είναι τόσο λάθος οι εκτιμήσεις του επιτελείου της υπουργού που μόνο θλίψη προκαλούν... Εύχομαι ο επόμενος υπουργός Παιδείας να αποκαταστήσει την αστοχία αυτή... γιατί η Κοινωνιολογία και και οι Κοινωνικές Επιστήμες πάντα βάδιζαν σε δύσβατους δρόμους....

 
Χρυσουλα
27 Δεκ 2020 09:46

Μπράβο κορίτσι μου για την επιστολή σου έτσι ακριβώς είναι το θέμα με τις κοινωνικές επιστήμες στο λυκειο προσφερουν και δυστυχώς εξοβελιζονται εντελώς από φετος! Η παρανοια!!!! Ποτέ δεν είχαν τη θέση που τους έπρεπε στο αναλυτικό προγραμμα εκτός ίσως από την 4η δέσμη τα πρωτα χρόνια εφαρμογής του συστήματος εκείνου μετά ο δεξιός Σουφλιάς εβγαλε τη κοινωνιολογία και έβαλε την οικονομία στις εξετάσεις αλλά υπήρχε όμως στο προγραμμα της δέσμης ο Αρσένης παλι την εξοβελιζει επανέρχεται με τον ευθυμίου γενικής παιδειας με τον αρβανιτοπουλο μπαίνουν αλλα δυο μαθήματα στη α και β λυκείου ο Γαβρόγλου την αναβαθμίζει για λίγο με λαθος τρόπο κατά τη γνώμη μου που πυροδοτει συγκρουση με τα Λατινικα και τους φιλολόγους και η Κεραμέως εξοβελιζει τα παντα όλα!!!!! Πολυπαθη κοινωνιολογία!!!! Όμως εχει ο καιρός γυρίσματα Ότο και να κάνουν όσο κι αν φοβουνται τις κοινωνικές επιστήμες θα υπάρχουν θα οξύνουν τη σκέψη των νέων όπως εσένα κορίτσι μου θα βρεθουν κι άλλοι πολλοι το ποταμι δεν γυρίζει πισω!!!

 
Ηλίας
27 Δεκ 2020 07:30

Αγαπητή κ. Κουτεντάκη ωραία η ανάπτυξη του θέματος για τη σπουδαιότητα της κοινωνιολογίας όπως και τόσων επιστημών. Το ωρολόγιο πρόγραμμα δε χρειάζεται και άλλο ένα αντικείμενο ήδη χρειάζεται επαναπροσδιορισμό σε λιγότερα μαθήματα και εις βάθος μελέτη. Τα τελευταία χρόνια, ειδικά στα ΕΠΑΛ βαφτίστηκαν καθηγητές ένα σωρό εξειδικεύσεις κι επαγγελματίες (που διατηρούν και τις ατομικές επιχειρήσεις παράλληλα) και η ποιότητα σπουδών και διδασκαλίας δεν αξιολογηθεί ποτέ. Είναι μια πονεμένη ιστορία.

 
μέλος δεπ
27 Δεκ 2020 01:54

Ναι στην είσοδο του μαθήματος της Ψυχολογίας ως εξεταζόμενου μαθήματος στις Πανελλαδικές.

 
Χαρίλαος
26 Δεκ 2020 22:47

Λογικό να υποστηρίζει ο καθένας την επιστήμη που σπουδάζει αλλά δεν έχουμε 300 μαθήματα. Και δε ξέρω και το βαθμό εισαγωγής στην κοινωνιολογία για το αντίστοιχο τμήμα του Ρεθύμνου. Ελπίζω τη βάση τουλάχιστον.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ