Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Ανησυχία Πρυτάνεων προς την υπ. Παιδείας για τα ακριτικά Πανεπιστήμια μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Ν. Κεραμέως: Θα ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα, υπάρχουν ειδικές σκέψεις για τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια
Δημοσίευση: 18/01/2021
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την έντονη ανησυχία για το μέλλον των περιφερειακών Πανεπιστημίων και κυρίως των ακριτικών του ΔΠΘ, του Παν. Δυτικής Μακεδονίας και του Παν. Αιγαίου,εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των υποψηφίων ,διατύπωσαν οι Πρυτάνεις προς την υπουργό Παιδείας Ν. Κέραμέως, στη σημερινή τετράωρη έκτακτη διαδικτυακή  Σύνοδο.

Στις ανησυχίες των Πρυτάνεων η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως  απάντησε: “Θα ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα, υπάρχουν ειδικές σκέψεις για τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια”.

Στην τετράωρη Σύνοδο οι Πρυτάνεις έδωσαν ιδιαίτερη  βαρύτητα  στην  Ελάχιστη  Βάση  Εισαγωγής των υποψηφίων που η υπουργός Παιδείας προτίθεται να εφαρμόσει από φέτος.

Οι Πρυτάνεις δεν διαφώνησαν με τη θεσμοθέτηση  της βάσης εισαγωγής , αλλά διατύπωσαν τις ανησυχίες τους ότι η  Ελάχιστη  Βάση  Εισαγωγής θα οδηγήσει σε μαρασμό τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια, καθώς θα μειωθεί δραστικά ο αριθμός εισακτέων , ενώ πολλά τμήματα ενδεχομένως να έχουν μηδενικό αριθμό εισακτέων.

Η υπουργός Παιδείας ανέλυσε στους Πρυτάνεις τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου για τη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ,ανώτατο όριο φοίτησης στα ΑΕΙ και την Ομάδα Προστασίας των Πανεπιστημίων  και απάντησε σε επισημάνσεις των Πρυτάνεων.

Παράλληλα διευκρίνισε ότι ένα τμήμα που έχει χαμηλή βάση δεν σημαίνει ότι παρέχει χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση, αλλά υπάρχουν μια σειρά από παράγοντες που οδηγούν τους υποψηφίους να μην τα έχουν στις πρώτες προτιμήσεις.

 Όπως είπε η Νίκη Κεραμέως στους Πρυτάνεις:

  • Η ελάχιστη  βάση εισαγωγής  θα ορίζεται από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
  • Θα τεθεί μία απόκλιση από το Μέσο Όρο  των μέσων βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων του Επιστημονικού Πεδίου, που δεν θα είναι από  80%  έως   120% επί του Μέσου όρου. Οπως είπε η υπουργός παιδείας αυτό το ποσοστό θα ρυθμιστεί με υπουργική απόφαση.Για παράδειγμα εάν η μέση επίδοση των μαθητών σε ένα Επιστημονικό Πεδίο είναι ο βαθμός 12 τότε η ακριβής βάση εισαγωγής θα εξαρτάται από το συντελεστή που έχει θέση το τμήμα . Εάν έχει θέση συντελεστή 100%, τότε η βάση θα είναι 12 , εάν έχει θέση συντελεστή 80% τότε η βάση θα είναι 9,6, εάν έχει θέσει συντελεστή 110% ο βάση θα είναι 13,20.

Ανάλυση από το esos του συστήματος  για τη θεσμοθέτηση βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ

Στον παρακάτω πίνακα, παρουσιάζονται ανά επιστημονικό πεδίο:

  1.         Το πλήθος των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων του έτους 2019-20
  2.         Ο μέσος όρος μορίων των υποψηφίων το ίδιο έτος
  3.         Το 80% του παραπάνω μέσου όρου
  4.         Το πλήθος υποψηφίων και το ποσοστό αυτών των οποίων τα μόρια ήταν λιγότερα από το παραπάνω 80% του μέσου όρου (για τη χρονιά 2019-20).


Από τη μελέτη του παραπάνω πίνακα, προκύπτουν ορισμένες σημαντικές παρατηρήσεις, συγκρίνοντας τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις πολλών ετών:

Δεν επηρεάζονται  οι υποψήφιοι με πάνω από 13.000 μόρια

Η επιβολή της βάσης δε θα επηρεάζει υποψηφίους που συγκεντρώνουν μόρια πάνω από 13,000, αφού ακόμη κι αν επιβληθεί ο υψηλότερος συντελεστής (1.2), δύσκολα η βάση κάποιου τμήματος θα υπερβεί τα 13,000 μόρια

Κάθε χρόνο δεν εισάγονται στα ΑΕΙ  10.000 έως 15.000 υποψηφίους

Τα τελευταία χρόνια ένα πλήθος από 10.000 έως 15.000 υποψηφίους (ποσοστό περίπου 15-20%) των ΓΕΛ δεν καταφέρνουν να εισαχθούν σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα

Αν η βάση σε κάθε τμήμα οριστεί ως το 80% του μέσου όρου κάθε επιστημονικού πεδίου

Αν η βάση σε κάθε τμήμα οριστεί ως το 80% του μέσου όρου κάθε επιστημονικού πεδίου, περίπου 20,000-25,000 υποψήφιοι, ήτοι ποσοστό ~30% θα συγκεντρώσουν μόρια χαμηλότερα από την παραπάνω βάση. Επομένως, γύρω στις 8,000-10,000 από όσους εισάγονταν έως τώρα στα πανεπιστημιακά τμήματα (από το σύνολο των 70,000 υποψηφίων περίπου) δε θα εισαχθούν με το νέο σύστημα. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι παρά το υψηλό ποσοστό επιτυχίας στα πανεπιστημιακά τμήματα (~85%), περίπου το 30% των εισαγόμενων φοιτητών δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του (δηλαδή ένα πλήθος ~20,000 φοιτητών). Συνεπώς, πολλοί εκ των υποψηφίων που «θα κοπούν» με την καθιέρωση της βάσης μάλλον δε θα ολοκλήρωναν τις σπουδές τους.

Τα Μηχανογραφικά

Όσον αφορά τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών:

Ο υποψήφιος θα συμπληρώσει 2 μηχανογραφικά. Στο πρώτο θα δηλώνει μικρό πλήθος τμημάτων προτίμησης (γύρω στα 15). Αυτή η δήλωση θα γίνεται μετά την ανακοίνωση των βάσεων και των συντελεστών (από 0.8 έως 1.2) από κάθε τμήμα και του πλήθους των εισακτέων.

Τα αποτελέσματα θα ανακοινώνονται μάλλον στις αρχές Αυγούστου. Στη συνέχεια, αν ένας υποψήφιος δεν έχει εισαχθεί και το επιθυμεί, θα πρέπει να συμπληρώσει δεύτερο μηχανογραφικό, στο οποίο θα επιλέγει μεταξύ όποιων σχολών έχουν ακόμη κενές θέσεις έπειτα από την επεξεργασία των δηλώσεων των πρώτων μηχανογραφικών.

Υποψήφιοι  με μόρια πάνω από 13,000 θα συμπληρώνουν μάλλον ελεύθερα το μηχανογραφικό τους

Έτσι, όσοι υποψήφιοι έχουν μόρια πάνω από 13.000 θα συμπληρώνουν μάλλον ελεύθερα το μηχανογραφικό τους, ενώ οι υποψήφιοι με μόρια μεταξύ 10,000 και 13,000 θα πρέπει να δηλώσουν μερικά τμήματα της βασικής τους προτίμησης και άλλα στα οποία σχεδόν σίγουρα θα εισαχθούν.

Υποψήφιοι με μόρια κάτω από 10.000

Τέλος, οι υποψήφιοι με μόρια κάτω από 10,000 πρέπει να δηλώνουν περισσότερα χαμηλόβαθμα τμήματα, στα οποία είναι πιθανότερο να εισαχθούν.

Οι  παραπάνω αριθμοί προκύπτουν από στοιχεία πολλών τελευταίων ετών.

Σχόλια (23)

 
Πως;
19 Ιαν 2021 22:28

Έρχονται πολλά λουκέτα σε τμήματα χαμηλής ζήτησης. Οι πρυτάνεις δεν έχουν πάρει χαμπάρι και αποθεωνουν προκλητικά την υπουργό. Ο λογαριασμός όμως έρχεται...

 
HΡΑ*
19 Ιαν 2021 22:12

Τι να σχολιάσεις τώρα απ' τα δύο : το "χαμόγελο" της κ. Υπουργού ή την "ανησυχία" των πρυτάνεων; Το πρώτο μάλλον πρόκειται για την επιτομή της "αριστείας", ενώ το δεύτερο μάλλον την επιτομή της μιζέριας... Ήτοι πάρε το ένα και χτύπα το άλλο...Κι εσύ δύσμοιρη πατρίδα από ποιον περιμένεις σωτηρία απ' τους "ανησυχούντες" πρυτάνεις ή απ' την κ. Υπουργό το χαμόγελο της οποίας κυριολεκτικά σε σκλαβώνει;

 
Θύμιος
19 Ιαν 2021 20:00

Για σκεφτείτε λίγο... Από τα πρώτα κριτήρια για την αξιολόγηση ενός τμήματος είναι να τελειώνουν οι φοιτητές σε ν+2 χρόνια.
Οπότε στόχος δεν είναι απλώς να εγγράφονται εισακτέοι με χαμηλή βαθμολογία, έχοντας κάτω από 8 στα 20 σε όλα τα μαθήματα, σε τμήματα με προγράμματα σπουδών που δεν τους ενδιαφέρουν στο ελάχιστο ούτε ακαδημαϊκά ούτε επαγγελματικά. Στόχος είναι να πέρνουν και πτυχίο! Αλλιώς το τμήμα θα πάρει κακή αξιολόγηση. Αντί λοιπόν το πανεπιστήμιο να δίνει πτυχία μόνο στους άξιους θα πιέζεται να τους κάνει όλους πτυχιούχους και γρήγορα.

 
ΑΣΠΑΙΤΕ και πρώην ΤΕΙ
19 Ιαν 2021 19:51

Τεράστιο λάθος που τα τμήματα των πρώην ΤΕΙ και η ΑΣΠΑΙΤΕ δεν εντάχθηκαν στις πανεπιστημιακές σχολές του ΕΚΠΑ, του ΕΜΠ, του ΟΠΑ-ΠΑΠΕΙ, του Γεωπονικού κ.α.

Δε χρειάζεται να δημιουργηθούν κι άλλες ανισορροπίες στη ακαδημαϊκή και χωροταξική οργάνωση των ΑΕΙ όταν η λύση των συνενώσεων και των απορροφήσεων δίνει οριστικό τέλος στην πολυδιάσπαση των σπουδών.

Κατά αυτόν τον τρόπο θα ωφεληθούν και τα πανεπιστήμια στην περιφέρεια (πχ. ΔΠΘ, Κρήτης, Ιωαννίνων, Θεσσαλίας) που θα μπορούν να ενισχυθούν με προσωπικό και χρηματοδότηση.

 
Δηλώσεις στο μηχανογραφικό δελτίο
19 Ιαν 2021 19:42

Η σειρά δηλώσεων δεν αλλάζει, αφού ο υποψήφιος που έγραψε έστω ένα 9 θα δηλώσει οπωσδήποτε κάποια σχολή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ή Θράκης που έχει πιθανότητες να περάσει μέσα στις 15 επιλογές που έχει.

Ακόμα κι αυτός που έγραψε πολύ πιο χαμηλά, για παράδειγμα 5, δε θα δηλώσει όλες τις χαμηλόβαθμες σχολές στην τύχη αλλά με τη σειρά (πχ. απόσταση από τόπο κατοικίας, ενδιαφέρον για σχολή). Προτεραιότητα θα έχουν τα πρώην ΤΕΙ και τα μεγάλα περιφερειακά πανεπιστήμια (πχ. Πατρών και Κρήτης) που έχουν εδραιωμένη φήμη και οργανωμένες σχολές.

Αδύνατον όμως να καλυφθούν κενά που υπάρχουν μετά από έξι χρόνια σε Γυμνάσιο και Λύκειο σε πανεπιστημιακό επίπεδο χωρίς εκπτώσεις στην διδακτέα ύλη και τις εξετάσεις.

Άρα τελικά το πρόβλημα είναι η σχολική αποτυχία όχι καθαυτές οι βάσεις εισαγωγής και ο ακαδημαϊκός χάρτης στην Ελλάδα πρέπει να αλλάξει ανεξάρτητα από τις δηλώσεις στο μηχανογραφικό δελτίο τα επόμενα χρόνια.

 
Βιώσιμα ΑΕΙ με σαφή κριτήρια
19 Ιαν 2021 19:30

Στόχος δεν είναι απλώς να εγγράφονται εισακτέοι με χαμηλή βαθμολογία, έχοντας κάτω από 8 στα 20 σε όλα τα μαθήματα, σε τμήματα με προγράμματα σπουδών που δεν τους ενδιαφέρουν στο ελάχιστο ούτε ακαδημαϊκά ούτε επαγγελματικά. Τι νόημα έχει να σπουδάσει κάποιος Επιστήμη των Υλικών ή Διατροφή αν δεν τον ενδιαφέρει καθόλου η Χημεία και η Βιολογία;

Ήδη στα πανεπιστήμια έχουν συσσωρευθεί περισσότεροι από 150.000 "ονοματεπώνυμα" με έτος εγγραφής πριν το 2010 (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ), με το 70% των αιωνίων (ν+ν) να είναι άνω των 30 ετών όταν κάθε χρόνο το 90% των πτυχιούχων είναι κάτω των 30 έτων ανεξάρτητα από τα έτη φοίτησης.

Προφανώς δε έχει νόημα να συντηρούμε πλασματικούς εγγεγραμμένους στα μητρώα των Γραμματειών και μετά από 1, 2 ή ν χρόνια να διαγραφούν. Και αυτό "αποτυχία" του συστήματος είναι - δηλαδή, κάθε χρόνο 3 στους 7 φοιτητές να απέχουν από τα μαθήματα στη σχολή τους και να μην αποφοιτούν.

@ Αρθούρος
19 Ιαν 2021 15:06

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το τμήμα Μαθηματικών στην Κρήτη έχει βάση εισαγωγής 9285 μόρια το 2019, δηλαδή δεν ήταν κάτι απλησίαστο ακόμα και για φοιτητές με βαθμολογία κάτω του εθνικού μέσου όρου (περίπου 11.000 μόρια). Επίσης, αξιόλογα τμήματα υπάρχουν σε καθιερωμένα περιφερειακά ΑΕΙ όπως στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πολυτεχνείο Κρήτης - χαρακτηριστικά, η Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων είχε βαθμολογία περίπου 7.000 μόρια και η Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος 8.080 το 2019.

Λογικά, μετά τα ΤΕΙ στο κέντρο αυτές οι σχολές θα δηλωθούν κατα προτεραιότητα από τους φοιτητές σε αντίθεση με σχολές σε πιο μικρά αποκακρυσμένα ιδρύματα (πχ. Δυτικής Μακεδονίας, Ιόνιο, Αιγαίο, Πελοποννήσου) - οι υποψήφιοι πάντα συνυπολογίζουν την προσβασιμότητα και τα έτη λειτουργίας στις σχολές. Πιο εύκολα θα δηλωθεί μια καθιερωμένη σχολή στο Ηράκλειο, τα Ιωάννινα ή την Πάτρα παρά ένα τμήμα στην Σπάρτη, τη Φλώρινα ή τη Λήμνο.

Εννοείται πως ακόμα και παιδιά με χαμηλές βαθμολογίες δε θα πάρουν το ρίσκο να δηλώσουν τμήματα που είναι παντελώς εκτός των ενδιαφερόντων τους. Απλώς, θα προσπαθήσουν σε δεύτερη επιλογή να εγγραφούν κάπου, όπως ήταν άλλωστε και η φιλοσοφία στο παλιο σχέδιο με τις "πράσινες" σχολές.

Τώρα, γιατί ορισμένοι εξακολουθούν να ισχυρίζονται ότι η απλή εγγραφή στα ΑΕΙ βοηθάει σε κάτι τους πρωτοετείς όταν αυτοί δεν έχουν ούτε τις γνώσεις ούτε το κίνητρο για να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου μαθήματα είναι μάλλον κάτι ανεξήγητο.

Ας μην ξεχνάμε όμως ότι το κράτος είναι ενιαίο και οι πόροι που σπαταλώνται κάθε χρόνο θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την καλύτερη υποστήριξη των βιώσιμων ΑΕΙ.

 
Σοσιαλλήθωρος
19 Ιαν 2021 17:07

Οι πρυτάνεις τώρα ξύπνησαν...
Ερωτήσεις:
1) Το τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος του Γεωπονικού στο Καρπενήσι με βάση 625 και βαθμολογία πρώτου 7950 θεωρείται ακριτικό; Ή δεν σας ενδιαφέρει εάν κλείσει;
2) Το τμήμα Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης επίσης του Γεωπονικού στην Άμφισσα με βάση 4350 θεωρείται ακριτικό; Ή δεν σας ενδιαφέρει εάν κλείσει;
3) Η ΑΣΠΑΙΤΕ (όλα τα τμήματα) με βαθμολογία πρώτου έως 10025 μόρια θεωρείται ακριτική; Ή δεν σας ενδιαφέρει εάν κλείσει;

 
αποφοιτος
19 Ιαν 2021 17:00

Με τα επαγγελματικα δικαιωματα τι γινεται;

 
@Βασεις
19 Ιαν 2021 15:57

Να προσθέσω κάτι σε αυτό που είπατε. Είναι συγκεκριμένα αυτά που θα κλείσουν, έχουν πασάρει στο κόσμο ότι το πρόβλημα είναι οι βάσεις εισαγωγής το οποίο από μόνο του δε λέει τίποτα. Άλλωστε, κάτι που αγνοούν ΕΠΙΔΕΙΚΤΙΚΑ εκεί στο υπουργείο είναι όλα αυτά τα πολυτεχνικά τμήματα τα οποία έχουν βάσεις κάτω των 13000 ( είπα να μη βάλω 10000, πολυτεχνία είναι αφού). Ο αριθμός αυτός πέρυσι ήταν γύρω στα 14 πολυτεχνικά τμήματα. Γιατί είναι ακόμα ανοιχτά; Γιατί ορισμένες σχολές μηχανικών έχουν μεγαλύτερες βάσεις απ' αυτά;
Αν σκεφτεί δηλαδή κάποιος για ποιο λόγο γράφονται τέτοιες βάσεις, γιατί αυτοί που γράφουν καλά είναι από ιδιωτικά ή πηγαίνουν σε κάποιο φροντιστήριο (ή και τα 2) και για ποιο λόγο γίνεται ακόμα λόγος για τις βάσεις (ως μέτρο σύγκρισης εννοώ), θα καταλάβει ότι το πρόβλημα δεν έρχεται από πάνω αλλά από κάτω...

ΥΓ Εγώ πάντως περιμένω να κλείσουν τα πολυτεχνικά τμήματα με βαθμούς κάτω των 10000 μορίων, εκεί θα κριθεί πόσο αμείλικτη και αξιοκρατική είναι η Κεραμέως...

 
Εξορθολογισμός των ΑΕΙ
19 Ιαν 2021 15:53

Οι διοικήσεις των Πανεπιστήμιων και τα μέλη ΔΕΠ οφείλουν να τοποθετηθούν για την προοπτική ανάπτυξης την δεκαετία 2021-2030 και όχι απλώς να δηλώνουν την «ανησυχία» τους, λες και τόσα χρόνια είναι αμέτοχοι θεατές των εξελίξεων στα ΑΕΙ. Από το 1975 μέχρι το 2010 είχαν την ευκαιρία να κάνουν εξορθολογισμό των σχολών και των ιδρυμάτων αντί να υπερθεματίζουν στην ίδρυση νέων προγραμμάτων σπουδών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας - φτάσαμε στο 2013, εν μέσω βαθιάς οικονομικής κρίσης, να λειτουργούν πάνω από 500 τμήματα σε 22 ΑΕΙ!

Στόχος για το 2025 πρέπει να είναι η ποιότητα σπουδών σε προπτυχιακό επίπεδο, δεν αρκεί να επινοούμε αριθμητικά τεχνάσματα ώστε να «γεμίζουν οι θέσεις» με αποφοίτους Λυκείου που απλώς έχουν γράψει ένα 10-11 και επιλέγουν ένα πρώην ΤΕΙ στην Αττική ή ένα περιφερειακό Πανεπιστημιακό τμήμα. Οι σχολές χρειάζονται σωστή δομή ώστε να γίνουν ελκυστικές πρωτίστως για καθηγητές και ερευνητές και σε επόμενη φάση σε φοιτητές, κανείς δεν επιλέγει υποβαθμισμένα τμήματα που οι διδάσκοντες στην πρώτη ευκαιρία εγκαταλείπουν. Η αναβάθμιση των πανεπιστημίων θα δώσει ώθηση σε όλες τις γειτονικές περιοχές ακόμα κι αν αυτές δεν αποτελούν έδρα για κάποια σχολή.

Όλες αυτές οι αποφάσεις πρέπει να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο και τους ακαδημαϊκούς: Να σταματήσουν να λειτουργούν "διπλά" και "τριπλά" τμήματα (βλ. ΠΑΔΑ, ΕΛΜΕΠΑ, ΔιΠανΕλ, ΠΑΠΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ, Χαροκόπειο) και να συγκεντρωθούν τα ιδρύματα της περιφέρειας σε 25 πόλεις και περιοχές. Το μόνο νησί που πρέπει να φιλοξενεί ΑΕΙ είναι η Κρήτη, αλλά και εκεί πρέπει να μείνει ένα ενιαίο και όχι τρία ξεχωριστά.

https://www.esos.gr/arthra/71098/o-programmatismos-pente-nomoshedion

 
μαρασμός
19 Ιαν 2021 15:21

Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο δείχνει τα χρόνια του. Το φοιτητικό κίνημα απουσιάζει και περιορίζεται στο να υπηρετεί κομματικούς προσανατολισμούς. Οι Πρυτανικές αρχές με το βλέμμα στην προσωπική τους ανέλιξη περιορίζονται σε ακροατές της εκάστοτε κυβέρνησης ή αντιπολίτευσης και δεν έχουν τα τελευταία χρόνια αρθρώσει μια ολοκληρωμένη πρόταση ανάπτυξης της ανώτατης εκπαίδευσης. Περιορίζονται σε σπασμωδικές απαντήσεις επί των νομοσχεδίων και σε ρυθμίσεις περιορισμένου ενδιαφέροντος.
Οι σύλλογοι των ΔΕΠ και αυτοί με την σειρά τους αποτελούν προθάλαμο στην πολιτική ή σε θέσεις φιλέτα και απλά απαντούν ετεροχρονισμένα στις πολιτικές που εφαρμόζονται.
Προφανώς η πολιτική στην Παιδεία έχει ξεπεραστεί από την κοινωνία που φροντίζει να αδιαφορεί εμφατικά και να περιορίζεται στο όποιο προσωπικό και προσωρινό όφελος.
Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια αποτελούσαν εφαλτήριο στο παρελθόν ακόμα και για διεθνή καριέρα, κάτι που φαίνεται να αποδομείται στην διεθνή επαγγελματική κοινότητα.

 
Αναδιοργάνωση των προπτυχιακών σπουδών
19 Ιαν 2021 15:08

Το τμήμα Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου το 2014 είχε βάση 8065 μόρια με 112 εισακτέους, ενώ το 2019 είχε βάση 7353 μόρια με 78 εισακτέους (θέσεις Γενικών Λυκείων, 90%).

Το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος στο Πολυτεχνείο Κρήτος το 2014 είχε βάση 11732 μόρια με 135 εισακτέους. Το Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης το 2015 είχε βάση 10051 μόρια με 130 εισακτέους. Το τμήμα Γεωλογίας στην Πάτρα είχε βάση 11190 με 162 εισακτέους.

Άρα δεν είναι θέμα μείωσης εισακτέων ή βαθμολογικών κριτηρίων εισαγωγής, υπάρχει διαχρονικό πρόβλημα με τον τρόπο που οργανώνονται τα προγράμματα σπουδών και τι είδους αντιστοιχίες υπάρχουν (πχ. Μηχανικοί Ορυκτών Πόρων και Μεταλλειολόγοι Μηχανικοί).

Τα προγράμματα σε περιφέρεια αλλά και κεντρικά ΑΕΙ πρέπει να αναδιοργανωθούν ώστε να προσφέρουν σπουδές σε βασικά αντικείμενα, με εσωτερική επιλογή κατευθύνσεων, και μην υπάρχουν τμήματα χωρίς αντιστοιχίες.

Ούτε είναι λογικό να λειτουργούν σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα ή άλλα αστικά κέντρα 4 ή 5 ομοειδείς σχολές (πχ. Οικονομικών, Πληροφορικής, Μηχανικών) - άρα πρέπει να απορροφηθούν τα τμήματα των πρώην ΤΕΙ όχι απλώς να ενωθούν διοικητικά.

Επομένως, το Υπουργείο δεν μπορεί να μεταθέτει το βάρος των αποφάσεων στις επιλογές και την βαθμολογική επίδοση των υποψηφίων αλλά να καταθέσει σχέδιο ώστε να παραμείνουν συνολικά 250-300 τμήματα ΑΕΙ οργανωμένα σε βιώσιμες σχολές σε Πανεπιστήμια με έδρα 2 ή το πολυ 3 περιοχές.

https://www.esos.gr/arthra/68339/meteggrafes-tmimata-dyo-tahytiton-tmima...

 
Αρθούρος
19 Ιαν 2021 15:06

Νομίζω ότι οι τωρινοί υποψήφιοι δε χρειάζεται να ανησυχούν καθόλου, ούτε και οι μελλοντικοί. Το σύστημα θα ισορροπήσει γρήγορα, καθώς αφού η κα υπουργός επιμένει στην ιδεοληψία της γιά 15-20 επιλογές, οι μυαλωμένοι γονείς θα συμβουλέψουν σωστά τα παιδιά τους. Από την άλλη, οι σύμβουλοι των φροντιστηρίων θα δώσουν διεξόδους σε κείνους τους υποψήφιους που είναι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας ή και μέσα στη φθορά.
Έτσι, ακόμα και οι γονείς που δεν έχουν χρήματα, θα πιέσουν ή θα πείσουν τα παιδιά τους που βγάζουν γύρω στο 7-8 μέσον όρο, να ακούσουν τις συμβουλές των φροντιστηρίων να βάζουν μέσα στις τελευταίες επιλογές τους τμήματα με βαθμολογία γύρω από τις 6-7000 μόρια και κάτω. Αυτές οι σχολές φυσικά δεν είναι στα παλιά περιφερειακά πανεπιστήμια, αλλά στα καινούργια, όπως Δυτικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου, Αιγαίου, Ιονίου και Κεντρικής Μακεδονίας(ΔΙΠΑΕ), όπως και στα τμήματα στη Στερεά Ελλάδα των επιμέρους πανεπιστημίων της Αττικής.
Το κέρδος γιά τους γονείς είναι προφανές. Αν τα παιδιά τους δεν το κάνουν, θα χάσουν μία ολόκληρη χρονιά σε φροντιστήρια και άγχος. Αν το κάνουν, θα κερδίσουν από τα 4+2 έτη, τη χρονιά αυτή που θα την έχαναν σε φροντιστήρια αν άφηνε το παιδί τους τα συγκεκριμένα τμήματα έξω από τις επιλογές τους.
Το κέρδος γιά τα φροντιστήρια πάλι θα είναι μεγάλο. Η επιτυχία τους δεν παύει να είναι επιτυχία, ανεξάρτητα αν τα ποσοστά της αντλούνται από εισαγωγές σε τμήματα των Πανεπιστημίων Δυτικής Μακεδονίας, Αιγαίου, Πελοποννήσου κλπ. Απ' αυτή την επιτυχία εξάλλου, αντλούν και τη φήμη τους.
Έπειτα, αν δε μειωθούν κι άλλο οι μετεγγραφές, τουλάχιστο γιά τη φετινή χρονιά- γιά τις επόμενες μάλλον δεν ισχύει- θα κρατήσουν ζωντανή την ελπίδα της μετεγγραφής σε κάποιο κοντινό προς το κέντρο ίδρυμα. Σ' αυτές τις επιλογές τους θα τους βοηθήσουν και οι φροντιστές τους.
Να που βρέθηκε κι άλλη μία ωφελιμότητα των πολλών τμημάτων. Όσο πιό πολλά είναι αυτά, τόσο μεγαλύτερη είναι και η ελπίδα επιτυχίας των υποψήφιων, έστω και την επόμενη χρονιά.

 
Τρικυμία
19 Ιαν 2021 14:17

Οι πρυτάνεις από τη μια αποθεώνουν την υπουργό και τα νομοθετήματά της και από την άλλη παραπονιούνται ότι κινδυνεύουν τμήματα με λουκέτο. Τέτοια τρικυμία εν κρανίω δεν έχω ξαναδεί. Τη μια μέρα την αποθεώνουν και την άλλη σκέφτονται ότι αυτό που αποθεώνουν θα τους κλείσει τα μισά τμήματα στα ιδρύματα που προϊστανται. Φυσικά ουδείς ασχολείται ότι στην Γ' λυκείου ένα τεράστιο ποσοστό (50%, 60% ή και παραπάνω) γράφουν βαθμούς κάτω από τη βάση σε κομβικά μαθήματα παρόλη την προετοιμασία που κάνουν από φροντιστήρια, ιδιαίτερα κλπ και παρόλη τη μείωση της ύλης.

 
πρόβλημα παντού όχι μόνο στην περιφέρεια
19 Ιαν 2021 12:02

άμα δείτε προσεκτικά τα αποτελέσματα των περσινών εισαγωγικών θα διαπιστώσετε ότι ακόμα και στο ΕΚΠΑ υπάρχει τμήματα με χαμηλές βάσεις.
Αξίζει να αναφέρει κανείς ότι ουσιαστικά οι βάσεις όλων των τμημάτων έχουν πέσει καθώς δέχονται με μετεγγραφή φοιτητές με 3000 μόρια κάτω από την εμφανιζόμενη βάση (και μάλιστα κάτω των 10000 μορίων), ενώ πριν την ρύθμιση υπήρξαν φοιτητές με πολύ χαμηλά μόρια.
Τελικά αν δεν αναβαθμιστεί το δημόσιο σχολείο, ώστε οι μαθητές να μην έχουν τόσο χαμηλή απόδοση, δεν θα υπάρξει λύση. Σε κάθε περίπτωση η δευτεροβάθμια εκπαίδευση εμφανίζεται να έχει ουσιαστικά το πρόβλημα.

 
Βασεις
19 Ιαν 2021 11:47

Μετα τη δηλωση της Κεραμεως για τις βασεις στα περιφερειακα πανεπιστημια νομιζω οτι καταλαβαινουμε ολοι οτι εχει ακυρωσει το νομοσχεδιο για τις βασεις διοτι το προβλημα που ερχεται να αντιμετωπισει το νομοσχεδιο ειναι οι χαμηλες βασεις που ομως κυρια αφορουν τα περιφερειακα Πανεπιστημια. Ετσι π.χ ενα περιφερειακο τμημα στις θετικες επιστημες με βαση 5.5 που στα πλαισια του νομοσχεδιου θα ηταν πολυ μακρια απο τη βαση στις θετικες επιστημες που αναμενεται γυρω στο 8.5 θα διασωθει για "εθνικους λογους" και με την ειδικη μεριμνα που η ιδια λεει θα γινει για το συγκεκριμενο ακριτικο τμημα βαση 3.5 και ετσι το τμημα θα διασωθει. Οπως γινεται χρονια τωρα βαρυγδουπες εξαγγελιες που οταν γινουν νομος εχουν εξανεμισθει και ετσι δεν αλλαζει τιποτε.

 
εξορθολογισμός Παν. Αιγαίου
19 Ιαν 2021 11:14

η περιφέρεια όλο και συρρικνώνεται και η νεότερη γενιά επιζητεί σπουδές στα κεντρικά πανεπιστήμια σκοπεύοντας σε αναζήτηση εργασίας σε αυτές τις περιοχές στο μέλλον.
Με την πρόθεση της κυβέρνησης δεν νομίζω ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα, καθότι σε λίγους μήνες οι μαθητών θα δηλώσουν σχολές και το όποιο αναπτυξιακό έργο χρειάζεται χρόνια.
Δυστυχώς βλέπω ότι τα χρήματα που κατευθύνονται προς τις περιφέρειες δεν προβλέπεται να αξιοποιηθούν σε έργα που θα επιδράσουν στην επιλογή του φοιτητή.
Δείτε το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, υπάρχει πραγματικά δυνατότητα ένας φοιτητής να ολοκληρώσει τις σπουδές του στα παιδαγωγικά τμήματα της Ρόδου και στην συνέχεια να βρει δουλειά εκεί?? ακόμα και κατά την διάρκεια της φοίτησης τι δουλειά μπορεί να κάνει (εκτός του τουρισμού) για να χρηματοδότηση τις σπουδές του?? Οι χιλιάδες που βγαίνουν από τις σχολές της διοίκησης στην Χίο που μπορούν να απασχοληθούν στην περιφέρεια του Β. Αιγαίου. Οι μηχανικοί σε Σύρο, Χίο και Σάμο εκτός από το να φτιάχνουν ιστοσελίδες πως αλλιώς αξιοποιούνται τοπικά?? Τελικά ίσως οι φοιτητές στο Περιβάλλον και την Ωκεανογραφία φαίνεται να βρίσκουν συναφή απασχόληση σε μικρή βέβαια κλίμακα.
Άρα ας μην πετάμε άλλα λεφτά αν δεν υπάρχει σκοπός να χρησιμοποιηθεί το Πανεπιστήμιο σε μια περιφέρεια, ας κλείσει και ας πάει κάπου αλλού.

 
Σκέψη
19 Ιαν 2021 08:43

Τι νόημα έχει να συντηρούμε πανεπιστήμια που ο μόνος στόχος είναι να υπάρχουν έστω και με μονοψήφιες βάσης εισαγωγής ; Ποιος πληρώνει για όλα αυτά; Για να παρακαλάμε εισακτέους έστω και με 5;

 
Φοιτητής
19 Ιαν 2021 08:07

Μάλλον στη Κέρκυρα δεν νοιάζονται αν κλείσει και κάνα τμήμα από ότι φαίνεται.

 
Έδρα τμημάτων
19 Ιαν 2021 05:16

Τα περιφερειακά τμήματα δεν πρέπει να δηλώνονται μόνο ως επιλογή ασφαλείας αλλά να αποτελούν μία από τις πρώτες 5 ή 10 επιλογές των υποψηφίων. Άρα πρέπει να τεθούν κριτήρια βιωσιμότητας που δεν εξαρτώνται μόνο από την ελάχιστη βάση βαθμολογίας - κανένα νόημα δεν έχει να συντηρούμε τμήματα όπου όλοι οι εισακτέοι τα δηλώνουν λόγω έδρας ή αντιθέτως να καταργήσουμε τμήματα που οι εισακτέοι τα αποφεύγουν λόγω έδρας.

Δεν μπορεί ένα τμήμα να το επιλέγουν μόνο όσοι έγραψαν 9 έως 12 και αντίστοιχα να επιλέγουν τμήματα μόνο για να παραμείνουν σε Αττική και Θεσσαλονίκη (πχ. αντί για Πολυτεχνικές ή Οικονομικές Σχολές στην περιφέρεια)

 
Δηλώσεις υποψηφίων για σχολές ΑΕΙ
19 Ιαν 2021 05:13

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία, είναι δεδομένο πως μαθητές με γενική βαθμολογία πάνω από 12 στα 20 θα μπορούν να διατηρήσουν την ίδια σειρά επιλογών χωρίς να επηρεάζονται - ακριβώς όπως έγινε και με τη βάση του 10 την προηγούμενη δεκαετία.

Οι απόφοιτοι Λυκείου με οριακή βαθμολογία σε όλα τα μαθήματα, δηλαδή από 9 μέχρι 11, θα χρειαστεί να αφήσουν κάποιες πρώτες επιλογές εκτός μηχανογραφικού δελτίου -όσα τμήματα έχουν σταθερά βάση πάνω από 15- και να κάνουν στρατηγική επιλογή.

Είναι δεδομένο πως περίπου το 15% των υποψηφίων σε κάθε πεδίο που κάθε χρόνο έχει μέσο όρο μικρότερο από 7 στα 20 πρέπει να επανεξετάσει τις επιλογές του - ενδεχομένως, να δοκιμάσει να εξεταστεί το επόμενο έτος. Εξάλλου, το ίδιο συνέβαινε με το σύστημα των Πανελληνίων μέχρι το 2000, όπου πάνω από τους μισούς υποψηφίους κάθε χρόνο ήταν απόφοιτοι Λυκείου οι οποίοι τότε είχαν μάλιστα δικαίωμα να κατοχυρώνουν βαθμολογία μαθημάτων (κάτι που σωστά καταργήθηκε)

Φυσικά, τόσο υψηλά ποσοστά αποτυχίας δεν είναι αποδεκτά σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα. Πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να εξετάσει ΓΙΑΤΙ τόσες χιλιάδες παιδιά (πάνω από 15.000) δεν μπορούν να ανταποκριθούν στοιχειωδώς, γράφοντας έστω τη βάση στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Δεν μπορούμε να μιλάμε για Δια Βίου Μάθηση όταν λείπει η σωστή θεμελίωση γνώσεων από τη σχολική φοίτηση.

 
Ανεκδοτο της ημερας
19 Ιαν 2021 01:21

Ανησυχία των πρυτανεων για ποιο λογο; αφού συμφωνούν με την υπουργό τι θέλουν τωρα; αν δεν έχουν εισακτεους τσ πανεπιστήμια τους, ας κλείσουν. Απλά τα πράγματα. Καμια ανησυχια. Τα αστεία τελείωσαν

 
και αν δεν αποδώσει τότε τι??
19 Ιαν 2021 00:33

Δηλαδή αν βρεθούν τα περιφερειακά με άδεια τμήματα και χαμηλές βάσεις για 2η χρονιά ποιος θα επωμιστεί την ανεπανόρθωτη ζημιά???
Θα αναλάβει ο Πρωθυπουργός την πολιτική ευθύνη???
Ήδη φοιτητές φεύγουν με μετεγγραφές, ήδη καθηγητές φεύγουν για τα νέα τμήματα Γαβρόγλου που ξεκίνησαν άδεια καθηγητών και σιγά-σιγά στελεχώνονται από αποχωρήσεις από την περιφέρεια.
Περιμένει κανείς κάτι συγκεκριμένο σε αυτό τον νόμο, περιμένει κανείς συγκεκριμένη ανακοίνωση από την υπουργό ΤΩΡΑ, όχι άλλα ΘΑ παρακαλώ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ