Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Κάποιες σκέψεις σχετικά με την δράση “Ταχύρρυθμη Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών

Δημοσίευση: 11/01/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νίκος Αναστασάκης, Φυσικός
Γαρεδάκη Μάνια, Χημικός  
Χαλκιαδάκης Κωστής, Φυσικός

Εδώ και ήδη δύο μήνες βιώνουμε την ελληνική, δεύτερη εκδοχή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία μας. Και βέβαια λόγω της εμπειρίας και του χρόνου προετοιμασίας που υπήρχε από τον Μάιο/Ιούνιο, θα περιμέναμε κάτι καλύτερο από ότι στις έκτακτες συνθήκες του Απριλίου – Μαΐου. Είναι όντως έτσι;

Σήμερα υπάρχουν ήδη 919 εκπαιδευτικοί, πιστοποιημένοι ως Επιμορφωτές Εκπαιδευτικών για την χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών στην εκπαίδευση (Επιμορφωτές Β επιπέδου για την χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση). Το μητρώο αυτό ανανεώθηκε πρόσφατα με την τελευταία εκπαίδευση επιμορφωτών στο πρώτο εξάμηνο του 2019 και περιλαμβάνει 300 νέα πρόσωπα. Μάλιστα, η επιμορφωτική διαδικασία που ακολουθήθηκε στηρίχτηκε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε συνδυασμό με δια ζώσεις συναντήσεις. Έτσι οι επιμορφούμενοι συμμετείχαν άμεσα στην διαδικασία που συζητάμε σήμερα και βίωσαν “από πρώτο χέρι” τα προβλήματα αλλά και τα θετικά της.

Ταυτόχρονα το κόστος της εκπαίδευσης τους βάρυνε το δημόσιο καθώς διήρκησε 6 μήνες /380 ώρες και έγινε σε καθορισμένα επιμορφωτικά κέντρα ανά στην επικράτεια.

Το πλούσιο αυτό ανθρώπινο δυναμικό, εμπλουτισμένο με ειδικούς στο αντικείμενο της εξΑΕ  και κάποια πιθανή ταχύρρυθμη επικαιροποίηση και εξειδίκευση των γνώσεων του, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο, ώστε τον Σεπτέμβρη – Οκτώβρη να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.  

Παράλληλα θα μπορούσε να υλοποιηθεί κατάλληλα διαμορφωμένο εκπαιδευτικό υλικό που θα υποστήριζε την εξ αποστάσεως διαδικασία (είναι το σημαντικότερο μέρος σε μια εξ αποστάσεως εκπαίδευση), ώστε να μπορούν να το εφαρμόσουν οι εκπαιδευτικοί στο μάθημα τους. Στο διάστημα αυτό θα γίνονταν οι απαραίτητες βελτιώσεις/προσθήκες  στις υπάρχουσες δομές του ΠΣΔ.

Τα προηγούμενα είναι δυστυχώς, υποθετικά…

Την Δευτέρα 28/12/2020, με έγγραφο χαρακτηρισμένο ως εξαιρετικά επείγον το ΥΠΠΑΙΘ καλούσε ενδιαφερόμενα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς) να καταθέσουν αίτηση για συμμετοχή στο υπό δημιουργία (!) μητρώο επιμορφωτών εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, το έγγραφο ανέφερε: “Για τις ανάγκες της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει δημιουργηθεί Πληροφοριακό Σύστημα Μητρώου Επιμορφωτών. Δεδομένου τούτου, όσοι επιθυμούν να αναλάβουν ρόλο επιμορφωτή και πληρούν τουλάχιστον μία (1) προϋπόθεση εκ των δύο (2) παρακάτω, καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ένταξή τους στο εν λόγω Μητρώο Επιμορφωτών”. Οι δύο προϋποθέσεις είναι (1) να πρόκειται για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας ή (2) μέλη ΔΕΠ, συνεργάτες κ.λ.π. με διδακτική εμπειρία στο πανεπιστήμιο. Τα μοριοδοτούμενα προσόντα είναι οι τίτλοι σπουδών (30+25+10), η επιμορφωτική εμπειρία (20+15).     

Κατ’ αρχήν, το προφανές ερώτημα: Γιατί χρειάστηκαν 9 μήνες (Απρίλιος – Δεκέμβριος), δεδομένης της κατάστασης και με αναμενόμενο το δεύτερο κύμα της πανδημίας ώστε να συνειδητοποιήσει επιτέλους το υπουργείο ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται υποστήριξη και επιμόρφωση για να διαχειριστούν την εντελώς πρωτόγνωρη κατάσταση που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν; Και επακόλουθο ερώτημα: Υποτίθεται ότι τα σχολεία θα ανοίξουν άμεσα... Θα γίνει επιμόρφωση τώρα; Βέβαια η επιμόρφωση είναι έτσι κι αλλιώς χρήσιμη (συμφωνώ απόλυτα). Και θα ρωτήσω ξανά: Γιατί τώρα και γιατί ταχύρρυθμη; Με αιτήσεις και διοργάνωση μέσα στις πιο “χαλαρές” μέρες του χρόνου (28/12-5/1);

Τα προηγούμενα όμως ερωτήματα είναι τα προφανή, που δημιουργούνται σε κάθε εκπαιδευτικό / γονέα / μαθητή.  

Το Μητρώο Επιμορφωτών Εκπαιδευτικών για την χρήση των ΤΠΕ είναι ήδη υπάρχον, σε αναμονή, αλλά για την συγκεκριμένη δράση, μπαίνει σε αναστολή. Και κάπου εδώ εμφανίζονται τα καινούρια ερωτήματα σχετικά με τα προηγούμενα:    

Γιατί δεν αξιοποιούνται όλοι αυτοί οι άνθρωποι  για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες συνθήκες;  Ποιος ο λόγος για την εσπευσμένη (μέσα σε 10-15 μέρες) δημιουργία νέου Μητρώου Επιμορφωτών;  

Είναι κατανοητό ότι κάθε δράση έχει τις δικές της απαιτήσεις και ιδιαιτερότητες. Η έκτακτη μορφή της συγκεκριμένης θα δικαιολογούσε ίσως την προσθήκη η τον εμπλουτισμό αλλά όχι την πλήρη παράκαμψη του υπάρχοντος επιμορφωτικού ανθρώπινου δυναμικού. Οι τίτλοι σπουδών είναι απόλυτα σημαντικοί και βαρύνουσας σημασίας. Είναι όμως δεδομένο ότι ο/η κάτοχος διδακτορικού (30 μόρια) μη σχετικού με το αντικείμενο, είναι κατάλληλος για να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς στη εξΑΕ;     

Στο προηγούμενο χρονικό διάστημα η διαδικασία εμπλουτισμού των γνώσεων και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ήταν συνεχώς ζωντανή μέσα από πρωτοβουλίες που ανέλαβαν και υλοποίησαν τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας  (εκπαιδευτικοί, συντονιστές, δομές όπως τα ΕΚΦΕ, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης κ.λ.π).  Ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των δράσεων έγινε εθελοντικά, με αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης και απουσία κεντρικής οργάνωσης. Γιατί μετά από 9 μήνες αδιαφορίας, να φτάσουμε σε μία “Ταχύρρυθμη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση” στην κυριολεξία στο “και πέντε”;

Γιατί δεν προετοιμάστηκε σε όλη αυτή την χρονική περίοδο το απαραίτητο ασύγχρονο υλικό  το οποίο παράλληλα με μία πιθανή αναδιάρθρωση στην ύλη θα μπορούσε να υποστηρίξει πολύ πιο αποτελεσματικά την (έστω και έκτακτης μορφής) εξ αποστάσεως εκπαίδευση;  

Γνωρίζουμε τελικά, τι ακριβώς σημαίνει “εξ αποστάσεως εκπαίδευση”; Ότι τα τηλεμαθήματα στο webex, ελάχιστα σχετίζονται με την παιδαγωγική - εκπαιδευτική διαδικασία (όσο καλή διάθεση και να έχει ο εκπαιδευτικός);

Πως ακριβώς, με ποιες αρχές και ειδικό γνωστικό υπόβαθρο θα προκύψουν οι εκπαιδευτές που θα επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς; Σε τι ακριβώς θα τους επιμορφώσουν; 

Σχόλια (9)

 
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
12 Ιαν 2021 20:06

Διάβασα μόνο τα τελευταία σχόλια.
Εξ αποστάσεως δεν είναι η διδασκαλία που μπορεί να γίνει σε ένα εργαστήριο υπολογιστών, δηλαδή η επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου.
Απαιτείται ασφαλώς γνώση των τεχνολογικών εργαλείων, που τόσους μήνες και οι πιο άσχετοι την απόκτησαν λίγο πολύ. Φυσικά και έπρεπε να γίνει συστηματική επιμόρφωση προσαρμοσμένη στις εκπ/κες- επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Η εξ Αποστάσεως μεθοδολογία απαιτεί και ειδικά διαμορφωμένο διδακτικό υλικό, το οποίο θα πρέπει να αξιολογηθεί ως προς την αποτελεσματικότητα. Οι ψηφιακές δεξιότητες επίσης των εκπαιδευόμενων, αλλά και ο τεχνολογικός εξοπλισμός επίσης θα πρέπει να είναι στο ίδιο επίπεδο για όλους τους συμμετέχοντες, εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 
Φιλόσοφος
12 Ιαν 2021 11:25

@Nik "χρεωκοπούσε"???
Κι εγώ τόσο καιρό που νόμιζα ότι χρεοκοπήσαμε, γιατί απλά κάποιοι τα έφαγαν χοντρά και γιατί κάποιοι πήραν 200εκατ. θαλασσοδάνεια για προεκλογικές εκστρατείες!
Εκτός εάν το "χρεωκοπούσε" που λέτε εσείς, αναφέρετε στις φιλοσοφίες.....

 
Πλατάρος Γιάννης
12 Ιαν 2021 11:18

Μια «εύκολη απάντηση» είναι «κάντε όλοι οι διαθέσιμοι επιμορφωτές Β, αίτηση»
Αλλά είναι πράγματι εύκολη απάντηση...
Ο παλιός στα εκπαιδευτικά φόρα και εξόχως καταρτισμένος στις εφαρμογές της Πληροφορικής κ. Χουρδάκης νομίζω ότι υπερβάλλει αρκετά.
Τα νέα εργαλεία , είτε εκ του σύνεγγυς είτε εξ αποστάσεως, τα δυναμικά ιδίως, (Εικονικά εργαστήρια Φυσικής Χημείας κ.οκ.) Τα δυναμικά Γεωμετρικά Λογισμικά, που τα ξέρω καλύτερα γιατί μου αρέσουν είναι γοητευτικά και ασχολήθηκα από το 2001, εκτός από αυτούς τους χαρακτηρισμούς που είναι 100% υποκειμενικοί, επάγουν εντελώς διαφορετική θεώρηση της ίδιας της Γεωμετρίας, αφού :
α) Διευρύνουν ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ το διερευνητικά πεδίο της Γεωμετρίας, από το ίδη υπάρχουν.
β) Είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΙ κατασκευαστές εικασιών όπου κατά 99% αποδεικνύονται.
Γ) Επανασυνδέσουν, το πείραμα με την Ευκλείδεια Γεωμετρία, την έρευνα και την επανανακάλυψη και την νέα ανακάλυψη με εντελώς νέα οπτική.
Μπορώ να γράψω και πολλά άλλα , το σταματάω.
Όποιος μάθει πρώτη φορά αυτά τα εργαλεία, αμέσως ανακαλύπτει τα ελάσσονα εκ πρώτης όψεως πλεονεκτήματα των εργαλείων.
Άψογα σχήματα, τυχαία σχήματα για πιο καλές εικασίες, μετρήσεις για επαληθεύσεις κτλ . Κάποιος θα πρέπει να τον υποψιάσει, ότι η εντυπωσιακότατη κατασκευή Γεωμετρικών τόπων και η δυναμική τους συμπεριφορά, είναι η κορυφή του παγόβουνου και όχι το ίδιο το παγόβουνο.
Αυτό μόνο ο Επιμορφωτής Β΄μπορεί να το κάνει, κανένας άλλος.
Φυσκά, δνε προλαβαίνουν να κάνουν τα εργαλεία σε βάθος με τίποτα, αλλά κάποιος θα πρέπει να τους υποψιάσει για το βάθος για το οποίο ούτε εγώ καν το κατόρθωσα εδώ, αφού αυτά τα εργαλεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν και Εικαστικά με απίστευτης αισθητικής κατασκευές πέραν των Μαθηματικών.
Συμφωνώ με τους αρθρογράφους ότι χάθηκε χρόνος και επίσης ότι θα έπρεπε να προταχθούν στην μοριοδότηση οι ήδη υπάρχοντες Επιμορφωτές και η επιμορφφωτική εμπειρία και οι τίτλοι σπουδών με την σειρά που τα γράφουμε εδώ. Και όχι γιατί ο γράφων είναι Επιμορφωτής Β, αλλά διότι αυτό είναι το λογικό, το σωστό κι το δίκαιο για τον επιμορφωτικό στόχο.
Επειδή είμαστε στον Μεσαίωνα της Πληροφορικής στην Ελλάδα (25οι στους 27, ας πάνε καλά στην Τηλεκπαίδευση) προτείνω ΣΕ ΟΛΟΥΣ τα αξής:
α) Να πείτε στον Διευθυντής σας να σας αγοράσει μια γραφίδα διψήφιου σε ευρώ κόστους.
β) Να εγκαταστήσετε την δωρεάν εφαρμογή openboard που έχει καλύτερα εργαλεία για να γράφεις στην οθόνη με την γραφίδα. Καλύτερα από την «Ζωγραφική» και ασυγκρίτως καλύτερα από τα διατιθέμενα από το Webex. Να πειραματιστείτε όμως πρώτα. Ας πούμε ένας τρόπος είναι διαμοίραση οθόνης μέσω browser που δουλεύει. Με την εφαρμογή της Webex θέλει άλλο κόλπο. Αλλά βλέπεις και όσους είναι να μπουν στο λόμπυ. (Ρωτήστε τον Πληροφορικό σας )
γ) Χρησιμοποιείτε το εμπλουτισμένο βιβλίο με αναζήτηση «ψηφιακό βιβλίο Α΄Λυκείου τάδε»

 
Δον Κιχώτης
12 Ιαν 2021 10:45

@ Nik
Από απερισκεψίες έχουμε χορτάσει κι από πυροτεχνήματα!...
Πολλές μικρές επαναστατικές παρεμβάσεις χρειάζονται στην Παιδεία ώστε να γεννηθεί η μεγάλη. Και η πρώτη έχει κρητικό άνεμο, είναι ο συλλογισμός του Νίκου, της Μάνιας, του Κωστή και του Μιχάλη!
Καλή αρχή έγινε!
Για να δούμε τι έχει να πει και η ηπειρωτική χώρα!...

 
@χουρδακης
12 Ιαν 2021 10:12

Συνάδελφε, αυτά που λες ίσως γίνονταν πριν 10-15 χρόνια, ρώτα σε παρακαλώ κάποιον που επιμορφώθηκε φέτος στο β2 επίπεδο να σου πει τι διδάχτηκε και τι έπρεπε να παραδώσει.

 
Δον Κιχώτης
12 Ιαν 2021 07:51

Πολλές παρόμοιες καταστάσεις έχω ζήσει κι εγώ στην Πρωτοβάθμια και κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία, το λέω εδώ και πολλά πολλά χρόνια.
Πάρε καμιά δεκαριά «Χ ο υ ρ δ ά κ η δ ε ς» σαν αυτόν που σχολιάζει σήμερα, να τους έχεις δίπλα σ΄ένα γραφείο να σε συμβουλεύουν, να μπορείς να κάνεις πέντε σωστές παρεμβάσεις, να ξεκινήσει επιτέλους μια ουσιαστική μεταρρύθμιση!...
Σαράντα χρόνια πυροτεχνήματα....

 
Χουρδάκης Μιχαήλ
12 Ιαν 2021 07:05

Πολύ σκέψη. Να σας πω εγώ γιατί. Γιατί η ύλη των επιμορφωτων Β επιπέδου κάθε άλλο παρά απαιτείται τώρα. Τι μάθαμε όλοι όσοι γίναμε επιμορφωτες και όλοι όσοι έκαναν το Β επίπεδο;

Σενάρια επί σεναρίων με αναμάσημα όλων αυτών των δήθεν παιδαγωγικών θεωριών με δήθεν χρήση ΤΠΕ που ουσιαστικά ήταν η διδασκαλία πραγμάτων εκτός προγραμμάτων σπουδών (κάτι διαθεματικα της κακιάς ώρας) με προτροπή να βάλεις και λίγο PowerPoint, λίγο word, λίγο Google. Ουδεμία σχέση με την σύγχρονη τεχνολογία και φυσικά ουδεμία σχέση με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Όλοι αυτοί οι καθηγητές πανεπιστημίου που με επιμόρφωσαν εμένα στην επιμόρφωση επιμορφωτων δεν είχαν ιδέα από το μάθημα μου ούτε φυσικά από την παραμικρή τεχνολογία. Και φυσικά δεν ενημερώθηκα ποτέ πώς επιλέχτηκαν να με επιμορφώσουν τέτοια άτομα. Θεωρητικολόγοι μέχρι αηδίας σε ένα θετικό μάθημα - απλά δεν ήξεραν να πουν τίποτα άλλο από θεωρία.

Και φυσικά κανένας δεν δίνει σημασία στην ποιότητα, αφού είναι λεφτά του εσπα. Απόδειξη το τραγικό να επιλέγονται οι ετοιμορορφουμενοι με κλήρωση και όχι με προσόντα. Όλοι θα πιστοποιηθουν.

Τι να τους κάνει λοιπόν όλους αυτούς τους θεωρητικους φιλοσόφους το υπουργείο τώρα; τώρα καίγεται και σου λέει να βαλω τους επιμορφωτες που έχω που δεν ξέρουν τι τους γίνεται και ζητούσαν βοήθεια των μαθητών τους όταν δεν ήξεραν πρακτικά πράγματα;

Γιαυτό η πρόσκληση. Ζητάει άτομα που γνωρίζουν το θέμα αυτό πρακτικά. Απλο.

 
Κεσίδης Χρήστος
11 Ιαν 2021 22:28

Το τυράκι όλοι το βλέπουν (μόρια, αποζημίωση, βεβαιώσεις κλπ), τη φάκα που περιμένει στη γωνία, κάνεις; Το πιο παλιό κόλπο όλων των υπουργών. Επιμορφωτές και επιμορφούμενοι. Οι μεν τυράκι οι δε στη φάκα! Μπα δεν θα πάρω. Θέλω τυράκι κι εγώ! Όχι άλλο τσάμπα!

 
Nik
11 Ιαν 2021 20:15

Από σκέψεις σε αυτή τη χώρα έχουμε χορτάσει. Αν δουλεύαμε τόσο πολύ όσο φιλοσοφούμε η χώρα δεν θα χρεωκοπούσε.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.