Τρέχουν και δεν φτάνουν στο ΙΕΠ, μετά την εντολή της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως, παράλληλα με την κατάρτιση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών να “δουλέψουν” και το πολλαπλό σχολικό εγχειρίδιο και των πολλαπλών ψηφιακών πηγών.
Η θεσμοθέτηση του πολλαπλού βιβλίου είναι ενταγμένη στο συνολικό κυβερνητικό σχέδιο του 2021 για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Το πολλαπλό βιβλίο θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2021-22.
Απώτερος στόχος είναι μια συμπεριληπτική, βιωματική μαθησιακή προσέγγιση και η καλλιέργεια των απαραίτητων δεξιοτήτων των μαθητών.
Στο λογαριασμό του ΙΕΠ, έχει εγκριθεί , μέσω ΕΣΠΑ,κονδύλι 22 εκατομμυρίων ευρώ.
Ειδικότερα, έχουν προβλεφθεί:
Α. 17,8 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση 453 αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών στη Γενική και την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναλογικά προκύπτει ότι θα κοστίσει το κάθε αναλυτικό πρόγραμμα περίπου 39.000 ευρώ.
Β. 4,4 εκ ευρώ για τη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών επί των νέων αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών. Αναλογικά ο κάθε εκπαιδευτικός για την επιμόρφωσή του θα κοστίσει 27 ευρώ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΙΕΠ έως την Άνοιξη του 2021, αναμένονται:
Α) τα νέα προγράμματα,
Β) οι επιμορφωτικοί οδηγοί και στρατηγική υλοποίησης της επιμόρφωσης.
Με την αλλαγή των Προγραμμάτων Σπουδών, (σ.σ. τα περισσότερα εκ των οποίων παραμένουν τα ίδια εδώ και δυο δεκαετίες) επιδιώκεται οι μαθητές να εισέλθουν σε ένα νέο μαθησιακό μοντέλο, στο οποίο αξιοποιούνται πολλαπλές πηγές, σύγχρονες γνώσεις, ψηφιακά εργαλεία, διαμορφώνοντας το σχολείο του μέλλοντος.
Ωρολόγια Προγράμματα και αναθέσεις
Α. Τα Ωρολόγια Προγράμματα θα εξετασθούν, τόσο βάσει των νέων Προγραμμάτων Προγράμματα Σπουδών που θα εκπονηθούν από το ΙΕΠ, όσο και από το περιεχόμενο και τις θεματικές ενότητες που θα καλύπτουν.
Β. Βάσει των νέων Προγραμμάτων Σπουδών που θα εκπονηθούν, θα καθοριστούν και οι αντίστοιχες νέες αναθέσεις των μαθημάτων σε κλάδους εκπαιδευτικών.
Οδηγία
Η οδηγία που έχει δοθεί είναι:
- Τα Προγράμματα πρέπει να είναι σύντομα και κατανοητά. Παράλληλα, να αφήνουν ανοιχτούς χώρους δράσης στους/στις εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση της διδασκόμενης ύλης ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών/τριών και τις κοινωνικές συνθήκες εντός των οποίων λειτουργεί η σχολική μονάδα και επιλέγονται οι διδακτικές πρακτικές.
- Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στις μεταβατικές τάξεις από βαθμίδα σε βαθμίδα, καθώς με βάση τα ισχύοντα παρατηρείται χάσμα τόσο στις μαθησιακές απαιτήσεις όσο και στη μεθοδολογία διδασκαλίας από τη μία βαθμίδα στην άλλη.
Λογικό είναι στην υποχρεωτική εκπαίδευση να υπάρχει ένα κοινό ενιαίο βιβλίο θεωρίας που να καλύπτει πλήρως την ύλη αλλά οι καθηγητές και οι μαθητές να έχουν στη διάθεση τους πληθώρα βιβλιογραφικών πηγών και ψηφιακού υλικού (εργασίες εμπέδωσης και διαγωνίσματα επανάληψης, προτάσεις δραστηριοτήτων, προσαρμοσμένη επιστημονική βιβλιογραφία κ.α.), ώστε να εμπλουτίζονται τα μάθηματα σύμφωνα με την πρόοδο και τα ενδιαφέροντα της τάξης.
Πολύ σωστή η παρατήρηση ότι σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας, με χρονικό περιορισμό στη μελέτη και αυξημένη πίεση, οι μαθητές και οι φοιτητές δεν μπορούν να διασπούν τη συγκέντρωσή τους σε περισσότερες από 2 ή 3 πηγές σε κάθε μάθημα - καταντάει αντιπαιδαγωγική υπερβολή. Δεν είναι τα 14χρονα παιδιά υποψήφιοι διδάκτορες ώστε να μελετούν πενήντα ξεχωριστές εργασίες για το κάθε μάθημα.
Καλό είναι να έχουμε αίσθηση της πραγματικότητας για το 90% των μαθητών που αξίζουν να έχουν καθοδήγηση με βάση σύγχρονα και καλοσχεδιασμένα βιβλία στο Δημόσιο Σχολείο αντί να αφήνονται να πελαγοδρομούν μόνοι τους σε "πολλαπλά συγγράμματα".